Tupakointiriippuvuus ei aiheudu nikotiinista vaan kofeiinista.

Pääsin itse eroon tupakasta lopettamalla kofeiinin käytön, samoin kävi monelle potilaalleni.

"Jo varsin vähäinen päivittäinen tupakointi saa aikaan CYP1A2-entsyymi-induktiota, ja induktiovaikutus
voimistuu tupakointimäärän kasvaessa. Tupakoimattomaan verrattuna 1-5 savukkeen päivittäisen tupakoinnin
on raportoitu lisäävän kofeiinin puhdistuman 1,22-kertaiseksi, 6-10 savukkeen 1,47-kertaiseksi, 11-20
savukkeen 1,66-kertaiseksi ja yli 20 savukkeen 1,72-kertaiseksi (Tantcheva-Poór ym. 1999)."

"Entsyymi-induktio alkaa palautua pian tupakoinnin lopettamisen jälkeen mutta normalisoituu vasta 2-4 viikon
kuluessa. Kofeiinin puhdistuman on raportoitu laskevan kahden päivän tupakoimattomuuden jälkeen 20 %
(vaihteluväli 6 %-33 %), ja 1-2 viikon kuluttua puhdistuma oli 36 % (vaihteluväli 24 %-58 %) pienempi
tupakoinnin lopettamista edeltäneeseen tasoon verrattuna (Faber ja Fuhr 2004).

Tuoreessa tutkimuksessa
seurattiin CYP1A2-entsyymiaktiviteetin muutosta tupakoinnin lopettamisen myötä. Ennen tupakoinnin
lopettamista entsyymiaktiivisuus oli tupakoijilla keskimäärin 1,55-kertainen tupakoimattomiin verrattuna. Neljä
viikkoa tupakoinnin lopettamisen jälkeen entsyymiaktiivisuuden todettiin pienentyneen 79 %:lla tutkituista (jopa
7,3-kertainen lasku) ja suurentuneen 4 %:lla. Aktiviteetissa merkittävää muutosta ei todettu 17 %:lla (Dobrinas
ym. 2011).

Nikotiinikorvaustuotteiden käyttäminen tupakasta vieroituksessa ei estä tai hidasta entsyymi-
induktion palautumista, sillä induktiovaikutus ei liity nikotiiniin vaan tupakansavun PAH-yhdisteisiin."
"PAH-yhdisteet eivät ole ominaisia pelkästään tupakansavulle, vaan niitä syntyy orgaanisen aineen
epätäydellisen palamisen seurauksena yhtä lailla kannabista poltettaessa (Zullino 2002) tai hiiligrillissä ruokaa
valmistettaessa (Sweeney ja Grayling 2009). Myös ristikukkaisten vihannesten kuten parsakaalin tai
ruusukaalin runsas syöminen voi aiheuttaa CYP1A2-entsyymin induktiota (Sweeney ja Grayling 2009)."

"Teofylliini metaboloituu pääasiallisesti CYP1A2-entsyymin kautta. Sen puhdistuman on tupakoijalla todettu
suurentuvan 58-100 % tupakoimattomiin verrattuna, ja tupakoinnin lopettamisen jälkeen pienenevän jo viikossa
35 % (Zevin ja Benowitz 1999). Teofylliini on tyypillinen pienen terapeuttisen leveyden omaava lääke.
Teofylliinipitoisuuden suurentuessa tupakoinnin lopettamisen myötä voi tyypillisinä haittavaikutuksina ilmaantua
takykardiaa, vapinaa, päänsärkyä ja vatsaoireita. Annosmuutoksen tarpeen arvioimiseksi kliinistä tilaa tulee
seurata ja tarvittaessa määrittää teofylliinipitoisuus. Kofeiini metaboloituu lähes täysin CYP1A2-reittiä. Mikäli
kahvin tai muiden kofeiinipitoisten tuotteiden nauttiminen on ollut runsasta, tupakoinnin lopettamisen myötä
kofeiinipitoisuus voi nousta suureksi. Siitä aiheutuvat oireet kuten sydämen tykyttely ja vapina tulkitaan usein
vieroitusoireiksi tai nikotiinikorvaustuotteista aiheutuviksi. Kofeiinin saantia suositellaan vähentämään
tupakointia lopettaessa (Kroon 2007)."

