4% sisäänajossa?

Anonyymi-ap

Kuuluuko kakstahti moottorissa käyttää neljän prosentin seosta sisäänajossa? Miksi.

84

832

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Käyttöohjeissa ei ollut sisäänajosta

    • Anonyymi

      itse ole aina moottorisahassa eka tankillisen ajanut isommalla seoksella 3% sievästi pienemmillä kieroksilla ,välillä sammuttaen .. jatkossa käytän aina hyvää öljyä 2.5% seosta...sanokoon muut mitä haluaa..hyvin on toiminut sahat. olen 30v sahaillut raivurilla ja moottorisahalla- -

      • Anonyymi

        Mutta miksi öljylisäys? Varmuuden vuoksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miksi öljylisäys? Varmuuden vuoksi?

        jos 30v vuotta on sahaillut ilman ongelmitta niin miksi muuttaa....2,5 % motul synteettistä menee bensan sekaan edelleen ja 98 oktaanista..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos 30v vuotta on sahaillut ilman ongelmitta niin miksi muuttaa....2,5 % motul synteettistä menee bensan sekaan edelleen ja 98 oktaanista..

        ja vielä lisäksi...paineilmalla aina sylinterin jäähdytysvälit puhtaaksi..se jos mikä kuumentaa sahan on se että sylinterin jäähdytysvälit ovat purua täynnä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miksi öljylisäys? Varmuuden vuoksi?

        2% ei riitä..usko jo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2% ei riitä..usko jo

        Miksi ei riitä? Saadaanko perusteluita vai intetäänkö vain?


    • Anonyymi

      Itse käytän Huskun vanhassa moottori sahassa 136 4% mineraali öljyä , joka hyvin toimii,ei ainakaan pitäsi leikata kiinni mutta en alle 3 % käyttäisi sahoissa, sanokoot muut mitä tahansa.

      • Anonyymi

        No muille sitten tiedoksi että tuolla tapaa vain karstoittaa sahan piloille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No muille sitten tiedoksi että tuolla tapaa vain karstoittaa sahan piloille.

        Kyllä sitä sahaa hoivatessa näkee käyttääkö liikaa öljyä vai ei. Liian vähäisen öljynkäytön sitten huomaa vasta kun ihmettelee sinistynyttä kampiakselia, tai maltillisemmassa tapauksessa kun joutuu jäähdyttelemään lämpöleikannutta konetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sitä sahaa hoivatessa näkee käyttääkö liikaa öljyä vai ei. Liian vähäisen öljynkäytön sitten huomaa vasta kun ihmettelee sinistynyttä kampiakselia, tai maltillisemmassa tapauksessa kun joutuu jäähdyttelemään lämpöleikannutta konetta.

        Ylimääräinen öljyprosentti ei suojaa sinistymiseltä tai lämpöleikkaukselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylimääräinen öljyprosentti ei suojaa sinistymiseltä tai lämpöleikkaukselta.

        Ehkä ei, mutta puuttuva öljyprosentti varmistaa sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä ei, mutta puuttuva öljyprosentti varmistaa sen.

        Mitähän tämä tarkoitti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän tämä tarkoitti?

        kokeile...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kokeile...

        Mitähän piti kokeilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän tämä tarkoitti?

        Puuttuva lisäprosentti ei vaikuta missään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puuttuva lisäprosentti ei vaikuta missään.

