Pälvikalju

Pii

Parturi löysi minulta kaksi pälvikalju kohtaa 3 viikkoa sitten.Mikä avuksi ?

91

44009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saman kokenut

      Eli heti kipin kapin ihotautilääkärille. Saat sieltä sellaista lääkettä kuin Dermovat Scalp, jota laitetaan laikkukohtiin. Itselläni tämä tepsi ja vuoden takainen painajainen on pelkkää historiaa.. :) Inhottava vaiva, tsemppiä!

      • miu

        Minulla on ollut pälvikalju kymmenen vuotta nyt, enkä ole kertaakaan sen puhkeamisen jälkeen saanut kaikkia hiuksia takaisin päähän. Hiuksia on vain vähän edessä, joten saan ne juuri ja juuri ponnarille joka peittää suurimman osan kaljusta. Ripset ja kulmakarvat vielä toistaiseksi päässä, mutta eiköhän nekin kohta lähde ;) itsekin olen lukiossa ja suurin osa tuntemistani ihmisistä tietää sairaudestani. minua ei ole koskaan kiusattu. se on asenteesta kiinni! Olishan se kiva saada tukkaa mut pärjään näinkin. Asiasta täytyy kertoa erittäin avoimesti. Etenkin niille jotka kysyvät. Tietysti jos kaikki jiukset lähtee, niin sairaala kustantaa hyvät peruukit :D


      • lintta_

        saako sen reseptin minkä mainitsit niin ihan normaaliltaki lääkäriltä ettei vaan ihotauti?


      • Sama lääke auttoi

        Sama lääke Dermovat scalp auttoi mullakin. Ihotautilääkäri sanoi että jos ensimmäisen kuuden viikon jälkeen ei vaikutusta niin ei kannata jatkaa. Jatkoin kuitenkin ja noin puolen vuoden jälkeen hiukset kasvaneet takaisin.


    • Äiti

      Ihotautilääkäriltä voit pyytää Protopic-voidetta. Meillä tehosi lapsen pälvikaljuun. Oli tosin hyvin pieni alue ja useinhan pälvi katoaa itsestäänkin, mutta saattaa olla jopa tuon lääkkeen ansiota. Kortisoniliuos ei tehonnut meillä.

      • -ellu-

        heipsan... vastaus tulee vähän myöhään.... mutta itselläni on ollut ihan pienestä/nuoresta (10v)asti pälvikaljua... lääkäriltä sain aluksi voidetta mutta en osaa arvioda sen tehoa. kaikista paras apu oli kuitenkin valohoidosta... sain keinotekoista valoa piemään talvi aikaan ja vaikutus todella näkyi hiuksien kasvuna. minulla on läiskät tulleet silloin kun olen stressannut paljon ja siksi olen yittänyt pitää itseni kasssa silloinkin kun stressi saa vallan ja hoitaa asiani niin etten stressa... lepo on myös tärkeää


      • huolestunut äiti

        hei!
        Olen eilen käyttänyt 11 vuotiaan poikani lääkärissä ja saimme tietää että poikani sairastaa pälvikaljua olen aivan järkyttynyt miten hänen käy ja joutuuko pilkan kohteeksi koulussa. Minkä ikäinen sinun lapsesi on? Meille tämä tuli ilmi kun poikani sai koulusta täitä ja rupesin hoitamaan niitä ihmettelin kun pojan hiuksissa oli noin halkaisijaltaan 3cm kokoinen kalju alue hän sanoi että on repinnyt hiuksia pois kammatessani pojan hiuksia täi kammalla huomasin että kaikki ei ole oikein ennen hänellä oli vahvat paksut hiukset huolestuin ja hakeuduin hoitoon lasten klinikalle saimme korttisoni liuosta hoitoon en tiedä auttaako? En ollut huomannut ennen koska enhän enää harjaa 11 vuotiaan hiuksi vaan hän hoitaa sen itse tuntuu vain jotenkin että syytän itseäni että en ole huomannut heti kun hiuksia on alkanut lähteä.Olisi mukava kuulla miten teille ilmeni asia ja miten se on edennyt ja millainen tilanne on tällä hetkellä?


      • tyttären äiti
        huolestunut äiti kirjoitti:

        hei!
        Olen eilen käyttänyt 11 vuotiaan poikani lääkärissä ja saimme tietää että poikani sairastaa pälvikaljua olen aivan järkyttynyt miten hänen käy ja joutuuko pilkan kohteeksi koulussa. Minkä ikäinen sinun lapsesi on? Meille tämä tuli ilmi kun poikani sai koulusta täitä ja rupesin hoitamaan niitä ihmettelin kun pojan hiuksissa oli noin halkaisijaltaan 3cm kokoinen kalju alue hän sanoi että on repinnyt hiuksia pois kammatessani pojan hiuksia täi kammalla huomasin että kaikki ei ole oikein ennen hänellä oli vahvat paksut hiukset huolestuin ja hakeuduin hoitoon lasten klinikalle saimme korttisoni liuosta hoitoon en tiedä auttaako? En ollut huomannut ennen koska enhän enää harjaa 11 vuotiaan hiuksi vaan hän hoitaa sen itse tuntuu vain jotenkin että syytän itseäni että en ole huomannut heti kun hiuksia on alkanut lähteä.Olisi mukava kuulla miten teille ilmeni asia ja miten se on edennyt ja millainen tilanne on tällä hetkellä?

        Hei, ajattelin vastata sinulle kun olet aika äskettäin käynyt keskustelemassa. Minun tytöllä on pälvikaljuutta ollut ihan esikouluiästä asti ja vauvaiässäkin oli niin ohuet hennot haituvat ,että ajettiin noin yksi vuotiaana kaikki hiukset ja sitten hiukset kasvoivat. Laikut oli kuitenkin esikouluiässä niskan puolella ja niitä ei homannut.
        Nyt tyttäreni on 15v. ja laikkuja on päässä. Tämä sairaus paheni todella, viime vuoden talvella eli 2007, kun yläastetta oli käyty syyslukukausi. Oli monta 2-3cm laikkualuetta ja yksi oli vähän isompi. Tyttö oli kiukkuinen ja tietysti häntä hermostutti,että näkeekö muut asian, mutta ei suostunut puhumaan asiasta. Käytiin ihotautilääk. ja hän laittoi lähetteen ihotautipolille ja määräsi Bemetson- kortisonivoidetta, mutta se ei juuri auttanut,ehkä hieman.Ihotautilääk. ei vielä tässä vaiheessa antanut peruukkia, koska hiukssänkiä oli laikkualueella. Tyttö kulki koko kesän musta panta päässä, vaikka iholle olisi pitänyt antaa aurinkoa. Pikkuhiljaa hiuksia kasvoi.Se on minusta äitinä kaikkein vaikeinta kun tyttäreni ei halua puhua asiasta. Keväällä 2008 hän ei omasta mielestään saanut laitettua hiuksia ja myöhästyi koulusta monet kerrat ja tuli kesken päivän koulusta pari kertaa. Kyllä minulla on ollut niin raskas sydän tyttären puolesta.Ja se on niin säälittävää, kun näkee miten paljon aikaa menee hiusten laittamiseen, ettei laikkuja näy.Hiuslakkaakin kuluu runsaasti, mutta sitä olen ostanut reilusti. Hän kokeilee nyt PRIORION nimisiä kapseleita, kun ostin niitä apteekista. Sen pitäisi vahvistaa hiusjuuria ym. Tyttäreni juo myös Beroccaa, joka imeytyy paremmin kuin muut vitamiinit, se vähän kiihdyttää hiusten kasvua. Parturilta olemme saaneet hiuslisäkkeitä käyttöön. Se on helpottanut
        tilannetta.Aina tilanne pahenee, kun on stressiä ja paljon kokeita. Itse sairauskin on niin stressaava, kun laikkualueet muuttuu. Olipa hyvä, että sain jollekin purkaa sydäntä, kun asiasta en ole halunnut tytön vuoksi puhua sukulaisille.Niin ja vielä yksi asia, olen liikunnanopettajalle kirjoittanut lapun, ettei tyttäreni voi uida ja nyt tänä syksynä oli pakko kertoa luokanvalvojalle asiasta, koska tytär on myöhästynyt koulusta useamman kerran.Ope aikoi otaa asian huomioon. Että tällätavalla täällä.


      • Laikkuja
        tyttären äiti kirjoitti:

        Hei, ajattelin vastata sinulle kun olet aika äskettäin käynyt keskustelemassa. Minun tytöllä on pälvikaljuutta ollut ihan esikouluiästä asti ja vauvaiässäkin oli niin ohuet hennot haituvat ,että ajettiin noin yksi vuotiaana kaikki hiukset ja sitten hiukset kasvoivat. Laikut oli kuitenkin esikouluiässä niskan puolella ja niitä ei homannut.
        Nyt tyttäreni on 15v. ja laikkuja on päässä. Tämä sairaus paheni todella, viime vuoden talvella eli 2007, kun yläastetta oli käyty syyslukukausi. Oli monta 2-3cm laikkualuetta ja yksi oli vähän isompi. Tyttö oli kiukkuinen ja tietysti häntä hermostutti,että näkeekö muut asian, mutta ei suostunut puhumaan asiasta. Käytiin ihotautilääk. ja hän laittoi lähetteen ihotautipolille ja määräsi Bemetson- kortisonivoidetta, mutta se ei juuri auttanut,ehkä hieman.Ihotautilääk. ei vielä tässä vaiheessa antanut peruukkia, koska hiukssänkiä oli laikkualueella. Tyttö kulki koko kesän musta panta päässä, vaikka iholle olisi pitänyt antaa aurinkoa. Pikkuhiljaa hiuksia kasvoi.Se on minusta äitinä kaikkein vaikeinta kun tyttäreni ei halua puhua asiasta. Keväällä 2008 hän ei omasta mielestään saanut laitettua hiuksia ja myöhästyi koulusta monet kerrat ja tuli kesken päivän koulusta pari kertaa. Kyllä minulla on ollut niin raskas sydän tyttären puolesta.Ja se on niin säälittävää, kun näkee miten paljon aikaa menee hiusten laittamiseen, ettei laikkuja näy.Hiuslakkaakin kuluu runsaasti, mutta sitä olen ostanut reilusti. Hän kokeilee nyt PRIORION nimisiä kapseleita, kun ostin niitä apteekista. Sen pitäisi vahvistaa hiusjuuria ym. Tyttäreni juo myös Beroccaa, joka imeytyy paremmin kuin muut vitamiinit, se vähän kiihdyttää hiusten kasvua. Parturilta olemme saaneet hiuslisäkkeitä käyttöön. Se on helpottanut
        tilannetta.Aina tilanne pahenee, kun on stressiä ja paljon kokeita. Itse sairauskin on niin stressaava, kun laikkualueet muuttuu. Olipa hyvä, että sain jollekin purkaa sydäntä, kun asiasta en ole halunnut tytön vuoksi puhua sukulaisille.Niin ja vielä yksi asia, olen liikunnanopettajalle kirjoittanut lapun, ettei tyttäreni voi uida ja nyt tänä syksynä oli pakko kertoa luokanvalvojalle asiasta, koska tytär on myöhästynyt koulusta useamman kerran.Ope aikoi otaa asian huomioon. Että tällätavalla täällä.

        Itselläni on laikkuja ollut noin 10v ajan.Aina ne ovat ilmestyneet samaan aikaan vuodesta eli marras- joulukuulla.Laikut tulevat hyvin nopeasti eli kun olen ne huomannut ovat olleet jo sen kokoisia etteivät ole enää kasvaneet.
        Kerran olen käynyt ihotautilääkärillä ja saanut kortisooniliuosta jota on hierottu laikkuihin,se on kyllä nopeuttanut hiusten takaisin kasvua,ilman tätä eivät oiken meinaa kasvaa.
        Ihotautilääkärin kertoman mukaan viimeisen tiedon mukaan pävikaljuus johtuisi kilpirauhasen tilapäisestä toimintahäiriöstä.


    • Mamu

      Pälvikalju on inhottava vaiva, jonk kanssa on mahdollista elää. Mulla on ollu pälvikalju kuudennelta luokalta saakka. Hiuksia lähti länteittäin noin kerran 1,5 vuodessa ja sitten kaikki kasvoi takas. Yleensä lähti n. 2/3 hiuksista. Lukion kolmannen alussa ajoin kaikki hiukseni vapaaehtoisesti pois kun huomasin jälleen pienen kaljun läntin päässäni. Olen nyt 21 ja olen pitänyt saman hiustyylin siitä saakka. Mulla oli todella huono itsetunto ennen vapaaehtoista kaljua, pälvikaljun takia olin jonkin verran kiusattu, mutta sain todella hyvän itetunnon heti kun tein tämän ratkaisun.
      Laita viestiä tänne takas jos haluat jatkaa keskustelua. :)

      • Tiia 94

        hei! haluasin että minulle tulee tuo samainen tauti koska minulla on jo ohkaset ja huono kuntoiset hiukset ja minulta myös lähtee paljon hiuksia joten onko sairaus tulossa ja joutuuko itse maksamaan peruukin?


