Moi.
Mä oon ihan hämääntyny noista palkka-asioista. Opiskelen matemaattisten aineiden opeksi ja yritin vähän etsiskellä noit palkkatietoja. Mikäköhän mahtaa olla lukio/yläaste open palkka ensimmäisten vuosien aikana. Ja entäs kun ikälisiä hieman kertyy?
Olen joskus jostain juorulehdistä nähny tuttujen opettajien palkkoja, ja ne tuntuvat olevan aika paljon korkeampia kun mitä mulla on ollu käsitys et ope vois tienata. Noin 4000e luokkaa, noin 40-vuotiailla opettajilla. Mä kun oon luullut että maksimi ikälisillä ne palkat olis jotain vähä päälle 3000e.
No kiitoksia jos joku viitsii vastata...täs vaan pikkuhiljaa ruvennu ajattelemaan valmistumista ja töihinpääsyä. :)
aineenopen palkat
20
14061
Vastaukset
- Turnake
vaan on niin, että harva aineenopettaja tienaa edes 300 € kuussa, lähempänä totuutta on kyllä 2000 €, ellei sitten ole huimasti ylitunteja tai muita ylimääräisiä velvoitteita.
- Turnake
ed. vistissä siis 3000€...
- jaana
Turnake kirjoitti:
ed. vistissä siis 3000€...
No tiedänpä minä sitten kummallisia opettajia kun heidän palkkansa tosiaan ovat luokkaa 40.000-50.000e vuodessa. No jotkut heistä toki tekee jonkin verran ylitöitä mutta eivät tosiaankaan mitään järkyttäviä määriä.
- opettajan palkkaa nauttinut
jaana kirjoitti:
No tiedänpä minä sitten kummallisia opettajia kun heidän palkkansa tosiaan ovat luokkaa 40.000-50.000e vuodessa. No jotkut heistä toki tekee jonkin verran ylitöitä mutta eivät tosiaankaan mitään järkyttäviä määriä.
että koko heidän verotettava tulonsa muodostuu opettajan toimesta? En oikeen millään jaksa uskoa, että kukaan riviope tienaisi juurikaan yli 30000€ vuodessa, vaikka virkaikää ja ylitunteja olisikin. Rehtorit ja apulaisrehtorit voivat kylläkin päästä tuohon 40000€, ainakin isompien koulujen.
- mika
opettajan palkkaa nauttinut kirjoitti:
että koko heidän verotettava tulonsa muodostuu opettajan toimesta? En oikeen millään jaksa uskoa, että kukaan riviope tienaisi juurikaan yli 30000€ vuodessa, vaikka virkaikää ja ylitunteja olisikin. Rehtorit ja apulaisrehtorit voivat kylläkin päästä tuohon 40000€, ainakin isompien koulujen.
Minäkin olen nähnyt vastaavia palkkoja lukio-opeilla. Usealla tietämälläni, matemaattisten aineiden ja kielten lukio-opella on palkka siinä 40.000e vuodessa. Eivätkä he yli kuusituntisia päiviä tee, joten hiukan outoa.
Itse pitkään harkitsin opettajan uraa, mutta käytännössä se kaatui juuri siihen että ajattelin että ope ei voi tienata yli 3000e kuussa, ja tuntui että pitäisi sinne 4000-5000e kastiin päästä. No, olishan opettajanakin ehkä sinne päässyt. Nyt opiskelen DI:ksi, eikä oikeastaan palkkanäkymät ainakaan lähitulevaisuudessa ole paljoa korkeammat kuin kyseisillä opettajilla. Ehkä sitten joskus johtoportaassa, mut se on ehkä haaveilua. ;)
Jotenkin muuten tuntuu että opettajille palkasta puhuminen on jotenkin pyhä aihe, opeksi ryhtymiseen ei saisi palkka vaikuttaa. Onkohan siinä syy miksi opettajilla on kuitenkin keskivertoa huonommat palkat muihin korkeakoulutettuihin nähden...?!? - Se entinen Opettaja
mika kirjoitti:
Minäkin olen nähnyt vastaavia palkkoja lukio-opeilla. Usealla tietämälläni, matemaattisten aineiden ja kielten lukio-opella on palkka siinä 40.000e vuodessa. Eivätkä he yli kuusituntisia päiviä tee, joten hiukan outoa.
