Niin sinä ajat ja olet ajanut ja jatkat LL välillä. Olet tyhmä. Pitkää siivua ajava maksimi 15tkm mutta 10tkm on ok. Jos pelkää pätkää ei ehdi lämmetä talvella normi lämpöön niin 5tkm ja vaihto. Suodatin joka kerta. Tämä normi autoilijalle.
Vaihtakaa niitä öljyjä jyrkkä ei LL välille
35
604
Vastaukset
- Anonyymi
Miksi näin pitäisi tehdä? Aivan turhaa ajan ja rahan hukkaa.
- Anonyymi
"Miksi näin pitäisi tehdä? Aivan turhaa ajan ja rahan hukkaa."
Et ole oikein perillä asioista siksi et ymmärrä miksi. Googleta niin tiedät. Vinkki yhteen , youtube ja simo lammikko.
Auton moottorit hajoaa siksi. Rahan hukka on se kun auton moottri menee rikki ja täysi tuho ilman öljyä. - Anonyymi
Auton vuosihuoltoon kuuluu moottoriöljyn ja suodattimen vaihto.
Samalla vaihdetaan ilman ja pa-suodattimet.
Vaihteistoöljy vaihdetaan 6 vuoden välein.
Jarruneste vauíhdetaan 5 vuoden välein.
Jäähdytysneste vaihdetaan 10 vuoden välein hammashihnan vaihdon yhteydessä.
Jos autolla ajetaan yli 10 tkm/a vaidetaan moottoriöljy viimeistään 15 tkm välein.
- Anonyymi
Miksi LL-autoilla ajetaan paljon enemmän kuin esim. Toyotalla?
Auto kertoo koska on oikea huollon aika ja pitää tietenkin käyttää suositeltuja öljyjä.
Auto mittaa kokoajan monia parametrejä olosuhteista, ajomääristä ja pitiiksista ym... ja laskee sen mukaan oikean huoltoajan. Jos ajomatkat ovat lyhyitä ja ajetaan rajusti, niin huolto tulee vastaa paljon aiemmin kuin 2v/30tkm ja jos ajaa paljon maantieajoa ja kilometrejä kertyy reilusti, niin voi päästä 30tkm huoltovälillä. Vain harva pääsee noihin maksimi aikoihin ja kilometrein oikeassa elämässä.
Eikö olisi avaajankin aika päivittää tietonsa nykyaikaan, kuinkahan monta vuosikymmentä ollaan jo menty LL-huolloilla?
Saahan sitä lutrata öljyjä vaikka päivittäin jos pelkää, mutta kalliiksi se tulee ja on typerää.- Anonyymi
Eikö se olekaan vakio 30 000 km öljynvaihtoväli long lifellä ( oletan, että ll tarkoittaa sitä)
Nim. Tietämätön - Anonyymi
"Auto kertoo koska on oikea huollon aika ja pitää tietenkin käyttää suositeltuja öljyjä."
yksikään autoni ei kerro mitään. Joten vaihdan 5-10tkm välein ihan itse. Aika monet jutut netissä on paljastaneet että liian likainen öljy on aiheuttanut moottorin rikkoutumisen. Siis suomeksi: liian likainen öljy johon korjaus olis ollut helppo= vaihdan ne saamarin öljy usemmin ja suodatin niin koneesi olisi ehjä.
- Anonyymi
LL autoilija unohti mainita, kuinka monta litraa öljyä kuluu 30 tkm matkalla. Tämä kun autolla on ajettu kertaakaan moottoriin koskematta 450 tkm ja vielä ajetaan 200 tkm moottoriin kajoamatta. Entä LL öljyn hinta. Voiko edelleen sanoa, ettei välillä tarvitse lisätä öljyä. Oma kokemukseni on työnantajani uudehkoista autoista.
"Tarkista moottorin öljymäärä ennen ajoon lähtemistä"- Anonyymi
Ei ole tarvinnut lisätä yhteenkään VW:n tai Skodan öljyjä huoltojen välissä.