      • piikki

        Kirjoituksesi kuulosti niin tutulta! Mulla lähti ekan kerran niskahiukset 15 vuotiaana. Tämän jälkeen yhsittäisiä kaljuja kohtia eri puolilla päätä. Sain nämä kuitenkin peitettyä pitkillä hiuksilla. Olen nyt 22 vuotias. Vuosi sitten alkoi lähteä todella runsaasti hiusta. Minulla pitkät puoleen selkään ylettyvät hiukset. Niitä oli asunnossa joka paikassa, kuin koiran karvoja. Kesän kuluessa oli kaikki hiukset lähteneet. Tällä hetkellä minulla on lyhyitä hentoja hiuksia koko pään aluella ja odotan kovasti, että ne vahvistuisivat. Käytin jossain vaiheessa hydrokortisoniliuosta läikkiin, mutta siitä ei ollut apua. Stressi pahentaa tilannetta, joten yritän välttää sitä. Mukavaa kevättä kaikille! :)


    • Nainen 54 v

      Pälvikalju
      Huomasin puolitoista kuukautta sitten, että minulta oli lähtenyt tukka n. 3 cm alueelta vasemmalta puolelta päätä. Menin heti ihotautilääkärille ja hän totesi, että minulla on pälvikalju. Sain kortisooniliuosta, jota laitoin iltaisin kaljuun kohtaan. Olen käyttänyt kuukauden, ei mitään vaikutusta. Lopetin sen käytön, kun luin nettikeskusteluista, ettei siitä ole ollut apua muillekaan. Uusia pälvialueita on tullut koko ajan lisää ja melkein puoliselkään asti ulottuvasta tukastani on vain muisto jäljellä. Tänään kävin hiuslisäkkeitä katselemassa, kai sellainen pitää kohta hankkia kun ei ole tukkaa millä kaljukohdat saa peitettyä. Ei raaski vielä leikatakaan koko tukkaa, että vois hankkia täysperuukin. Suvussa ei tietääkseni ole pälvikaljuisia eikä minulla koskaan ole ollut minkäänlaista ihottumaa, joten aika kumma sairaus tää on kun tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta! Kilpirauhasen vajaatoiminta on, mutta se on hoidossa ollut jo viisi vuotta, niin ei sekään voi tähän vaikuttaa. Ketuttaa vaan niin suuresti : (.

      • NM-83

        Töölön Mehiläisessä saa DCP-hoitoa pälvikaljuun. Auttoi minua! Lääkäri sivelee päänahkaan ainetta, joka aiheuttaa pienen allergisen reaktion ja jotenkin tämä auttaa taudin paranemisessa. Minulla ei kortisonista ollut mitään apua syötynä/iholle laitettuna. Päinvastoin, jouduin jättämään kortisonikuurin kesken, kun sain liikaa sivuvaikutuksia.


      • kampaajatar

        Shampoolla ja hoitoaineella ei todellakaan ole mitään merkitystä pälvikaljun hoidossa, joten voit lopettaa mainostamisen!


      • -yli 10v kokemuksell
        NM-83 kirjoitti:

        Töölön Mehiläisessä saa DCP-hoitoa pälvikaljuun. Auttoi minua! Lääkäri sivelee päänahkaan ainetta, joka aiheuttaa pienen allergisen reaktion ja jotenkin tämä auttaa taudin paranemisessa. Minulla ei kortisonista ollut mitään apua syötynä/iholle laitettuna. Päinvastoin, jouduin jättämään kortisonikuurin kesken, kun sain liikaa sivuvaikutuksia.

        kävin myös näissä DCP-hoidoissa, minulla meni hukkaan 6kuukauden hoitorahat.(n.50e/kerta)ei auttanut. Olen sairastanut yli 10 vuotta ja huomaan joka kesä tukan kasvavan takas ja talvella lähtevän.Liikunnasta on myös vähäistä apua.


    • -L-

      Onko pälvikaljuudella jotain tekemistä perinnöllisen hiustenlähdön kanssa vai onko se ihan oma juttunsa?

      • kampaajatar

        pälvikaljulla ei ole yhteyttä mieshormonin aiheuttamaan kaljuuntumiseen, mutta alttius sairastua pälvikaljun eri muotoihin on perinnöllistä


    • chrystalleifs

      Olen 19 v tyttö ja ollu tpälvikaljua myös.. pari vuotta sitten tuli niskaan n. 5 cm kokoinen alue (todella iso) n. 6 kk ja se alkoi kasvaa takaisin.. Nyt tullut uudestaan ja ollut n n8 kk Kuukausi sitten kävin homeopaatilla ja sain "lääkkeitä" sieltä.. ns. helmiä.. Nyt on alkanut kasvaa takaisin..:) Suosittelen homeopaatilla käymistä! Itselläni pälvi johtuu stressistä enimmäkseen ja vitamiini puutoksesta..

      • harjalähtijä

        mitä ovat ensi oireet? Itse olen 15 v. ja olen huomannut että hiuksia lähtee aika paljon, harjaan , niitä on joka puolella mutta en kyllä mitään läiskiä huomaa... vai onko normaalia että välillä vain lähtee hiuksia enemmän?


      • nainen 54 v
        harjalähtijä kirjoitti:

        mitä ovat ensi oireet? Itse olen 15 v. ja olen huomannut että hiuksia lähtee aika paljon, harjaan , niitä on joka puolella mutta en kyllä mitään läiskiä huomaa... vai onko normaalia että välillä vain lähtee hiuksia enemmän?

        Varsinaisia oireita ei ole. Minulla pälvikalju alkoi niin, että hiukset lähtivät ensin yhdestä kohdasta n. parin sentin alueelta. (Siksi sitä kutsutaankin pälvikaljuksi, kun hiukset eivät lähde pikkuhiljaa sieltä sun täältä.) Näitä alueita tuli koko ajan lisää ja entisiin kasvoi samalla uutta tukkaa. Nyt koko tukka on vuoden sisällä "uusiutunut" ja on n. 5 cm pitkä. Mielestäni sinulla on ihan normaalia hiusten lähtöä, joka ei ole tätä "pahaa" laatua, vaan johtuu varmaankin siitä, että jotenkin sinä olet nyt alkanut kiinnittää hiuksiisi enemmän huomiota. Jos hiukset harvenee niin, että hiuspohja näkyy, niin mene ihmeessä lääkäriin.


      • mies-1968
        nainen 54 v kirjoitti:

        Varsinaisia oireita ei ole. Minulla pälvikalju alkoi niin, että hiukset lähtivät ensin yhdestä kohdasta n. parin sentin alueelta. (Siksi sitä kutsutaankin pälvikaljuksi, kun hiukset eivät lähde pikkuhiljaa sieltä sun täältä.) Näitä alueita tuli koko ajan lisää ja entisiin kasvoi samalla uutta tukkaa. Nyt koko tukka on vuoden sisällä "uusiutunut" ja on n. 5 cm pitkä. Mielestäni sinulla on ihan normaalia hiusten lähtöä, joka ei ole tätä "pahaa" laatua, vaan johtuu varmaankin siitä, että jotenkin sinä olet nyt alkanut kiinnittää hiuksiisi enemmän huomiota. Jos hiukset harvenee niin, että hiuspohja näkyy, niin mene ihmeessä lääkäriin.

        Hei!

        Onko kellään kokemuksia Clarelux-nimisestä kortisonivoiteesta pälvikaljun hoidossa? Reseptilääkkeestä siis kysymys.


      • evpa
        mies-1968 kirjoitti:

        Hei!

        Onko kellään kokemuksia Clarelux-nimisestä kortisonivoiteesta pälvikaljun hoidossa? Reseptilääkkeestä siis kysymys.

        minulla alkoi pälvikalju noin 2vuotta sitten. ensin lähti parta. sitten ilmestyi 2euron kokoisia länttejä päähän. noin vuosi sitten lähti kaikki hiukset,kulmakarvat ja ripset. aloin käyttää vuorisuolaa saunassa.kastelin pään ja suolaa rakeisena päähän. sitten vaan löylyyn ja vaikkuttaa. nyt on parta kasvanut ja on niin musta. hiukset myös kasvaa ja koko ajan vaan tummenee.


      • Kalju nainen
        evpa kirjoitti:

        minulla alkoi pälvikalju noin 2vuotta sitten. ensin lähti parta. sitten ilmestyi 2euron kokoisia länttejä päähän. noin vuosi sitten lähti kaikki hiukset,kulmakarvat ja ripset. aloin käyttää vuorisuolaa saunassa.kastelin pään ja suolaa rakeisena päähän. sitten vaan löylyyn ja vaikkuttaa. nyt on parta kasvanut ja on niin musta. hiukset myös kasvaa ja koko ajan vaan tummenee.

        Mihin tuo vuorisuolan vaikutus oikein perustuu? Iselläni rupesi hiukset lähtemään vuoden alusta ja nyt olen aivan kalju. Pientä valkoista uutta untuvaa siellä täällä. Kasvaakohan näistä hiukset vai tippuvatko pois. En tiedä mitä minun kannattaisi päähäni laittaa vai kannattaako tehdä mitään.

        Epätoivoinen tämän asian kanssa olen. Olisiko kellään neuvoja?


      • evpa
        Kalju nainen kirjoitti:

        Mihin tuo vuorisuolan vaikutus oikein perustuu? Iselläni rupesi hiukset lähtemään vuoden alusta ja nyt olen aivan kalju. Pientä valkoista uutta untuvaa siellä täällä. Kasvaakohan näistä hiukset vai tippuvatko pois. En tiedä mitä minun kannattaisi päähäni laittaa vai kannattaako tehdä mitään.

        Epätoivoinen tämän asian kanssa olen. Olisiko kellään neuvoja?

        minulta lähti kaikki hiukset,ripset ja kulmakarvat kokonaan. sitten aloin käyttää vuorisuolaa saunassa. päänahan punotus ja kutina loppui. aluksi tuli valkoista hentoa hiusta. nyt tällä hetkellä minulla on täysin kasvanut hiukset. jotka tummuvat kovaa vauhtia. se tässä on hassua että mulla ei ole koskaan ollut näin musta parta ja tukka. vuorisuola idea tuli siitä kun sairaalassa pestaan haavat suolavedellä.


      • Lukiolainenn
        evpa kirjoitti:

        minulta lähti kaikki hiukset,ripset ja kulmakarvat kokonaan. sitten aloin käyttää vuorisuolaa saunassa. päänahan punotus ja kutina loppui. aluksi tuli valkoista hentoa hiusta. nyt tällä hetkellä minulla on täysin kasvanut hiukset. jotka tummuvat kovaa vauhtia. se tässä on hassua että mulla ei ole koskaan ollut näin musta parta ja tukka. vuorisuola idea tuli siitä kun sairaalassa pestaan haavat suolavedellä.

        Parturi huomasi minulla pälvikaljun takaraivossa joulukuussa. Se on kasvanut hidasta tahtia, ja saan sen vielä peitettyä. Se on nyt n. 3cm kertaa 3cm kokoinen. Muuten hiukseni eivät ole ollenkaan ohentuneet. Suvussani on ollut pälvikaljuja Isäni isällä, sekä isäni veljenpojalla. Voiko olla mahdollista, että tauti on perinnöllinen? Kauanko teillä kesti, että hiukset kasvoivat takaisin? Onko toivo menetetty, jos vähän alle 3kk päästä ei vielä merkkejä? Muita laikkuja ei ole vielä ilmaantunut. Päänahka on myös kutissut ja hilseillyt vähän väliä, lisäksi pälvikalju ilmaantui koeviikon jälkeen marraskuun lopussa siis luultavasti, jolloin oli kova stressi päällä. Voiko olla yhteyksiä?
        Kiitos. :)


      • Lukiolainenn
        Lukiolainenn kirjoitti:

        Parturi huomasi minulla pälvikaljun takaraivossa joulukuussa. Se on kasvanut hidasta tahtia, ja saan sen vielä peitettyä. Se on nyt n. 3cm kertaa 3cm kokoinen. Muuten hiukseni eivät ole ollenkaan ohentuneet. Suvussani on ollut pälvikaljuja Isäni isällä, sekä isäni veljenpojalla. Voiko olla mahdollista, että tauti on perinnöllinen? Kauanko teillä kesti, että hiukset kasvoivat takaisin? Onko toivo menetetty, jos vähän alle 3kk päästä ei vielä merkkejä? Muita laikkuja ei ole vielä ilmaantunut. Päänahka on myös kutissut ja hilseillyt vähän väliä, lisäksi pälvikalju ilmaantui koeviikon jälkeen marraskuun lopussa siis luultavasti, jolloin oli kova stressi päällä. Voiko olla yhteyksiä?
        Kiitos. :)

        Yksinkeskusteluksihan tämä menee, mutta anyways. Vaikka tämä menisikin kuuroille korville ja sokeille silmille, niin saan ikään kuin taakkaa pois harteiltani, kun kirjoitan tänne, ja ehkä joku saa siitä vertaistukea :) Toivotaan, että jotakuta kiinnostaa.

