Avopuoliso sairastaa parkinsonia ja asunut hoivakodissa 3 kk. Ennen hoivakotia sai yhden parkinson pillerin neljä kertaa päivässä.
Nyt tuota annostusta on pienennetty ilman neurologin lausuntoa. Lisäksi on tullut rauhoittavia, unettomuus lääkettä, jotain toista hermolääkettä, puutospillereitä, ulostuslääkettä, silmätipppoja ja alzheimer pilleri. Voiko hän näin paljon heikommin hoivakodissa kuin kotona. Lääkäri ei suostu kertomaan lääkityksestä, hoivakoti laskuttaa jokaisesta lääkärin reseptin määrityksestä. Ruoka voi maistua, ravintosisältö ihan toinen asia, hedelmiä ei ole näkynyt. En ihmettele jos puutoksia.
Lääkitys hoivakodissa
20
320
Vastaukset
- Anonyymi
hoivakodissa olev anooin pkaikallinen memgele
- Anonyymi
Rauhoitu jo.
Etköhän ole jo tarpeeksi monta kertaa, tarpeeksi monessa ketjussa tätä samaa valitustarinaasi jakanut.- Anonyymi
anna ihmisten kirjoitella, äläkä puutu toisten kirjoituksiin, skippaa jos häiritsee
sinulla ei liene läheisiä hoivakodissa
- Anonyymi
Kyllä puolisolle pitäisi kertoa toisen lääkityksistä.
Onko ne perustelleet, miksi eivät suostu kertomaan ?
Meneeköhän nyt ihan lakien ja oikeuksien mukaan ?- Anonyymi
Kertoivat ettei kuulu avopuolisolle nämä lääkitykset.
Apteekin laskuihin pääsen käsiksi ja näen lääkkeet, syytä vaan en tiedä enkä annosten määrä.
On aamupäivän kuin muumio, vaikea saada kontaktia. Iltapäivällä ihan eri ihminen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kertoivat ettei kuulu avopuolisolle nämä lääkitykset.
Apteekin laskuihin pääsen käsiksi ja näen lääkkeet, syytä vaan en tiedä enkä annosten määrä.
On aamupäivän kuin muumio, vaikea saada kontaktia. Iltapäivällä ihan eri ihminen.Nähtävästi yöksi tainnutetaan kunnon uneen.
Olisiko hänellä ollut öisin vaikeaa, valvomista, levottomuutta, tms. ?
Hyvä, jos kuitenkin iltapäivällä on parempi vointi.
Ei ole ensimmäinen kerta, kun joku ihmettelee laitosten lääkintätyyliä. Hoivakodit, vanhainkodit, jopa lastenkodit, suurimmassa osassa harjoitetaan lääkintää, ehkä jossain turhankin paljon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nähtävästi yöksi tainnutetaan kunnon uneen.
Olisiko hänellä ollut öisin vaikeaa, valvomista, levottomuutta, tms. ?
Hyvä, jos kuitenkin iltapäivällä on parempi vointi.
Ei ole ensimmäinen kerta, kun joku ihmettelee laitosten lääkintätyyliä. Hoivakodit, vanhainkodit, jopa lastenkodit, suurimmassa osassa harjoitetaan lääkintää, ehkä jossain turhankin paljon.Taitaa olla standardimeininkiä. Vanhukset lääkitään petiin, jotta hoitajilla on mukavampaa yöllä; saavat yötyölisän, mutta saavat nukkua vuoronsa läpi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa olla standardimeininkiä. Vanhukset lääkitään petiin, jotta hoitajilla on mukavampaa yöllä; saavat yötyölisän, mutta saavat nukkua vuoronsa läpi.
Oletkohan itse koskaan ollut töissä palvelutalossa??
Minä olen.
a) jos yöhoitaja nukkuu työvuoronsa aikana,saa välittömästi potkut työnantajalta.Hoitajan työ on hyvin vastuullista ja raskasta.
b) yövuoro koostuu kierroista- kierretään vähintään 4 kertaa kaikki asukkaiden huoneet läpi,tsekataan että on kaikki hyvin ja hengissä,tehdään asentohoidot ja vaipanvaihdot,annetaan kipulääkettä tai unilääkettä tarvittaessa asukkaalle.