        Entä perusprosentti.
        Sen verran monta pienkonetta olen ottanut huoltoon, että ainakin sen perusprosentin puuttuminen näyttää leipovan koneita. Eikä se tarkoita edes öljyn tyystin puuttumista vaan ihan vaan alle ohjekirjan tason olevaa prosenttia.
        Moni luulee tänä päivänä, että kakstahtivehkeeseen voi lurauttaa huoletta kakstahti pienkonebensaa ja sitten pärisemään. Tapaus on jopa takuumielessä selvä, kun asiakas kertoo käyttäneensä valmista kakstahtipienkonebensaa siitä punaisesta astiasta.
        2%...mutta koneen kyljessä on tarra jossa lukee 2,5%, ja aivan oikein kone leipoo kiinni sisäänajossa kun öljyä on noinkin maltillisesti liian vähän. Voin aivan huoletta suositella sisäänajoon 0,5-1%-yksikköä tuhdimpaa seosta kuin mikä koneeseen on ok muutaman tankillisen jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä perusprosentti.
        Sen verran monta pienkonetta olen ottanut huoltoon, että ainakin sen perusprosentin puuttuminen näyttää leipovan koneita. Eikä se tarkoita edes öljyn tyystin puuttumista vaan ihan vaan alle ohjekirjan tason olevaa prosenttia.
        Moni luulee tänä päivänä, että kakstahtivehkeeseen voi lurauttaa huoletta kakstahti pienkonebensaa ja sitten pärisemään. Tapaus on jopa takuumielessä selvä, kun asiakas kertoo käyttäneensä valmista kakstahtipienkonebensaa siitä punaisesta astiasta.
        2%...mutta koneen kyljessä on tarra jossa lukee 2,5%, ja aivan oikein kone leipoo kiinni sisäänajossa kun öljyä on noinkin maltillisesti liian vähän. Voin aivan huoletta suositella sisäänajoon 0,5-1%-yksikköä tuhdimpaa seosta kuin mikä koneeseen on ok muutaman tankillisen jälkeen.

        Oikealla perusprosentilla eli kahdella moottorisaha ei leikkaa kiinni. Sitä ei pidä ymmärtää niin etteikö saisi leikkaamaan tai etteikö voisi leikata. Se tarkoittaa vain että kahdella prosentilla kunnollista kaksitahtiöljyä saha toimii normaalisti. Mikään lisäprosentti ei ole tarpeellista eikä hyödyllistä.

        Jos sahan käyttäjäjän on kuraeero, hessuhopo, runnojarami tai heikki hutilus niin mikään lisäprosentti tai supersynteettinen öljy ei lisää sahan
        ikää.
        Samoin jos sahassa on vikaa tai se on liia laihalle säädetty mikään prosentti, synteettinen tms. ei estä sitä kiinnileikkaamasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä perusprosentti.
        Sen verran monta pienkonetta olen ottanut huoltoon, että ainakin sen perusprosentin puuttuminen näyttää leipovan koneita. Eikä se tarkoita edes öljyn tyystin puuttumista vaan ihan vaan alle ohjekirjan tason olevaa prosenttia.
        Moni luulee tänä päivänä, että kakstahtivehkeeseen voi lurauttaa huoletta kakstahti pienkonebensaa ja sitten pärisemään. Tapaus on jopa takuumielessä selvä, kun asiakas kertoo käyttäneensä valmista kakstahtipienkonebensaa siitä punaisesta astiasta.
        2%...mutta koneen kyljessä on tarra jossa lukee 2,5%, ja aivan oikein kone leipoo kiinni sisäänajossa kun öljyä on noinkin maltillisesti liian vähän. Voin aivan huoletta suositella sisäänajoon 0,5-1%-yksikköä tuhdimpaa seosta kuin mikä koneeseen on ok muutaman tankillisen jälkeen.

        juurikin näin...ihmettelen miksi valmis 2 tahtibensassa on vain 2% öljyä ja sahojen esim norrköping sahassa on 98 ja 2,5 % suositus,,,itse käytän,2,5% -3% ...just aukaisin vanhemman huskin niin eipä tuolla paljoa karstaa ollut vaikka ikää sahalla on jo 27 vuotta. pakoputki oli ihan puhdas ,osasynteettisellä kelkkaöljyllä on sahailtu ja tilhen omalla öljyllä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikealla perusprosentilla eli kahdella moottorisaha ei leikkaa kiinni. Sitä ei pidä ymmärtää niin etteikö saisi leikkaamaan tai etteikö voisi leikata. Se tarkoittaa vain että kahdella prosentilla kunnollista kaksitahtiöljyä saha toimii normaalisti. Mikään lisäprosentti ei ole tarpeellista eikä hyödyllistä.

        Jos sahan käyttäjäjän on kuraeero, hessuhopo, runnojarami tai heikki hutilus niin mikään lisäprosentti tai supersynteettinen öljy ei lisää sahan
        ikää.
        Samoin jos sahassa on vikaa tai se on liia laihalle säädetty mikään prosentti, synteettinen tms. ei estä sitä kiinnileikkaamasta.

        2,5% on paras seos suhde..tätä öljy määrää ne käyttää ammattisahaajatkin..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2,5% on paras seos suhde..tätä öljy määrää ne käyttää ammattisahaajatkin..