        Nyt sitten on tullut kolme pälveä lisää kuukauden aikana. kaksi selvää, yksi vielä lähtötekijöissään. Ne eivät kylläkään ole kasvaneet yhtä isoiksi kuin ensimmäinen. Ihotautilääkärillä olen käynyt ja antoi kortisoniliuosta, käyttänyt nyt kaksi viikkoa. Huomenna pitäisi mennä katsomaan lääkäriin onko autoimmuunitestien tulokset valmiina.. Yleensähän niissä ei mitään löydy.

        Nyt on siis mennyt jo vähän yli 3kk ensimmäisen pälven ilmaantumisesta, siinä on havaittavissa pienenpinetä nukkaa, joskin en ole varma onko se ollut siinä alusta asti. Mainittakoon tähän kohtaan vielä, että pienenä minulla oli jo takaraivossa yksi pälvi.

        Tämä on vähän sellainen tauti, ainakin minulla, että välillä muistuu mieleen ja stressaa, ja sitten sen taas unohtaa. Olen jo oppinut vähän hyväksymään tautia, ja ainahan voi vetää kaljuksi. Toisaalta olen nuori, vasta lukioiässä, niin odotellaan nyt vielä. Eniten stressaa muiden ajatukset taudistani.


      • TT
        Kalju nainen kirjoitti:

        Mihin tuo vuorisuolan vaikutus oikein perustuu? Iselläni rupesi hiukset lähtemään vuoden alusta ja nyt olen aivan kalju. Pientä valkoista uutta untuvaa siellä täällä. Kasvaakohan näistä hiukset vai tippuvatko pois. En tiedä mitä minun kannattaisi päähäni laittaa vai kannattaako tehdä mitään.

        Epätoivoinen tämän asian kanssa olen. Olisiko kellään neuvoja?

        >>Mihin tuo vuorisuolan vaikutus oikein perustuu?

        Peruskaupoissa myytävistä pöytäsuoloista on poistettu tärkeät mineraalit, joita ihminen tarvitsee. Sen jälkeen kun teollisuus alkoi poistamaan mineraaleja omiin tarkoituksiinsa l. ihmisen muokkaama pöytäsuola yleistyi, myös kilpisrauhasongelmia alkoi ilmaantua yhä useammin.

        Autenttisessa suolassa on on ihmiselle elintärkeitä ainesosia. Pöytäsuola on lähinnä haitallista mm. verenpainetta aiheuttavana.

        Lisää suolatietoa:
        http://www.e-coach.fi/index.php?name=Content&nodeIDX=35
        http://www.healthy-water-best-filters.com/drink-salt-water.html


    • kaliju

      Pälvikaljuun ei auta mikään vippaskonsti. Laikkuja tulee ja menee. Itselläni on ollut tämä tauti seitsemän vuotta. Ensin oli muutama laikku, sitten lähti kaikki karvat lukuunottamatta säärikarvoja. Käytin pari vuotta peruukkia ja sitten sain pikkuhiljaa hiukset takaisin. Laikkuja ilmaantui uudestaan, mutta meni monta vuotta, etten tarvinnut peruukkia. Nyt minulla on vain muutamassa kohdassa hiusta ja käytän taas peruukkia. Tautia ei voi ennustaa ja se aaltoilee. Tärkentä on, että hyväksyy sen ja elää sen asian kanssa. Peruukit on nykyisin hyvän näköisiä ja niihin voi saada avustusta. Jaksamista kaikille tästä kärsiville!

      • Nainen 54

        Kirjoitin tälle palstalle 8.11.2009 ja 3.7.2010. Mutta kerronpa tarinani uudestaan. Minä huomasin itse pälvikaljulaikun syyskuussa 2009 vasemmalla puolella päätä. Kävin ihotautilääkärillä ja hän totesi pälvikaljun. Antoi kaljuun hierottavaa lääkettä, ei ollut hyötyä. Oma tukka oli pitkä ja sillä pystyin peittämään kaljuja kohtia jonkin aikaa sekä lisäkkeillä. Hiukset lähti tuppoina pois eripuolilta päätä, mutta samalla niihin entisiin kaljuihin kohtiin kasvoi uutta tukkaa. Pää oli koomisen näköinen kun oli tynkää, kaljua ja pitkiä hiuksia, eikä niitä saanut enää piiloon. Hankin peruukin joulukuussa 2009 terveyskeskuksen kautta. (kunta maksoi avustusta 302 euroa). Maaliskuussa 2010 leikkautin jäljellä olevat hiukset parin sentin pituiseksi. Peruukkia pidin heinäkuuhun 2010 saakka ja sen alla oma tukka oli kasvanut jo kolmen-neljän sentin pituiseksi ja se oli tummaa ja kiharaa, aivan ihanan näköistä. Oma entinen tukka suora ja vaaleahko! Nyt tukka on olkapäille asti ja yltää jo reilusti poninhännälle ja on kiharampi kuin entinen oma tukka! Eli vuodessa minun pälvikalju meni "ohi". Lääkärin mukaan se on autoimmuunisairaus ja voi tulla kelle vain. Ja voi tietysti tulla uudestaankin, mutta nyt on peruukit valmiina, joten no hätä.


    • T eini

      Kuinka kauan teillä nuo pälvet ovat jatkaneet/jatkoivat kasvamistaan, ja loppuiko kasvaminen kuin seinään, vai hiljalleen?

      • Parantunut1

        No itelläni alko 13 vuotiaana eka tuli yks pieni ja ajattelin et ei täs mitää sit alko lähtee lisää ja lisää ja lisää mut ikinä ei oo kukaan huomannu mitää..piti aamulla laittaa hiuksia puol tuntia ettei mitää näkyis...Mut sit tuli kesä ja nyt ei oo vuoteen melkee ollu mitää, Oon nyt 15 ja onnellinen et omistan hiukset, ja te jotka tuutte tänne valittaa että "hiukset ei voi olla nii iso asia" ja ette ite oo kokenu mitää ni KYLLÄ se vaan VOI OLLA varsinki nuoren tytön elämässä kun tässä muitaki ongelmia on. Mut muistakaa kaikki vaan ettette stressaa siitä liikaa koska se vaan pahentaa asiaa.. Ja kertokaa luotettaville ystäville ja jutelkaa,se ei oo helppoo mut kaikesta tääl on selvitty ja kaikest me yhessä selvitään ! Pärjäilemisiä kaikille :)


    • sair.hoit.

      Miesvainajallani oli pälvikalju. Taudin kulku tällainen: Viisitoistavuotiaana lähti hiukset laikuttain melkein kokonaan, Jotain päänahkaa ärsyttävää linimenttiä hierottiin päähän, mutta sillä tuskin vaikutusta. Hiukset kasvoivat kyllä kaikki takaisin. Aikuisena talvisin ilmaantui joitakin kaljuja läiskiä, mutta aina hiukset kasvoivat kesän mittaan takaisin. Siinä nelikymppisenä oireilu paheni vuosi vuodelta ja lopulta lähtivät muutkin karvat kulmakarvatkin. Ilmeisesti stressillä oli joku merkitys, sillä elämäntilanne muuttui radikaalisesti työpaikan siirryttyä toiselle paikkakunnalle ja perhe ei voinut siirtyä mukana.
      Silloin ei ollut kalju muodissa, nyt hänen olisi helpompi elää kaljuna kuin silloin.
      Pälvikaljun perimmäistä syytä ei kaiketi vieläkään ole selville saatu. Naisille on peruukki pelastuksena. Tauti ilmenee varmasti eri asteisena eri ihmisillä.

    • Nainen 54

      Pälviä tuli joka puolelle, mutta koko ajan kasvoi uutta tukkaa entisiin vanhoihin pälvikohtiin eli päässä oli kaljuja kohtia ja sänkikohtia ja pitkääkin hiusta yhtäaikaa. Näky oli varsin huvittava, joten leikkuutin jäljellä olevan tukan parin sentin pituiseksi ja nyt on tukkaa jo vaikka muille jakaa. Ja voin sanoa, että jos olisin ollut nuori nainen tai sinkku ja miesseuraa vailla, niin olisi elämä ollut yhtä h-ttiä. Kyllä se oli niin alentavan näköistä ja koko ajan sai pelätä että peruukki putoaisi. Kesäkuumalla kauheeta, bikinit päällä, peruukki päässä ja uimarannalle. Miettikää sitä. Mutta onneksi olen parisuhteessa ja mies ymmärsi asian ja huumorilla selvittiin niin miehen kuin kaikkien tuttujen kanssa. Kerroin nimittäin avoimesti missä mennään eli miksi pidin peruukkia. Huumori avuksi, koska ei se tukka itkemälläkään kasva. On vaan elettävä kuin mitään ei oliskaan vialla.

    • popcorn123123

      Olen 17-vuotias tyttö ja viime vuonna keväällä (toukokuussa) takaraivolleni ilmestyi kalju läikkä. Sain itkupotkuraivarin kun säikähdin kaljuuntuvani: nuoren (muutenkin itsetunto-ongelmissa painivan) tytön elämään se oli iso kolaus. Pelkäsin, että kaikki saisivat tietää ja minulle naurettaisiin.
      Äiti kiikuttui minut sitten ihotautilääkärille joka määräsi bemetson-liuosta. Käytin lääkettä kesän ajan ja sitten heinäkuussa sain huomata, että läikkään oli kasvanut vaalea nukkaista hiusta. Hiukset kasvoivat sitten takaisin ja luulin, että tilanne olisi ohi.
      Nyt tänä keväänä niskaan ilmestyi uusi läiskä. Taas itkupotkuraivari: "***** elämä pilalla ja angst!" Vielä ei ole kasvanut merkittävästi hiuksia, mutta pientä nukkaa on taas ilmestynyt. Tällä kertaa en käyttänyt bemetsonia.

      Pälvikaljun aiheuttajaksi epäilin ensin kilpirauhasen vajaatoimintaa, mutta kävin kaikissa testeissä enkä kärsinyt siitä. Nyt syytän joka keväistä stressiä aiheuttajaksi ja ehkä myös pitkä talvi ilman auringonvaloa voi olla osasyynä.

      Entä mikä sitten on auttanut? Viime vuonna käytin sitä bemetsoa niin se saattoi auttaa, en tiedä. Nyt keväällä ennen kuin nukka alkoi kasvaa, läikän kohdalle oli tullut hikinäppylöitä. Olen netistä lukenut, että ihottuma voi auttaa: se hämää immuunijärjestelmää ja hiukset alkavat kasvaa! Nyt vain pitää odottaa ja katsoa jos nukka alkaisi kasvaa ihan kunnon hiuksiksi :)

    • tukka kasvaa:)

      Hei! Halusin itsekkin tulla tänne kertomaan oman kokemukseni pälvikaljusta. Huomasin puoli vuotta sitten takaraivossa yli kahden euron kolikon kokoisen kaljun läiskän. Säikähdin tottakai hirveästi että mikä se on mutta en stressannut vielä siinä vaiheessa kun luulin vain että hiustenpidennykset oli repinyt tukkaa, menin kuitenkin yksityiselle ja sieltä tuli karu totuus että on pälvikalju ja ei sille oikein mitään voi tehdä. Sain kumminkin vahvaa kortisonivoidetta. Sitä laitoin kuukauden päivät ja söin vielä suun kauttakin kortisonia eikä mitään parannusta tapahtunut. Hiuksia alkoi vain tippua enemmän ja enemmän pois. Ja takaraivon kalju alkoin leviämään niskaan ja muutama pieni läntti sivuille. Noin 3:ssa kk:ssa alkoin takaraivoon kasvamaan tukkaa ja nyt puolen vuoden jälkeen takaraivon todella isossa (yli 13cm) kaljussa kasvaa jo kaikkialla tukkaa ja niskaankin alkanut kasvamaan. uusia kaljuja tosin tulee mutta kyllä jotenkin osaa pysyä positiivisena että kyllä ne kaikki hiukset kasvaa takaisin..Vaikka onhan se välillä vaikeaa kun ei tämän taudin etenemistä pysty ennustamaan, että lähteekö kaikki hiukset ja ripset jne... Onhan tämä perseestä, niin monet itkut olen poikaystävälle itkenyt että miksi juuri minulle ja eikö ihmisen kärsimyksellä ole rajaa.. Aamuisin menee aikaa kun pitää klipsipidennysten kanssa leikkiä ja lakkapurkki menee alle kuukaudessa. peruukin ostin jo 3 kk:tta sitten mutta en ole vielä onneksi tarvinnut. Toivon kaikille pikaista hiustenkasvua ja yrittäkää pysyä positiivisenä ja stressaamatta.