"CYP1A2-entsyymin perusaktiivisuudessa on monikymmenkertaisia yksilökohtaisia eroja (Gunes ja Dahl 2008).
Erot ovat siis huomattavasti suurempia kuin ne muutokset, joita tupakointi voi aiheuttaa. Jos käytetty
lääkeannos määräytyy kliinisen vasteen tai tiettyjen seurattavien suureiden mukaan, ei tätä taustaa vasten
lääkkeiden annostelun kannalta ole niinkään olennaista, tupakoiko potilas vai ei, vaan se aloittaako tai
lopettaako hän tupakoinnin tiettyjen kapean terapeuttisen alueen lääkkeiden käytön aikana. Kun on kyse
lääkkeestä, jota käytetään vakioannoksella tai muulla kuin vasteen perusteella säädettävällä annoksella, on
oleellista tietää tupakoinnin mahdollinen vaikutus lääkkeen tehoon. Tieto tupakoinnin heikentävästä
vaikutuksesta lääkehoidon tehoon on omiaan lisäämään potilaan motivaatiota tupakoinnin lopettamiseen."
Lainaukset; Duodecim

12

150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Miksi mä en ole koskaan tupakoinnut tai edes kokeillut tupaakkaa vaikka olen juonut koko ikäni kokista? Voitko kertoa milloin alan tupakoimaan.

• Anonyymi

Aina löytyy poikkeuksia, samoin kuin älykkyysosamäärässäkin.

• Anonyymi

Aika paljon se tapa, kun mennään kahvin jälkeen tupakalle.
      Jos lopettaa kahvin juonnin, ei ole tarvetta mennä tupakalle, johon on kahvitellessa tottunut.
      Siitä syystä on ehkä helpompi lopettaa tupakointi kahvin juonnin lopetuksen kanssa samaan aikaan.

• Anonyymi

Niin se kahvin kofeiini on eri asia kuin kolan kofeiini. Koska itse en ole juonut koskaan kahvia. Voisko joku kertoa miten kolan kofeiini eroaa kahvin kofeiinista?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin se kahvin kofeiini on eri asia kuin kolan kofeiini. Koska itse en ole juonut koskaan kahvia. Voisko joku kertoa miten kolan kofeiini eroaa kahvin kofeiinista?

Taitaa se kofeiini olla molemmissa samaa ainetta, mutta kahvissa ja kolassa sitä on eri määrät. Kolassa luultavasti paljon vähemmän.
        Teessäkin on usein vähäinen määrä kofeiinia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taitaa se kofeiini olla molemmissa samaa ainetta, mutta kahvissa ja kolassa sitä on eri määrät. Kolassa luultavasti paljon vähemmän.
        Teessäkin on usein vähäinen määrä kofeiinia.

Okei. ja sen takia en ole kokeillut tupakkaa koska on liian vähän kofeiinia ollut. Monta isoa pulloa kokista pitää juoda että alkaa tupakoimaan. Mulla meni pahimmilllaan pepsi maxia kolme isoa pulloa päivässä ja siltikään ei ole tehnyt mieli kokeilla tupakkaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Okei. ja sen takia en ole kokeillut tupakkaa koska on liian vähän kofeiinia ollut. Monta isoa pulloa kokista pitää juoda että alkaa tupakoimaan. Mulla meni pahimmilllaan pepsi maxia kolme isoa pulloa päivässä ja siltikään ei ole tehnyt mieli kokeilla tupakkaa.

On vaan hyvä, ettet ole alkanut polttamaan tupakkaa. Kallistakin nykyään, rahat on viisaampaa laittaa johonkin muuhun, ja terveyskin säästyy tupakan aiheuttamilta haitoilta.
        ( itse kyllä poltan )

• Anonyymi kirjoitti:

Kofeiini 1,3,7-trimethylpurine-2,6-dione tai lyhyesti trimetyyliksantiini on aivan samaa tavaraa kahvissa, teessä, kolajuomissa ja energiajuomissa. Suklaan metyyliteobromiinia syntyy myös kofeiinin ensimmäisen asteen aineenvaihduntatitteena, samoin kuin teofylliiniä joton käytetty astmalääkityksenä mutta jinka käyttöä on ryhdytty rajoittamaan sen aiheuttamien vakavien haittavaikutusten takia.

Tumman suklaan metyyliteobromiini on syöpää aiheuttava, aivan samoin kuin kofeiinikin. Tiedossani on er''n potilaani veljentytär joka söi tummaa suklaata päivittäin lapsesta asti. Hän kuoli 25 vuotiaana maksasyöpään.