Itse pitkään harkitsin opettajan uraa, mutta käytännössä se kaatui juuri siihen että ajattelin että ope ei voi tienata yli 3000e kuussa, ja tuntui että pitäisi sinne 4000-5000e kastiin päästä. No, olishan opettajanakin ehkä sinne päässyt. Nyt opiskelen DI:ksi, eikä oikeastaan palkkanäkymät ainakaan lähitulevaisuudessa ole paljoa korkeammat kuin kyseisillä opettajilla. Ehkä sitten joskus johtoportaassa, mut se on ehkä haaveilua. ;)
Jotenkin muuten tuntuu että opettajille palkasta puhuminen on jotenkin pyhä aihe, opeksi ryhtymiseen ei saisi palkka vaikuttaa. Onkohan siinä syy miksi opettajilla on kuitenkin keskivertoa huonommat palkat muihin korkeakoulutettuihin nähden...?!?kun täällä puhutaan kuusituntisista päivistä, niin tarkoitettaneen kuusi tuntia opetusta päivässä, eikö niin. Se työpäivä nimittäin on kyllä pidempi kuin kuusi tuntia opetusta.
Tässä juuri tehtiin työntutkimus, ja kun minulla on ollut opetusta viime lukuvuonna keskimäärin sellaiset 24 tuntia viikossa, niin työviikon pituus lukuvuoden aikana kuitenkin vaihteli 42-45 tunnin välillä. Tämä ihan vain selvyyden vuoksi. - mika
Se entinen Opettaja kirjoitti:
kun täällä puhutaan kuusituntisista päivistä, niin tarkoitettaneen kuusi tuntia opetusta päivässä, eikö niin. Se työpäivä nimittäin on kyllä pidempi kuin kuusi tuntia opetusta.
Tässä juuri tehtiin työntutkimus, ja kun minulla on ollut opetusta viime lukuvuonna keskimäärin sellaiset 24 tuntia viikossa, niin työviikon pituus lukuvuoden aikana kuitenkin vaihteli 42-45 tunnin välillä. Tämä ihan vain selvyyden vuoksi.Elikkä siis palkkauksesi lasketaan 42-45-työtunnin mukaan? Paljonko sitten on opettajan normaalin työviikon pituus, siis opetustuntien määrä jonka jälkeen aletaan puhumaan ylitöistä? Eikös se ole noin 4h päivässä, eli 20h viikossa?
- työtunnit
mika kirjoitti:
Elikkä siis palkkauksesi lasketaan 42-45-työtunnin mukaan? Paljonko sitten on opettajan normaalin työviikon pituus, siis opetustuntien määrä jonka jälkeen aletaan puhumaan ylitöistä? Eikös se ole noin 4h päivässä, eli 20h viikossa?
ovat jotain aivan muuta kuin opetustunnit ja sitä luulen kirjoittajan tarkoittaneen. Minulla esimerkiksi on vuodessa 20 kurssia opetusta eli keskimäärin 20 tuntia opetusta viikossa, mikä on palkkauksen peruste, mutta se ei tarkoita sitä, että työaikani olsi 20 tuntia. Käytännössä se on ainakin kaksinkertainen, joskus jopa 60.
- minä
On se mun mielestä vähän hassua, että opiskelet yliopistossa opettajaksi etkä itse löydä opettajien palkkataulukoita esim. oaj:n sivuilta?! Joo-o...
- Se entinen Opettaja
aineenopettaja lukiossa, ja minulla on kaikki täydet lisät mitä ihminen voi saada.
