Väärä diagnoosin mahdollisuus

Anonyymi-ap

Hei kaikki,

Osaiskohan joku antaa jotain suuntaa kannattaako alkaa ajamaan diagnoosin uudelleen tutkintaa?

Mulla on tyttöystävä jonka diagnoosi on tällä hetkellä erilaistumaton skitsofrenia ja tällä hetkellä osastolla (ei psykoosi, mutta paha olla ja yritti satuttaa itteään). Ymmärrän ettei tällä hetkellä tätä kannata, mutta entä tulevaisuudessa? Tastatietoa: Ikävä ero 9v, joutui leikkimään sitten äidin ollessa töissä myös sitä äitiä ja tekemään liikaa vatuullisia töitä liian nuorena. Eli traumoja on. Seksuaalista ahdisteluakin löytyy ja entisiä kumppaneita, jota hyväksikäyttivät emotionaalisesti. Anoreksiakin on diagnisoitu ja nyt ikää 22

Ääniä on (negatiivisia ja neutraaleja) ja deluusioita (Joku tumma mies yrittää satuttaa, mies takana tai muita tällaisia).Ja psyykelääkkeiden takia tietty hitaus ja muita kognitiivisia häiriöitä/esteitä ja etäisyyksien takia joskus vaikeaa portaissa. Nyt toki ääretön stressi ja siitä seuraa ehkä keskittymiskyvyn meno ja äänien voimakkuus ja oikean ja väärän erottaminen.

53

243

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Mikä tossa diagnoosissa on sun mielestä virheellinen?

• Anonyymi
      UUSI

Siis ihan tiedoksi että terve ihminen ei kuule ja näe harhoja. Minkä diagnoosin sä haluat sun tyttöystävälle jolla on harhoja?

• Anonyymi
        UUSI

Ei tietenkään. Kyse onkin oikean diagnoosin löydöstä, psykoosilääkkeet kun ei auta samalla tavalla kuin läheisen kosketus. Ja tunteilla ja stressillä on selvä yhteys muihin oireisiin. Lisäksi ADHD:ta on syytä epäillä. Ongelmahan on ettei julkinen suostu tutkimaan ja joutuisin siis itse tätä ajamaan

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tietenkään. Kyse onkin oikean diagnoosin löydöstä, psykoosilääkkeet kun ei auta samalla tavalla kuin läheisen kosketus. Ja tunteilla ja stressillä on selvä yhteys muihin oireisiin. Lisäksi ADHD:ta on syytä epäillä. Ongelmahan on ettei julkinen suostu tutkimaan ja joutuisin siis itse tätä ajamaan

Usein suuri turvattomuuden tunne on käynnistänyt kaikki oireet, siksi voi hyvin jos vaan vaikka istuu vieressäsi käsi kädessä.
        Vaikea kuitenkaan mennä sanomaan mitään kun ei tiedä tai tunne.
        Mutta usein olen huomannut juuri niiden ihmisten voivan huonosti jotka ovat kokeneet lapsena vanhempiensa eron , jossa ei ole säästetty sanoja lastenkaan kuullen siis nämä vanhemmat joiden tulisi antaa se turvallisuuden tunne lapselleen ovat ottaneet sen häneltä
        Jokainen tälläinen potilas tarvitsisi vierelleen ihmisen joka todella välittää, samalla kun se vierellä oliakin voi alkaa voimaan huonosti kun elämä on vaan toisen tukemista .
        Nämä on vaikeita asioita , ja lääkärit kyllä tietävät mikä sairaus on kyseessä. Miksi sitä diagnoosia pitäisi muutella , sillä kaikki asiat mitä hän tekee ja kokee ovat sairaita. Sinulle sitten sanoisin että kukaan ei jaksa koko elämäänsä olla mikään tukipylväs jos ei ihminen tervehdy ja ala Ottamaan vastuuta itsestään aikuisen tavoin .
        Ymmärrän huolesi mutta ajattelen sinunkin elämääsi , jos ei tyttö ala tervehtymään niin. Elämä tulee olemaan varpailla hiipimistä et saa tehdä asioita mitkä eivät häntä miellytä hän tulee ohjaamaan sairaskohtauksilla elämääsi, jos haluat mennä vaikka yksin jonnekkin niin hän alkaa voimaan huonosti ja silloin sinä jäät paijaamaan häntä ja kiellät oman elämäsi.

Katsoppa jos hän tulee terveeksi niin että pystyy elämään normaalisti, silloin ei ole väliä mikä diagnoosi hänellä on, sillä pääasia on että hän oppii elämään elämää itsenäisesti kuten aikuinen ihminen tekee. Auttaa voit mutta rajat on oltava siinäkin . Älä mieti sitä diagnoosia nyt vaan keskity asioihin mihin voit vaikuttaa .

