Ihottuma vai syyhy

Anonyymi-ap

Moikka!
Olen tässä reilu kaksi viikkoa kärsinyt voimakkaasta kutinasta etenkin selän ja mahan alueella. Iholle ilmestyy pieniä punaisia näppyjä joista osasta kovaa puristaessa tulee kirkasta nestettä. Kutina ei häiritse yö unia mutta on usein aamulla tai illalla voimakkainta. Soitin lääkärille sanoi vain puhelimessa, että ei kuulosta syyhyltä. Osaako joku kertoa mistä voisi johtua tai voiko syyhy oireilla näin käytän päivittäin acon hajusteetonta kosteusvoidetta. Yksittäisiä pieniä näppyjä on ilmestynyt myös vähän jalkoihin ja muutama käsivarsiin.

8

194

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Etkö päässy lääkärille näyttämään?syyhyä on paljon liikenteessä nyt,se pirun pieni hämähäkki ryömii ihon alla munimassa!

• Anonyymi

En pääsyt lääkäri vain suositteli tuota vähän paksumpaa kosteusvoidetta kun kerroin että käytän aqualan l rasvaa. Totesi että jos ei rupea menemään ohi niin pitää soittaa uudestaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En pääsyt lääkäri vain suositteli tuota vähän paksumpaa kosteusvoidetta kun kerroin että käytän aqualan l rasvaa. Totesi että jos ei rupea menemään ohi niin pitää soittaa uudestaan.

Minä soitin lokakuussa terveyskeskukseen kutinasta selässä ja pakaroista. Käskivät voidella . Että muka on kuiva iho , kai näki sen puhelimessa
        Siis en ymmärrä miten se voide tappaa jos on parasiiteja ihon alla, sitten taas muutaman viikon päästä soitin
        sen jälkeen kaksi hoitokertaa syyhyvoiteella. Ei muuta kun lisääntyy ,että meinaa seota sen kanssa . Koko keho kun kutisee niin tuntuu ettei kohta jaksa enää.
        Aamulla soitin lääkäriasemalle ja sieltä vastasi ulkomaaainen hoitaja , ei kuulemma ollut aikoja, koska ivat kuulemma muuttamassa systeemiä . Siis kutina oli kamala eikä mikään näytä auttavan ja apua ei saa mistään .Tuntuu että hoitohenkilökuntakin ota edes vakavasti asiaa käski soittaa huomenna jos joku olis perunut, tai pyhien jälkeen, itse haluaisin vaan että tämä helvetillinen kutina loppuisi..
        Sitten en edes ymmärrä mistä olen sen saanut koska en ole ollut metriä lähempänä ketään ihmistä , koska asun yksin, olen huolellinen siivouksen kanssa , ja vaihdan lakanoita enemmän kun usein. Joten en olisi koskaan edes uskonut että tälläisiäkin on olemassa.
        Kuullut että syyhyä on meidän paikkakunnalla kouluissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinhän ne minullekin sanoivat alussa , vaan nyt on siinä mallissa että koko keho on täynnä haavoja, ihottumaa ja syyhypunkkeja selkä vatsa , rinnat kaula käsivarret ja jalat ,kutina on kamalaa , sitä ei se tiedä jolla tautia ei ole ollut , miten kutina laittaa ihmisen kärsimään , ja apua saa anella, ei siis nii; että teet kuten neuvotaan että ottaa yhteyttä lääkäriin , siis miksi niitä laitetaan pränttiin kaiken mailman neuvoja kun jos tekee miten neuvotaan , siis soittaa lääkäriin, niin ei vaikuta mitenkään siltä että olisivat antamassa apua vaan jätetään oman onnen nojaan kutinan kanssa siis ei ole kuulemma aikoja kaikki ajat on jo varattuja..että silleen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On se ihme etteivät ota kokeita heti koska useimmissa tapauksissa se on syyhy joka alkaa selästä , ja jos saisi heti tietää ja saisi hoidon niin ei ihmisten tarttis enää syyhyn kanssa kuukausi kaupalla kärsiä ,mutta kai ne kokeet ovat niin kalliita ettei niitä oteta heti, ja sitten saavatkin pitkäaikaisen potilaan itselleen , jonka on juostava syyhynsä kanssa kuukausi kaupalla lääkärissä , niin että minä olen aina luottanut lääketieteeseen kokonaan , ihmiset jotka tänään ovat hoitavissa ammateissa eivät useinkaan edes näe miten huonosti ihminen voi, kun itse on ollut hoitoalalla töissä niin ei voi ymmärtää että ei saa apua tänään kuten saivat ennen. Eikä ennen ollut loppuunpalaneita hoitajiakaan vaikka tekivät usein ylitöitä, sillä ammatti oli heille valinta siksi sttä halusivat auttaa. Mitä enemmän kuulee kun ihmiset yrittävät saada hoitoa ja heitä ei kuunnella edes , sitä enemmän ällöttää nykyhoitajien tyyli, kohdata potilas . Terveyskeskuksia myydään ihan kun pizzerioitakin. Yhtä mittaa, ja aina uusi omistaja .

