Moitekanne jos jätetty testamentista ulos valheiden keinoin?

Anonyymi-ap

Setäni on tehnyt aikoinaan testamentin, jossa omaisuus jätetään puoliksi minulle ja veljelleni.
Hänellä ei puolisoa eikä lapsia.
Vuosi sitten veljelleni ja minulle tuli riitaa, ja hän aiheutti välirikon minun ja setäni välille puhumalla valheita ja kääntämällä hänet minua vastaan.
Olen hoitanut setäni asioita vuosia ja koko ikäni ollut hänen kanssaan läheinen.
Välirikon jälkeen kun minua alettiin syyttämään joka asiasta liittyen veljeni, setäni muutti testamenttia niin, että minut kirjattiin ulos testamentista. Uudet perijät ovat edelleen veljeni ja yksi serkuistani. Serkkuni alkoi hoitaan jotain käytännön asioita välirikon jälkeen esim.kaupassa käynnit.

Voinko minä nostaa nyt moitekanteen käräjäoikeuteen testamentista?
En saa ehkä tietooni milloin perunkirjoitus järjestetään, pitääkö sinne jo ilmoittaa että nostan moitteen vaan suoraan vaan käräjäoikeuteen ja sieltä tieto menee veljelleni ja serkulleni etten hyväksy testamenttia.

En ole ollut perinnön perään, en ole edes kuullut ennen tätä että testamentti on tehty vuosikymmeniä sitten minulle ja veljelleni.
Kyse ei ole mistään miljoonaomsisuudesta vaan lähinnä periaatteesta, koska veljeni on koettanut saada oman kuolinpesämme omaisuutta hallintaansa vilpillisin keinoin ja enemmän kun hänelle edes kuuluu. Ja tehnyt vaikka mitä tempauksia jotka hyvä kun päivänvaloa kestää.

12

152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Et voi mitään, jos setäsi oli tolkuissaan ja testamentintekokelpoinen.

• Anonyymi

Kylläpäs voi jos on valheellisin keinoin vaikutettu testamenttiin. Tämä edelliselle kommentoijalle.

• Anonyymi

Älä höpötä omiasi. Lue tuo avaus.

• Anonyymi

KOHTA 3!!

Miten määritellään pätemätön testamentti?
      Perillinen voi vedota johonkin seuraavista pätemättömyysperusteista ja moittia testamenttia:

1. Testamentin tekijä ei ollut kelpoinen määräämään jäämistöstään.
      2. Testamentti ei täytä lain asettamia muotovaatimuksia.
      3. Testamentin tekijä ei tehnyt testamenttia vapaasta tahdostaan, vaan hänet oltiin joko pakotettu tai taivuteltu tekemään testamentti. Pakottaminen tai taivuttaminen on voinut tapahtua esimerkiksi käyttämällä väärin testamentin tekijän tahdonheikkoutta, riippuvaista asemaa, ymmärtämättömyyttä, petollista viettelyä tai hänet on erehdytetty testamentin laatimiseen.
      4. Testamentin tekemiseen on vaikuttanut jokin sieluntoiminnan häiriö.

• Anonyymi

Luepa pätemättömyysperusteet ja kohta 3

• Anonyymi

Kenelle vastailet? Miten liittyy avaukseen?

• Anonyymi

Testamentin tekijä saa muuttaa mieltään. sellainen sitoumus, ettei henkilö testamenttiaan peruuta tai muuta ei olisi pätevä.

Mitkään valheellisetkaan asiat eivät muuta edellä kerrottua testamentintekijän oikeutta. Moraalisesti sellainen on toki väärin, mutta "väärin" perustein tehty testamentti on yleensä pätevä.

Ainoastaan määräävästi erehtyminen voi olla laissa säädetty pätemättömyysperuste. Tällainen esimerkki on kirjallisuudessa, että perittävä tekisi testamentin kiitollisuudesta hänen henkensä pelastaneen henkilön hyväksi, vaikka tosiasiassa tämä henkilö ei olisi osallistunut hengen pelastamiseen mitenkään. Teoriassa erehtymisen voi saada aikaan valehtelemalla testamentintekijälle, jolloin tällainen testamentin ehto/muutos olisi valheellisen tiedon vaikuttamalta osin pätemätön.

• Anonyymi

Höpö höpö. Laissa on määritelty perusteet. Jos esim.vanhaa sairasta ihmistä taivuttelet muuttamaan testamenttia niin siitä voi valittaa. Edelleen lue lain määräämät pykälät.
      Juuri näistä syistä esim.julkkisten perintöriidat on mediassa kun niistä on valitettu ja valitus on mennyt läpi ja niitä puidaan käräjillä.
      Jos ei tiedä mitään ei kannata kommentoida.

• Anonyymi

Kuulostat ihan Löpötiltä.

• Anonyymi

Pykälissä on "petollinen viettely", joten tällä tavoin testamentin muutos voi olla pätemätön. Mutta siihen ei riitä se, että veli aiheutti välirikon osapuolten välillä, kuten aloittaja kertoo.

• Anonyymi

> Et voi mitään, jos setäsi oli tolkuissaan ja testamentintekokelpoinen.

Avauksessa ei mainita mitään sellaista, että testamentin moitekanteella olisi lainkaan mahdollisuuksia menestyä. Oletuksellisesti täysvaltainen kansalainen itse päättää asioistaan, myös testamentista.

Aiemmin edellä on mainittu ne harvat perusteet, joiden mukaisesti kanteella olisi mahdollisuus menestyä. Avauksessa ei esitetty mitään näyttöä sellaisesta - harmitus tai omasta mielestä väärin tehty testamentti ei oikeudessa riitä, eikä pakottamisesta tai vastaavasta ole mitään merkkejä. Kyllä saa muuttaa mieltään!

Helpointa olisi löytää testamentista vaikkapa muotovirhe, jossa todistaja tai todistajat puuttuvat.

• Anonyymi

Näytöntaakka jäänee kuitenkin sinulle?
      On tuo jännää, miten perinnöistä tapellaan vaikka se olisi kuinkakin pieni vaikka vain kippoja ja muuta kodin irtainta jne. Mikä helvetti siinäkin on? Yksikään perillinen ei ole hankkinut mitään niitä omaisuuksia eikä maksanut veroja jne ja sitten helvetinmoinen tappelu. Aina löytyy se yksi, joka alkaa tappelemaan, se on varma vaikka kuinka sopuisaa olisi ollut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 533
      8566
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      5
      3678
    3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      7
      2203
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      160
      1184
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      826
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      40
      754
    7. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      742
    8. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      68
      716
    9. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      46
      705
    10. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      36
      647
    Aihe