• Anonyymi
        UUSI

Kyllä terveki ihminen voi ajoittain kuulla ja nähä harhoja.

• Anonyymi
      UUSI

Tiedän ettei terveillä olekkaan. Kyse onkin siitä olisko sitten taustalla traumaperäistä syytä, kyse kuitenkin traumatisoituneesta henkilöstä:

Unohtui tosiaan tärkein aloituksesta: Jos olen mun tyttöystävän kanssa, mulla on kyky hiljentää kaikki äänet(yleensä aika nopeasti) ja jopa nytkin vierraillessa saada ahdistusta kuriin. Käsittääkseni tämä on asia, joka skitsofreniassa ei onnistu yleensä äänien olevan vähän erilasia. Tätä vaikutusta on vähän vaikea selittää, mutta hän luottaa minuun enemmän kuin kehenkään tähän asti eikä ole lääkäreille kertonut kaikista traumoista

• Anonyymi
        UUSI

Kuule kun psykoosissa ihminen kuulee ja näkee harhoja siksi sun tyttöystävälle on määrätty psykoosilääkkeitä . Siis sun tyttöystävällä on harhoja silloin kun sä et ole hänen kanssaan. Meneekö sun loppuelämäsi niin että oot jatkuvasti sun tyttöystävän vieressä. Miten sä ajattelit itse elää elämääsi jos tyttöystäväsi tarvitsee sun seuraa jotta hänellä ei ole harhoja.

Minullakin on traumoja mutta minä en ole koskaan nähnyt ja kuullut harhoja. Saatika ollut osastolla sen takia että meillä kaikilla on historia. Anoreksiakin on psyykesairaus ja siihen voi kuolla. Onko siihen haettu apua?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kuule kun psykoosissa ihminen kuulee ja näkee harhoja siksi sun tyttöystävälle on määrätty psykoosilääkkeitä . Siis sun tyttöystävällä on harhoja silloin kun sä et ole hänen kanssaan. Meneekö sun loppuelämäsi niin että oot jatkuvasti sun tyttöystävän vieressä. Miten sä ajattelit itse elää elämääsi jos tyttöystäväsi tarvitsee sun seuraa jotta hänellä ei ole harhoja.

Minullakin on traumoja mutta minä en ole koskaan nähnyt ja kuullut harhoja. Saatika ollut osastolla sen takia että meillä kaikilla on historia. Anoreksiakin on psyykesairaus ja siihen voi kuolla. Onko siihen haettu apua?

Oikea diagnoosi ja terapia varmasti helpottaisi avun saantia. Nythän siis psyykelääkkeet ainut apu ja ne ei toimi riittävästi.Anoreksia on hallinnassa ainakin nyt, tosin kerran kuussa poli on ehkä niin ja näin. Oikea diagnoosi varmistaisi oikean avun saannin. Se on tässä se pointti, ja joo en voi olla vieressä koko aikaa. Haluan kuitenkin auttaa tyttöystävääni ja käsittääkseni tässä nyt on joitain elementtejä jotka ei täsmää viralliseen diagnoosiin

Traumat voi aiheuttaa harhoja, PTSD erityisesti. Siksi olen tätä nyt yrittänyt selvittää ja kysynkin muilta kokemuksia/mielipiteitä

• Anonyymi
        UUSI

Skitsofrenia kyllä on. Eri ihmisillä erinlaista , ei siinä ole mitään sääntöä , mutta turvattomuutta tunteva rauhoittuu aina jos on läheinen ihminen vierellä , juuri sitä meinaan että siitä voi tulla tapa että saat olla vierellä aina jos sinulla olisi jotain omia menoja , usein näillä potilailla on suusi valta siä läheistään kohtaan. Siis olen normaalisti jos olet lähelläni , jos et niin tulen sairaaksi. se on katsottava heti alkajaisiksi ettei sinusta tule hoitajaa sitä ainoaa joka kuulemma ymmärtää , sillä hänen on oltava tervehtiessään aikuinen ja antaa sinunkin olla aikuinen. . Toivottavasti saavat kuntoon hänet ja että hän alkaa voimaan paremmin . Suhde toiseen ihmiseen on tasavertainen,m ei sis potilas ja hoidettava. Sillä hoitajalla on oltava koulutus asiaan .

• Anonyymi
      UUSI

Muotoillaas nyt uudestaan tää:

Mulla on tyttöystävä jonka diagnoosi on tällä hetkellä erilaistumaton skitsofrenia ja tällä hetkellä osastolla (ei psykoosi, mutta paha olla ja yritti satuttaa itteään). Ymmärrän ettei tällä hetkellä tätä kannata, mutta entä tulevaisuudessa?