Muutama on niitä tullut omistettua ja niillä jatketaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole tarvinnut lisätä yhteenkään VW:n tai Skodan öljyjä huoltojen välissä.
Muutama on niitä tullut omistettua ja niillä jatketaan.uskotko itsekään tuohon
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole tarvinnut lisätä yhteenkään VW:n tai Skodan öljyjä huoltojen välissä.
Muutama on niitä tullut omistettua ja niillä jatketaan.Hehe oma wv kyllä öljyä nassuttaa ja tehnyt sitä 140tkm ajettuna ostohetkestä saakka ja ehjä on nyt 330tkm ja ajo jatkuu ,korjauillen siltä täältä usein mutta 500tkm ajan vaikka väkisten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole tarvinnut lisätä yhteenkään VW:n tai Skodan öljyjä huoltojen välissä.
Muutama on niitä tullut omistettua ja niillä jatketaan."Ei ole tarvinnut lisätä yhteenkään VW:n tai Skodan öljyjä huoltojen välissä.
Muutama on niitä tullut omistettua ja niillä jatketaan."
HAHHAAAAA !!!
Ajan vw autolla ja kyllä öljy maistuu. Auto tuli minulle 130tkm ajettuna houoltokirja säntillisesti täytettynä uudesta lähtien ja yllätys tuli nopeaan kun keltainen öljykannun valo syttyi. Mitä hemmettiä oli ensi hämmennys japsin auton jälkeen. Ohjekirjaa ja lisää öljyä oli ohje. Siitä lähtien on silloin tällöin lisäilty öljyä ja nyt on 300tkm mittarissa. Ehjä autoi mutta kyllä öljyä kuluu. Seuraavaksi vaihdan valvolineen SynPower MST C3 5W-30 . Saa nähdä miten käy vanhuksessani.
- Anonyymi
Noinhan sitä vaihdettiin öljyjä silloin kun ei ollut synteettisiä öljyjä. Sedällä on jäänyt pari kehityskaarta öljyjen ja moottoreiden kehittymisen kanssa väliin.
- Anonyymi
Esim Simo Lammikko setä on LLöljy ajosta sanonut että ei suosittele. Tutustuppa sedän aiheeseen.
On tuhoutuneita vag moottoreita stä nähnyt täälläkin ja juuri syy LL öljy kilometrit. Saa ajaa LL öljyllä mutt avaihda ne useammin PISTE. Lapsi oppii nyt siellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim Simo Lammikko setä on LLöljy ajosta sanonut että ei suosittele. Tutustuppa sedän aiheeseen.
On tuhoutuneita vag moottoreita stä nähnyt täälläkin ja juuri syy LL öljy kilometrit. Saa ajaa LL öljyllä mutt avaihda ne useammin PISTE. Lapsi oppii nyt siellä.Pitäähän Simon netissä mainostaa omaa pajaansa ja mitä enemmän kohua ja klikkiä, niin sitä enemmän asiakkaita.
Miksi LL-öljyillä ja huoltoväleillä ajetaan kuitenkin enemmän ja pidempään kuin esim. Toyotalla? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim Simo Lammikko setä on LLöljy ajosta sanonut että ei suosittele. Tutustuppa sedän aiheeseen.
On tuhoutuneita vag moottoreita stä nähnyt täälläkin ja juuri syy LL öljy kilometrit. Saa ajaa LL öljyllä mutt avaihda ne useammin PISTE. Lapsi oppii nyt siellä.miksei muilla merkeillä mene moottoreita rikki kuten audi tai volsu ei se öljystä ole kiinni vaan paskasta laadusta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
miksei muilla merkeillä mene moottoreita rikki kuten audi tai volsu ei se öljystä ole kiinni vaan paskasta laadusta
Paskan laadun saa kestämään kun vaihtaa niitä öljyjä. Et ymmärrä tätä asiaa ollenkaanlukee kommentistasi selvästi. Opettele ja opi älä kirjoita valheita.