• Anonyymi

Voisko johtua tuosta voiteesta jos laitat sitä vain iltaisin ja päivällä sulla ei ole näppyjä.

• Anonyymi

ChatGPT vastaa viestiisi:

"
      ChatGPT 4o mini

Log in
      You said:
      Olen tässä reilu kaksi viikkoa kärsinyt voimakkaasta kutinasta etenkin selän ja mahan alueella. Iholle ilmestyy pieniä punaisia näppyjä joista osasta kovaa puristaessa tulee kirkasta nestettä. Kutina ei häiritse yö unia mutta on usein aamulla tai illalla voimakkainta. Soitin lääkärille sanoi vain puhelimessa, että ei kuulosta syyhyltä. Osaako joku kertoa mistä voisi johtua tai voiko syyhy oireilla näin käytän päivittäin acon hajusteetonta kosteusvoidetta. Yksittäisiä pieniä näppyjä on ilmestynyt myös vähän jalkoihin ja muutama käsivarsiin
      ChatGPT said:
      ChatGPT
      Kuvailemasi oireet, kuten kutina, punaiset näppylät ja kirkasta nestettä erittävä iho, voivat viitata useisiin mahdollisiin iho-ongelmiin. Syyt voivat olla moninaisia, ja niihin voivat vaikuttaa esimerkiksi allergiset reaktiot, ihotulehdukset, hyönteisten puremat, tai ihoärsytykset, joita voi tulla myös hajusteettomista voiteista. Jos voiteessa on muita ainesosia, jotka voivat aiheuttaa allergisen reaktion, tämäkin voisi selittää oireet.

Kuitenkin oireesi eivät välttämättä vastaa syyhyn (Scabies) tyypillistä kuvaa, sillä syyhyyn liittyvät kutina ja ihottuma usein pahenevat yöllä ja iholla voi olla pieniä tunneleita tai rakkuloita, joita tässä kuvauksessa ei erityisesti mainita.

Toinen mahdollinen syy on ekseema, joka voi aiheuttaa kutinaa, punoitusta ja rakkuloita. Jos olet aiemmin ollut herkkä jollekin aineelle tai muuttanut kosmetiikka- tai ihonhoitorutiineja, tämä voi myös olla syynä.

Koska oireet ovat kestäneet jo yli kaksi viikkoa, suosittelen menemään lääkärille uudelleen tarkempaa tutkimusta varten, jotta voidaan varmistaa tarkka syy ja mahdollinen hoito. Tarvittaessa lääkärisi voi lähettää sinut ihotautilääkärille.
      "

• Anonyymi

Jos on kaksi viikkoa kestänyt kutina niin mee lääkäriin , niin se alkoi minullakin , ja tartunnan saa jo muutaman viikkoa aikaisemmin ennenkö kutina alkaa,
      Kun saa oikean avun heti siinä vaiheessa kun se ainulla on niin saa sen paremmin kuriin
      Ei ole mikään kiva seuralainen tämä syyhy.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      313
      2818
    2. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      52
      2614
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      120
      1712
    4. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      118
      1420
    5. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      146
      1380
    6. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1265
    7. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      144
      1221
    8. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      69
      1080
    9. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      1079
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70