Tastatietoa: Ikävä ero 9v, joutui leikkimään sitten äidin ollessa töissä myös sitä äitiä ja tekemään liikaa vatuullisia töitä liian nuorena. Eli traumoja on. Seksuaalista ahdisteluakin löytyy ja entisiä kumppaneita, jota hyväksikäyttivät emotionaalisesti. Anoreksiakin on diagnisoitu ja nyt ikää 22. Luonnollisesti ahdistuu ja stressaantuu helposti

Ääniä on (negatiivisia ja neutraaleja) ja deluusioita (Joku tumma mies yrittää satuttaa, mies takana tai muita tällaisia).Ja psyykelääkkeiden takia tietty hitaus ja muita kognitiivisia häiriöitä/esteitä ja etäisyyksien takia joskus vaikeaa portaissa. Nyt toki ääretön stressi ja siitä seuraa ehkä keskittymiskyvyn meno ja äänien voimakkuus ja oikean ja väärän erottaminen. ADHD voisi sopia kuvaan myös tai autismi.

Tärkein pointti tässä onkin sitten seuraava: Jos olen mun tyttöystävän kanssa, mulla on kyky hiljentää kaikki äänet(yleensä aika nopeasti) ja tosi pahassa tilanteessa muuttaa ne neutraaleiksi. Valitettavasti vaikea todistaa tätä muutosta, pitäisi jotenkin saada tilastoitua yms. Ja jopa nytkin vierraillessa pystyn saada ahdistusta kuriin. Eron huomaa selvästi voinnissa. Eikä siis annettu mitään lääkkeitä, jotka eroisi vanhasta. Muutos on siis vaan mun läsnäolo.
      Käsittääkseni tämä on asia, joka skitsofreniassa ei onnistu yleensä äänien olevan vähän erilasia. Tätä vaikutusta on vähän vaikea selittää, mutta hän luottaa minuun enemmän kuin kehenkään tähän asti eikä ole lääkäreille kertonut kaikista traumoista. Meidän uniikki yhteys puolestaan tuo tyttöystävästä uusia puolia, joita ei oikeastaan kukaan ole ennen tiennyt, eli vähänkuin sipulia kuorisi.

Olen nyt itse yrittänyt asiaa tutkia ja tietty traumaperäinen kombinaatio+adhd/autismi sopisi oikeastaan täydellisesti kuvaamaan tyttöystävää,julkinen valitettavasti nyt ei suostu tutkimaan eli asia jäisi täysin mun vastuulle

• Anonyymi
        UUSI

Onkohan asia nyt niin ikävästi, että onkin kaksi sairasta. Ei vaikuta terveeltä sinukaan touhusi ja uskomuksesi poikkeuksellisista kyvyistä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Onkohan asia nyt niin ikävästi, että onkin kaksi sairasta. Ei vaikuta terveeltä sinukaan touhusi ja uskomuksesi poikkeuksellisista kyvyistä.

Ei. En oleta parantavani ketään. Enkä usko voivani parantaa. EI mulla ole mitään poikkeuksellisia kykyjä. Herätän lähinnä vain tunteita, jotka tilapäisesti selvästikkin korjaa traumojen jättämiä yksinäisyyttä, turvattomuutta ja pelkoja. Meillä nyt vain sattuu olemaan yhteys, joka tarjoaa tilaisuuden tälle. Siksi epäilenkin traumaperäisiä syitä

Ymmärrät varmasti, että asian tutkiminen yksityisellä on hieman kalliin puoleista ja haluisinkin kuulla ensin kannattaako tätä edes yrittää

• Anonyymi
        UUSI

Onko sun tyttöystävä riippuvainen susta ja voi hyvin vain sun seurassa. Miten hän aikoo elämäänsä jos tarttee sua koko ajan voidakseen hyvin. Siis sun tyttöystävä joutu osastolle koska???? Jos kerta ei ole puhunut asioistaan muille kuin sulle. Miksi hän satuttaa itteensä jos sinä kerta osaat parantaa hänet. Miksi hän satuttaa itteensä jos sinä olet hänen elämänsä valo. Et sinäkään vaikuta terveeltä. Kuvittelet että tyttöystäväsi harhat on normaalin ihmisen elämää.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Onko sun tyttöystävä riippuvainen susta ja voi hyvin vain sun seurassa. Miten hän aikoo elämäänsä jos tarttee sua koko ajan voidakseen hyvin. Siis sun tyttöystävä joutu osastolle koska???? Jos kerta ei ole puhunut asioistaan muille kuin sulle. Miksi hän satuttaa itteensä jos sinä kerta osaat parantaa hänet. Miksi hän satuttaa itteensä jos sinä olet hänen elämänsä valo. Et sinäkään vaikuta terveeltä. Kuvittelet että tyttöystäväsi harhat on normaalin ihmisen elämää.