- Anonyymi
Jos vaihtaa autoa uuteen viimeistään sadassa tuonnissa kannata vaihtaa öljyä ollenkaan. Jos aikoo ajaa auton loppuun niin en kyllä samoja paskoja kierrättää moottorissa ainakaan yli kahtakyttuhatta. Ja myös vaihteistoon pitää niitä öljyjä joskus vaihdella.myös elinikäisellä öljyillä käytettyihin, sillä öljy ei kestä vaihteiston, vaan vaihteisto öljyn iän🤔
- Anonyymi
Noista pitkistä öljynvaihtoväleistä saa ajan kanssa itselleen ongelmia. Kyllähän se öljy sinänsä kestää mutta lisäaineet eivät. Moottori pikentyy ja aiheutta usein hydraulisten nostimien kanssa ongelmia, männänrenkaat pikeytyvät jne. Bemareissa mm. vanokset juuttuvat. Pahin mihin olen törmännyt on öljyn imusihti tukkeutunut eli seurauksena koneen täystuho.
Kannattaa katsoa tuo:
https://www.youtube.com/watch?v=KHOFqTG30II
Sekä tämä jos nyt mitään nämä besservisserit siitä ymmärtävät:
https://www.youtube.com/watch?v=2-ECI5uK9eE- Anonyymi
Autoissa pitää käyttää suositeltua öljyä. Valmistaja on sillä öljyllä tehnyt testinsä ja kokeensa ja todennut sen sopivaksi. Sitten voikin ajaa sen mukaan mitä auton tietokone kertoo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoissa pitää käyttää suositeltua öljyä. Valmistaja on sillä öljyllä tehnyt testinsä ja kokeensa ja todennut sen sopivaksi. Sitten voikin ajaa sen mukaan mitä auton tietokone kertoo.
"Autoissa pitää käyttää suositeltua öljyä. Valmistaja on sillä öljyllä tehnyt testinsä ja kokeensa ja todennut sen sopivaksi. Sitten voikin ajaa sen mukaan mitä auton tietokone kertoo."
Kun on optimi oloissa auto. Eli harvinainen tilanne. Usein LL ohjelma rikkoo koneen. Onhan noita paukkunut ja juuri likainen öljy valmistajan oheiden mukaan vaihdettu on rikkonut koneen. Fakta halusit tai et. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Autoissa pitää käyttää suositeltua öljyä. Valmistaja on sillä öljyllä tehnyt testinsä ja kokeensa ja todennut sen sopivaksi. Sitten voikin ajaa sen mukaan mitä auton tietokone kertoo."
Kun on optimi oloissa auto. Eli harvinainen tilanne. Usein LL ohjelma rikkoo koneen. Onhan noita paukkunut ja juuri likainen öljy valmistajan oheiden mukaan vaihdettu on rikkonut koneen. Fakta halusit tai et.Miksi niillä kuitenkin ajetaan hurjia kilometrejä ilman ongelmia. Se oikea öljy ja huolto-ohjelman noudattaminen, eikä ole ongelmia. Usko jo faktat.
- Anonyymi
Normi autoilijoille ja muillekin. Niin lyhyttä pätkää ei kannata ajaa, ettei auto lämpene normilämpöön. Siinähän voi jumittua esim termostaatti. Lämmittäkää aina autonne, vink vink.Ps. En ole mikään öljynvaihto hötkyilijä.
- Anonyymi
Miten tuo jumittaa termostaatin?
- Anonyymi
varmaan lammikon kommentti tuokin vaihtakaa jäähdytys nesteet 7,5 tuhannessa muuten hajoo laturi
- Anonyymi
"varmaan lammikon kommentti tuokin vaihtakaa jäähdytys nesteet 7,5 tuhannessa muuten hajoo laturi"
huumorisi ei oikein aukea eikä ole asiallista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"varmaan lammikon kommentti tuokin vaihtakaa jäähdytys nesteet 7,5 tuhannessa muuten hajoo laturi"
huumorisi ei oikein aukea eikä ole asiallista.Etkö ymmärtänyt? Et taida olla se terävin autopoika?
