Vanhoillislestadiolaisuuden historiaa:
Oulun hiippakunnan piispa Hannes Leinonen toimitti piispantarkastuksen Perhon seurakunnassa marraskuussa 1978. Tarkastuksen edellä monet seurakuntalaiset olivat kritisoineet puhein ja kirjelmin laajasti sitä, että kirkkoherra Ahti Riihimäki oli kohdellut kritiikin esittäjien mielestä eriarvoisesti SRK:laisia ja muita seurakuntalaisia. Siksi piispa salli kriittisen keskustelun.
Kun piispa oli kysynyt, onko seurakunnan jäsenillä huomauttamista kirkkoherran tai muiden viranhaltijoiden oppia, virkatoimia tai elämää vastaan, penkistä nousi terveydenhoitaja Eila Kujala lukemaan moitekirjeen, jonka mukaan seurakuntalaiset tunsivat itsensä eriarvoisiksi, koska kirkkoherra oli jopa kinkereillä sanonut, että seurakunnassa olivat kristittyjä vain SRK:laiset. Tämä oli käynyt selväksi myös muistotilaisuuksissa, joissa kirkkoherra oli lausunut tuomion siitä, mihin vainaja oli menossa. Voimakas opin korostus tuntui etenkin ehtoollisella, johon kirkkoherra ei katsonut kelvollisiksi muita kuin SRK:laisia.
Muitakin asioita kirjelmään sisältyi. Piispa kiitti terveydenhoitajaa ja pyysi jättämään kirjelmän pöytäkirjan liitteeksi.
Tämän jälkeen eteen astui emäntä Elsa Huopana, joka luki oman kirjelmänsä toistaen osin samoja asioita ja yhtyi Eila Kujalan esittämiin ajatuksiin. Hän ja monet seurakuntalaiset vierastivat seurakunnan hengellistä hoitoa. Kun piispa kysyi, vieläkö evankeliumia Perhon seurakunnassa saarnataan, hän vastasi, että sitä saarnataan vain rauhanyhdistyksen jäsenille ja vain sen jäseniä kehotetaan ehtoolliselle.
Huopana jatkoi: - Seurakuntavaalit osoittivat, että vain neljä 15 valtuutetusta on rauhanyhdistyksen jäseniä, joten Perhon seurakunta ei ole vanhoillislestadiolainen. Täällä on sirpaleita herännäisistä ja evankelisista. On paljon myös herätysliikkeisiin kuulumattomia. Rauhanyhdistyksen ulkopuolisille jumalanpalvelus ja HPE ovat tärkeitä, eivätkä he enää jaksa kuulla lakia ja saarnaa omavanhurskaista. Kuinka voi mennä HPE:lle, kun kirkkoherra antaa ymmärtää, että olemme kelvottomia vieraita. Niinpä hengellinen elämä näivettyy.
Huopana jatkoi edelleen: - Jos tulen sairaaksi, voin olla varma, että joudun painostuksen alaiseksi ja minua yritetään saada tunnustamaan lestadiolaista oppia. Eikä ole lainkaan varmaa, että saan seurakunnan papilta ehtoollista ja seurakunnan esirukousta.
Hän pyysi piispalta vastausta myös siihen, onko kirkkoherralla oikeus estää seurakuntalaista menemästä ehtoolliselle. Puhujan lopetettua piispa kysyi, oliko kirkkoherra estänyt konfirmoituja seurakunnan jäseniä tulemasta ehtoolliselle. Tähän Huopana vastasi, että epäsuorasti ja keskusteluissa oli.
Tuomiokapituli käsitteli kirkkoherra Ahti Riihimäestä tehtyjä kanteluita ja valituksia v:n 1979 alkupuolella, mutta kirkkoherralle ei tullut seuraamuksia.
Lähteenä FT Kullervo Leinosen isästään v. 2024 julkaisema kirja ”Pappi, piispa ja patriootti. Hannes Leinosen työ ja elämä 1916-1986”.
Piispantarkastus Perhossa v. 1978
3
84
Vastaukset
Piispa Leinonen oli itsekin vanhoillislestadiolainen.
Olisi ollut todella erikoista jos hän olisi tuominnut vl-kirkkoherran!- AnonyymiUUSI
SRK:n edustamassa vanhoillislestadiolaisuudessa tapahtui 1960-luvun alussa hajaannus, jossa Hannes Leinonen monien muiden pappien tavoin jäi liikkeen ulkopuolelle. Tämä ei kuitenkaan estänyt häntä pitämästä itseään vanhoillislestadiolaisena, vaikka ei voinutkaan Jumalan terveellä tervehtiä SRK-lestadiolaisia. Ulkopuolelle jääneitä kutsuttiin pappislinjalaisiksi tai heidän perustamansa lehden, Elämän Sanan, mukaan elämänsanalaisiksi tai SRK:n kielenkäytössä pappiseriseuraisiksi.
Anonyymi kirjoitti:
SRK:n edustamassa vanhoillislestadiolaisuudessa tapahtui 1960-luvun alussa hajaannus, jossa Hannes Leinonen monien muiden pappien tavoin jäi liikkeen ulkopuolelle. Tämä ei kuitenkaan estänyt häntä pitämästä itseään vanhoillislestadiolaisena, vaikka ei voinutkaan Jumalan terveellä tervehtiä SRK-lestadiolaisia. Ulkopuolelle jääneitä kutsuttiin pappislinjalaisiksi tai heidän perustamansa lehden, Elämän Sanan, mukaan elämänsanalaisiksi tai SRK:n kielenkäytössä pappiseriseuraisiksi.
Noinhan se meni ja pappiseriseuran poispotkimiseen johtaneet syyt olivat muistaakseni lapsikaste ja lähetystyö. Papit eivät voineet hyväksyä epäraamatullista käsitystä siitä, että kaikki maailman lapset olisivat vanhoillislestadiolaisia. Tiedän sukulaiseni joutuneen erotetuksi, jopa siitä syystä, että oli kritisoinut pappiseriseuran poispotkimista. Ilmiantaja oli oma veli,- fyysinen veli.
En voi sanoa tavanneeni Leinosta, mutta näin hänet lukuisia kertoja. Tämä oli ensimmäinen kritiikki Riihimäestä, jonka "kuulin". Aiemmin olen kuullut hänestä pelkkää hyvää. Mutta se tieto on ollut ehkä ainakin hieman vl-vaikutteista kehua. Riihimäkeä en koskaan nähnyt, enkä luonnollisestikaan tavannut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400003264801- 162266
- 1942109
- 1071486
- 811407
- 741002
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu57987IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka2939Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.119844Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu59776