      • Tukka kasvaa myös :)

        Hei tukka kasvaa:) Tarinani on lähes identtinen kanssasi. Puoli vuotta sitten takaraivossa kahden euron kokoinen läntti, en stressanut aluksi, se alkoi levitä, ja uusia ilmaantui. Nyt minulla on viisi pälvikaljua. Takaraivolla oleva on suurin.
        Siihen ilmaantui pientä nukkaa juuri 3kk kohdalla, ja nyt kun puoli vuotta on tarkalleen kulunut siinä on jo paljon hiusta joka puolella. Lisäksi jokaisessa muussa neljässä pälvessäni on takaisinkasvua. :) Viimeinen pälvi tuli huhtikuun aikana luultavasti.. Minua vaivaa tälläinen asia, että vaikka hiuksia kasvaaa takaisin pälviin, niin silti hiuksia lähtee reunoilta.. Onko teillä havaittavissa samanlaista?


      • kiharapilvimummo
        Tukka kasvaa myös :) kirjoitti:

        Hei tukka kasvaa:) Tarinani on lähes identtinen kanssasi. Puoli vuotta sitten takaraivossa kahden euron kokoinen läntti, en stressanut aluksi, se alkoi levitä, ja uusia ilmaantui. Nyt minulla on viisi pälvikaljua. Takaraivolla oleva on suurin.
        Siihen ilmaantui pientä nukkaa juuri 3kk kohdalla, ja nyt kun puoli vuotta on tarkalleen kulunut siinä on jo paljon hiusta joka puolella. Lisäksi jokaisessa muussa neljässä pälvessäni on takaisinkasvua. :) Viimeinen pälvi tuli huhtikuun aikana luultavasti.. Minua vaivaa tälläinen asia, että vaikka hiuksia kasvaaa takaisin pälviin, niin silti hiuksia lähtee reunoilta.. Onko teillä havaittavissa samanlaista?

        Heippa!
        Minun pälvikaljuni alkoi ensimmäisen raskauden jälkeen. Säikähdin. Sain kortisoniliuosta ja ohjeen syödä vitamiineja. Puolen vuoden päästä kaikki kaljut pläntit olivat kasvaneet uutta hentoa valkoista hiusta, joka muuttui vähitellen samanväriseksi kuin muut hiukset. Pälvet ilmeistyivät uudelleen n kymmenen vuoden kuluttua. En tehnyt mitään. Tukka kasvoi takaisin. Kului muutama vuosi, sama tilanne : muutama pälvi, puolen vuoden päästä ei jälkeäkään. Hiukset reagoivat stressiin aika hitaasti. Itselläni stressi (raskaus, sairaus, tiukka elämäntilanne) ovat olleet taustalla, kun hiustenlähtöä on tapahtunut. Myös kynsimuutoksia on, nykin, vaikka hiukset ovat päässä. En tutki hiuksiani kovinkaan aktiivisesti. Kampaaja on joka kerta olut se, joka on löytänyt pälvet. Suosittelen ihotautiliiton sivuja.
        Jaksamista. Naisille varsin ikävä sairaus.

        kiharapilvimummo


    • tottunut

      Kun olin 11 minulle alkoi ilmestyä pälvikaljua päänahkaan ja hiuksia lähti. Kävin hoidoissa mutta se ei auttanut vaa hiuksia lähti koko ajan lisää. meni noin vuosi ja kaikki hiukseni olivat lähteneet ja siinä mukana myös kulmat, ripset ja kaikki muutkin karvat. aluksi tämä oli minulle arka aihe mutta minua ei koskaan ole kiusattu tämän takia. olen käyttänyt peruukkia jo monta vuotta ja käyn parin kuukaden välein tatuoimassa itselleni kulmat ja silmä rajaukset. siihen tottuu ja sen kanssa on vain elettävä!:)

    • tukka kasvaa:)

      hei! kirjoittelen taas vähän muutoksia.. olen huomannut nyt että kun uusi pälvi tulee niin siihen menee vain ehkä kuukausi kun tukka alkaa taas kasvaa. voi olla nopeampaakin tuo kasvu. hetken aikaa oli kynsimuutoksia mutta nyt kynnet kasvaa taas normaalisti. ja sinun TUKKA KASVAA MYÖS:) kysymykseen et jos kasvaa uutta ja silti lähtee sivuilta niin mulle kävi niin ainakin sen isoimman ja ensimmäisen läikän kohdalla. se oli kyllä turhauttavaa kun luuli että ei ne kaikki kasva takaisin. omasta kokemuksesta voisin sanoa että kyllä se hiusten lähtö loppuu niilt reunoilta jossain vaiheessa ja kasvaa läikkä umpeen:) toivotan kaikille taas pikaista hiustenkasvua ja hyvää syksyä:)

      • Tukka kasvaa myös:)

        Hei taas, ja voin taas kerran sanoa, että minulla käy täsmälleen samalla tavalla kuin sinulle, tukka kasvaa:). Pari uutta kaljua kohtaa, mutta aina mennyt n. kuukausi niin on alkanut tulla uutta tilalle.. :) Kynsimuutoksia en ole huomannut, mutta nyt ensimmäinenkin kalju takaraivolla alkaa olla täyttynyt kokonaan. Keskeltä jo tummaa, mutta reunoilta sellaista harmaata, pigmentitöntä.
        Kaikissa pälvissä on jo hiusta ja tässä kasvattelen lyhyitä hiuksiani pidemmäksi. Vähän hauskaltahan se näyttää, mutta kaverit suhtautuneet hyvin asiaan. Eivät oikeastaan suurin osa edes välitä! Kuukausi, tai kaksi, niin peittyy jo kokonaan nämä harmaan hiuksen kohdat sekä enää pienet kaljut kohdat. Paljon edistystä on tapahtunut.. :D

        Hyvää syksyä kaikille!!


    • vieras2

      Minulla pälvikaljuus alkoi 14 vuotiaana. Noin kuusi vuotta tauti pyöritteli muutamaa länttiä kerrallaan kunnes sitten lähti kaikki hiukset. Välillä on esiintynyt muidenkin karvojen lähtemistä. Kortisonivoiteista ei ole ollut mitään hyötyä. Oli pari vuotta täysin kalju kunnes aloitettiin DCP hoidot. Hoito on raskas ja vaatii malttia. Hiukseni kasvoivat takaisin täysin mutta muutaman kuukauden jälkeen länttejä alkoi taas ilmestyä. Pian totesin etten jaksa enää hoitoja (melkein 3 v.) ja lopetin ne. Pian kaikki hiukset lähtivät taas pois..

      Pälvikaljuus on autoimmuunisairaus siinä missä esim. diabeteskin. Parannuskeinoa ei ole eikä tätä ilmeisesti tutkitakaan koska on vain "kosmeettinen haitta". Tauti elää täysin omaa elämäänsä eikä sitä voi ennustaa mitenkään vaikka jotkut väittävätkin että se kulkee 7 vuoden sykleissä. Olin DCP hoitojen jälkeen pari vuotta kalju ja yhtäkkiä hiukset alkoivat kasvaa koko päähän! Mikään ei ollut muuttunut elämässäni, mutta olin alkanut syömään Viviscal puristeita peria kuukautta aikaisemmin. En tiedä oliko yhteensattuma vai mikä!

      Hiukset pysyivät täysin vajaat kolme vuotta kunnes alkoi ilmestyä taas länttejä ja nyt viiden vuoden jälkeen hiusten kasvamisesta ollaan taas peruukin käyttäjänä ja DCP hoitoja takana kuukausi.

      Tämä tauti on todella rasittava ja vaatii naiselta henkisesti todella paljon. Tämä on varmaankin osa persoonaa jo tässä vaiheessa eikä muuta voi. Nykyään saa todella hyviä peruukkeja ja itse suosin mittatilausperuukkeja, jolloin pystyy vaikuttamaan hiusten paksuuteen. Mukavin vaihtoehto olisi olla ilman peruukkia mutta se ei oikein onnistu asiakaspalvelutyössä. Itse en usko luontaistuotteiden tehoon enkä mihinkään hiuspohjan hoitoihin. DCP tehoaa osalle mutta ei kuitenkaan kaikille, eikä se ole välttämättä pysyvä vaihtoehto. Silloin kun tulee se vaihe, että kaikki hiukset alkavat lähteä niin sitä ei pysäytä kyllä mikään.

      Nuorten pälvikaljua sairastavien vanhemmille voisin sanoa, että jos vain on rahaa niin tarjotkaa mahdollisuus kunnolliseen perukkiin jos nuori niin haluaa. Nuorelle on tarjottava mahdollisuus puhua ammattiauttajan kanssa tai ohjattava vaikka vertaistukiryhmään (vaikka netin välityksellä). On hyvä pitää silmällä ettei kukaan vain eristäydy tämän taudin takia, koska se on monesti helpoin vaihtoehto.

      Tsemppiä kaikille pälvistä kärsiville :)

    • va1981

      Lapsellani lähti lähes kaikki hiukset 1.5 vuoden iässä.Päälaelle jäi vaan hassun näköinen irokeesia muistuttava töyhtö.Hiukset eivät kasvaneet takaisin 9kuukauteen ollenkaa.Varattiin aika lääkärille joka totesi että tämä on pälvikaljua.otettiin pieni verenkuva ja muutama allergiatesti joista ei löytynyt mitään.annettiin lähete ihotautilääkärille.lähetettä odotellessa käytiin hiusakatemian tutkimuksessa joka paljasti että hiuksissa suurin osa on maitojuuria.Lopetimme maidon käytön ruokavaliossa kokonaan. tästä kuukautta myöhemmin tuli kutsu ihotautilääkärille.Lääkäri tarjosi kortisonia päänahkaan.kerroin hänelle käynnistä hiusakatemiassa ja maitojuurista ja tämä maidoton ruokavalio tyrmättiin täysin.Kortisonia en lapseni päähän halunnut laittaa koska on niin kovin pieni. 2kk maidottomalla ruokavaliolla oltua 80%hiuksista kasvoi takaisin, mutta kaljuja läikkiä jäi ja ohimoille ei ole koskaan ehtinyt hiuksia kasvaakkaan. varasin ajan medilifen hivenaine testiin jossa hiuksia leikataan juuresta ja ne tutkitaan ja siitä selviää hivenainepitoisuudet ja raskasmetallikertymät elimistössä. Testi oli kallis mutta kannatti maksaa. tuloksessa selvisi että lapsellani oli elimistöön kertyneenä lyijyä,rautaa, ja muutamia muita raskasmetalleja todella suuret määrät, lisäksi häneltä löyti sinkin,seleenin,boorin ja magnesiumin puutokset jotka ovat toden näköisesti tulleet siitä kun elimistö on yrittänyt poistaa näitä ylimääräisiä aineita kehosta.ja tuloksena hiukset ovat sitten putoilleet.Sinkin,seleenin ja mgnesiumin puutteet aiheuttavat jo sinällään hiustenlähtöä, ja tämä maidon käyttö on voinut estää niitä vähäisiäkin hivenaineita imeytymästä,koska hiukset alkoivat kasvaa niin nopeasti maidon lopettamisen jälkeen.nyt meillä on 6kk kuuri nästä kaikista puuttuvista hivenaineista ja toivon että auttaa.Medilifella epäiltiin että tyttärelläni saattaa olla joko jkin imeytymis tai aineenvaihduntahäiriö.Näitä ylimääräisiä aineita joita kehoon kertyy kaikille ihmisille.meillä lähteenä ovat olleet todennäköisesti porakaivovesi jossa paljon rautaa, ulkona syöty hiekka,mutta nämä ei kuulema kaikkea kertymää selitä siksi epäilivät aineenvaihdunnassa olevan jotai häikkää. Ihmetyttää ettei tavallisessa lääkärissä tehdä mitään kunnollisia kokeita näiden mahdollisten puutostilojen selvittämiseksi!! Varsinkin lapsilla ja nuorilla joilla itsetunto ei ole välttämättä niin hyvä,olisi todella tärkeää saada selvitettyä kaikki mahdolliset asiat jotka saattaa johtaa hiustenlähtöön ettei tarvi turhaan kärsiä!!