        Jonköping ammattilankkusahaajat käyttää 4% koska ohjekirjassa lukee niin.


    • Anonyymi

      Kaikki saavat käyttää sellaisia seoksia mitä lystäävät mutta koska saamme seuraavan aloituksen seosprosenteista ??

    • Anonyymi

      Pisteet otsikon onnistuneesta yhdyssanasta.

    • Anonyymi

      minä oon aina uuden sahan sisään ajossa noudattanut ohjetta että päivän antaa runksutella 3 sadasosan öljymäärällä tynnyrin sisällä.
      siksi tynnyrinsisällä koska pakokaasussa on hyviä lisäaineita joista tulee hyvä kerros pinnalle mäntään,ns teflon pinta.
      seuraavana päivänä voi sitten karjasta 14 k kiekat ja kestää.

    • Anonyymi

      Mitäs muuta aloittaja ymmärtää esim 2T ilma-polttoaineseoksen merkitykseen jonka kaasutin annostelee?


      Mistä työkalun käyttäjä tiedostaa että on suunnilleen oikea seos ja miten työkalun omistaja tiedostaa muutokset. Mitkä muut asiat muuttaa ilma-polttoaineseosta kuin kaasuttimen

      Sitten 2T työkalun käyttö, eli millainen käyttö lisää enemmän karstaa mäntään ja varsinkin pakoaukon seinämille.?

    • Anonyymi

      Kukaan ei tiedä?

    • Anonyymi

      Kuka enää öljyjen kanssa tolskaa? Hyvin on tullut koneet sisäänajettua pienkonebensalla.

      • Anonyymi

        Vähän saisi tolskata ettei hajoa


      • Anonyymi

        sahan ohjekirjassa lukee 2,5%


    • Anonyymi

      Pojan kanssa silloin aikoinaan pulattiin kevareiden kanssa. Niissä tuo sisäänajo-käyttö oli äärimmäisen tärkeä. Eli tuoreöljypumppu pois käytöstä ja tankkiin 4 % öljy-bensa seos, kevyehköä ja vaihtelevaa käyttöä ensimmäinen tankillinen ja sen jälkeen öljypumppu toimimaan. 2T- moottoripyörässä moottorijarrutus on hankalin tilanne voitelulle, muissa pienkoneissa tätä ongelmaa tietysti ei ole. Sitten kannattaa remontissa tarkistaa ettei männän alahelma ole veitsenterävä. Se kannattaa kevyesti pyöristää ettei alas mennessään leikkaa öljyä pois sylinterin pinnalta.
      Ei kai pieni öljy-ylimäärä ja rauhallinen sisäänajo millekään laitteelle pahaa tee vaikkei sitä ohjekirjassa neuvottu olisikaan.
      Mutta 10 % öljyseosta käytetään vain British-Seagull perämoottoreissa!!!!!!!!!!!!!
      Myös sisäänajon jälkeen.

      • Anonyymi

        Leikkaa männänhelma öljyt pois?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leikkaa männänhelma öljyt pois?

        Kakstahtiseen seos tulee kampikammion kautta männän alapuolelta. Jos männän helma on ns. veitsenterävä niin sillä on taipumus kaapia öljy pois sylinterin pinnalta männän tullessa alaspäin. Kun helmasta pyöristää kevyesti vaikka hienolla vesihiomapaperilla sen aivan terävimmän kulman pois niin hieman öljyä pääsee männän ja sylinterin väliin mikä on männän keston kannalta hyväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kakstahtiseen seos tulee kampikammion kautta männän alapuolelta. Jos männän helma on ns. veitsenterävä niin sillä on taipumus kaapia öljy pois sylinterin pinnalta männän tullessa alaspäin. Kun helmasta pyöristää kevyesti vaikka hienolla vesihiomapaperilla sen aivan terävimmän kulman pois niin hieman öljyä pääsee männän ja sylinterin väliin mikä on männän keston kannalta hyväksi.

        Tämä oli ihan ennenkuulumaton kikkatemppu. Huuhaa palkinto materiaalia.


