Voinko tehdä niin, että ilmoitan vauvan syntymän jälkeen välittömästi lomakkeiden kotiin tultua lapsen nimen maistraattiin ja rekisteröin vauvan nimen siten, ja sitten vasta parin kuukauden päästä kastatan lapsen kirkossa seurakunnan jäseneksi?
Siis voiko kasteen suorittaa vaikka on lähettänyt jo ne nimilaput maistraattiin?
Evl:n kirkon sivuilla lukee, että lapsi pitää kastaa ennen kuin se täyttää 2 kk, kotiin tulleet lomakkeet pitää täyttää ja antaa papille, joka suorittaa kasteen ja toimittaa sitten paperit rekisteriin. Mitäpä jos tahdon lapseni nimen rekisteriin jo ennen kuin jaksan järjestää kastetilaisuuden???
Nimen rekisteröinnin jälkeen
2
3748
Vastaukset
- marina
voit kyllä hoitaa itse lapsesi nimen rekisteröinnin. toimitat vain täytetyt paperit maistraattiin. usein vain ev.lu. kirkkoon kuuluvat vanhemmat haluavat päästä tässäkin asiassa paria paperia helpommalla ja pistävät papin hoitamaan nimen rekisteröinnin.
varsinkin, jos lapsen nimi on sellainen, ettei ole varmuutta sen läpimenosta nimilautakunnassa, on suorastaan hyvä asia, että nimen rekisteröinti hoidetaan ennen kastetta, ettei papille tule sitten hinkua evätä nimeä. - iskä
Meillä vauvan nimi rekisteröitiin ennen kastetta maistraatissa. Kastekin toimitettiin vasta 3-4 kk vaihteessa. Kumpikaan ei estänyt kasteelle pääsyä eikä seurakunnan puolesta tullut mitään nurinoita.
Pappi totesi kastepäivää suunniteltaessa, että kasteen hengellinen merkitys korostuu ihan eri tavalla kun se ei ole pelkkä nimenantotilaisuus. Se oli hienosti sanottu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819