c) joskus yöt on rauhallisia ja asukkaat nukkuu. Usein yöllä muistisairaat kulkevat käytävillä ajantaju hukassa,eivätkä nuku siksi koska heille ei voi unilääkettä antaa kaatumisriskin takia,tai yksinkertaisesti siksi,että he ovat niin muistisairaita,ettei mikään lääke auta siihen.Hoitaja rauhoittelee heitä,istuu heidän kanssa ja kuuntelee heitä,ohjaa takaisin huoneeseen ja nukkumaan,toimii erotuomarina tarvittaessa jos 2 muistisairasta riitelevät keskenään. Yö on monesti täynnä tohinaa palvelutalossa. Kun olet 10 kertaa ohjannut saman mummon huoneeseensa,siivonnut yhdet pissat lattialta,tarjonnut 3 x välipalaa hänelle,koska väitti sulle ettei saa ollenkaan ruokaa,kuunnellut yhdet itkupotkuraivarit ja haukkumiset siihen päälle,ja samalla hoidat siinä sivussa 2 samanlaista kiukkupussia sekä 30 muuta asukasta siinä sivussa- no riittikö kärsivällisyys? Vaikkei riitä,se ei ole lääketieteellinen syy ikäihmisten ylilääkitsemiseen.
C) vanhuksia EI lääkitä turhaan,sen määrää laki ja uusimmat ikäihmisten hoitosuositukset.Jos et usko,läheppä lukemaan hoitoalaa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen.
a) jos yöhoitaja nukkuu työvuoronsa aikana,saa välittömästi potkut työnantajalta.Hoitajan työ on hyvin vastuullista ja raskasta.
b) yövuoro koostuu kierroista- kierretään vähintään 4 kertaa kaikki asukkaiden huoneet läpi,tsekataan että on kaikki hyvin ja hengissä,tehdään asentohoidot ja vaipanvaihdot,annetaan kipulääkettä tai unilääkettä tarvittaessa asukkaalle.
c) joskus yöt on rauhallisia ja asukkaat nukkuu. Usein yöllä muistisairaat kulkevat käytävillä ajantaju hukassa,eivätkä nuku siksi koska heille ei voi unilääkettä antaa kaatumisriskin takia,tai yksinkertaisesti siksi,että he ovat niin muistisairaita,ettei mikään lääke auta siihen.Hoitaja rauhoittelee heitä,istuu heidän kanssa ja kuuntelee heitä,ohjaa takaisin huoneeseen ja nukkumaan,toimii erotuomarina tarvittaessa jos 2 muistisairasta riitelevät keskenään. Yö on monesti täynnä tohinaa palvelutalossa. Kun olet 10 kertaa ohjannut saman mummon huoneeseensa,siivonnut yhdet pissat lattialta,tarjonnut 3 x välipalaa hänelle,koska väitti sulle ettei saa ollenkaan ruokaa,kuunnellut yhdet itkupotkuraivarit ja haukkumiset siihen päälle,ja samalla hoidat siinä sivussa 2 samanlaista kiukkupussia sekä 30 muuta asukasta siinä sivussa- no riittikö kärsivällisyys? Vaikkei riitä,se ei ole lääketieteellinen syy ikäihmisten ylilääkitsemiseen.
C) vanhuksia EI lääkitä turhaan,sen määrää laki ja uusimmat ikäihmisten hoitosuositukset.Jos et usko,läheppä lukemaan hoitoalaa!Hoitoyksiköstä se taitaa olla enemmän kiinni kuin alan opiskelusta, tai jostain suosituksista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen.
C) vanhuksia EI lääkitä turhaan,sen määrää laki ja uusimmat ikäihmisten hoitosuositukset.Jos et usko,läheppä lukemaan hoitoalaa!Asiaa, toteaa paljon yövuoroja tehnyt hoitaja. Lisätään palettiin vielä agressiiviset ja hoitokielteiset asukkaat työvuoron jännitystä lisäämään. Em. faktat ovat sitä mikä ei monille mene vaan jakeluun. Löytyypä myös sellaisia ihmisiä jotka kuvittelevat kaikkien hoidettavien olevan iloisia ja lupsakoita vanhuksia.
- Anonyymi
Se on kovasti uskottavaa kun maallikko kommentoi uskottavasti lääkehoidosta ja ko. taudin etenemisestä.
- Anonyymi
Lääkäri näkee ja tapaa henkilöä maks 20 minuuttia ja päättää lisätä lääkitystä.
Olen elänyt hänen kanssaan ja käynyt 5 vuotta neurologin vastaanotolla kertomassa ja on saatu lääkityksen avulla tauti hidastumaan. Parkinson on kovin yksilöllinen ja jopa päivän sisällä suuret vaihtelut. Hyvällä mielellä on suuri vaikutus.