    • Anonyymi

      Nuo sisääajon suuremmat ölyprosentit on sahaajien ihan itsensä keksimiä ajatuksia jotka ovat jääneet elämään totuuksina. Aivan kuten se että on muka hyvä varmuuden varalta laittaa vanhaan koneeseen ylimääräinen kulaus seosöljyä, niin ei ainakaan leikkaa kiinni...
      Tyhjäkäynnillä tankillinen on ihan oikea tapaa ajaa sisään, mutta extra seosöljyt ei ole.

      • Anonyymi

        "Tyhjäkäynnillä tankillinen on ihan oikea tapaa ajaa sisään"

        Ei todellakan ole, sisäänajossa tulisi käyttää konetta sen koko kierrosalueellaan välttäen suurinta kuormitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tyhjäkäynnillä tankillinen on ihan oikea tapaa ajaa sisään"

        Ei todellakan ole, sisäänajossa tulisi käyttää konetta sen koko kierrosalueellaan välttäen suurinta kuormitusta.

        Ei se niin tarkkaa ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tyhjäkäynnillä tankillinen on ihan oikea tapaa ajaa sisään"

        Ei todellakan ole, sisäänajossa tulisi käyttää konetta sen koko kierrosalueellaan välttäen suurinta kuormitusta.

        Sisäänajosta löytyy vaikka minkälaisia ohjeita ja mielipiteitä -ristiriitaisiakin, mutta tuo tyhjäkäynnillä pitkään käyttely on kyllä harvinaisen yksmielisesti vastoin kaikkia näitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tyhjäkäynnillä tankillinen on ihan oikea tapaa ajaa sisään"

        Ei todellakan ole, sisäänajossa tulisi käyttää konetta sen koko kierrosalueellaan välttäen suurinta kuormitusta.

        ""Tyhjäkäynnillä tankillinen on ihan oikea tapaa ajaa sisään"

        Ei todellakan ole, sisäänajossa tulisi käyttää konetta sen koko kierrosalueellaan välttäen suurinta kuormitusta."

        Itse käytän eka tankin tyhjäkäynnillä ja sitten lainaan osan tekstistäsi joka on myös oma käyttö "sisäänajossa tulisi käyttää konetta sen koko kierrosalueellaan välttäen suurinta kuormitusta."
        Ei ole keltään pois vai onko jos noin tekee. Näin olen tehnyt myös uusille sähkökaasuttimisille ja oppivat ihmisten tavoille ohjelmistaan hyvin perusteetta tyhjäkäynti sisään ajoa morkaavin sanoista huolimatta. En vain oikein sahatessa ole nähnyt hyötyä noista tietokone kaasuttimimillisista ollenkaan. Tykkään edelleen perus kaasuttimesta se kun on varma pitkän päälle. En ole ammatti sahuri mutta sahoja käyttelen usein erilaisia kait se on jonkinmoinen fetissi mutta minkäs teet kun puita tarttee polttoon ja rakentamiseen ja metsänhoitoon sahat yhden käden sahasta raivuriin. Aina ammatti saha ja paras mitä myynnissä ilman sähkö kahvoja sillä pakkasella paksussa lumihangessa tehköön kovemmat miehet mun ei tartte. Sahat kestää.


    • Anonyymi

      pyramiidimies vastaa: imu niin leveäksi kuin mahdillista skirtin ehdoilla,3 mm alas.
      pako 3 mm ylös ja sivuille max skirtin ehdoilla.
      läpihönkivä mäntä,fingerportit.
      squish 1 mm/100 cc iskutilavuus.
      pyramiidiläpät sekä texako öljyt.
      ei mene pahasti metsään jos sytytystä "puol kiilaa" aikasemmalle ja tehopilli.
      kaasutin "iso"

      • Anonyymi

        Loistava vastaus kysymykseen jota ei kysytty!


    • Anonyymi

      Ammattilaiset säätää uuden sahan hivenen laihalle ja käyttävät paljon korkeita kierroksia ja täyskaasua sahatessa. Tällöin moottori hijoutuu juuri korkeille kierros alueille, joilla sahaa muutenkin tullaan käyttämään.

      • Anonyymi

        Hioutuu korkeille kierrosalueille? Mitähän seuraavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hioutuu korkeille kierrosalueille? Mitähän seuraavaksi.

        Huomionkipeää kommentointia. Mitähän seuraavaksi?