Kärjistettynä voihan sen näin todeta. Ei ole tervettä ja haluankin vain saada hänelle apua, joka auttaa. Se miksi osastolle joutui oli fyysinen ongelma, munuaisissa vikaa ja no, stressasi liikaa ja homma räjähti käsiin ennenkuin julkisella saatiin mitään tehtyä asialle. En voinut valitettavasti tehdä asialle mitään, kuten sanoin en oleta pystyväni korjaamaan ketään. Stressi ja epätietoisuus mikä vialla vain nyt oli liikaa.

Ei ne harhat ole normaalia elämää, eikä niin ole kukaan väittänytkään. Olisikin varmaan hyvä, jos ne saisi pois tai edes hillittyä, oli se sitten oikea mielialalääkitys tai terapia jne

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Vai oisko ihan trollo, tulee melkein lääkäritason tekstiä omasta tyttöystävästä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kärjistettynä voihan sen näin todeta. Ei ole tervettä ja haluankin vain saada hänelle apua, joka auttaa. Se miksi osastolle joutui oli fyysinen ongelma, munuaisissa vikaa ja no, stressasi liikaa ja homma räjähti käsiin ennenkuin julkisella saatiin mitään tehtyä asialle. En voinut valitettavasti tehdä asialle mitään, kuten sanoin en oleta pystyväni korjaamaan ketään. Stressi ja epätietoisuus mikä vialla vain nyt oli liikaa.

Ei ne harhat ole normaalia elämää, eikä niin ole kukaan väittänytkään. Olisikin varmaan hyvä, jos ne saisi pois tai edes hillittyä, oli se sitten oikea mielialalääkitys tai terapia jne

No niin. Siis tyttöystävä joutui psykiatriselle osastolle koska anoreksia on pilannut munuaiset. Ja anoreksia ei aiheuta stessiä kun miettii miten pudottaa painoa lisää. Ja avioero aiheutti harhat. selvä

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Miksei sitten ei ole terapiassa jos lapsesta asti ollut vaikeaa? Tyttöystäväsi ei ole terve . Jos lapsena ollut vaikeaa niin koulussa kukaan ei huomannut mitään.

• Anonyymi
        UUSI

No sillonhan se on selvää, että jos mikään hoito ei kelpaa, ja vain sinä olet ainoa joka voi hänet "parantaa"

niin joudut miettimään, että uhraatko elämäsi hänen hyysäämiseen, vai hankitko oman elämän?

Simple as that.

• Anonyymi
        UUSI

Keskustele tästä asiasta hänen lääkärinsä kanssa , koska en tue tapausta en voi tietenkään sanoa mitään. Jos hän on rauhoittunut sinun läsnäollessasi siihen on kaksi syytä, kysy niistä lääkäriltään .
        Hän on kyllin vanha tietämään asioita itsestään ja teet viisaasti kun keskustelet hoitavan lääkärin kanssa . Kai sinulla on oikeutus poikaystävänä tehdä kysymyksiä taudin tilasta .
        Kaikkea hyvää sinulle ennenkaikkea että saat keskustella lääkärin kanssa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei. En oleta parantavani ketään. Enkä usko voivani parantaa. EI mulla ole mitään poikkeuksellisia kykyjä. Herätän lähinnä vain tunteita, jotka tilapäisesti selvästikkin korjaa traumojen jättämiä yksinäisyyttä, turvattomuutta ja pelkoja. Meillä nyt vain sattuu olemaan yhteys, joka tarjoaa tilaisuuden tälle. Siksi epäilenkin traumaperäisiä syitä

Ymmärrät varmasti, että asian tutkiminen yksityisellä on hieman kalliin puoleista ja haluisinkin kuulla ensin kannattaako tätä edes yrittää

Vaikea mennä sanomaan voiko yksityinen auttaa, yleensä eivät sekaannu jos potilasta hoidetaan muualla .minä olen vierestä seurannut melkein samanlaista tapausta , se oli eräänlaista rumbaa miehelle enin aika minkä hän sai olla poissa oli kaksi tuntia, ja jos meni vähänkin ylitse niin nainen sanoi ettei jaksa ja voi huonosti. Mutta kymmenen vuotta kun toinen koitti kaikkensa sai hän tarpeekseen ja sanoi että hän lähtee ja nainen saa tehdä ihan miten hän haluaa nainen itki sydäntä särkevästi , mutta mies lähti. Se oli heidän pelastuksessa nainen parani aika pian sen jälkeen ja hän sanoi että jos mies tulee takaisin niin tekee kaikkensa että paranisi, mies tuli kotiin ja heillä alkoi mennä hyvin, kun nainen tajusi että suhde ei ole hoito suhde ,vaan se perustuu rakkaudelle onnistuakseen .
        Ovat tänään vanhoja ja aina vaan yhdessä ja suhde on harmoninen missä miehenkin on lupa hengittää vapaasti ilman pelkoa että ” joko taas ” kerron tämän siksi että et alkaisi turvahenkilöksi vaan olisit ainoastaan hänen poikaystävänsä tasavertaisessa suhteessa.
        Tytön on itsekkin haluttava tulla terveeksi , ja pystyä toimimaan normaalisti elämässään

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Psykiatriselle osastolle ei joudu fyysisten ongelmien takia.
        On eri asia, jos ne fyysiset ongelmat alkavat vaikuttamaan ikävällä tavalla psyykeen.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

No sillonhan se on selvää, että jos mikään hoito ei kelpaa, ja vain sinä olet ainoa joka voi hänet "parantaa"

niin joudut miettimään, että uhraatko elämäsi hänen hyysäämiseen, vai hankitko oman elämän?

