Käärmekammo

x_boy89

Kertokaa joku, että miten pääsisi eroon käärmekammosta?

Ei ole kauhean hienoa, kun ei voi enää esim. katsella elokuvia, joissa on käärmeitä. Heti tulee painostava olo ja katsominen on lopetettava. Lisäksi ei ole kauhean hauskaa katsella joka yö kaikenmaailman käärmeunia :D

Ok. Tämä voi antaa musta ihan idioottimaisen kuvan, mut ei sille mitään voi. Totta tämä on.

Kerran katoin yhden x-files -jakson trailerin koneelta. Siinä näytettiin käärme, joka hyökkäsi suoraan kameraa kohti. No mä tietenkin hädissäni repäsin johdot irti seinästä.

Eli nyt jo joudun tinkimään oman lempisarjanikin katsomisesta. Tosin vain parissa jaksossa käärmeitä näytetään, mutta kuitenkin.

Alkaa jo pikkuhiljaa hermostuttamaan. :/

9

2337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siza

      hankala tapaus. Varmaan paras tapa olisi yrittää sopeutua pikku hiljaa. En usko että fobioista pääsee koskaan täysin eroon, mutta lieventää niitä ainakin voi. Koeta ensin vaikka vain ajatella käärmeitä, mieti vaikka mikä niissä on niin pelottavaa. Sitten katsele käärmeen kuvaa, laita sellainen vaikka seinälle. Yksi hyvä tapa olisi etsiä tietoa käärmeistä (ihminen pelkää sitä mitä ei tunne). Lue ensin vaikka sivuja, missä ei ole kuvia. Kirjastosta löytyy monia kirjoja ja netistäkin saa ihan hyvin infoa. Lopulta yritä katsoa dokumentti matelijoista / käärmeistä ja finaalissa käy eläinkaupassa tms. katsomassa elävää käärmettä lasin takaa. Ei varmaan auta muu kuin kohdata tuo pelko silmästä silmään.

      Tuossa on ainakin yksi linkki jossa on kerrottu käärmeistä (ilman kuvia!) jos englanti sujuu:
      http://www.mpm.edu/collect/snake.html

      Tuossa taas linkki missä ON kuvia. eri lajeja ja hiukan selitystä luonteesta ja myrkyllisyydestä, katso vasta kun kestät kuvien katselun
      http://www.tropicario.com/galleria/kaarmeet/kaarmeet.htm

      Onnea vaan yritykselle!

      • x_boy89

        Olen miettinyt käärmeitä monessakin mielessä. Niissä ei oikeistaan ole mitään pelottavaa. Silti niissä vain on. En oikein osaa selittää. Se pelko tulee vain luonnostaan, ilman minkäänlaista syytä. Tämä fobia alkoi kehittymään yhden pienempänä näkemäni unen perusteella.

        Kammo huipentui, kun äitini puoliväkisin pakotti minut mukaansa käärmenäyttelyyn. En siis kehdannut sanoa, että minua pelotti. Sanoin vaan jotain tyyliin: "En mä sinne jaksa tulla". No äiti tietysti kannusti tulemaan ja sanoi, että siellä on varmaan tosi jännää. Lopulta suostuin.

        Niin ja tuon pelon todellakin kohtasin silmästä silmään. Menin siellä käärmenäyttelyssä pitkin seinän vierustoja, eli kiersin yritin kiertää ne ällöttävät matelijat mahdollisimman kaukaa. Lopulta äitini näytti jotain seinällä olevaa kuvaa (siellä näyttelyssä oli myöskin kuvia epämuodostuneista ihmisistä ym.). Innostuin katselemaan ja pelko unohtui. Yhtäkkiä huomasin, että kosketin johonkin lasiin. Kurkkasin taakseni ja siellä oli terraario. Meinasi sydän pysähtyä, kun paksu käärme kurkisti lasin takaa.

        Mieluummin minä vain kuitenkin kärsin. En todellakaan pysty esim. laittamaan kuvaa seinälleni. Ensinnäkin: en pystyisi koskemaan siihen kuvaan.
        Ja toiseksi: en pystyisi katsomaan sitä panikoimatta. Ja yöunet lyhenisivät entisestään...


    • Kaimasi

      täällä yksi myös, joka on hysteerinen käärmeen kanssa.Koskaan en ole tavannut,mutta tiedän sisimmässäni,että vastaan jos tulee shokkiin menisin.
      TV:ssä jos näen käärmeen,minun lähelle ei kärsi tulla koska huudan hysteerisenä pelkääväni sen olevan käärme.
      Haluaisin kulkea metsässä ja marjastaa, mutta sielläkin aerobikkaan jokaista risausta....arg nytkin jo verenpaine nousee pelkästä ajatuksesta.
      Todellakin,tämä ei ole mukavaa ja haluan päästä tästä eroon

