eläkeläisenä tekisit? Jatkaisitko ”omassa” työssäsi, vai valitsisitko jonkun ihan uuden alan?
Eläkeläiset ovat joillakin aloilla hyvinkin suosittuja ja heidän sanotaan tasapainottavan tiimejä ja tulevan hyvin toimeen lasten ja nuorten kanssa.
Mikä olisi sinun työsi? Itse menisin lasten pariin, mutta kunto ei vaan enää kestä. Se on ikävää.
Mitä työtä nyt
57
496
Vastaukset
- Anonyymi
En mitään. Suunnitellusti aikoinaan pääsin putken kautta eläkkeelle, enkä ole töihin kaivannut vaikka keikkoja tarjottiinkin. Kun ei tarvitse kuin itsestään ja omista menoistaan huolehtia niin tulee toimeen vähemmälläkin. Harrastuksia on senverran erilaisia ettei kerkeä edes pitkästymään, päivät menneet hurahtamalla. En vaihtaisi enää työntekoon mistään hinnasta. mummo 69v.
- Anonyymi
Tavoite saavutettu. Viimeinen vakituinen työsuhde 52 vuotisena. Työttömyys / töitä pätkitellen 57 vuotiseksi ja lopulliselle eläkkeelle.
3kk:n työttömyysjaksot mahdollisia jossakin EU-valtiossa. Oma valintani oli Espanja.
Vielä 62 vuotisena minulle soitettiin tarjoten parin viikon työkeikkaa lähistöllä. Ei tarvinnut edes kieltäytyä koska tarjoaja tunsi minua sen verran, että kuuli äänensävystäni kiinnostamattomuuteni asteen. - Anonyymi
Ajankuluksi ja pieneksi lisätuloksi tietokoneella, etänä tehtävää esim. taloushallintoa.
Mihinkään "työpaikalle" en enää lähtisi, se on nähty.
Varsinkaan mitään lastenhoitoa, ei ikinä. En missään nimessä omassa työssäni, 37 vuotta sillä saralla riitti. Ehkä kesä-apulaiseksi jonnekin maatilallevta puutarhaan tai hautuumaata haravoimaan.
- Anonyymi
Vuosi "mieskarkkina" olisi ainut mikä kiinnostaa.
Anonyymi kirjoitti:
Sugardaddy? Minkähänlainen työsopimushan siihen tarvitaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toiminimi vaan pystyyn ja tarjoamaan. Eiköhän niitä kiinnostuneita jostain maasta ilmesty.
Anonyymi kirjoitti:
Toiminimi vaan pystyyn ja tarjoamaan. Eiköhän niitä kiinnostuneita jostain maasta ilmesty.
Niinniin mutta mitä kuuluu kunkin toimenkuvaan ja mitä kellekin maksaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On niitä Suomessakin, ei tarvitse ulkomaille rahojaan lähetellä. Onhan tämänkin saitin etsintäkuulutus ym yhteydenhaku palstoilla ilmoituksia ollut, kun opiskelijaneitoset on sugardaddyä etsineet.
- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Niinniin mutta mitä kuuluu kunkin toimenkuvaan ja mitä kellekin maksaa?
Sehän on sugardaddyksi alkavan ja avustuksen kohteena olevan keskinäinen sopimus mitä se kohteena oleva tekee rahojen eteen, levittääkö jalkansa vai onko vain muuten seuralaisena jossain, esim tapahtumissa. Ennenhän oli näitä seuralaispalveluja joiden kautta sai maksullista seuraa, tämä sugardaddy- toiminta on vähän sama mutta ilman välikäsiä.
Anonyymi kirjoitti:
Sehän on sugardaddyksi alkavan ja avustuksen kohteena olevan keskinäinen sopimus mitä se kohteena oleva tekee rahojen eteen, levittääkö jalkansa vai onko vain muuten seuralaisena jossain, esim tapahtumissa. Ennenhän oli näitä seuralaispalveluja joiden kautta sai maksullista seuraa, tämä sugardaddy- toiminta on vähän sama mutta ilman välikäsiä.
Kertyykö eläkettä?
- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Kertyykö eläkettä?
Eläkeläiselle😳
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä sitten käsitin tuon "mieskarkki" sanan aivan väärin. Tuli heti mieleen "namusetä" ja gigolo.
Anonyymi kirjoitti:
Eläkeläiselle😳
Eikö eläkkeen rinnalla tehdystä työstä joissain tapauksissa kerry?
- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Kertyykö eläkettä?
Ei tietenkään kun hommaa ei tehdä verokirjalle
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eläkeläiselle😳
68-vuotiaaksi asti kertyy eläkettä, jolloin sitä pitåå erikseen hakea ja se lisätään nykyiseen eläkkeeseen. Sen jälkeenkin voi tehdä töitä, mutta ilman eläkekarttumaa.
Anonyymi kirjoitti:
68-vuotiaaksi asti kertyy eläkettä, jolloin sitä pitåå erikseen hakea ja se lisätään nykyiseen eläkkeeseen. Sen jälkeenkin voi tehdä töitä, mutta ilman eläkekarttumaa.
Eläkettä kertyy 68, 69 tai 70 vuoden ikään asti riippuen syntymävuodestasi.
- Anonyymi
Uutisissa kerrottiin, että ihmiset haluavat elää mahdollisimman pitkään ja koko yhteiskunnan pitää muuttua, että se on mahdollista. Kuinka pitkälle työurien on ajateltu jatkuvan, kun uusia kansalaisia ei synny, niin jonkunhan ne työt on tehtävä.
Kaikki työtkö muualta tulleelle halpatyövoimalla? Sekö on kaikkineen ihanteellinen kuva elämästä?Yle.fi:ssä
Satavuotiaita tulee olemaan Suomessa yhä enemmän. Ongelmana on, että suomalaista yhteiskuntaa ei ole suunniteltu näin pitkäikäisiä kansalaisia varten.
Siksi edessä on vielä isoja myllerryksiä, arvioi Tampereen yliopiston gerontologian professori Anu Sirén.
– Tämä on valtavan iso muutos. Oikeastaan kaiken täytyy muuttua ainakin vähän, jotta mikään toimisi.
Kaikella Sirén tarkoittaa muun muassa koulutusjärjestelmää, sosiaaliturvaa, terveydenhuoltoa, työelämää ja eläkejärjestelmää. Ne kaikki täytyy rakentaa uudestaan niin, että pidentyvät elämänkaaret otetaan huomioon.- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Yle.fi:ssä
Satavuotiaita tulee olemaan Suomessa yhä enemmän. Ongelmana on, että suomalaista yhteiskuntaa ei ole suunniteltu näin pitkäikäisiä kansalaisia varten.
Siksi edessä on vielä isoja myllerryksiä, arvioi Tampereen yliopiston gerontologian professori Anu Sirén.
– Tämä on valtavan iso muutos. Oikeastaan kaiken täytyy muuttua ainakin vähän, jotta mikään toimisi.
Kaikella Sirén tarkoittaa muun muassa koulutusjärjestelmää, sosiaaliturvaa, terveydenhuoltoa, työelämää ja eläkejärjestelmää. Ne kaikki täytyy rakentaa uudestaan niin, että pidentyvät elämänkaaret otetaan huomioon.Eläköön lääketiede!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eläköön lääketiede!
Mutta vain, jos se "lääketiede" pystyy pitämään 100-vuotiaan liikkuvana ja edes suht'koht' itse toimivana yksilönä.
Anonyymi kirjoitti:
Eläköön lääketiede!
Nii. Ensin kehitetään kalliisti lääketiedettä ja hoitomuotoja niin että ihmiset elävät entistä pidempään ja sitten aletaan priorisoimaan ketä hoidetaan ja miten.
- Anonyymi
Minun työni onmuuttunut niin paljon kun olen ollut eläkkeellä etenemään pysyisi vauhdissa mukana. ,mutta tosi on että sitä kaipaa työtään ja etekkin niitä työkavereita meillä oli aina hyvä teami . Varsinkin iltavuorot olivat kivoja ja aika kului nopeasti . Vaan, aika entinen ei koskaan enää palaa , joten on vaan oltava kun ei olisikaan
- Anonyymi
Onneksi ei ole taloudellista tarvetta edes ajatella työelämään paluuta.
En saisi enään tarvittavaa lääkärintodistusta ja päyevyyskirjatkin meni vanhaksi vuosia sitten. - Anonyymi
Nuo eläkkeellä työtätekevät ovat aivopestyjä parkoja joilla ei juuri muuta elämää tai harrastuksia , elämänkokemuksia ei ole kertynyt eikä kerrykkään , nuorena ne on hankittava kun jaksaa muoilmalla vehdata , on mitä muistella kiikkustuolissa .
- Anonyymi
Kaikki eivät tahdo jämähtää kiikkustuoliin.