    • helpottunut

      moi vaan!
      Itselläni on ollut pälvikalju reilu 7 vuotta. Olen nyt 19 vuotias. Ala-asteella läikät eivät olleet rajuja vain pieniä läikkiä jotka sain peitettyä. Ylä-asteen aikana kaljuuntuminen oli niin paha, että itkin monta kertaa ja hiusten laittoon meni paljon aikaa ja lakkaa. Jouduin kiusatuksi siitä, mutta vain sellaiset ihmiset haukkuivat minua jotka eivät edes tunteneet minua. Ystäväni tukivat minua asiassa ja jos minulla näkyin läntti niin he korjasivat hiuksiani. :D Ollaan käyty äitini kanssa monesti ihotautilääkärillä ja valohoidoissa, mutta luulenpa että niistä ei ole ollut kauheasti apua. Tämän sairauden kanssa olen oppinut elämään eikä se enää niin paljon häiritse koska läntit ovat suhteellisen pieniä. Elämä tasaantui todella paljon kun aloitin ammattikoulun ja tutustuin nykyiseen poikaystävääni joka on tukenut minua tässä asiassa paljon. Sain hiuslisäkkeitä ja niiden avulla minulla on aivan normaalin ja kauniin näköiset hiukset. Ja syön b ja d vitamiineja nukun 9 h yöunet. Ps. olen huomannut sen, että talvella hiuksia lähtee enemmän ja silloin ku ressaa.

      Toivottavasti tämä teksi auttaa jotakin

    • prinsessailmankruunu

      Olen kärsinyt erittäin rajusta pälvikaljusta koko pienen ikäni. Olen kokeillut allergiahoitoa, kaikkia mahdollisia luontaistuotteita ja ihotautilääkärilläkin on tullut rampattua kymmeniä kymmeniä kertoja. Mitkään kortisonit eivät auta, on vain pakko jaksaa. Jotkut tuotteet ja lääkkeet auttavat toisia, toiset taas toisia. Kaikkea kannattaa kuitenkin kokeilla. Minun kohdallani mikään nykyisistä hoitomenetelmistä ei ole tepsinyt ja olen jo luopunut toivosta. Jokin voi kuitenkin auttaa vielä sinua, kannattaa ainakin heti käydä ihotautilääkärillä.
      Hiukset vahvistuvat aina kesäisin, mutta syksyn tullen tukka harvenee vauhdilla. Nyt on taas niska täysin paljaana ja pahemmaksi menee. Pitkän hisukeskeisen elämäntarinan voi löytää täältä: http://prinsessailmankruunua.blogspot.com/
      Toivottavasti kertomuksista on jotain hyötyä. Tsemppiä kaikille, sillä tämä on henkisesti rankaa sairaus. Ihanaa tietää, ettei ole ainoa.

    • tukka takana ;(

      hei! minulla alkoi hiukset lähtä viime kuussa. sain viime viikolla kortisoni tippoja, kirveli niin etten voinut käyttää. tänään sain uuden koritsoni lääkkeen bemetson, laitan tänään illalla päähän. onkohan tuosta mitään apua? kaljuläntit ovat noin 4X4 cm. hirvee stressi oli kun tämä alkoi ja edelleen. lääkäri sanoi että sillä ei ole mitään merkitystä stressaako vai ei , hiukset lähtee kuitenkin ;( jos tämä ei auta niin pääsen ehkä valohoitoon, en tiedä siitäkään hoidosta mitään. olen aika epätoivonen. oletteko pesseet aamulla tuon kortisonin pois päästä? kuin kauan on mennyt et on saanut hiukset päähän takas??

    • läpikäynyt

      Moi ! mulla alko hiukset lähtemään kun olin 13 syksyllä, eka lähti vähän ja sitten melkeen puolet hiuksista, mutta jotenkin osasin ne aina piilottaa hyvin(onneksi). Olin ihan maassa ja monet yöt tuli itkettyä sen takia :(. Lääkärissä mulle määrättiin eka kortisonivoidetta ja se oli ihan hirveetä ku aamulla ei kerenny pesemään pois ni hiuksissa oli sitä rasvaa joka puolella.Sitä laitettii sitte kuureina niihin kohtiin eikä auttanu YHTÄÄN hiuksi vaan lähti lisää ja lisää sitten marssittii äitin kanssa helsingin ihopiste(jotain sinnepäin) ja siellä määrättiin tota kortisoniliuosta. Enkä tiedä johtuko se siitä vai siitä etten ajatellu sitä sairautta niin paljon mutta sitten kesällä niihin kaljuihin alko kasvaa sellasta ihan pientä haituvaaa, LUOJAN KIITOS olin sillon iloinen, mut kyllä siinä aika kauan meni että kasvoi. Seuraavana talvena (eli siis viime talvena) oli vasta kaikki kaljut peittyny, mutta se hius oli kiharaa ja aika erikoisen näköstä siellä muiden suorien ja pitkien hiusten seassa, mutta olin ikionnellinen koska luulin aluks tulevani kaljuksi kokonaan :( Mutta nyt ne hukset on kasvanu samaan mittaan ku omat (piti vähän lyhentää muita hiuksia) Ja itseasiassa unohdan aina että mulla toi sairaus ees on ikinä ollutkaan! Pitkään itkin että haluan pitää hiukset auki ja vapaina ja tehdä ihania kampauksia ja nyt se on mahdollista! Ja muista että noin kolmasosalla tauti kestää alle 6 kuukautta ja noin puolella alle vuoden. Ja sitte haluun vielä sanoo sen että ajattele positiivisesti äläkä murehdi siitä liikaa! tiedän että se on vaikeeta kaiken sen kokeneena mut kaikki menee hyvin :) Tsemppiä sulle ! kysy vielä jos on jotain kysyttävää:) Autan mielelläni.

      p.s. anteeks että tuli tällänen pitkä stoori :D ja ainiin, unohdin vastata että siis en pessyt sitä litkua pois päästä aamulla :) ei siitä mitään jäänyt päähän.:)

    • Ritalei

      Minä olen ollut hiukseton jo 18 vuotta. Koko ikäni olen pälvikaljua sairastanut ja viimeiset 18 vuotta olen ollut hiusketon. Aluksi kokeilin tähän sitä sun tätä, tuli käytyä ihotautilääkärillä herkistyshoidossa ja mitä kaikkea sitä olikaan. Mikään ei auttanut. Yhdessä vaiheessa lähtivät kaikki ripset ja kulmakarvatkin , mutta ne kasvoivat onneksi takaisin.
      Ihan selvästi stressi laukaisee tämän pälvikaljun, hiukset lähtivät kokonaan,kun isäni yllättäen kuoli. Kun äitini kuoli, niin olin varma,että nyt lähtee takaisin kasvaneet ripset. Ihme kyllä eivät lähteneet. Veljeni kuoleman jälkeen toisen silmän ripset harvenivat, mutta eivät lähteneet kokonaam.
      Vaikuttaa siltä ettei tähän ole mitään varsinaista parannuskeinoa, mutta ainahan kokeilla voi. Itse en viitsi enään rahojani tuhlata kallisiin hoitoihin,kun en niistä apua saa. Tämänkin kanssa on oppinut elämään. Mittatilausperuukit (aitohius) ovat oikein hyvälaatuisia ja kauniita nykyään. Tsemppiä!

    • Apu lähellä

      Suomesta pääsee nyt helpommin ulkomaille hiusten siirtoon.
      Hiustensiirtoa suorittava klinikka on kansainvälisen lääkäriliiton jäsen ja konsernilla on 15 sairaalaa, joissa tehdään hiustensiirrosta raajaproteeseihin, joten turvallisesta klinikasta kyse! käy tutustumassa! Säästä rahaa, turvallisesti!
      www.hiusvalitys.com

      • Taas on joku

        huijari keksinyt halvan keinon markkinoida huippukallita "hoitoja", vaikka lääkkeillä saa paremman ja kestävämman tuloksen murto-osalla siirron hinnasta.


    • hv:nperustaja

      Taas on joku:
      Älähän nyt, ei aina tarvitse olla huijari jos kykenee tarjoamaan halvemmalla kuin muut. Voin kertoa että kyseessä on sopimus, missä tämä yritys on ostanut klinikalta hiustensiiropalveluita könttämäärän, joten tästä syystä siirto on halvempaa. Kyseessä on ihan oikeaa liiketoimintaa, ei huijausta!

    • Hei,
      haluaisin kertoa kokemukseni pälvikaljusta. Syyskuussa 2011 huomasin useita läikkiä päässäni. Minulla on aina ollut pitkät ja vahvat hiukset ja niitä on paljon, joten oli aikamoinen shokki. Läikät kasvoivat ja olivat pahimmillaan kolikon kokoisia ja niitä oli noin kymmenen. Useista kohdista olivat jo yhdistyneet. Onneksi sain omilla hiuksillani peitettyä kaljut kohdat.

      Päätin heti toimia. Kävin verikokeissa, jossa todettiin ettei ole kilpirauhasen tai keliakian aiheuttama. Tämän jälkeen pistin ruokavalion uusiksi. Jätin kaikki herkut pois: karkit, suklaan, sipsit, leivokset, jäätelön, piparit... Lisäsin myös kasvisten, hedelmien ja marjojen käyttöä. Jätin pois perus shampoot ja hoitoaineet ja ostin luonnonmukaisia tuotteita (nokkonen ja peltokorte esim. on hyviä hiuksille). Tein yhden puhdistuskuurin ja aloin käytämään nokkosteetä 1-2 kertaa päivässä. Aloin käyttämään myös MSM-jauhetta (orgaaninen rikki). Lisäksi isäntä sai toimia päähierojana iltaisin. Myös itse voi hieroa päänahkaa! Sekoitin kehäkukkavoiteen sekaan pari tippaa rosmariiniöljyä ja hieroin päähän. Eteeristä rosmariiniöljyä saa luontaistuotekaupoista. Se vilkastuttaa verenkiertoa. Sitä voi myös sekoittaa vaikka oliiviöljyn sekaan. Rosmariinia voi lisätä myös shampoon sekaan jos ei halua öljytä päätään, hiukset rasvoittuvat aikalailla. Shampoopesun yhteydessä voi myös hieroa päänahkaa. Iltaisin myös lämmittelin alaselkää (munuaiset) lämpötyynyllä ennen nukkumaanmenoa.

      Ruokavalion ja luonnontuotteiden lisäksi asiaa on varmasti auttanut se, että olen kokoajan uskonut että hiukset alkavat kasvaa. Alkuvaiheessa tein iltaisin kuvittelutyötä, että päänahassani on laikkujen kohdalla hiuskasvua, joka sojottaa ylöspäin. Nyt on tämä tilanne, eilen huomasin että tupsuja on siellä täällä päässä.

      Kävin marraskuussa ihotautilääkärillä kun läikät olivat pahimmillaan. Sain reseptilääkkeen, josta ei ollut mitään hyötyä. Käytin sitä pari viikkoa ja sen jälkeen päänahka kutisi ja siihen tuli pieniä rupia. Siihen loppui se kokeilu.

      Olen myös kiinnittänyt huomiota hengitykseeni. En tiedä onko asialla mitään tekemistä tämän ongelman kanssa, mutta huomasin syksyllä etten hengitä kunnolla. Vieläkin huomaan tämän useasti ja alan hengittämään "syvemmin". Liikkuminen varmasti on hyväksi verenkierrolle kuten myös päähieronta.

      Kaikille tsemppiä, jotka tämän asian kanssa painiskelevat!!! Kokeilkaa kaikkea mahdollista mikä vaan hyvältä tuntuu. En tiedä mikä minulla asiaan auttoi, mutta ehkä se oli tuo usko parempaan huomiseen :)

    • nyt15v

      Edelliselle.
      Jep. Minäkin luotan vahvasti tuohon vahvaan uskomiseen ja positiiviseen ajatteluun.Ja niin ne hiukset kasvoivat takaisin. Stressaaminenhan voi pahentaa hiustenlähtöä, kuka tietää, niin yksilöllistä. Tsemppiä kaikille! :)
      -Kaiken tuon läpikäynyt 13-14 vuotiaana-

    • Toivoa..