Simple as that.

Näinhän se käytännössä menee. Jokainen läheinen joutuu jossain vaiheessa miettimään, että missä se oma raja menee, omaan jaksamiseen jne.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Vai oisko ihan trollo, tulee melkein lääkäritason tekstiä omasta tyttöystävästä.

Onhan se silmiinpistävää, miten säännöllisen epäsäännöllisesti foorumille aina ilmestyy sellainen ammattitasoinen hoidonvastustaja, joka sitten kuitenkin vie tärkeimmän läheisensä hoitoon johon ei usko.

Lähettäisinkö minä tyttökaverini kaukoparantajalle hoitoon, joka juottaa hänelle hopeavettä, vai kärvistelisinkö kotona hänen kanssaan ja piilottaisin sängynalle?

• Anonyymi
      UUSI

Välikö diaknoosilla on . Hän ei toivu koskaan

• Anonyymi
        UUSI

On sillä jotain. Jos ei muuten niin veronmaksajien kannalta on. Eihän noista välttämättä toivu koskaan, mutta jos pääsisi työelämään kiinni edes osa-aikaisena

• Anonyymi
        UUSI

Voi toipuakkin koska on vielä nuori . Mutta siihen tarvitaan rautasiata tahtoa häneltä itseltään

• Anonyymi
      UUSI

Ehkäpä diagnoosi on ihan oikea tuollaisen psyykkisen oireilun ollessa kyseessä.
      Monilla mt-ongelmista kärsivillä on traumoja taustalla, ja diagnoosi voi olla ihmisillä silti erilainen, koska oireilevat ihmiset oireilevat eri tavalla, se on yksilöllistä.
      Toki lisänä voi olla ADHD, anoreksia, ja mitä lienee, mutta kyllä psykiatri on varmaan katsonut tuon psyyken diagnoosin.
      Sekin on hyvä muistaa, että toista ihmistä ei voi rakastaa terveeksi, eli pidä huoli myös itsestäsi, ettet väsy sairaan ihmisen rinnalla.

• Anonyymi
        UUSI

Taidat olla ainut joka vastasi asiallisesti. Uskon toki katsoneen, siitä on tosin jo aikaa ja 15v ei nyt välttämättä vielä ole maailman paras lähde. Ongelma onkin ettei tyttöystävä ole kertonut kaikkea lääkäreille. Vasta hiljattain avautunut noista. Traumoja ei siis ole huomoitu lainkaan ainakaan virallisissa papereissa. Avioero nyt siellä, mutta muuten niistä ei mainita papereissa sen kummemmin. Päätös diagnoosista syntyi siis suurimmaksi osaksi äänien takia. Ainakin sen paperikasan mukaan missä alkuperäinen diagnoosi on

Myös hänen oma isänsä on sitä mieltä, että kaksisuuntainen yms voisi olla mahdollinen, olen vain meistä tällä hetkellä se jolla on resursseja yksityisen kautta panna tätä eteenpäin jos oikeesti voidaan todeta syytä olevan

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Taidat olla ainut joka vastasi asiallisesti. Uskon toki katsoneen, siitä on tosin jo aikaa ja 15v ei nyt välttämättä vielä ole maailman paras lähde. Ongelma onkin ettei tyttöystävä ole kertonut kaikkea lääkäreille. Vasta hiljattain avautunut noista. Traumoja ei siis ole huomoitu lainkaan ainakaan virallisissa papereissa. Avioero nyt siellä, mutta muuten niistä ei mainita papereissa sen kummemmin. Päätös diagnoosista syntyi siis suurimmaksi osaksi äänien takia. Ainakin sen paperikasan mukaan missä alkuperäinen diagnoosi on

Myös hänen oma isänsä on sitä mieltä, että kaksisuuntainen yms voisi olla mahdollinen, olen vain meistä tällä hetkellä se jolla on resursseja yksityisen kautta panna tätä eteenpäin jos oikeesti voidaan todeta syytä olevan

Eli avioero aiheutti äänet sun tyttöystävän päässä. oikeesti. Millaset välit sun tyttöystävällä on vanhempiinsa? Jos avioero on syy äänien kuulemiseen niin voisko sun tyttöystävä puhua vaikka isälleen ja kertoa miten se avioero vaikutti häneen ja sen takia kuulee ja näkee harhoja.