Ilman ylitunteja peruspalkkani on nyt 2211 euroa, siihen lisää määrävuosikorotukset 494 ja palvelulisä 411 euroa. Yhteensä siis 3116 euroa. Ja tuo on siis se palkka, jonka saan bruttona silloin, jos minulla ei ole yhtään ylituntia. Jokaisesta ylitunnista saan n. 100 euroa kuussa bruttona lisää, jos minulla sellaisia on, eli tuosta on helppo laskea että 4000 euroa saa jos tekee noin 9 ylituntia, eli viikossa on silloin oppitunteja noin 30 hiukan oppiaineesta riippuen.- jaana
No tuo hieman valaisi asiaa. Toisinsanottuna opettajan peruspalkka on todella matala, mut aika hyvin se nousee noilla lisillä. Mut onhan tää silti naurettavaa että yliopistotason koulutuksella peruspalkka on 2211e kuussa, kun monet ammattikoulun käyneetkin tienaavat jo sen verran. En heitä vähättele, mutta onhan koulutuksissa kuitenkin eroa, ja paljon.
Tuolla reilulla kolmella tonnilla alkaa ihminen jo elämään. Mut sellainen kysymys vielä että mitäs noi palvelulisät ovat? En ole ikinä kuullutkaan.
Niin ja sille tyyypille joka kritisoi sitä että en palkkataulukoista katso mitä voi tienata niin olenhan katsonutkin, mutta kun niistä tosiaan puuttuvat noi lisät ja muutenkin ne ovat melko lailla ristiriidassa muualta saamiini tietoihin. Ja eikös sitä varten keskustelupalsta ole että asioista voidaan puhua ja kysyä?????? - enemmän kuin
jaana kirjoitti:
No tuo hieman valaisi asiaa. Toisinsanottuna opettajan peruspalkka on todella matala, mut aika hyvin se nousee noilla lisillä. Mut onhan tää silti naurettavaa että yliopistotason koulutuksella peruspalkka on 2211e kuussa, kun monet ammattikoulun käyneetkin tienaavat jo sen verran. En heitä vähättele, mutta onhan koulutuksissa kuitenkin eroa, ja paljon.
Tuolla reilulla kolmella tonnilla alkaa ihminen jo elämään. Mut sellainen kysymys vielä että mitäs noi palvelulisät ovat? En ole ikinä kuullutkaan.
Niin ja sille tyyypille joka kritisoi sitä että en palkkataulukoista katso mitä voi tienata niin olenhan katsonutkin, mutta kun niistä tosiaan puuttuvat noi lisät ja muutenkin ne ovat melko lailla ristiriidassa muualta saamiini tietoihin. Ja eikös sitä varten keskustelupalsta ole että asioista voidaan puhua ja kysyä??????opetusvelvollisuus on (ja siihen on mahdollisuus eli tunteja on koulussa riittävästi tarjota) niin kyllä ilman palvelulisiä ja määrävuosikorotuksiakin pääsee ihan ok-liksoihin. Itselläni on vasta ensimmäinen palvelulisä, mutta ylituntien ja muiden palkattujen tehtävien (ryhmänohjaus, vaihto-oppilaat yms.) ja resurssituntien (esim. yo-kirjoitusten korjaaminen) kanssa palkkani on reilut 3000 euroa. Samoilla tunneilla ja vastaavilla muilla tehtävillä palkka kyllä nousee sinne 4000 euroon, jos on kaikki määrävuosikorotukset ja palvelulisät.
Näin siis lukiossa, peruskoulusta en tiedä. - Se entinen Opettaja
enemmän kuin kirjoitti:
opetusvelvollisuus on (ja siihen on mahdollisuus eli tunteja on koulussa riittävästi tarjota) niin kyllä ilman palvelulisiä ja määrävuosikorotuksiakin pääsee ihan ok-liksoihin. Itselläni on vasta ensimmäinen palvelulisä, mutta ylituntien ja muiden palkattujen tehtävien (ryhmänohjaus, vaihto-oppilaat yms.) ja resurssituntien (esim. yo-kirjoitusten korjaaminen) kanssa palkkani on reilut 3000 euroa. Samoilla tunneilla ja vastaavilla muilla tehtävillä palkka kyllä nousee sinne 4000 euroon, jos on kaikki määrävuosikorotukset ja palvelulisät.