      Eli jos haluat hiukset takaisin niin kuuntele tarkasti!!
      ensimmäinen vaihe.
      1:osta vitamiinit
      2:Muuta ruokavaliota
      3:Tee se itse nestee

      1:vitamiinit
      Beco strong eli B-vitamiini 2-3 tablettia aamulla tyhjään vatsaan.
      Biotiini 1000mg 1 tablettil aamulla tyhjään vatsaan ,löytyy luontaiskaupasta vahvin mikä on.
      Sinkki 30mg 1 tabletti aamulla tyhjään vatsaan, löytyy myös luontaiskaupasta.
      strong D-vitamiini 50mg vahvin mitä löytyy, 1tabletti tyhjään vatsaan aamulla.
      Evonia Tabletti 1 tabletti aamulla tyhjään vatsaan.

      Eli noi kaikki vitamiinit samaan aikaan aamulla tyhjään vatsaan ja älä syö mitään tuntiin antaa vaikuttaa...

      2:sitten yks tärkein tekijä eli ruokavalio
      Yks omena vähintään päivässä.
      Maitotuotteet kokonaan pois.
      Naudan lihaa käyttö vähennät 75% kebabi ja pizzan syöntiä voit jättää kokonaan pois, roskaruoka käyttöä vähennät puolella. liikaa rautaa kuormittaa maksa ja munuaisia, syöt paljon hedelmiä päivässä ja vihanneksia, juot vähintään litran vettä päivässä, 1 keitetty kanamuna päivässä

      Eli siinä ruokavalio NOUDATA tarkasti vaikka kuinka paljon mieli tekisi syödä muuta.

      3: Tärkein
      Eli nyt sit tämä aine mikä täydentää noita kaksi muuta vaihetta,
      ostat luontaiskaupasta Kaneli eeteristä öljyä 10lm, karvasmanteli eeteristä aromia löytyy ruokakaupoista 4ml, laakerinlehtiöljyä eeteristä 2ml löytyy luontaiskaupasta, Rosmariini eeteristä öljyä 2ml löytyy myös luontaiskaupasta,

      katot että saat mitattu oikeat (ml) määrät kun sekoitat ne yhteen

      Kaadat kaikki noi aineikset tyhjään juomalasiin ja sekoitat ne keskenään,
      Sitten kun olet ton vaiheen tehnyt niin Ostat valkosipulia ja silpot sen pieniksi paloiksi, lisäät valkosipulia lasiin niin että sipulia tulee aineksen tasolle eli ihan reilusti, sekoitat nekin keskenään jonka jälkeen otat muovikelmua ja laitat lasin päällee ettei haju pääse leviämään ympäri taloa koska haju ei ole mikään ruusun tuoksuinen, ravistelee lasia aamuisin ja iltaisin noin 4päivän ajan eli annat aineksen imeä valkosipulilta mehut pois..litku alkaa muuttua vaalen ruskeaksi, 4 päivän jälkeen otat lasin esiin ja otat muovikelmun pois, kaadat lasista sipulit pois, jonka jälkeen sinulle jää vain nesteet..Siinä on sit valmis aine mikä OIKEESTI TEHOA HIUSTEN KASVUUN säilytä litkua lasimaisessa suljetussa purkissa..huoneen lämmössä..

      Sitten käyttöohje tolle litkulle on 1 kertaa viikossa sivelteleet topsipuikolla sille kohdalle mistä hiukset/karvat on tippunut pois. Aine polttaa ja kirvelee mutta se kuuluu siihen hoitoon ei tarvi pelätä..Hiuksia pitäisi alkaa kasvaa takaisin noin 3-4 kuukauden sisällä ja sit kun niin käy niin lopetat aineen käyttöä..

      Siinä olis sitten kosovossa käytetty hoito tapaa ja siellä todettu toimivaksi.
      Toivoisin että voisitte pitää minun yhteyttää hoidon aikana ja ottaa valokuva ennen hoitoa ja hoiton jälkeen mitä tuloksia on tullut, koska yritän laajentaa toimintaa suomessa myös.

      Jos on mitään kysyttävää hoidosta tai ylipäätänsä pälvikaljusta niin yhteyttä voi ottaa osoitteeseen [email protected]
      ja muistakaa laittaa kuvia ja pitää minut ajantasalla.

      Itsekkin kärsinyt pälvikaljusta ja nyt takana ne ajat.
      itsestäni saa tietoa ja valokuvia hoidon alkaessa ja lopussa, kyseisillä hoitovaiheilla.

    • suosittelen

      Kunhan kyllästyt kokeilemaan kaikki luontaistuotteita ja lääkkeitä joiden vaikutusta elimistöön ei aina ole loppuun asti testattu niin yksi vaihtoehto on hiustensiirto.

    • parantunutt

      Ite oon aika skeptinen aina ollu noiden kaikkien "hoitojen pälvikaljuun" suhteen. Eihän siihen ole hoitoa? Joku ehkä voi helpottaa tai hidastaa mutta kyllä ne hiukset lähtee jos on lähteäkseen ja kasvaa takaisin jos kasvaa. Yksilöllistä sekin. Ja tuosta hiustensiirrosta; eihän se auta jos on paljon hiuksia lähteny? Siinähän siirretään OMIA hiuksia OMAAN päähän niin että ne läiskät ei näy niin helposti? Sitä paitsi todella kallista..

    • Huoh.....

      Mulla alko tää kaikki yhestä pienestä laikusta tossa edessä. Mul oli tuuheet hiukset niin se peitty hyvin. En kuitenkaan uskaltanu pitää auki hiuksia.. jos se näkyiski. Lakkaa kulu kyl paljon. Sit ne hiukset vähän harveni siit vierest, etten saanutkaan sitä yhtä hyvin piiloon, mut piiloon nyt kuitenkin. Se oli rasittavaa. Mulla kans lähti takaa hiukset, tuli pieni laikku joka vaan suureni. Se laikku siin edes oli jonkun 1 vuoden ja sit ne alko 2012 lähtee oikein kunnol. Laikut vaan suureni ja hiukset väheni. Mul oli yhes vaihees 40 - 50% hiuksista pois. Sain kuitenkin hiukset piiloon, koska käytin pidennyksiä ja kans Toppik ainetta. Hiukset stressas mua kauheesti seiskaluokan lisäks, joka oli mulle todella vaikee luokka. Seiskaluokan aikana kaikki vaan meni iha paskaks. Kesäloma kun alko, luulin et se kaikki ois mennyttä. Ei kuitenkaan. Hiukset vaan harveni ja sit ne vaan lähti. Ei kuitenkaan yhes yössä. Jouduin käyttää huivii ja mun peruukkii mikä ostettiin keväällä. Ihan helvetin kuuma päässä.
      Mulla menee huonosti, mut sit tänki oli pakko astuu kuvaan. Miten ees jaksan tätä. Oon siis nyt 14 vuotta. Olin 12 - 13 ku tää hiusjuttu alko...

      • sirgit

        Ihailen neuvokkuuttasi, olet keksinyt, miten peität ulkonaisen kauneushaitan eduksesi. Olet taitava kirjoittaja, tästä saa hyvän kuvan. Olet auttamassa kirjoituksellasi toisia vastaavassa tilanteessa, meitä on eri ikäisiä, olen vanhempi ...sinua. Hiusten lähtö voi masentaa ja huolettaa, silloin ei koe itseänsä kenties kiinnostavaksi ja haluttavaksi, ongelma voi tuntua nuorena suurelta. Toisaalta se ei ole sikäli sairaus, että se olisi kipeä tai kutiseva, onneksi. Tunteet aina vaihtelevat, toivon sinulle onnellisia hetkiä! Tässä opimme empatiaa, joka koettelemuksen kohdalla, miltä saattaa toisesta ihmisestä eri vaivat tuntua...onko tämä sitä kuuluisaa elämänkoulua. Seiskaluokka on harvoilla itsetuntoa kohottava, voi vain yrittää demokraattisesti kaikkien toisten itsetuntoa kohottaa...se tulee takaisin. Sano jotain kivaa, ei imartelua mutta rehtiä palautetta hyvästä piirteestä ihmisessä, tasapuolisesti , itsevarmasti kaikille luokallasi, voit olla silta joka rakentaa kivan luokkahengen...? :)


      • sirgit

        Oikeasti moni luulee, että toiset ovat pahansuopia yms, todellisuudessa eivät ole, he ovat vain positiivisen, silmiinkatsovan ihmisen nälkäisiä. Ulkonäkö ei haittaa, kun on rohkea rakentamaan, antamaan vuorovaikutusta. Moni erittäin ruma, maailman luokan elokuvatähti, on on ulkonäöstään huolimatta, luonut loistavan uran valkokankaalle juuri perustaen sille, että katsoen ihmisiä silmiin (koko porukkaa tasavertaisesti), kuunnellen, kertoen omista tunteistaan, uskoen itseensä on saanut sen, mitä on päättänyt tahtoa, minkä on katsonut kuuluvan itselleen.


      • Huoh.....

        Heips, aattelin kirjottaa taas tänne nyt, kun vuosi on vaihtunu ja oon elänyt tän hiuksettomuuden kanssa jo aika pitkään. :) Olen siis tuo sama Huoh.....
        Oikeestaan nyt oon sisäistäny hyvin tän asian ja peruukkeja mulla on nyt ollu 2kpl. Nykyinen on mittatilaustyönä tehty, ihan aitohius on. Se ei satu päähän, niinkuin edellinen. Istuu hyvin ja näyttää aidolta, mutta ei se silti omia hiuksia korvaa.
        Kulmakarvat menetin syksyllä, samoin ripset.. Niitä ikävöin enemmän kuin omia hiuksiani. Tekoripsiä en jaksa käyttää joka päivä enkä kulmia osaa piirtää. Onneks ripsien puuttumista ei huomaa, ku meikkaan niin vahvasti silmät, eikä kulmiin niinkään kiinnitetä huomioo, mut esim. luokan edessä esiintyminen jännittää nykyään entistä enemmän. Onneks kukaan ei oo kuitenkaan tullu kyselemään mult mitään, että miks mul ei oo kulmakarvoja tai ripsiä. Ehkäpä ei oo huomannu, kun yritän mahdollisimman paljon välttää katsekontakia.. Muutenkin itsetuntoa paljon alentanu tää sairaus...

        Mut haluun ny sanoo kaikille nuorille, ja miksei vanhemmillekkin, että ensin voi tuntuu ihan kamalalta, kun hiuksia lähtee, mut kyllä siihen tottuu ja oppii elämään sen asian kanssa. :)


      • Kulmakarvat..
        Huoh..... kirjoitti:

        Heips, aattelin kirjottaa taas tänne nyt, kun vuosi on vaihtunu ja oon elänyt tän hiuksettomuuden kanssa jo aika pitkään. :) Olen siis tuo sama Huoh.....
        Oikeestaan nyt oon sisäistäny hyvin tän asian ja peruukkeja mulla on nyt ollu 2kpl. Nykyinen on mittatilaustyönä tehty, ihan aitohius on. Se ei satu päähän, niinkuin edellinen. Istuu hyvin ja näyttää aidolta, mutta ei se silti omia hiuksia korvaa.
        Kulmakarvat menetin syksyllä, samoin ripset.. Niitä ikävöin enemmän kuin omia hiuksiani. Tekoripsiä en jaksa käyttää joka päivä enkä kulmia osaa piirtää. Onneks ripsien puuttumista ei huomaa, ku meikkaan niin vahvasti silmät, eikä kulmiin niinkään kiinnitetä huomioo, mut esim. luokan edessä esiintyminen jännittää nykyään entistä enemmän. Onneks kukaan ei oo kuitenkaan tullu kyselemään mult mitään, että miks mul ei oo kulmakarvoja tai ripsiä. Ehkäpä ei oo huomannu, kun yritän mahdollisimman paljon välttää katsekontakia.. Muutenkin itsetuntoa paljon alentanu tää sairaus...

        Mut haluun ny sanoo kaikille nuorille, ja miksei vanhemmillekkin, että ensin voi tuntuu ihan kamalalta, kun hiuksia lähtee, mut kyllä siihen tottuu ja oppii elämään sen asian kanssa. :)

        helppo ja halpa tatuoida.


      • Huoh.....
        Kulmakarvat.. kirjoitti:

        helppo ja halpa tatuoida.

        Oikeastaan en halua tatuoida kulmakarvoja, eihän sitä tiedä jos ne, vaikka takaisin kasvavatkin.


      • Eihän se
        Huoh..... kirjoitti:

        Oikeastaan en halua tatuoida kulmakarvoja, eihän sitä tiedä jos ne, vaikka takaisin kasvavatkin.

        väri alla mitään haittaa eikä estä karvojen kasvua, muuten en itsekään tatuoinnesta pidä. Tietysti jos on vaaleat kulmakarvat niin voisi nayttää meikatulta.