• Anonyymi
        UUSI

Kiitos vielä vastauksesta :) MT-ongelmat on tosiaan monimutkaisia ja jos alkuperäinen diagnoosi on oikea, sitten on.

Lisätään vielä, että suurin ongelmahan on ettei julkisella tunnu oikein asiat kulkevan. Tääkin osastoreissu oli välttettävissä, niiltä ei vain saanut apua vaikka poliklinalle soittikin jo yli viikon ennen romahdusta. Eikä sillä nytkään ole onneksi psykoosi, epämääräinen paha olo ja stressi ja ahdistus. Nythän se on itsensä vahingoittamisen takia siellä, ei psykoosin ja pitäisi viikon päästä päästä uloskin jo.

Lääkärit tai jopa vain hoitaja tapaa häntä x-väliajoin ja tunnin kestoinen tapaaminen. Omaisia ei kuunnella on se ongelma, me kuitenkin nähdään asioita mitä lääkärit ei ja oletettavasti kaikki tieto etenkin näissä olisi tärkeää

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eli avioero aiheutti äänet sun tyttöystävän päässä. oikeesti. Millaset välit sun tyttöystävällä on vanhempiinsa? Jos avioero on syy äänien kuulemiseen niin voisko sun tyttöystävä puhua vaikka isälleen ja kertoa miten se avioero vaikutti häneen ja sen takia kuulee ja näkee harhoja.

Avioero, seksuaalinen ahdistelu. Kummatkin tapahtui aikalailla samoihin aikoihin. On asiasta keskusteltu, mutta jos se olisi noin helppoa en olisi täällä. Selvästi vakavat traumat. Varmasti muitakin muuttujia. Avioerossa nyt kuitenkin oli mukana pettämistä, oikeustaisteluja ja kaiken lisäksi vielä uusi äidin puoliso kavalsi rahoja mikä johti ulosottoon jne. 9 vuotiaalle ymmärrät varmasti ettei tämä ole suinkaan ollut helppoa. Ja lisäksi vielä kun äiti töissä olet hoitanut pikku siskoasi ja tehnyt kotitöitä ja ollut muutenkin liikaa vastuussa talosta.

Pahintahan tässä oli varmasti, että tyttöystävä piti ne kaikki tunteet sisällä monta vuotta, eka anoreksia ja sitten skitsofrenia diagnoosi. Se on vasta nyt alkanut oikeasti purkaa niitä. Oli nuorena terapiassa, tosin anoreksian takia eikä siellä traumoja sivuttu

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos vielä vastauksesta :) MT-ongelmat on tosiaan monimutkaisia ja jos alkuperäinen diagnoosi on oikea, sitten on.

Lisätään vielä, että suurin ongelmahan on ettei julkisella tunnu oikein asiat kulkevan. Tääkin osastoreissu oli välttettävissä, niiltä ei vain saanut apua vaikka poliklinalle soittikin jo yli viikon ennen romahdusta. Eikä sillä nytkään ole onneksi psykoosi, epämääräinen paha olo ja stressi ja ahdistus. Nythän se on itsensä vahingoittamisen takia siellä, ei psykoosin ja pitäisi viikon päästä päästä uloskin jo.

Lääkärit tai jopa vain hoitaja tapaa häntä x-väliajoin ja tunnin kestoinen tapaaminen. Omaisia ei kuunnella on se ongelma, me kuitenkin nähdään asioita mitä lääkärit ei ja oletettavasti kaikki tieto etenkin näissä olisi tärkeää

Miksi hän vahingoittaa itteensä vaikka hänellä on sinut ?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

ei ole psykoosin takia osastolla. Alkoiko hän näkee ja kuulee harhoja siellä osastolla.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi hän vahingoittaa itteensä vaikka hänellä on sinut ?

Sillä havaittiin verikokeissa ongelmia ja alettiin epäillä munuaisissa olevaa vikaa. Valitettavasti ongelman selvittämisen hitaus ja epätietoisuus ja oireet aiheutti liikaa stressiä ja se lopulta purkautui kerralla. Olis ollu aika spesialistille 3 viikon päästä. Se oli nyt vain liikaa tällä kertaa.