Näin siis lukiossa, peruskoulusta en tiedä.palvelulisät ja määrävuosikorotukset tulevat sitä mukaa kuin on ammatissa toiminut, eli aina kun on tietyn määrän vuosia opettajan hommia tehnyt, saa jonkin lisän. Kaikki lisät ovat tulleet 20 vuoden kuluttua, eli sen jälkeen niitä ei enää tule.
Ylitunteja on nykyisin aina vain vähemmän tarjolla kun kunnat muka säästävät, vaikka ylitunnit olisivat kaikkein halvin tapa kunnalle säästää. Opettajan ammatissahan ylitunnin palkka ei ole edes yhtä hyvin palkattu kuin opetusvelvollisuuteen kuuluva perustunti, saati sitten esimerkiksi teollisuuden tapaan kalliimpi kuin peruspalkkaan kuuluva tunti. On se ammattijärjestömme niin hyvä että on tällaisen alepalkan meille sopinut... - vaihtelevat
Se entinen Opettaja kirjoitti:
palvelulisät ja määrävuosikorotukset tulevat sitä mukaa kuin on ammatissa toiminut, eli aina kun on tietyn määrän vuosia opettajan hommia tehnyt, saa jonkin lisän. Kaikki lisät ovat tulleet 20 vuoden kuluttua, eli sen jälkeen niitä ei enää tule.
Ylitunteja on nykyisin aina vain vähemmän tarjolla kun kunnat muka säästävät, vaikka ylitunnit olisivat kaikkein halvin tapa kunnalle säästää. Opettajan ammatissahan ylitunnin palkka ei ole edes yhtä hyvin palkattu kuin opetusvelvollisuuteen kuuluva perustunti, saati sitten esimerkiksi teollisuuden tapaan kalliimpi kuin peruspalkkaan kuuluva tunti. On se ammattijärjestömme niin hyvä että on tällaisen alepalkan meille sopinut...huimasti myös opetusalalla. Itse tienasin epäpätevänä luokanopettajana 1600 euroa ja ystäväni AMK:in opettajana 4500 euroa bruttona. Sinänsä hassua, kun alakoulussa saa oman näkemykseni mukaan paiskia eniten hommia. Opetettavat asiasisällöt ovat tietysti oma lukunsa.
- tuleva aineenope myös
vaihtelevat kirjoitti:
huimasti myös opetusalalla. Itse tienasin epäpätevänä luokanopettajana 1600 euroa ja ystäväni AMK:in opettajana 4500 euroa bruttona. Sinänsä hassua, kun alakoulussa saa oman näkemykseni mukaan paiskia eniten hommia. Opetettavat asiasisällöt ovat tietysti oma lukunsa.
Niin tässä keskustelussa vilisee nyt luokanopet ja aineenopet sekaisin, eli aineenopettajilla sattuu olemaan se parempi palkka. Ja syystäkin, itse olen valmistumassa kahden kielen opettajaksi ja täten suoritan siis pääaineeni lisäksi kaksi pitkää sivuainetta. Pedagogisia olen tehnyt jonkin verran jo, kieltenopiskelijat tekevät kyllä opiskeltaessa niin suuren työmäärän, että oksat pois. Pedagogiset siihen verrattuna pelkkä "huilaustauko". Ja palkka sais olla vieläkin parempi.
- aine-ja luokanope
tuleva aineenope myös kirjoitti:
Niin tässä keskustelussa vilisee nyt luokanopet ja aineenopet sekaisin, eli aineenopettajilla sattuu olemaan se parempi palkka. Ja syystäkin, itse olen valmistumassa kahden kielen opettajaksi ja täten suoritan siis pääaineeni lisäksi kaksi pitkää sivuainetta. Pedagogisia olen tehnyt jonkin verran jo, kieltenopiskelijat tekevät kyllä opiskeltaessa niin suuren työmäärän, että oksat pois. Pedagogiset siihen verrattuna pelkkä "huilaustauko". Ja palkka sais olla vieläkin parempi.
