Kysymys aurinkovoimalan akuista

Anonyymi-ap

Näyttää siltä, että talvi jää tulematta ja kesämökkelöinti saattaa alkaa tavallista aiemmin. Alustavasti on kyselty noita aurinkopaneeleita ja muita värkkejä. Paneelit
ja säädinlaite on jo aika selvä, mutta tuo akku vielä mietityttää.
Ottaisko AGM akun vai litiumin, kas siinäpä pulma.
Suurin täällä saatavilla oleva 12 voltin AGM on 280 ampeerituntia. Hintaa on noin viissataa. Se riittäisi jääkaapille, valoillle ja latauksille. Kestää jopa syväpurkausta. Minulle ai ole vielä valjennut mikä se syväpurkaus sitten mahtaa olla?
No nyt yksi myyjä sanoi, että kyllä se kestää jonkin verran paremmin kun tavallinen lyijyakku, mutta myös AGM akku kärsii hiukan joka kerta kun se ylittää se sietorajan. Se siis lyhentää käyttöikää.
Toinen vaihtoehto olis litiumakku, mutta se maksaa noin tuplaten sen mitä AGM, eikä se lataudu pakkasella.
Sellanen litiumakku, jossa on lämmitysvastus ja sitä voi ladata myös pakkasella, maksaa yli tuplaten tuon AGM akun hinnan. Siinä olis kyllä tehoa ja latauskertoja hurjasti. Vaan se hinta kun on yli tonnin. Entäs jos se simahtaa heti kun takuu loppuu?
Mieluiten vastauksia vain sellaisilta joilla on jo kokemusta. Musta tuntuu vastaus ei ole hyvä, vaikka niitähän tänne eniten siunaantuu.

4

353

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Suomeksi sanottuna: Jos akku pääsee syväpurkautumaan = totaalisen tyhjäksi, niin se on entinen akku.

• Anonyymi

Lisäänpä vielä... Jos mökkisi on vain KESÄmökki, niin harkitse aurinkosähköä vain valaistukseen - jos siihenkään? Jääkaappi ja liesi hoituvat edullisemmin kaasulla.

• Anonyymi

Meillä mökillä on sarjaan liitettynä 4 kpl 100 ampeeritunnin akkua, ihan tavallisia, kuten entisetkin. Toissa kesänä uusittiin 10 vuotta vanhat akut. Maksoivat yhteensä vähän yli 400 €. Aurinkosähköllä toimivat valot. jääkaappi, televisio, imuri .mikro.
      , kahvinkeitin jne.

• Anonyymi

Ai että täälläkin on kahvinkeitin...mitähän vielä löytyy ?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      149
      2013
    2. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Luterilaisuus
      305
      1717
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      93
      1557
    4. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      200
      1210
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      76
      1182
    6. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1150
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      24
      1052
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      48
      1007
    9. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      73
      956
    10. Minkä näköinen

On kaipaamasi henkilö🤔
      Ikävä
      45
      937
    Aihe