- Anonyymi
Miksi se poistettiin taas! Kaikki eivät tahdo jämähtää kiikkutuoliinsa.
- Anonyymi
Oho, jopas oli kommentti!
Minä teen eläkkeellä keikkatyötä, samoin mieheni. Ja eipä kukaan meitä kuvailisi aivopesyiksi paroiksi. Meillä on harrastuksia, molemmilla ja kesäisin kesämökkeilemme useamman kuukauden, siellä kalastetaan, saunotaan, uidaan, syödään hyvin, luetaan, lokoillaan, tehdään puutöitä jne.jne, Talvella sitten taas muutetaan kaupunkiin ja tehdään töitä se mikä tehdään.
Minulla on parikin ammattia, jossa voi työskennellä; hoitaja ja opettaja ja kummastakin tykkään todella paljon.
Elämänkokemusta on kertynyt paljonkin, on useampi lapsi ja lapsenlapsi, pitkä parisuhde ja hyviä ystäviä.
Minulla on monta eläkeläisystävää, jotka myös tekevät keikkaa ja sanoisimpa, että monella on paljon rikkaampi ja mielenkiintoisempi elämä kuin sillä, joka miettii arkisin, mitä ihmettä tehdä kun aikaa on vaikka kuinka... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä teen eläkkeellä keikkatyötä, samoin mieheni. Ja eipä kukaan meitä kuvailisi aivopesyiksi paroiksi. Meillä on harrastuksia, molemmilla ja kesäisin kesämökkeilemme useamman kuukauden, siellä kalastetaan, saunotaan, uidaan, syödään hyvin, luetaan, lokoillaan, tehdään puutöitä jne.jne, Talvella sitten taas muutetaan kaupunkiin ja tehdään töitä se mikä tehdään.
Minulla on parikin ammattia, jossa voi työskennellä; hoitaja ja opettaja ja kummastakin tykkään todella paljon.
Elämänkokemusta on kertynyt paljonkin, on useampi lapsi ja lapsenlapsi, pitkä parisuhde ja hyviä ystäviä.
Minulla on monta eläkeläisystävää, jotka myös tekevät keikkaa ja sanoisimpa, että monella on paljon rikkaampi ja mielenkiintoisempi elämä kuin sillä, joka miettii arkisin, mitä ihmettä tehdä kun aikaa on vaikka kuinka..."Opettaja" ! / " ... sanoisimpa, ... " ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on monta eläkeläisystävää, jotka myös tekevät keikkaa ja sanoisimpa, että monella on paljon rikkaampi ja mielenkiintoisempi elämä kuin sillä, joka miettii arkisin, mitä ihmettä tehdä kun aikaa on vaikka kuinka...Kivan positiivinen kommentointi!
Minä en enää löytänyt ”työniloa”, enkä omaa paikkaani työelämässä kaikkien organisaatiomuutosten jälkeen. Halusin pois työelämästä mahdollisimman pian. Ikävät painajaisunet vaivaavat minua ja monta muutakin samassa myllyssä pyörimään joutunutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Opettaja" ! / " ... sanoisimpa, ... " ?
Jos tarkennusta haluat, niin olen ammatillinen opettaja :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Opettaja" ! / " ... sanoisimpa, ... " ?
Sanoisimpa on arkikieltä ja täällä ei taida kuin besserwisserit kaivata eksaktia suomenkieltä. Sanosinpa on jo kirjoitettuna todella typerän näköinen saatikka sanottuna kuuloinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanoisimpa on arkikieltä ja täällä ei taida kuin besserwisserit kaivata eksaktia suomenkieltä. Sanosinpa on jo kirjoitettuna todella typerän näköinen saatikka sanottuna kuuloinen.
Se sanotaan m:llä, mutta kirjoitetaan n:llä. Sanot mitä sanot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se sanotaan m:llä, mutta kirjoitetaan n:llä. Sanot mitä sanot.
Sama on muuten ruuan suhteen. Besserwisserit haluaa, että se kirjoitetaan ruoan, mutta terveitsetuntoiset uskaltaa sen kirjoittaa ruuan, koska tietävät, että viesti menee perille.
Jatka sinä kirjoitusten tarkastamista... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama on muuten ruuan suhteen. Besserwisserit haluaa, että se kirjoitetaan ruoan, mutta terveitsetuntoiset uskaltaa sen kirjoittaa ruuan, koska tietävät, että viesti menee perille.