Juuri näin! On hyvä vertailla opiskelun vaativuutta ja työn vaativuutta palkkaan jne. Aineenopettaja joutuu suunnittelemaan todella paljon tunteja, jota luokanopettaja ei joudu tekemään juurikaan ollenkaan. Luokanopettajallehan riittää että tulee luokkaan oppilaiden kanssa samaan aikaan, ja luokassa leikitään hippasta ja piirretään välillä... Tämä vertailu on täysin älytön, enkä todellakaan haluaisi, että opettajat taistelevat siitä, mikä on vaativaa ja mikä ei. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Kaikki me olemme oman polkumme valinneet...
- Riittää, kun sääste
- Opettaja :)
mutta oikeasti saan pari euroa vajaa 4000e/kk. Aineenope lukiossa siis olen. 2,5 ylituntia (ei opetusta vaan muuta työtä) ja muutama muu lisä. Ja ainehan on biologia maantiede. Ei tämä mitään Ollila-ansiota ole, mutta ihan on pärjännyt. Onni ei tule rikkaudesta, mutta tämmmöisestä keskiluokkaisuudesta se voi näköjään tullakin.
Työn on toki vaativaa ja sitä on riittävästi. Peruskoulun puolellakin olen opettanut, ja se oli kyllä selvästi helpompaa työtä. Etukäteis- ja jälkitöitä oli huomattavasti vähemmän, eikä jatkuvasta kouluttautumisestakaan tarvinnut niin suurta huolta pitää. Mutta on tämä lukiotyö myös mielekkäämpää ja haastavampaa.
Mutta semmoistahan se on: vain toisen työ tuntuu helpolta ja kevyeltä.
- josko..
tässä ketjussa olisi myös aineenopettajan koulutuksesta paremmin tietäviä? Eli millaisella koulutuksella itse opetatte vaikkapa lukiossa, onko pääaineen oltava koulussa opetettava aine, entä voiko pitkiä sivuaineita (kuinka pitkistä puhutaan 25op?30?35?op) opettaa ilman, että pääaineena olisi varsinaisesti lukiossa opiskeltava aine. Lisäksi tarvittaisiin nuo pedat tottakai, 60op? Opintopistemäärät voi toki olla hämääviä, kun ne lasketaan kait eri systeemin mukaan kuin ennen opintoviikoissa. Itselläni sellainen tilanne, että opiskelen yhteiskuntatieteellisessä ainetta, joka ei kuuluisi lukion opetusalaan, mutta opiskelen kahtakin pitkää sivuainetta, joita opetetaan myös lukiossa. Olisiko mahdollisuuksia päästä opettamaan?
- kelpoisuusasetus
Aineenopettajan kelpoisuus peruskoulussa ja lukiossa
(Asetus 986/1998, muutosasetus 865/2005, 10 §)
Aineenopetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka on suorittanut
- ylemmän korkeakoulututkinnon
- vähintään 60 opintopisteen (35ov) laajuiset opettajan pedagogiset opinnot sekä
- vähintään 120 opintopisteen (55ov) laajuiset aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot yhdessä opetettavassa aineessa ja vähintään 60 opintopisteen (35ov) laajuiset vastaavat opinnot muissa opetettavissa aineissa. Perusopetuksen aineenopettajalle riittävät vähintään 60 opintopisteen (35ov) laajuiset opinnot kaikissa opetettavissa aineissa.
http://www.helsinki.fi/behav/opiskelu/kelpoisuus.htm#asetus98610
Eli siis mitkä tahansa opinnot eivät kelpaa. Jos olet suorittanut muuta kuin aineenopettajan koulutukseen kuuluvia opetettavan aineen opintoja, tarvitset todistuksen siitä että ne vastaavat opetettavan aineen opintoja
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123620MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar701915Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421588Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja641027Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33978Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60843- 171834
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768