Skitsofrenia ja muutto

Anonyymi-ap

Hei! Täällä kirjoittelee erääseen benelux-maahan muuttanut keski-ikäinen skitsofreenikko. Sairastuin jo hyvin nuorella iällä psykoosiin, ja nuoruuden vuodet meni pitkälti kärsimysten kourissa. Iän myötä sekä kiitos myös mainion lääkityksen, on elämä tasaantunut ja oireetkin väistyneet. Elo on ihan onnellista ja suht stressitöntäkin. Olen aina ollut liberaali henkinen mielipiteiltäni, ja muutenkin rakastan länsimaista vapaus ideologiaa sekä elämänmenoa. Pitkäaikainen haaveeni toteutui. Muutin nimittäin tänne euroopan keskelle, ja siirrynkin paikallisen terveyden huollon piiriin. Tarkoitus on viettää täällä eläkepäivät. Odotukset ovat toiveikkaat ja toki haasteita riittää.

10

379

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Onnea ja menestystä.

• Anonyymi

Miten nyt, kun eläkkeitä ei enää makseta ulkomaille? JOs olet vielä työnhakija, niin voitko saada eläkkeen sieltä Belgiasta/Hollannista, ettei Suomen politiikka vaikuta?

• Anonyymi

Missä ap sanoi ettei saa työeläkettä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Missä ap sanoi ettei saa työeläkettä.

Nuorena sairastuneet eivät saa isoa työeläkettä, paitsi jos työeläkkeelle on määritelty tuleva aika.

• Anonyymi

Hienoa puhetta. Täällä Suomessa skitsofreenikot ovat sitä mieltä en minä ole mittään eikä minusta tule ikinä yhtään mittään.

• Anonyymi

Kun puhutaan mielen sairauksista, niin useimmiten eniten tuo ajatus on siellä omassa päässä, etten olisi enää mitään, tai minusta ei olisi tai tulisi mitään.
        Sairauden aiheuttama häpeä ja heikko itsetunto saa ajattelemaan noin.
        Sairaus itsessään ei vie ihmisyyttä eikä ihmisarvoa keneltäkään pois. Toki monilla riittää myös asenneongelmia mt-potilaita kohtaan, ja se saattaa hankaloittaa sairaan elämistä ja olemista.
        Kaikesta ei vain aina kannata niin välittää, vaan elää omaa elämäänsä, ja yrittää olla miettimättä sitä, mitä muut mahtavat ajatella.

• Anonyymi

Kukaan ei ole täydellinen. En tiedä onko se minun kaveri mutta hän poksautti minun lapsuuden kaveria korville. Hän on poksauttanut minuakin. Kyllä siinä korvat soi.

• Anonyymi

Onkos täällä jotain mielipuolija Naisolettuja niin tavataan.

• Anonyymi

Olen iloinen puolestasi, kun olet lähtenyt toteuttamaan unelmiasi. Mulla on kanssa skitsofrenia ja elän suht stressitöntä ja tavallista elämää nykyään, kun lääkitys on kohdillaan. Minulla on mies ollut jo 20 vuotta ja hän on jaksanut minua katsella, vaikka olikin hyvin vaikea psykoosi 15 vuotta sitten ja minulla on kaksi teinitytärtä kotona vielä. Sairauden kanssa pärjää, kun muistaa hoitaa itseään ja pyrkii elämään normaalia elämää.

• Anonyymi

On aina mukava saada lukea, että on heitäkin, joilla menee hyvin, sairaudesta huolimatta.
        Nuoruudessani seurustelin nuoren miehen kanssa, jonka toisella vanhemmalla oli skitsofrenia.
        Pieni perhe pärjäsi aivan hyvin, ja tämä sairas vanhempikin oli kiva ja asiallinen, ystävällinen, myös kotityöt hoitava.
        Sairaaltakin onnistuu kyllä suht tavallinen elämä, se ei ole mahdottomuus kaikissa tapauksissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      129
      1548
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1451
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      1243
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      55
      1200
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      1014
    6. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      198
      996
    7. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      991
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      74
      935
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      850
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      838
    Aihe