Jatka sinä kirjoitusten tarkastamista...Luen vain, mutta mulla on silmät päässä. Ja okulaaritkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi se poistettiin taas! Kaikki eivät tahdo jämähtää kiikkutuoliinsa.
Sehän on itsestä kiinni jämähtääkö eläkkeellä kiikkutuoliin. Itsellä ainakin harrastukset, joita oli jo ennen eläkkeelle jääntiä, on jatkuneet eläkkeelläkin niin että ei puhettakaan kiikkutuoliin jämähtämisestä. Kiikkutuolin olisin jopa saanut ilmaiseksi jo ennen eläkkeelle jääntiä vaan en huolinu ja se meni nuoremmalle :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän on itsestä kiinni jämähtääkö eläkkeellä kiikkutuoliin. Itsellä ainakin harrastukset, joita oli jo ennen eläkkeelle jääntiä, on jatkuneet eläkkeelläkin niin että ei puhettakaan kiikkutuoliin jämähtämisestä. Kiikkutuolin olisin jopa saanut ilmaiseksi jo ennen eläkkeelle jääntiä vaan en huolinu ja se meni nuoremmalle :)
Mitä väliä silläkään on ”jämähtääkö keinutuoliin”?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä väliä silläkään on ”jämähtääkö keinutuoliin”?
Kyllä sillä on iso väli, jos ajatellaan terveyttä ja toimintakykyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sillä on iso väli, jos ajatellaan terveyttä ja toimintakykyä.
Terveys on jo mennyt ja osittain toimintakykykin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Terveys on jo mennyt ja osittain toimintakykykin!
Loppujen ylläpitämiseksi kantsii treenata niiin paljon, kuin kunto kestää.
- Anonyymi
Voisin hyllyjä täytellä kaupassa. Siinä saisi sopivaa liikuntaa, kyykkyyn ylös, kurkotus, nosto, lastaus... Ja vähän sivussa lörpötellä ihmisten kanssa. Omaan työhön en taitaisi enää kyetä, muutoksia tuli tiuhaan tahtiin.
Ja tämähän oli vain kysymys. Jotkut jo ehtivät kehaista rahojaan ja tuomita työtä tekevät mielikuvituksettomiksi mitään harrastamattomiksi. Joten pärjään minäkin eläkkeelläni taloudellisuuteni ansiosta sekä harrastuksia ja ihmissuhteitakin on. Vastasin vain mitä kysyttiin.- Anonyymi
Mieskarkkina, vain, pisto, kasto ja ravistus.
- Anonyymi
Eläkkeellä töissä. Kansalaisopistoissa on kurssienvetäjinä myös iäkkäämpiä.
Voihan eläkeellä oleva opettaja myös antaa yksityisesti lisätunteja opiskelijoille jotka eivät jostain syystä edisty oppimisessa.
Turistibussissakin voi työskennellä matka-oppaana, tai jopa matkanjärjestäjänä ym ym.
Joku seniori voisi olla vaikka tuomarina lentopallo-, tennisotteluissa. - Anonyymi
Olen ollut työurani aikan paljon maailmalla ja tehnyt töitä eri kulttuurien kanssa.
Laitoin juuri eläkeukon hakemusken osaaikaiseksi opettajaksi.
Kohteena maahanmuuttajat eli suomenkielen ja kulttuurin opetus. Tärppinä minulla on kokemua mamuista.- Anonyymi
No, kannattaisi opetella suomenkielen kielioppisäännöt:)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, kannattaisi opetella suomenkielen kielioppisäännöt:)
Meinaatko, että osa-aikaisena perus-sanaston opettajana alkaisin opettamaan kielioppia alkeiden sijaan?
Olen törmännyt mamujen kanssa useammin kuin kerran google transalorilla käännettyyn kysymykseen "Mikä on verbi"
- Anonyymi
Voisin laajentaa harrastukseni puitteita.
Olen aikanaan valmentanut nuoria yleisurheilijoita joista eräs tavoitti maajoukkuetason ja toinen, nuori nainen, maamme emstaruuden yhdessä pikavoima lajissa.
Voisin aloittaa ikäriukkojen kuntopiirin ohjauksen tyydyttäen samalla osan omasta kuntoilun tarpeestani.