Ja kuten sanoin, en ikinä väittänyt pystyväni ihmeisiin. Väliaikainen oireiden lieventyminen tietyssä ympäristössä ja olosuhteissa ei nyt ole mikään lääke ja ratkaisu. Etenkään jos oot jatkuvan stressin alla

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Avioero, seksuaalinen ahdistelu. Kummatkin tapahtui aikalailla samoihin aikoihin. On asiasta keskusteltu, mutta jos se olisi noin helppoa en olisi täällä. Selvästi vakavat traumat. Varmasti muitakin muuttujia. Avioerossa nyt kuitenkin oli mukana pettämistä, oikeustaisteluja ja kaiken lisäksi vielä uusi äidin puoliso kavalsi rahoja mikä johti ulosottoon jne. 9 vuotiaalle ymmärrät varmasti ettei tämä ole suinkaan ollut helppoa. Ja lisäksi vielä kun äiti töissä olet hoitanut pikku siskoasi ja tehnyt kotitöitä ja ollut muutenkin liikaa vastuussa talosta.

Pahintahan tässä oli varmasti, että tyttöystävä piti ne kaikki tunteet sisällä monta vuotta, eka anoreksia ja sitten skitsofrenia diagnoosi. Se on vasta nyt alkanut oikeasti purkaa niitä. Oli nuorena terapiassa, tosin anoreksian takia eikä siellä traumoja sivuttu

Kauan te ootte olleet yhessä? kun olet ollut tietoinen hänen itsetuhoisuudesta niin miksi sinä et ole tehnyt mitään. Olet aikuinen ?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Sillä havaittiin verikokeissa ongelmia ja alettiin epäillä munuaisissa olevaa vikaa. Valitettavasti ongelman selvittämisen hitaus ja epätietoisuus ja oireet aiheutti liikaa stressiä ja se lopulta purkautui kerralla. Olis ollu aika spesialistille 3 viikon päästä. Se oli nyt vain liikaa tällä kertaa.

Ja kuten sanoin, en ikinä väittänyt pystyväni ihmeisiin. Väliaikainen oireiden lieventyminen tietyssä ympäristössä ja olosuhteissa ei nyt ole mikään lääke ja ratkaisu. Etenkään jos oot jatkuvan stressin alla

Ja anoreksialla ei ole osuutta munuaisvikaan. just joo

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

niin ja alipainohan ei vaikuta mitenkään elimistön toimintaan. niinkö sä ajattelet

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

ei ole psykoosin takia osastolla. Alkoiko hän näkee ja kuulee harhoja siellä osastolla.

Niitä ollut aina. Kuten sanoin aloituksessa. Ne vain nyt äärimmäisen stressin takia kohonnut. Ei kuitenkaan psykoosin takia siellä. Ihan vain itsetuhoisuuden takia. Tämä siis nykyinen tilanne. Ja pääsee pian myös poiskin. Onneksi.

Tässä nyt oli enemmän kyse olisiko kuitenkin mahdollista, että kyseisten ongelmien takana onkin jotain muuta tai monta sairautta kuin skitsofrenia. Kun on kuitenkin nyt tilanne sellainen, että jos ei muuta uudelleen arviointi olisi paikallaan

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Niitä ollut aina. Kuten sanoin aloituksessa. Ne vain nyt äärimmäisen stressin takia kohonnut. Ei kuitenkaan psykoosin takia siellä. Ihan vain itsetuhoisuuden takia. Tämä siis nykyinen tilanne. Ja pääsee pian myös poiskin. Onneksi.

Tässä nyt oli enemmän kyse olisiko kuitenkin mahdollista, että kyseisten ongelmien takana onkin jotain muuta tai monta sairautta kuin skitsofrenia. Kun on kuitenkin nyt tilanne sellainen, että jos ei muuta uudelleen arviointi olisi paikallaan

Mutta kun ei se skitsofrenia poistu sillä vaikka kuinka rakastaisit tyttöystävääsi.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

kuten sanoin anoreksia pilaa sisäelimiä myös aivoja. Anoreksia ei ole mikään pikkusairaus.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi hänellä on stressiä jos hänellä on sinut?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ja muut veriarvot oli normaalit vain munuaisissa oli vikaa. Aika jännää ettei muissa arvoissa ollut häikkää. Vaikka on anoreksia.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Miten se yksityinen voisi antaa parempaa apua ihmiselle, joka on itsetuhoinen, eikä edes ole suostunut puhumaan asioistaan hoitopuolella ?
        Jos haluaa maksaa kalliin hinnan, niin toki voi yrittää. Mutta onko Suomessa olemassakaan esim. yksityisiä psykiatrisia sairaaloita ? En ole sellaisista koskaan kuullut.
        On se sitten julkinen tai yksityinen, niin potilaan omasta motivaatiosta on paljon kiinni, hyötyykö auttamis yrityksistä mitään.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minulle sanottiin osastolla, että toipuminen kestää kaksi kertaa pidempään mitä sairastaminen. Eiköhän ne diagnoosit sieltä tule ajallaan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Vaikka on skitsofrenia, voi tulla muitakin sairauksia lisäksi. Skitsofrenia ei estä saamasta vaikkapa fyysisiä sairauksia.
        Ihminen voi olla ns. monisairas.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta kun ei se skitsofrenia poistu sillä vaikka kuinka rakastaisit tyttöystävääsi.