      • torikammo

        Mulla OLI torikammo. Tai joku vastaava. Saatto iskee keskellä kaupunkia, kämmenet hikos, pulssi nousi, askeleet meni sekaisin, rupesi oksettamaan. Kauppaan en pystynyt menemään yms.
        En kysellyt keneltäkään mitä tehdä. Harkitsin terapiaa mutta en mennyt. Syy oli se että tiesin kyllä mitä tehdä. Pikkuhiljaa pakotin itseäni menemään kauppaan. Ihan vähäksi aikaa hypistelemään vaatteita yms. Huomasin että kukaan ei kiinnitä minuun erityisemmin huomiota ja vaateripustimien takana pysytin pikkuhiljaa uppoutumaan omiin ajatuksiini ja vain niihin vaatteisiin yms. Sama muissa tilanteissa. Pakotin itseni niihin. Tunnistin kun se pelontunne rupesi nostamaan päätään ja yritin blokata sen heti erilaisilla mielikuvaharjoitteluilla. "jos menen sinne niin mitä sitten luultavasti tapahtuu" "mitä luulen että tapahtuu" "onko se mahdollista ja onko yhtään järkevää olettaa että niin tapahtuu" jne. ja tajusin pelkoni irrationaalisiksi ja pyrin selvittämään pääni. Nykyään mua ei vaivaa mikään. Joskus hyvin, hyvin harvoin kun olen väsynyt, ahdistunut muutenkin tms. saattaa iskeä epämukava tunne jos ajattelisi että pitää mennä johonkin tilanteeseen mikä aikasempaa pelotti. Mutta pääosin, olen voittanut pelkoni. Kehottaisin pyrkimään samaan eikä vaan valittamaan täällä että eroon pitäisi siitä päästä. Ei se taikaiskusta häviä.


      • kaimasi
        torikammo kirjoitti:

        Mulla OLI torikammo. Tai joku vastaava. Saatto iskee keskellä kaupunkia, kämmenet hikos, pulssi nousi, askeleet meni sekaisin, rupesi oksettamaan. Kauppaan en pystynyt menemään yms.
        En kysellyt keneltäkään mitä tehdä. Harkitsin terapiaa mutta en mennyt. Syy oli se että tiesin kyllä mitä tehdä. Pikkuhiljaa pakotin itseäni menemään kauppaan. Ihan vähäksi aikaa hypistelemään vaatteita yms. Huomasin että kukaan ei kiinnitä minuun erityisemmin huomiota ja vaateripustimien takana pysytin pikkuhiljaa uppoutumaan omiin ajatuksiini ja vain niihin vaatteisiin yms. Sama muissa tilanteissa. Pakotin itseni niihin. Tunnistin kun se pelontunne rupesi nostamaan päätään ja yritin blokata sen heti erilaisilla mielikuvaharjoitteluilla. "jos menen sinne niin mitä sitten luultavasti tapahtuu" "mitä luulen että tapahtuu" "onko se mahdollista ja onko yhtään järkevää olettaa että niin tapahtuu" jne. ja tajusin pelkoni irrationaalisiksi ja pyrin selvittämään pääni. Nykyään mua ei vaivaa mikään. Joskus hyvin, hyvin harvoin kun olen väsynyt, ahdistunut muutenkin tms. saattaa iskeä epämukava tunne jos ajattelisi että pitää mennä johonkin tilanteeseen mikä aikasempaa pelotti. Mutta pääosin, olen voittanut pelkoni. Kehottaisin pyrkimään samaan eikä vaan valittamaan täällä että eroon pitäisi siitä päästä. Ei se taikaiskusta häviä.

        Tiedän -> kohtaa pelkosi !!!
        Mutta ei kauheasti houkuttele ruveta rapsuttelemaan jotakin kyytä...


    • Käärmekammo

      En voi sanoa pelkääväni mitään muuta eläintä niin paljon kuin käärmettä. Yhdessä televisio-ohjelmassa käärmekammoinen "parannettiin" antamalla hänelle käärme syliin!!! Itse olisin siinä tilanteessa juossut kirkuen ulos.

      Käärmekammoni ulottuu myös kastematoihin ja lieroihin. Pelkään niitä, vaikka ne ovat hampaattomia ja harmittomia. Eräässäkin unessa tyynyni oli täynnä kastematoja, joita sitten yritin hätistää pois...

    • gesg

      mul on anakonda kammo ! mitkää muut myrkkykäärmeet ei pelota nii paljoo mut kuristajakäärmeet.nykyää en voi nnukkuu ees pimees yksin ku tuntuu ett peiton alt tulee anakonda :D miten pääsee eroon tästä pelosta =) halusisin kul joskus kokee sen ett pitäisin jotain käärmet kädes mut en tiiä uskallanko

    • Käärmeenkalastaja

      Mullakin ihan jäätävä käärmekammo. Olin töissä kalastusaluksella australiassa jossa verkkoihin jäi usein käärmeitä ja siellä se kammo kehittyi. Jouduin jättämään työt kesken, kun siitä tuli niin ylitsepääsemätön juttu. Nyt ahdistun jos vaan nään valokuvan käärmeestä.

      Ja kivahan se oli tosiaan lopettaa työ josta muuten piti ja palkka 10 000aud/kk. Nyt ollaan sitten takasin suomessa ja palkkaa tulee 1200€/kk ....

    • Huhgtg

      Jonkin verran lievittyi kun koskin ensi kerran ja huomasin ettei se ole kylmä ja limainen vaan tosi lämmin ja tuntuu kun silittäisi karvatonta koiraa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      452
      3284
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      411
      2909
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2789
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2162
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      1990
    6. 176
      1390
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1337
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1216
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      77
      1181
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1030
    Aihe