Olen oppinut potilailtani omasta kokemuksesta, että kofeiini aiheuttaa ensin seksuaalista hypomaniaa ja ennenaikaista siemensyöksyä. Pitkäaikaisen käytön jälkeen seuraa eturauhassyöpä, impotenssi, halujen katoaminen ja aspermia eli siemenneste muuttuu valkoisesta ensin keltaiseksi ja sen jälkeen täysin värittömäksi. Näihin vaivoihin tosin olen löytänyt parannuskeinon, jonka ainekset löytyvät ruokatavarakaupoista.

Tästä linkistä löytyy kofeiinin korrelaatioita erilaisiin sairauksiin ja geeneihin.

https://ctdbase.org/detail.go?type=chem&acc=D002110&view=disease

• Anonyymi kirjoitti:

On vaan hyvä, ettet ole alkanut polttamaan tupakkaa. Kallistakin nykyään, rahat on viisaampaa laittaa johonkin muuhun, ja terveyskin säästyy tupakan aiheuttamilta haitoilta.
        ( itse kyllä poltan )

Kofeiini ei itse aiheuta tupakointiriippuvuutta vaan aivot tekevät sen automaattisesti jos kofeinisti sattuu polttamaan tupakan jostain syystä. Kun aivot huomaavat tupakan laskevan veren kofeiinipitoisuutta, ne muodostavat uusia aivosolujen välisiä yhteyksiä, jotka reagoivat kofeiiniin siten, että aivot alkavat vaatia tupakan tai minkä tahansa orgaanisen aineen epätäydellisen palamisen synnyttämiä polysyklisiä hiilivety-yhdisteita, jotka vaikuttavat maksassa CYP1A2 pseudogeenin tuotannon lisääntymiseen joka pilkkoo kofeiinia nopeammin ja alentaa tällä mekanismilla kofeiinin pitoisuutta veressä.

• Anonyymi
        T_T_SX kirjoitti:

Kofeiini 1,3,7-trimethylpurine-2,6-dione tai lyhyesti trimetyyliksantiini on aivan samaa tavaraa kahvissa, teessä, kolajuomissa ja energiajuomissa. Suklaan metyyliteobromiinia syntyy myös kofeiinin ensimmäisen asteen aineenvaihduntatitteena, samoin kuin teofylliiniä joton käytetty astmalääkityksenä mutta jinka käyttöä on ryhdytty rajoittamaan sen aiheuttamien vakavien haittavaikutusten takia.

Tumman suklaan metyyliteobromiini on syöpää aiheuttava, aivan samoin kuin kofeiinikin. Tiedossani on er''n potilaani veljentytär joka söi tummaa suklaata päivittäin lapsesta asti. Hän kuoli 25 vuotiaana maksasyöpään.

Olen oppinut potilailtani omasta kokemuksesta, että kofeiini aiheuttaa ensin seksuaalista hypomaniaa ja ennenaikaista siemensyöksyä. Pitkäaikaisen käytön jälkeen seuraa eturauhassyöpä, impotenssi, halujen katoaminen ja aspermia eli siemenneste muuttuu valkoisesta ensin keltaiseksi ja sen jälkeen täysin värittömäksi. Näihin vaivoihin tosin olen löytänyt parannuskeinon, jonka ainekset löytyvät ruokatavarakaupoista.

Tästä linkistä löytyy kofeiinin korrelaatioita erilaisiin sairauksiin ja geeneihin.

https://ctdbase.org/detail.go?type=chem&acc=D002110&view=disease

Miten voit tietää, mistä potilaasi veljentytär oli saanut maksasyövän ?
        Onhan se voinut tulla muutenkin kuin tumman suklaan syömisestä.
        En ole koskaan kuullut, että vastaanotolla käytäisiin myös veljentyttärien ym. potilaan sukulaisten sairastamiset läpi.

• Olen juonut kahvia joka päivä vuosikymmeniä. En polta.

• Anonyymi

Niin tekee monet muutkin, juovat kahvia, mutta eivät polta tupakkaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      189
      7856
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      95
      4135
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      68
      2682
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      75
      1712
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      394
      1629
    6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      64
      1518
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      20
      1486
    8. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      17
      1151
    9. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      1078
    10. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      1070
    Aihe