    • Sillee..

      Lakka ja Toppik yhdessä tukkivat päänahan.Pese hiuspohja kunnon syväpuhdistavalla shanpoolla ja mene ihotautilääkärille joka määrittelee mikä sinulla on

    • pälvit pois!

      moi Huoh..... ite oon ny 12v ja ite just tänää kävin ihotautilääkärillä omista pälvikaljuistani ja sain niihin parempaa hoitoa, koska olin käyttänyt jotai kortisooni liuosta mutta se ei auttanut :(. itelläni on takaraivossa 4-3cm kokoinen pälvikalju sekä pään keskellä ja muissakin kohtaa kaljua. pälvit ovat olleet mulla noin 1 puol-2 vuoden ajan. pälvikaljut ovat todella rasittavia enkä saa luokassa pitää huppua,hattua tai huivia ja mun opettaja vähättelee vaan pälvikaljua että: "Eihän se mitään haittaa ole vain kuin koko länttejä ei olisi". mua rasittaa myös koulussa, kun jokainen joka tulee vastaan sanoo aina mitä noi läntit sun päässä on mutta ite oon vaa että en ois kuullu mitää. tsemppii Huoh.....

      • Huoh.....

        Voi sua! Toivottavasti on hiukset ovat kasvaneet jo takaisin. :)
        Itsellänikään ei kortisooni mitään auttanut.


      • Huoh.....
        Huoh..... kirjoitti:

        Voi sua! Toivottavasti on hiukset ovat kasvaneet jo takaisin. :)
        Itsellänikään ei kortisooni mitään auttanut.

        Hups.. Tuo 'on' tuolta välistä pois.


    • vipe

      Kannattais mun mielestä avoimesti kertoa kysyjille että mistä on kyse.Sen takia ihmiset kyselee ja tuijottaa kun eivät tiedä.Toiset on allergisia kissalle toisilla on ihottuma,jollain taas proriasis ja toisilla pälvikalju.Ei se sen kummempaa ole sen kanssa on vaan opittava elämään.Kaikkein eniten siinä ärsyttää se kun ei tutkita eikä tiedetä mistä se johtuu kenelläkin!
      toisilla puhdas stressi aiheuttaa sen mutta sitten on niitäkin joilla se ei johdu stressistä vaan jostain muusta.
      Maidoton ruokavalio ainakin meillä on nopeuttanut hiusten takaisin kasvua, eli kalju läntti alkaa kasvaa jo uutta hiusta jo parissa kuukaudessa.Kannattaa kiinnittää ruokavalioon huomioa.

    • läpikäynyt

      Mä yritän parhaani mukaan saada teille kärsiville vielä uskoa :( Mutta se on vaikeeta.. Mutta tiiän miltä teistä tuntuu, tiiän ihan täysin!!

    • Iinu

      Kai sitä pitää oma tarinakin kertoa täällä, saa edes jotain vertaistukea :)
      Olen 19-vuotta, ja sairastanut alopeciaa ja kilpirauhasenvajaatoimintaa 15 vuotta. Ensin lähti kaikki hiukset kun täytin 4 vuotta, lähti siis ihan kokonaan kun sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan, mutta kasvoivat takaisin vuodessa parissa ihan kokonaan. Ala-asteella oli tuuhea tukka neljänteen luokkaan asti.
      10-vuotiaana alkoi tukka lähteä, paikoittain ja 11-vuotiaana aloin käyttää huiveja ja hattuja aina koulussa kun läikkiä ei enää voinu piilottaa. Kiusattiin siitä, varsinkin hatuista (koska oli epäreilua että minä sain pitää tunnilla pipoa muut ei).
      Kun alotin seiskaluokalla tukka oli tosi hento ja ohkanen ja jouluun mennessä oli taas tippunut hiuksia niin että alotin huivin käytön taas... Kevääseen mennessä meni niin pahaksi että pätettiin ostaa mulle peruukki.
      Pidin peruukkia ysiluokan alkuun saakka, mutta sitten 15-veenä hiukset alkokin kasvaa jee :) Ysiluokan alotin erittäin lyhyellä tukalla. Ysillä mun tukka kasvo tuuheaksi ja normaalin tytön tukaksi. 15-17 vuotiaana oli ihan kunnon tukka, mitä nyt korvien päälle ei kasvanut tukkaa koskaan tai takaraivon hiusraja oli hitusen ylhäällä mutta kuitenkin!
      Kun täytin 18 viime vuonna niin alko ilmestymään läiskiä taas, mutta syksyn läiskät oli jo keväällä kasvanu niin sanotusti "umpeen" :D sitte kesän alussa alko tuleen uusia läikkiä jotka vaan leveni näin syksyyn.
      Nyt syksyllä takaraivolla on ihan yläosassa kaksi aika isoa läikkää ja alempana kolmas iso läikkä, ja pieniä sormenpäänkokoisia läikkiä siellä täällä. On vaikea pitää piilossa, hiukset on hennot ja ohuet, ja tukkaa lähtee kokoajan lisää. Poikaystävää ei kai haittaa mutta eipä osaa oikein tukeakkaan asiassa... Ahdistaa ja ottaa päähän, eikö tästä ikinä pääse eroon. Jotain väärää on varmaan joskus tullut tehtyä kun koko elämän on pitänyt tällasesta stressata ja ahdistua. Hiukset on kuitenkin niin iso osa naisellisuutta.
      Ajattelen kyseisiä läikkiä kokoajan. Jos olen yksin en niinkään, mutta käyn uutta koulua ihmisten kanssa jotka eivät tiedä asiasta, asun poikaystävän kanssa, vaikka ei häntä haittaakkaan, minua kyllä haittaa. En edes selkää voi kääntää hänelle ilman painamatta kättä takaraivolle jos en ole varma onko kohdat piilossa.
      Haittaa koko elämää tämäkin riesa.

    • Niinpä niin - pälvikaljua ollut jo noin 14 vuotta, pieniä länttejä. Olen nyt hieman vajaat 40 vuotias, atoopikko ja nyt myös alopeciaa sairastava. Kolme vuotta sitten alkoi iso hiusten lähtö ja se johti itkujen kautta loppujenkin hiusen pois ajeluun. Asiaan ei auttanut lääkkeet kortisonit sisäisesti, kortisoni liuoksena päähän, valohoidot - ei mitkään. Sairauteenhan ei ole `oikeaa lääkettä` ja jokainen on erilainen!

      Alku oli hankalaa, mutta kun ajoin loputkin hiukset pois, tunsin itseni jopa kauniiksi. Ja tuohon asti hiukset kuitenkin ovat olleet mun kruunu. No - hiukset kasvoivat 80% takaisin, vain hetkeksi... Vuosi sitten alkoi hiusten lähtö uudelleen ja jälleen maaliskuussa ajoin ne pois. Nyt käyn sairaalalla dcp-hoidossa kerran viikossa ja katsotaan auttaako. Jos auttaa niin ok, jos ei niin sit ei! Mikäli hiukset kasvavat, niin sekään ei välttämättä ole lopullista - peruukkiin en edelleenkän lähde!

      Etelässä & uimarannoilla mua pidetään "sairaana" no niinhän mä olenkin, mutta en syöpähoidoissa eli ne säälivät katseet voi laittaa pyllyyn. Tämä on sairaus johon on totuttava, niin itse kuin läheistenkin. Me emme kuitenkaan ole kuolemassa - meiltä vain puuttuu karvat! Ja minulta periaatteessa kaikki =)

      Peruukkia en ota, ainakaan vielä. Tuntuu ihan hyvältä näin!
      Otettava huomioon, et jos olisin nuorempi... niin, mutta olen jo ns.vanha (vaiva ihan uusi) toista kertaa täysin kalju, pitkässä ja toimivassa parisuhteessa, sekä päättänyt näyttäytyä sellaisena kuin olen. Vaatii lujuutta, mutta kyllä se tästä hiljalleen...
      Loppu elämän riesa enkä toivo tätä kenellekkään, mutta yritetään pärjäillä

      • sirgit

        Haha, todella voivat laittaa hymyn pyllyyn, terveitä tässä ollaan.


    • luomu3

      Luomufriikki puhuu vähän ja vielä täyttä asiaa.Ruokavalio kuntoon,kaikki teollisesti tuotettu/valmistettu mössö pois.kaikki E-lisäaineet jäävät samalla vähemmälle.Kovetetut kasvirasvat eli margaiinit pois,ne on käyneet läpi sellaisen teollisen prosessin ettei niissä ole elimistölle mitään käyttökelpoista,vaan vaarallista trans-rasvaa.
      Mahdollisimman paljon tuoretta ravintoa,itse valmistettua ruokaa.Tietää ainakin mitä syö ja kroppa kiittää....

    • 765-765

      Niin tämä alopecia kaikkine erimuotoineen on autoimmuunisairaus. 90% lääkäreistä ei tiedä siitä mitään. Tietämättömyydestä johtuen sanotaan ettei hoitoa ole. Virallisesti käypähoitoa ei olekkaan, mutta kaikki keinot joilla immuunijärjestelmään saadaan vaikutettua voivat auttaa tapauskohtaisesti. Oli ne sitten luontaistuotteita tai voimakkaita lääkkeitä tai ihan vain mielen hallintaa, niistä voi olla apua. Autoimmuunisairauksilla todennäköisesti on yhteisiä tekiöitä, valitettavasti niitä on hyvin vähän tutkittu.

    • tukaton1

      Jos ei muu auta niin ainakin vertaistuki ja muiden kokemusten lukeminen on minua auttanut. Muutakaan voi kuin tyytyä kohtaloonsa ja yrittää oppia elämään sen kanssa. Tsemppiä kaikille, ette ole yksin:)

    • muuan_n

      Hei. Eksyin puolivahingossa palstalle ja psykologiseen vyöhyketerapiaan muista syistä johtuen tutustuneena tuli mieleen kysäistä, että onko kukaan pälvikaljusta kärsivä testannut psykolgista vyöhyketerapiaa kyseiseen vaivaan? Oli kerran puhetta asiasta psykol.vyöhyketerapeutin kanssa ja hän meinasi, että hoidosta voisi olla apua pälvikaljua sairastavalle. Kun kehossa on purkamattomia tunnekokemuksia ihminen saattaa rueta jotankin konkreettisesti oirehtimaan. Pään alue heijastaa joidenkin tietynlaisten tunteiden tai asioiden vyöhykettä. Psykologisessa vyöhyketerapiassa käyneenä voin kehua hoitomuodon olevan erilaisien tunteiden tiedostamisessa ja purkamisessa hyvin voimakas hoitomuoto. Suosittelen kokeilemaan pälvikaljuun.

    • Naiselle vaikeaa

      Mä olen sairastanut pälvikaljua noin 8vuotta. N.2cm kokoisia länttejä ympäri päätä. Joskus oon kokeillut jotain kortisoni liuosta, en kokenut apua. Läiskät on välillä ollut joitakin vuosia pois. Nyt niitä on tullut lähelle otsaa, päälaelle, siis ympäri päätä (aiemmin lähinnä ollut takaraivossa). Ja edelleen tää ressaa näin 27-vuotiaana ihan kamalasti. Välin ihan hysteerisenä itken poikaystävälle että musta tulee kalju. Vaikkei nyt läiskät ole kovin isoja, mutta niitä on paljon. Mm hiusraja ohimolta on harventunut paljon, mutta niissä ei ole läikkiä. Mutta sen kuitenkin tummassa tukassa heti huomaa. En tiedä muten hiukset. Laittaisin. Jakauksen laitto hankalaa, kun pieniä kaljuja ympäri päälakea, ja jos kaikki hiukset vedät ponnarille niin ohimot näkyy... Taidan koko talven kulkea pipo päässä. Stressin olen huomannut liittyvän läiskien ilmasntumiseen. Nyt aloitin vuosien jälkeen opiskelemaan ja heti alkoi tukka lähtemään. Hiuksia lähtee ihan tuhoton määrä, aiemmin en ole tällaista huomannut. Harjaan hiukset niin lavuaari ja lattia on täynnä hiuksia. Samoin sänky. Jos hiukset on auki, ei tarvitse kun hipaista päätä, kädessä on ainakin 10-20 hiusta juurineen. Yritä nyt tässä sitten olla ressaamatta.. Hiukseni ovat ohentuneet muutamassa kk noin 40%... Luojan kiitos mulla on paksut hiukset... En ole vaivautunut menrmään ihotautilääkärille, mutta saa nyt nähdä menenkö taas vai en.. Onko siitä nytkään mitään hyötyä...
      Toivon ettei kaikki hiukset lähtis. En tiedä kuinka psyyke sitä kestää. Muutenkin tällainen ressaajaluonne...