- Anonyymi
Vaihtakaa niitä öljyjä ja katsokaa youtube simo lammikko uusin testi tulos. Nyt on 21.6.2025 juhannus ja uusin video on nähtävissä. Jyrkkä ei LL vaihtovälille. Itse en osta LL ohjelmalla olleita autoja. Hyvin simo lammikko vag kertoo tosiasioita. Totuus ottaa monilla koville kuten tämänkin ketjun kommenteissa ja monessa muussa missä olen asiaa tuonut esille. Miksihän? En tiedä. Mutta käyttöolosuhteet vaikuttaa paljon vaihto hetkeen. Yksinkertaista ajattelua joka on helppo tajuta. Raskaat olosuhteet vaihda useammin , kevyttä käyttöä voi ajaa pidempään. 10000tkm pidän maksimina ja kevyttä käyttöä ei asuntoauton vetoja norjaan ei kelkka kärry vetoa lappiin jne vaan yksin pitkää työmatka ajoa joka päivä rauhallisella ajotyylillä niin itse ajaisin 15000km ja vaihto. Omassa lyhyessä ajossa vaihtuu 5000km välein ja kone on yli 500tkm ajettu ollen oikein hyvässä kunnossa edelleen. On useita autoja käytössä eri tarpeisiin. Sähköautoa ei ole eikä ole harkinnassakaan toistaiseksi. Niihinkin kannattaa vaihteistoon vaihdattaa öljyjä.
- Anonyymi
Tuo poika yrittää tehdä itsestään jotain Somegurua tyyliin Kokkolan Mestari.
Auto kyllä kertoo ihan itse kun öljynvaihto on ajankohtainen, riittää kunhan käyttää oikeaa öljyä. Et ole oikein vakuuttava "asiantuntija" kun et osaa edes kirjoittaa rakkautesi kohdetta isolla alkukirjaimella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo poika yrittää tehdä itsestään jotain Somegurua tyyliin Kokkolan Mestari.
Auto kyllä kertoo ihan itse kun öljynvaihto on ajankohtainen, riittää kunhan käyttää oikeaa öljyä. Et ole oikein vakuuttava "asiantuntija" kun et osaa edes kirjoittaa rakkautesi kohdetta isolla alkukirjaimella.Jos kirjoitus virheet on este niin älä lue eteenpäin ja jatka elämääsi toisaalla.
"Tuo poika yrittää tehdä itsestään jotain Somegurua tyyliin Kokkolan Mestari.
Auto kyllä kertoo ihan itse kun öljynvaihto on ajankohtainen, riittää kunhan käyttää oikeaa öljyä. Et ole oikein vakuuttava "asiantuntija" kun et osaa edes kirjoittaa rakkautesi kohdetta isolla alkukirjaimella."
Minulla 4 autoa ja yksikään ei kerro yhtään mitään öljystä. Tarkistappa tietosi äläkä yleistä ohjettasi. Ylläpidän 8 autoa ja yksikään ei kerro öljynvaihdosta.
Älä oleta asiantuntijoiksi kommentoijiaa vaan koeta kaivaa se pää pois perseestä ja ajattele itse. On pyydetty simo lammikko nimisen juttua seuraamaan sillä kuten huomaat jos ymmärrät puhetta että simo on lähettänyt ne öljyt tutkittaviksi ja lopputuloksia saamme itse seurata. Nyt luulet että kommentoijat on näitä tuloksia tuoneet esille. ymmärrätkö että et osaa ajatella asioita oikein? Minä minä minä lopeta se ajattelu vaan ajattele ja tajua asioiden tarkoitus äläkä ammu viestintuojaa äläkä vain takerru pisteisiin ja pilkkuihinvaan asian sisältöön vailla kieroa nurinpäin tarkoituksella väärinymmärtämistä kuten nyt tunnut tuovan esille tätä asiaa. LL on tuhon tie useimmille ja vain harvoille se toimii. Aika helppo lause mutta senkin ymmärrä väärin.