    • Anonyymi

      Lienee yhdentekevää miten tämänkin palstan puutarha puuhikset sisäänajaa sahansa. Varastossa ne sahat vaan seisoo ja bensiini kerkeää mennä pilalle ja tukkia kaasuttimen ennen kuin on yhtään tankillista sahattu.

    • Anonyymi

      Ei ole mitään yhtä prosenttia joka on oikea polttoaineen seassa. Ehkä jos pytty ja mäntä koneistettu liian tiukaksi, viisteet puuttuu kanavista, laakerit ei laadukkaat.

      • Anonyymi

        Miten koneistusmitat, viisteet ja laakerit liittyy öljyprosenttiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten koneistusmitat, viisteet ja laakerit liittyy öljyprosenttiin?

        Kyllä kaikki liittyy kaikkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kaikki liittyy kaikkeen.

        Hyvä vastaus aina kun ei tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten koneistusmitat, viisteet ja laakerit liittyy öljyprosenttiin?

        Ei mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitenkään.

        Ne liittyvät sillä tavalla että jos pienkone tai sen osat on huonoja. Ei merkkivalmistajan osia tai koko työkalu ei ole stihl, husqvarna

        Öljymäärä polttoaineen seassa ja kaasuttimen seos vaikuttaa miten asiat pysyy kunnossa.


    • Anonyymi

      Ei liene keltään pois jos omalla pihamaallaan käytän ensimmäisen tankin tyhjäkäynnillä laippa irti voiteluaine säiliö täynnä? jotenkin ne hioontuu kuitenkin tehtaan koneistuksen jäljiltä jokainen pyörivä osa. Helppoa ja suht vähämeluistakin kun tyhjäkäynti ja ei tartte kun hylätä saha nurmelle hyrisemään. Sammuu kun sammuu ja hakee pois kun huvittaa.
      Normi 2 tahti bensalla eli aina siitä hetlkestä lähtien kun sai pienkone bensaa ja synteettistä öljyä ja pumpusta puhdas pienkone bensa kun mennyt kymmeniä litroja isomman urakan aikana. Vaikka käyttöohje ei ilmoita sisään ajaosta mutta uskokaa vain poijat ja tytöt että edelleen niitä sahoja tehdään metallista ja koneistetaan valetaan mittoihinsa ja pinnat tykkää kun ne sisään ajetaan. Jokainen saa oman maksetun sahansa käyttää miten tahtoo vaikka puhtaala bensalla heti uudesta urku auki kunnes leipoo se on sinun asia mutta itse olen sahoile anatanut ensimmäisen tankin hioontua ja toimii. Se on valmistelu tulevaan.

      • Anonyymi

        Kukin tyylillään. Minun mielestä pakasta vedetty saha on valmis käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukin tyylillään. Minun mielestä pakasta vedetty saha on valmis käyttöön.

        Niin minunkin mielestä. Tosin olen aina vihkinyt käyttöön. On sitten onni myötä.


    • Anonyymi

      sopu sijaa antaa jotta männänrenkaat sopeutuu sylinteriin ... itse kyllä käyttäisin vanhaa oppia.. 0,5% ylimääräistä öljyä lisää eka tankilliseen...eli 2,5%-3% ...sahaisin aluksi pienenpää puuta 20 min eri kierrosalueilla ,ei kuitenkaan kaasupohjassa,,,sitten sammuttaisin ja antaisin jäähtyä puolituntia..sitten uudestaan käyntiin ,sahaus eri kierrosalueilla tankki loppuun ja lopuksi jäähtyä 30 min...näin eka tankillinen..
      jokainen taaplaa tavallaan ja osa vaihtaa sylintereitä omalla ajallaan..jatkossa käyttäisin 2-2,5%..öljyä..

      • Anonyymi

        Kaikki kertoo miten ajaa omansa mutta kukaan ei miksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki kertoo miten ajaa omansa mutta kukaan ei miksi?