      Meitä kaljuuntuvia näyttää paljon olevan! Lohdutukseks muille, mulle on aina joka läiskään kasvanut hiukset takas :) toivotaan että nytkin !!!

    • deirdre1

      Kysyisin, että onko teillä pälvikaljua potevilla, jokin muukin autoimmuunisairaus, kuten reuma, SLE tai astma tms, mikä vain?

      Minua vain kiinnostaa, kuinka yleistä on, että on pälvikaljun lisäksi jokin muukin samantyyppinen sairaus. Itselläni on eräs autoimmuunisairaus, muttei hiukset ainakaan vielä ole lähteneet eli ei pälvikaljua ainakaan toistaiseksi.

      • Anonyymi

        Hei deirdre1 (ja muut)!

        Minulla alkoi pälvikalju oireilla 4 vuotta sitten, ollessani 18-vuotias. Ylioppilaskeväänä löysin ensimmäistä kertaa läikän niskastani, ja valtava paniikkihan siitä nousi. Läikkä laajeni ensin noin kolmen kuukauden ajan, ja kasvoi noin 4cm halkaisijaltaan suureksi, onneksi hiuset kuitenkin kasvoivat takaisin, tosin siinä meni noin 4 kuukautta. Nyt 22-vuotiaana kohtaan tämän ongelman toiseen otteeseen, valitettavasti läikkä on tällä kertaa ohimolla ja vähän hankalampi peittää :(

        Anyway, vastauksena kysymykseesi: Minulla on vauvana todettu IGA-puutos, ja myös jonkinasteinen astma diagnosoitu joskus, tosin ei oireile pahasti eli lääkitystä siihen en ole käyttäynyt. Mielenkiintoista ajatella, että näillä jutuilla olisi jokin yhteys.

        Tänään kävin juuri verikokeissa, ja nyt jännitetään paljastuuko sieltä keliakiaa tai munuaisen vajaatoimintaa.. :/ Toivotaan parasta.

        Todella inhottava vaiva tämä on, kädet ristissä toivon, että omalta osaltani jäisi vain näihin yksittäisiin läikkiin tämä hiustenlähtö, en halua edes ajatella että lähtisivät kokonaan! Tuolloin 18-vuotiaanana olin niin järkyttynyt, että en ikinä uskaltanut kertoa vaivasta kenellekkään muulle kuin äidilleni, edes silloiselle poikaystävälleni. Nyt toisella kertaa sain onneksi kerättyä rohkeutta kertoa poikaystävälleni ja parhaalle ystävälleni - elämäni paras päätös! Puhuminen todellakin helpottaa.

        Omassa tapauksessani mielenkiintoista on myös, että pikkuveljelläni on ilmennyt myös samaa ongelmaa, tosin paljon pienemässä mittakaavassa, ensimmäisen kerran joskus 8 vuotiaana ja nyt toisen kerran aiukuisällä. Pikkusisko taas kärsii vakavammasta Alopeciasta, hänelle ei hiukset koskaan kasva korvia pidemmälle ennekuin tippuvat kokonaan pois. :(

        Kävin tosiaan tänään ihotautilääkärillä, ja sain ensimmäistä kertaa diagnoosin ja nimen vaivalleni. Helpottaa tosi paljon suhtautumista vaivaan, itseäni ärsytti todella paljon ekalla kerralla se, että sanottin vaan että "ei nyt oikeen tiedetä mikä toi on ja voiks tolle nyt sit mitään tehä".

        Anyways, tsemppiä tosi paljon kaikille kohtalotovereille, muistetaan, että asiat voisi aina olla huonomminkin ja tämä ei sentään ole mikään henkeä uhkaava sairaus :)


    • Nainen 54 v

      Kirjoittelin tänne v. 2009 jolloin olin 54 vuotias ja pälvikalju vei kaikki hiukseni.Tukka kasvoi varsin nopeasti takaisin ja on nyt takapuolen päälle. Ikinä se ei ole ollut niin pitkä. Ja nyt viikko sitten huomasin kaljun kohdan samassa paikassa kuin silloin 4 vuotta sitten. Viiden sentin läntti ilman tukkaa. Yöunet ovat menneet ja suuri suru. Nyt olen 59 v ja kaikki ihailevat ihanaa tukkaani.Ensi viikolla menen lääkäriin, jos kuitenkin apua löytyisi :(

    • palju

      Pälvikaljuus voi olla vain psykosopomaattinen tapahtuma, jonka korjaamiseen vaan mene oma aikansa. Jos ei jaksa odottaa miehet vetää päänsä kaljuksi, ja naiset peittävt päven kampauksella.

    • Janus-kinaasi

      Itselläni lääkäri vahvisti hiustenlähdön olevan pälvikalju ja vaikka en ole enää nuori ja olen mies, niin täytyy sanoa että tuo tuntui isolta shokilta.

      No, asialle ei ilmeisesti kuitenkaan voi tehdä mitään muuta kuin odottaa että hiukset toivottavasti kasvavat takaisin (haituvaa on jo) ja toivoa ettei koko pää mene kaljuksi ennen sitä.

      Sen verran selvittelin asiaa että pälvikalju on autoimmuunisairaus kuten reuma,
      psoriasis, diabetes tai kilpirauhasen vajaatoiminta.

      Taudissa jokin ärsyke aiheuttaa sen että omat T-valkosolut (lymfosyytit / tappajasolut) hyökkääväävät hiusnystyn kimppuun joka tulehtuu ja sen seurauksena hius lähtee irti.

      Ihan viimeaikoina on sitten havaittu että tietyt lääkkeet, joita käytetään reumaan tai tiettyihin verisyöpiin tehoavat myös pälvikaljuun. Kyseessä ovat ns.
      Janus-kinaasin salpaajat. Valitettavasti vain lääkkeiden kehitys on vasta alkuvaiheessa, niillä on merkittäviä sivuvaikutuksia ja ne ovat hyvin kalliita, n. 5000 euroa per kuukausi. Näinollen niistä ei ole vielä tämän taudin hoitoon, mutta ehkä viidestä kymmeneen vuoden päästä tilanne on jo parempi ?

      D-vitamiini on merkittävä ihmisen immuunipuolustusjärjestelmän toiminnalle,
      joten sen saannista kannattaa pitää huolta. Viralliset suositukset (10 mikrogrammaa/päivä) ovat aivan liian pienet ja varsinkin silloin kun on kyseessä
      sairaus.

      Ohessa linkki josta voi lukea (englanniksi) lisää noiden uusien lääkkeiden kehityksestä:

      http://www.aadmeetingnews.org/2014-summer-academy-2/new-research-shows-promise-for-hair-regrowth/

    • Surffaaja
    • matiaspitskusta

      genitaalikarvoista saa tehtyä hyvän peruukin

    • 109

      Mä oon kymmenen vuotias poika parturi löysi mun päästä pälvikalju aluetta pikkuisen mikä voide sopii siihen

    • Tyttö01

      Olen 16 vuotias tyttö ja pienenä omistin todella pitkät ja PAKSUT blondit hiukset. 3 vuotta sitten äiti löysi niskastani pienen kaljun kohdan jota näytimme lääkärille, kuten monet muutkin saimme dernovat scalp liuosta joka auttoi ja hiukset alkoivat kasvaa. Kesän aikana ei tapahtubutvmuutosra. Muutamien vuosien mittaan pälvejä tuli lisää mutta ne saatiin hoidettua liuoksella. Tammikuussa 2017 tuli muutaman vuoden tauon jälkeen lisää pälvejä isompia ja enemmän. Tukan laittamiseen meni aikaa. Kesäkuussa 2017 ostin lippiksen, että voin kulkea ulkona. Heinäkuussa 2017 eli nyt hiukseni ovat erittäin ohuet ja. harkitsen peruukin ostoa ennen lukion alkua, sillä hiuksista näkyy selvästi kaljun kohdat joita on monia. Aloitan myös DCP hoidot. Rakastin hiuksiani😞

      • kroonikko7

        Itellä ei dcp-hoito toiminut, kun olen aineelle liian herkkä. Hoito aloitettiin 0.025%:n liuoksella. Kaksi ekaa viikkoa tuota ja sitten nosto 0.05%:n vahvuuteen. Ongelmat alkoi heti neljän tunnin päästä hoitokerrasta. Ihon päällimmäinen nahka paloi ihan kokonaan hoidettavana olleista kohdista. Pidin muutaman viikon taukoa ja palattiin 0.025%:n vahvuuteen, mutta sama toistui taas. Hoidot loppui siihen,
        Olen kokeillut monenlaista hoitoa ja parhaiten minulla toimii kortisoonipiikit (tosin niitä voi joutua ottamaan muutaman kerran samaan kohteeseen) sekä yllättäen sulfasalatsiini. Neljän kuukauden kuuri sulfasalatsiinia toi kaikki hiukset takaisin päähän. Tosin immunosuppressiivisia lääkkeitä suun kautta käytettäessä pitäisi sivuvaikutuksia seurata verikokeilla.
        Minoksidiili ei ole toiminut kaljuihin kohtiin eikä mitkään voiteet (kortisoni-, pimekrolimuusi- ja takrolimuusivoide). Olisi ihan samaa vaikka levittäisi margariinia päähän, sama vaikutus.
        Lääkäri- , hoito- ja lääkemaksuihin on mennyt jo muutamia tonneja rahaa. Olen aina ollut halukas ne maksamaan ja hakemaan ratkaisua joka toimisi. Tämä näköjään ostaa aikaa sillä aina jonkin ajan kuluttua uusia hiuksettomia alueita löytyy. Olen aika lähellä antaa periksi. Koska olen miespuolinen ja peruukkia en osaa kuvitella käyttämäni sekä kiiltävä kalju ei ole mun juttu, niin olen harkinnut mikropigmentointia. Siinähän ei yritetä parantaa tautia vaan peittää se. Nykyään palveluja on jo tarjolla ihan kiitettävästi. Pälvikaljutapauksissa kannattaa antaa pigmentoida koko hiusala, eikä vain kaljuja läikkiä, koska läikkien paikka saattaa muuttua tai suurentua. Toimenpide on hintava, mutta antaa tietynlaisen vapauden ulkonäköpaineista, kunhan vaan sheivaa pään kerran viikossa. 7 - 10 vuoden päästä normaalisti tarvitaan uusintakäynti värin vahvistamiseksi.


    • Anonyymi

      Olen jo keski-iän paremmalla puolella. Ollessani vähän päälle parikymppinen sairastuin pälvikaljuun. Aluksi kaljuja pikkulaikkuja oli vain muutamia ja sain ne helposti piiloon vaihtamalla tarpeen tullen jakauksen paikkaa. Ihotautilääkäri määräsi kortisoniliuosta. Eipä auttanut, vaan peruukki oli lopulta hankittava. Vähitellen hiukset kuitenkin alkoivat kasvaa ja sain paksut hiukseni takaisin.
      Yli 30 vuotta myöhemmin, eli noin 7 vuotta sitten päänahkaani ilmestyi taas kaljuja paikkoja ja peruukin osto oli edessä. Taaskin sain vähitellen hiukseni takaisin.
      Noin 5 vuotta sain taas nauttia paksuista hiuksistani, mutta pari vuotta sitten pälvikalju iski kolmannen kerran. Tällä kertaa vähän eri tavalla. Ei yhtä rajusti kuin edellisillä kerroilla (ei siis tarvetta peruukille), mutta nyt tämä vaiva ei tunnu millään helpottavan. Vanhemmat laikut kyllä alkavat hissukseen kasvaa hiusta, mutta valitettavasti uusia laikkuja tulee lisää tasaisin väliajoin. Tällä hetkellä ohimoilla ja niskassa on yhteensä 8 kpl euron kolikon kokoista kaljua kohtaa. Kyllä ne vielä ovat aika huomaamattomat, mutta alkaa kyllä tilanne vähän huolestuttamaan.
      Hoidoista en osaa sanoa, mikä auttaa. Itse käytin ensimmäisellä kerralla kortisoniliuosta, mutta en ole varma oliko siitä hyötyä. Nokkosjauhetta olen myös nauttinut veteen sekoitettuna ja sitähän on kautta aikojen pidetty hiuksia vahvistavana aineena. Eikä tule kalliiksi! Keväällä kerätään nokkosen lehdet, kuivataan ja hienonnetaan. Nyt siis hoitona nokkonen, perusvitamiinit ja päänahan hieronta hiusharjalla. Toivotaan parasta!

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2031
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1523
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe