chilipaprika ja lannoitus

tiksu

Kasvatin kaupasta ostamani punaisen chilipaprikan siemenistä pienen kasvin, johon on nyt alkanut tulla jo pieniä chilin alkuja.
Haluaisinkin tietää, et onko kellää kokemusta samanlaisesta kasvatuksesta? Kuinka saa chilit kasvamaan ja kasvin pysymään hengissä? ja uskaltaako tätä lannoittaa tavallisella huonekasvien Biolan kasviravinteella? Onko vaarana, et tää lannoite menee chileihin?
Olen aiemmin yrittänyt kasvattaa parikaa, mutta se kuoli heti kukinnan jälkeen..nyt olen jo vähän pidemmällä :)
Lisäksi minulla on jo puolimetrinen sitruunan/greippi/madariini-puu (laitoin ruukkuun kaikkien kolmen siemeniä, enkä nyt tiedä mitä sieltä tuli), joten, jos jollakin on sellaisistakin kokemusta, niin kertokaa.

10

9922

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Real J.

Itselläni kasvaa siemenestä kasvatettu habanero (kahdessa ruukussa) joista toinen sisällä ja toinen ulkona. Sisällä olevaa olen lannoittanut ihan normaalilla ruukun voima-ravinteella eikä se tunnu siitä kärsineen, tosin tuo saattaa olla lajikohtaista.

Tietoa chileistä ja niiden kasvatuksesta löytyy suomalaiselta inferno-sivustalta:

http://www.saunalahti.fi/~thietavu/

J.

• Habanero

Minullakin on melkoinen chilikasvattamo. Olen istutusvaiheessa lisännyt multaan luonnonlannoitetta, jota myydään ihan puutarhakasveille. Siinä taitaa olla merilevää ja kanankakkaa. Laitoin noin 1-1,5 dl 10 litraan multaa. Sen pitäisi olla sellainen hitaasti luovuttava lannoite, jotta kasvit saavat tarvitsemaansa ravinnetta kasvun eri vaiheessa. Omat kasvini olen jakanut siten että puolet kasvavat ulkona kasvihuoneessa ja puolet sisällä. Sisällä olevat ovat kukkiineet ja niissä on nyt hyvä sato kypsymässä. Muistathan, että chilit tarvitsevat ison 2-4 litran ruukun antaakseen hyvän sadon. Vaihda ruukkua asteittain isommaksi. Itse aion talvettaa osan chileistä, koska vanhemmat kasvit antavat aina paremman sadon.

• tiksu

Siis, oletko kasvattanut chilejä ihan chileistä saatavista siemenistä?
        Kuinka tuo talvettaminen tapahtuu, onko jotain erityistä?
        Isot ruukut siis, täytynee käydä kaupassa ja vaihtaa :)
        Mites toi multa? Mulla on tällähetkellä mustaa multaa ja pari chiliä on tulossa, mutta luin jostain, et pitäis olla vähän hiekkasempaa multaa?
        Käykö esim. kaktusmulta?
        Kasvatan kahta chilikasvia ihan ikkunalaudalla, ei ole mahdollisuutta ulkokasvatukseen (joko paleltuvat tai paahtuvat parvekkeella).
        Toisessa chilissä oli muutama, kukka, mutta ne kuihtuivat pois, tietääkö joku mikä vikana?
        Kiitos kaikille vastaajille jo näin etukäteenkin.

• tiksu
        tiksu kirjoitti:

Mites toi multa? Mulla on tällähetkellä mustaa multaa ja pari chiliä on tulossa, mutta luin jostain, et pitäis olla vähän hiekkasempaa multaa?
        Käykö esim. kaktusmulta?
        Kasvatan kahta chilikasvia ihan ikkunalaudalla, ei ole mahdollisuutta ulkokasvatukseen (joko paleltuvat tai paahtuvat parvekkeella).
        Toisessa chilissä oli muutama, kukka, mutta ne kuihtuivat pois, tietääkö joku mikä vikana?

vielä sellaista, että uskallanko nyt vaihtaa vielä ruukkua isompaan ja multaa karheampaan, kun kasvissa on jo pari chilin alkua?

• Habanero
        tiksu kirjoitti:

vielä sellaista, että uskallanko nyt vaihtaa vielä ruukkua isompaan ja multaa karheampaan, kun kasvissa on jo pari chilin alkua?

..olen kasvattanut. Laitoin simenet multaa ennen joulua. Talvettamisen voit hoitaa ihan kotioloissa vaikka valoisalla eteläikkunalla. Vähennät vain hieman kastelua ja lannoitusta. Keväällä sitten aloitat vähitellen antamaan ravinteita ja vettä enemmän. Kyllä voit varovasti vaihtaa isompaan ruukkuun myös chilipalkovaiheessa. Katso vaan että juuripaakku ei menen rikki. Kannattaa kastell edellisinä päivinä reilusti että saavat varattua vettä juuriensa avulla. Kaktusmullasta en tiedä, mutta itse käytin ihan tavallista kukkamultaa ja hyvin ovat kasvaneet.

• Habanero
        Habanero kirjoitti:

..olen kasvattanut. Laitoin simenet multaa ennen joulua. Talvettamisen voit hoitaa ihan kotioloissa vaikka valoisalla eteläikkunalla. Vähennät vain hieman kastelua ja lannoitusta. Keväällä sitten aloitat vähitellen antamaan ravinteita ja vettä enemmän. Kyllä voit varovasti vaihtaa isompaan ruukkuun myös chilipalkovaiheessa. Katso vaan että juuripaakku ei menen rikki. Kannattaa kastell edellisinä päivinä reilusti että saavat varattua vettä juuriensa avulla. Kaktusmullasta en tiedä, mutta itse käytin ihan tavallista kukkamultaa ja hyvin ovat kasvaneet.

Voisiko olla että kukinnot kuihtuivat pölytyksen puutteesta? Itse pölyttelen kukkia vesiväripensselillä. Niin ja isoimmat chilit vaativat jopa ämpärinkokoisen ruukuun viihtyäkseen.

• The Real J.
        Habanero kirjoitti:

Voisiko olla että kukinnot kuihtuivat pölytyksen puutteesta? Itse pölyttelen kukkia vesiväripensselillä. Niin ja isoimmat chilit vaativat jopa ämpärinkokoisen ruukuun viihtyäkseen.

Chilit todella pudottavat ne kukat jotka eivät ole pölyttyneet. Lajista riippuen voi olla tarvetta pölyttää kukat esimerkiksi ohuella siveltimellä, mutta omissa habaneroissani sille ei ole ollut tarvetta. Pölyttämällä voisi tulla enemmän hedelmiä mutta ainakaan aikaisemmalla yrityksellä ei ollut apua.

Pitäisiköhän oma habaneroni istuttaa isompaan ruukkuun ? Tällä hetkellä se kasvaa 17-senttisessä ruukussa ja on reilun puolen metrin korkuinen ja noin puolen metrin levyinen.

• Vaijukkka
        tiksu kirjoitti:

Käykö esim. kaktusmulta?

Kasvattamani chilit voivat hyvin, mutta miksi "hedelmä" tummuu?

• Habanero
        Vaijukkka kirjoitti:

Kasvattamani chilit voivat hyvin, mutta miksi "hedelmä" tummuu?

Laita ihmeessä Habanerosi isompaan ruukkuun. Aloita vaikka istuttamisella 25 cm halkaisijan ruukulla ja kasvata siitä vähitellen isoon ämpäriin. Mitä enemmän on kasvutilaa sitä vahvemmat juuret muodostuu ja sato paranee.

Hedelmien tummuminen voi johtua kuivumisesta, eli oletko kastellut riittävästi? Entä paistaako aurinko suoraan kasvin hedelmiin, jolloin voi tulla polttovioitusta. joskus myös lannoiteainejäämät voivat aiheuttaa laikkuja hedelmiin ja lehtiin.

• Asiantuntija
        Habanero kirjoitti:

Laita ihmeessä Habanerosi isompaan ruukkuun. Aloita vaikka istuttamisella 25 cm halkaisijan ruukulla ja kasvata siitä vähitellen isoon ämpäriin. Mitä enemmän on kasvutilaa sitä vahvemmat juuret muodostuu ja sato paranee.

Hedelmien tummuminen voi johtua kuivumisesta, eli oletko kastellut riittävästi? Entä paistaako aurinko suoraan kasvin hedelmiin, jolloin voi tulla polttovioitusta. joskus myös lannoiteainejäämät voivat aiheuttaa laikkuja hedelmiin ja lehtiin.

Jos Chilin kukat eivät saa pölytystä ei tule hedelmiä varmin tapa on viedä chilit kesällä pihalle aurinkoiseen paikkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      96
      8489
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      44
      4177
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1936
    4. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      37
      1468
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1450
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      34
      1179
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1150
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      877
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      852
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      817
    Aihe