        siksi että saha toimii pitempään vuosia..jos järkevästi ajatellaan niin paras tapa varmistaa sahan voitelu heti ,,tulppa irti ja muutama tippa kaksitahti öljyä sylinteriin ja sitten käsin pyöritellään magneetosta muutamia kertoja.näin ainakin muodostuu öljykalvo sylinterin ja männän väliin...
        uusi saha tuskin käynnistyy heti vaan siellä hankaa männänrenkaat sylinteriin ilman öljykalvoa ,muutama naarmu sylinterissä jo lyhentää sahan ikää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siksi että saha toimii pitempään vuosia..jos järkevästi ajatellaan niin paras tapa varmistaa sahan voitelu heti ,,tulppa irti ja muutama tippa kaksitahti öljyä sylinteriin ja sitten käsin pyöritellään magneetosta muutamia kertoja.näin ainakin muodostuu öljykalvo sylinterin ja männän väliin...
        uusi saha tuskin käynnistyy heti vaan siellä hankaa männänrenkaat sylinteriin ilman öljykalvoa ,muutama naarmu sylinterissä jo lyhentää sahan ikää...

        Miksi se saha toimii pidempää vuosia jos siihen laitetaan ylimääräistä öljyä polttoaineen joukkoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi se saha toimii pidempää vuosia jos siihen laitetaan ylimääräistä öljyä polttoaineen joukkoon?

        siis ensimmäinen käynnistys ja tankillinen,ei muuta.. jos sylinterin seinämässä on öljykalvo heti ensimmäisessä käynnistyksessä niin sylinteriin ei tule naarmuja männänrenkaista..uudessa moottorissa on aina enempi kitkaa ja jos sahaa ei ole tehtaalla koekäytetty tai rasvattu niin sylinteri voi naarmuuntua ja jopa kiinnileikkautuminen voi tapahtua,,,tiedän montakin tapausta jossa uusi saha on leiponut kiinni uudesta ...siksi alussa hieman enempi rasvaa jotta voitelu pelaa..eihän uusi saha edes ota heti kierroksia tiukkuuden takia ja lämpenee liikaa herkästi..itse jos uuden sahan laittaisin niin laittaisin vähän suoraan tulpan reiästä bensaa jossa 4% öljyä...sitten pyörittelisin konetta käsin muutaman kierroksen ja sitten vasta käyntiin..esim huskia saa uutena kiskoa montakin kertaa narusta ennen kuin saa bensaa ja lähtee käyntiin..no aivan sama tehkää miten haluatte omapa on koneenne,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi se saha toimii pidempää vuosia jos siihen laitetaan ylimääräistä öljyä polttoaineen joukkoon?

        Ei se toimikaan mutta jotkut haluaa extraa. Sitä ei konetekniikka selitä mutta psykologia ehkä.


    • Anonyymi

      eikö ne ennenvanhaan tynnyrin sisässä käyttäny päivän sahojansa liekko syy että kone sai hiukan pakokaasua joka teki jonkun nigasil pinnan

      • Anonyymi

        lyijy suojaa,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        lyijy suojaa,,,

        Eli lyijyn korviketta bensaan lisäämään voitelua? Nyt alankin toistella tätä ikivanhana totuutena, jonka olen kuullut vanhoilta ammattisahureilta.
        Mitään hajua ei tosin ole siitä että onko tuosta mitään apua tai jopa haittaa, mutta jankutan sitä aina parhaana tapana sisäänajaa saha. Niinhän sitä tekee muutkin extra öljyisine seoksineen ja päivä tyhjäkäynnillä kikkoineen.


      • Anonyymi

        Tai sitten ne oli niin väljiä sen ajan koneistuksilla että karstalla piti tiivistää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        lyijy suojaa,,,

        Kantta ja venttiileitä.


    • Anonyymi

      " koneen käydessä on suositeltavaa ruokkia sitä omalla 2 tahti pakokaasulla koska se sisältää erittäin suojaavia ainesosia männälle ja sylinterille" tämä siis ihan oikeasta pyramiidi aapisesta.

      • Anonyymi

        Koneesta saadaan käytännössä päästötön kun pakoputki ohjataan suoraan kaasuttimeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koneesta saadaan käytännössä päästötön kun pakoputki ohjataan suoraan kaasuttimeen.