Joten kumpi on maallikko, hoivakodin lääkäri, joka on nähnyt henkilöä yhteensä tunnin vai minä joka olen elänyt ja hoitanut häntä ympärivuorokautisesti ja nähnyt/kokenut miten tauti etenee.
Jos lääkäri olisi ammattilainen, hän vaivautuisi kertomaan noista lääkitysmuutoksista. En ole tyhmä ja näen puolisosta, että hänelle syötetään nyt jotain mömmöjä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen elänyt hänen kanssaan ja käynyt 5 vuotta neurologin vastaanotolla kertomassa ja on saatu lääkityksen avulla tauti hidastumaan. Parkinson on kovin yksilöllinen ja jopa päivän sisällä suuret vaihtelut. Hyvällä mielellä on suuri vaikutus.
Joten kumpi on maallikko, hoivakodin lääkäri, joka on nähnyt henkilöä yhteensä tunnin vai minä joka olen elänyt ja hoitanut häntä ympärivuorokautisesti ja nähnyt/kokenut miten tauti etenee.
Jos lääkäri olisi ammattilainen, hän vaivautuisi kertomaan noista lääkitysmuutoksista. En ole tyhmä ja näen puolisosta, että hänelle syötetään nyt jotain mömmöjä.Ei muuta kuin reklamaatiota eteen- ja ylöspäin. Etsi potilasasiamies tms. virkaihminen avuksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos lääkäri olisi ammattilainen, hän vaivautuisi kertomaan noista lääkitysmuutoksista. En ole tyhmä ja näen puolisosta, että hänelle syötetään nyt jotain mömmöjä.Lääkäri näkee terveyskeskuksessa asiakkaan n. 20 minuutin ajan. Onko hän sen perusteella siis kykenemätön määräämään asiakkaalle oikean lääkityksen ja hoidon ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lääkäri näkee terveyskeskuksessa asiakkaan n. 20 minuutin ajan. Onko hän sen perusteella siis kykenemätön määräämään asiakkaalle oikean lääkityksen ja hoidon ?
Kyllä jos on pitkäaikaissairas
Jos flunssapotilas, niin ei
Ainahan voi määrätä buranaa ja lepoa
- Anonyymi
Eipä auttanut, kun olen vain avopuoliso.
Hyvinvointialue pitää omiensa puolta. - Anonyymi
"Joten kumpi on maallikko, hoivakodin lääkäri, joka on nähnyt henkilöä yhteensä tunnin vai minä joka olen elänyt ja hoitanut häntä ympärivuorokautisesti ja nähnyt/kokenut miten tauti etenee.
Jos lääkäri olisi ammattilainen, hän vaivautuisi kertomaan noista lääkitysmuutoksista."
Sinä olet.
Lääkäri on ääkehoidon ammattilainen, joka osaa ottaa huomioon mm. lääkkeiden vaikutukset muidenkin lääkkeiden kanssa ja joka tuntee myös potilaslain ja siihen kuuluvan potilastietosuojan.- Anonyymi
Ja määrää vaan lisää lääkettä tuntematta yhtään potilasta. Peruslääkärit on tähän asti aina konsultoineet neurologia, nykyinen määrää lisää rauhoittavia, mielialalääkkeitä, unilääkkeitä.
Henkilö on antanut luvan kertoa minulle kaikki terveystiedot, ennen hoivakotia olin mukana kaikissa lääkäritapaamisissa. Minulla on myös suomi.fi valtuutus hänen kanta. fi tietoihin. Tämän hoivakodin lääkäri ei tietoja tallenna kanta.fi :hin. Peruslääkärillä ei ole hajuakaan tietää mikä lääke toimii milläkin parkinson potilaalla, jos ei tunne tapausta entuudestaan.
Tämän vioksi hänkin on tavannut hoitavaa neurologia säännöllisesti ennen hoivakotia, nyt kontrollit on skipattu hoivakodin lääkärin toimesta.
Useat lääkärit vaan luulee itsestään liikoja ja mitä sitten jos vanhus saa lisää oireita, kunhan on hiljaa.
- Anonyymi
Onko mahdollista pyytää lääkeseulaa hoivakodin asukkaalle
- Anonyymi
Lääkärillä on tarvittava tieto saatavilla, vaikka tapaakin potilaan nopeasti.
Sen vuoksi hoitajatkin istuvat siellä "kahvihuoneessa" - he kirjaavat päivittäin havaintojaan asukkaiden/potilaiden kunnosta, toimintakyvystä, lääkkeiden vaikutuksista ja monesta muusta asiasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä372071Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi1821490- 941401
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1421209- 1151098
PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1351050Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://251000- 74960
- 70894
- 250886