Saliyrittäjä oli tilapäisessä puutteesa joten tajouduin mutta hän ei hyväksynyt ehdotustani. Väitti, että ukoista tulisi jonkin asteisia invallideja.- Anonyymi
"Saliyrittäjä oli tilapäisessä puutteesa joten tajouduin mutta hän ei hyväksynyt ehdotustani. Väitti, että ukoista tulisi jonkin asteisia invallideja."
Käsittämätöntä miksi saliyrittäjällä ei järki pelaa, käyttääkö liikaa steroideja? Ei ymmärrä että senioreilla on halua liikkua ja kohottaa kuntoaan. Senioreiden tunneilla ei tarvita samanlaista rehkimistä kuin nuorempien ja liikkeet voi tehdä harkitummin ilman että nuorempia kuntoilijoita tarvii väistellä. Senioritunneille tullaan mielellään jos kuntopiirin vetäjä on itsekin seniori.
Jäi saliyrittäjältä moni euro saamatta kun ei ottanut ehdotustasi tosissaan. - Anonyymi
Etsi toinen "saliyrittäjä". Sellainen, joka ymmärtää, mistä on kysymys. Tai sitten joudut perustelemaan tuolle, että saliharjoittelulla ikäihminen saa itselleen 20 vuotta nuoremmat lihakset numeroikäänsä verrattuna.
Anonyymi kirjoitti:
"Saliyrittäjä oli tilapäisessä puutteesa joten tajouduin mutta hän ei hyväksynyt ehdotustani. Väitti, että ukoista tulisi jonkin asteisia invallideja."
Käsittämätöntä miksi saliyrittäjällä ei järki pelaa, käyttääkö liikaa steroideja? Ei ymmärrä että senioreilla on halua liikkua ja kohottaa kuntoaan. Senioreiden tunneilla ei tarvita samanlaista rehkimistä kuin nuorempien ja liikkeet voi tehdä harkitummin ilman että nuorempia kuntoilijoita tarvii väistellä. Senioritunneille tullaan mielellään jos kuntopiirin vetäjä on itsekin seniori.
Jäi saliyrittäjältä moni euro saamatta kun ei ottanut ehdotustasi tosissaan.Ehkä yrittäjä koki riskiksi nimenomaan seniorivetäjän?
- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Ehkä yrittäjä koki riskiksi nimenomaan seniorivetäjän?
Syynä oli luultavasti epäily realismin puutteestani.
Epäilee, etten ymmärtäisi mitn paljon huonokuntoisekoia ikäluokkani ukkelit ovat.
En kuvittele turhia mutta ohjaajana en hyväksyisi velttoiluakaan vaan lämmittelyn jälkeen kaikki on tehtävä täysillä, "apinan raivolla"! Anonyymi kirjoitti:
Syynä oli luultavasti epäily realismin puutteestani.
Epäilee, etten ymmärtäisi mitn paljon huonokuntoisekoia ikäluokkani ukkelit ovat.
En kuvittele turhia mutta ohjaajana en hyväksyisi velttoiluakaan vaan lämmittelyn jälkeen kaikki on tehtävä täysillä, "apinan raivolla"!Juu. Tuo voi olla syy miksi sinua ei palkattu. "Apinan raivo" kuulostaa turhan hurjalta .
- Anonyymi
Jokainen taaplaa tyylillään.- Minua ei kyllä enään töihin ,hyvä ku edes pystyy ittestään huolehtii !
Gubbe 75- Anonyymi
Nimenomaan näin - onneksi Suomessa jokainen voi tehdä valintansa oman tilanteen ja ajatusten mukaisesti, tai ainakin lähes näin.
Itse tykkään tehdä keikkatyötä eläkkeelläkin, samoin moni muu tuttuni ja sukulaiseni.
- Anonyymi
Oma työeläkkeeni alkoi kertymään ollessani 27v ikäinen. Viimeisenä kertymävuotena olin 52v vanha. Olimme suunnitelleet luopumisiäseni 50v mutta kahden työnantajan konkurssit aiheuttivat 2:n vuoden vaihesiirron.
Kuntoilu ja matkustelu ovat täyttäneet kalenterimme. - Anonyymi
Voisin alkaa rattopojaksi. Semmonenn tonni ja kerta. Jos mulla tulee niin puolitan maksun. Veltosta ei vähennetä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!3782298- 581681
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?1711425Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi2771209- 87980
Voisiko olla jopa niin
Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal67979Varkaita kuhmossa
Miksi kuhmolaiset ei tee mitään varkaille ja huumehörhöille, teloittaa pitäisi kaikki.33953Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota
2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-119936Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."
Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks12906K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."
Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali8866