- Anonyymi
"Aihetta on tutkittu (en minä) sen verran, että kampiakselin laakeripintojen materiaali on kuulemma sellaista että pienenpienikin öljykalvon pettäminen aiheuttaa sen, että laakerikaula nappaa laakerista pintaa ja se on *naks*.
Moottorin sivussa on venttiili (sähköinen toimilaite) jonka tarkoitus on laskea öljynpaineita joutokäynnillä. Jos se jumittaa kierroksilla joutokäyntiasentoon, niin *naks*.
- em. venttiilin tilalle voi vaihtaa alumiinisen palikan joka ei öljynpaineita pudottele, osa maksaa alle 20 euroa ja on helppo asentaa eikä tarvitse muuta toimenpiteitä
- moottoriöljyt kannattaa vaihtaa tiheämpään kuin suositus on tai huoltovälinäyttö ehdottaa
- kovasta pakkasesta lämmittämättä käynnistämiset kannattaa minimoida"
Öljyjä kannattaa vaihtaa mielummin useammin niin ei moottorit pauku. On joillekkin pyhä asia noudattaa huotoväli näyttö kyllä se auto kertoo mutta tahtoo turhan usein kertoa moottori että NAKS! jo aiemmin. öljyjä kannattaa vaihtaa usemmin. Puolittakaa LL ohjelma ja lyhyttä ajoa ajavat samoin ilman "kyllä se auto kertoo" näytöä. Öljynvaihto on suorastaan naurettavan helppoa ja suodattimen vaihto. EI tartte eikä saa olla liikaa koulutettu sillä ylikoulteutuilla tahtoo arki järki kadota oikeinkirjoituksen oikomiseen ja näsäviisasteluun.- Anonyymi
Jos ostaa uuden auton ja aikoo ajaa sillä yli 500tkm, niin voihan öljyjä vaihdella useammin jos siitä saa mielenrauhaa. Yleensä uusilla ajavat noudattavat huolto-ohjelmaa ja auton antamia ohjeita ja vaihtaa autonsa 3-6 vuoden välillä ilman minkäänlaista ongelmaa ja kilometrejä on ehkä 30tkm-150tkm? Aivan turhaa rahan hukkaan heittämistä siis.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ostaa uuden auton ja aikoo ajaa sillä yli 500tkm, niin voihan öljyjä vaihdella useammin jos siitä saa mielenrauhaa. Yleensä uusilla ajavat noudattavat huolto-ohjelmaa ja auton antamia ohjeita ja vaihtaa autonsa 3-6 vuoden välillä ilman minkäänlaista ongelmaa ja kilometrejä on ehkä 30tkm-150tkm? Aivan turhaa rahan hukkaan heittämistä siis.
Siirtää vikaherkemmän auton köyhennille maksettavaksi joo on fiksua. Ei ol evastuullista kjestävää kone huoltoa.
- Anonyymi
Aloittaja ei taida tietää, että tuo joustava huoltoväli muuttuu olosuhteiden mukaan. Jos ajat paljon lyhyitä pysähdyksiä, niin kilometrit katoaa nopeammin. Takana on paljon mitattua dataa ja tuotekehitystä. Kaikki kilometrit ei kuluta huoltoväliä yhtä paljon.
Ainoa kunnon oikea vastaus öljynvaihto välin määrittämiseen on laboratorio analyysi. Ei kannata arvailla, vaan luottaa mitattuun tietoon.- Anonyymi
Jaa joka 1000km välein lähetät öljynäytteen joopa joo hohoijaa. Autossa ei ole laboratoriota.
- AnonyymiUUSI
Miksihän joustava ilmoittava auto tietää moottori sitten tuhoaa itsensä palojätteisiin jumittaen koneen toiminnat ? Eikö kun auto tietää kaiken ilmoittaen noita moottorivaurioita sitten ilmenee ? Apulaitteetkin oikkuilee likaisesta öljystä. Vaurioiden ja rahan menin välttäminen on helppoa kuten aloituksessa lukee. Auton toimii kun öljyjä vaihdellaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1602908
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4912532Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?981290Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!321223Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?181138- 451019
Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.286931Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109896Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti40878Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34860