Suomalainen ei usko ennen kun kokeilee.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Miten se yksityinen voisi antaa parempaa apua ihmiselle, joka on itsetuhoinen, eikä edes ole suostunut puhumaan asioistaan hoitopuolella ?
        Jos haluaa maksaa kalliin hinnan, niin toki voi yrittää. Mutta onko Suomessa olemassakaan esim. yksityisiä psykiatrisia sairaaloita ? En ole sellaisista koskaan kuullut.
        On se sitten julkinen tai yksityinen, niin potilaan omasta motivaatiosta on paljon kiinni, hyötyykö auttamis yrityksistä mitään.

Tää nyt taitaa olla taas sellanen mielikuva myytti, että kun maksan itse, niin lääkäri sitten joutuu tekemään niin kuin minä haluan.

Joku osastohoito maksaa kuitenkin jonkun noin 700€/ vuorokausi. En ole vielä tavannut ihmistä jolla olisi sitä maksuvalmiutta, vaikka halua olisikin parantua.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Siis hän on itsetuhoinen, miettiikö ihan itsemurhaan asti ?
        Ja silti hän pelkää munuaistensa puolesta, että voisiko olla jotakin vaarallista ? Ja siitä stressiä.
        Tunnen pari ihmistä, jotka haluaisivat kuolla, ja kun tulee joku paniikkitilanne, niin pelkäävät, että kuolevat siihen.
        On ihmismieli kyllä tosi monimutkainen.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Suomalainen ei usko ennen kun kokeilee.

Kukaan ei kiellä kokeilemasta, mutta sitten kun väsyy ja sairastuu itse, on turhaa etsiä syyllistä omiin ongelmiin. Kannattaa harkita ajoissa, jos johonkin on ryhtymässä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Siis hän on itsetuhoinen, miettiikö ihan itsemurhaan asti ?
        Ja silti hän pelkää munuaistensa puolesta, että voisiko olla jotakin vaarallista ? Ja siitä stressiä.
        Tunnen pari ihmistä, jotka haluaisivat kuolla, ja kun tulee joku paniikkitilanne, niin pelkäävät, että kuolevat siihen.
        On ihmismieli kyllä tosi monimutkainen.

Niin ja oma paino ei stressaa enää kun munuaiset on pilalla. Anoreksian haitoista on puhuttu vuosikymmenet ja alipaino ei muutenkaan tee elimistölle hyvää, Kukaan ei siihen täällä ota kantaa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja oma paino ei stressaa enää kun munuaiset on pilalla. Anoreksian haitoista on puhuttu vuosikymmenet ja alipaino ei muutenkaan tee elimistölle hyvää, Kukaan ei siihen täällä ota kantaa.

Jos oma paino on stressannut aiemmin, niin ei se stressi painostakaan siihen lopu, jos munuaisiin tulee vikaa. Se voi aiheuttaa lisästressiä, jos alkaa kantaa huolta munuaisistaan kaiken muun lisäksi.
        Alipaino tosiaan voi aiheuttaa monenlaista haittaa, aivoille, elimistölle, sisäelimille, suolistolle, luustolle, lihaksille, nikamille, hiuksille, iholle, jne.
        Voi tulla erilaisia puutostiloja vitamiineista, antioksidanteista, terveistä rasvoista, hivenaineista, kaikesta mahdollisesta terveellisestä, joita ihminen tarvitsee.
        Sairaalloinen alipaino voi aiheuttaa lähes mitä vaan.

• Anonyymi
      UUSI

En nyt ymmärrä. Eikö vanhempi jonka luona tyttöystäväsi asui nähnyt tytön pahaa oloa. Ymmärrän että on hyvissä väleissä isän kaa ja isä ei nähnyt tyttöä avioeron jälkeen.

• Anonyymi
      UUSI

Psykiatriset diagnoosit nyt on melko hataria rakennelmia. Joten onko suurta merkitystä minkä alle tyttöystävasi luokiteltu. Että jos nyt voit parantaa oloaan niin kaikki se on tietenkin kotiinpäin. Ja tarkalla silmällä katsoa mitä lääkitys tuo muassaan. Sivuvaikutusta. Potilas itse ei pysty tuossa pöhnässä itseään oikein puolustamaan. Itsetuhoisuus on tietenkin vakava asia mutta tuo osastoelämä tahtoo kyllä viedä syvemmälle omiin maailmoihin ja mielisairaan osaan kun tulee kohdelluksi sellaisena.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      12
      3856
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      31
      3240
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      297
      3222
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      8
      2050
    5. 254
      1911
    6. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      8
      1858
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      1476
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      81
      1411
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      43
      1214
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      8
      1133
    Aihe