        Sama lopputulos saadaan kun ohjataan sytytysvirta harakoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koneesta saadaan käytännössä päästötön kun pakoputki ohjataan suoraan kaasuttimeen.

        mutaa kuskin päästöjä ei saa .pois... jos hengittää liian rakaasti niin tulee hiilidioksidi päästöjä suusta ja takapuolesta metaania.....eli pitäisikö laittaa shaajalle putki persiistä suuhun..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koneesta saadaan käytännössä päästötön kun pakoputki ohjataan suoraan kaasuttimeen.

        eikös jonsereds turbo toimikin juuri tuolla tavalla.
        isäukolla oli tuommoinen turbo jonski niin hyvin huomas kun turbo lähti mukaan niin rupes puu leikkautumaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikös jonsereds turbo toimikin juuri tuolla tavalla.
        isäukolla oli tuommoinen turbo jonski niin hyvin huomas kun turbo lähti mukaan niin rupes puu leikkautumaan

        Toimii toimii. Ahtopaine nousee niin saha alkaa pelaamaan. Sama systeemi husqvarnassa paitsi paine on suurempi jolloin leikkaa kuun ammattimalli.
        Laittaa jonsuun huskin ahtimen ja hukkaporttiin kireämmän jousen niin alkaa lastu lentämään kuin bodatulla pyramiitilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikös jonsereds turbo toimikin juuri tuolla tavalla.
        isäukolla oli tuommoinen turbo jonski niin hyvin huomas kun turbo lähti mukaan niin rupes puu leikkautumaan

        Näin kerran vastaavan Jonskin, johon oli isketty isommat siivekkeet ja magneeton koppaan lasikuidutettu suora ahtokanava kaasuttimelle. Samalla paineistettiin tankki, joten kone sai polttoaineen suorastaan paineella sisään.

        Kun kierrokset nousi ja ahdot alkoivat työntää, koko saha muuttui joksikin aivan muuksi – repi puuta kuin eläin ja vei konetta uusiin sfääreihin! Karsinnassa ääni oli uskomaton, kun löysäsi, siivet sakkasi ja koko saha resonoi kuin palolaitoksen äänimerkki! Kylällä olivat jo luulleet hälytykseksi, ja taivaalta leijaili sormen paksuista purua niin, että naapurin ukko kyseli, oliko tuomiopäivä koittanut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikös jonsereds turbo toimikin juuri tuolla tavalla.
        isäukolla oli tuommoinen turbo jonski niin hyvin huomas kun turbo lähti mukaan niin rupes puu leikkautumaan

        Niillä moottorisahojen "turboilla" tarkoitetaan tehostettua imuilman puhdistamista sahanpuruista. Eivät liity tehoon mitenkään. Turbo Partnerissa oli kyllä vinkeä ääni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimii toimii. Ahtopaine nousee niin saha alkaa pelaamaan. Sama systeemi husqvarnassa paitsi paine on suurempi jolloin leikkaa kuun ammattimalli.
        Laittaa jonsuun huskin ahtimen ja hukkaporttiin kireämmän jousen niin alkaa lastu lentämään kuin bodatulla pyramiitilla.

        jonsered on husgvarna ovat samoja sahoja....jonsered on husgvrnan testi saha....eli ensin tehtiin aina jinserede ja sitä testattiin ennenkuin tuotiin husgvarna markkinoille,,


    • Anonyymi

      Jännäkakka tuli suorastaan ahdettuna tänään kun oli niin vinkeä ääni.

      • Anonyymi

        Eipä ole sinun elämällä mitään merkitystä


    • Anonyymi

      kyllä tuo turbon ja vaparin eron huomaa miten kevyesti nousee lastunpäälle turbo sahalla,vapareita saa vinguttaa paljon kovempaa.
      oletteko ikinä laittanut ns pyramiidiläppiä autoon?
      mulla olisi kadet c 1.2 jossa on vaan 2 imureikää kannessa johon nuo homeliitin läpät passaa suoraan ja menee reikiin ja imusarjanväliin.
      kokeilenko?
      läppiä mulla on 3:sta c9 homeliitistä

      • Anonyymi

        Näin on isolla peukulla. Kuka ajaa enää millään vaparilla? Miksi saha pitäisi olla toisin? On se niin upeaa kun paineet nousee ja turbiini ulisee. Siinä alkaa lastu liikkumaan. Läpällä se komeus kruunataan. Tulee vääntöä heti tyhjäkäynniltä. Enää ei tarvi kiihdytellä. Lastutus alkaa heti.


    • Anonyymi

      2,5 % riittää ja kannattaa käyttää myös jatkossa..toki ekatankilliseen voi laittaa 3%...tai neljä...

    • Anonyymi

      Tämä on paras huuhaa ketju aikoihin!

    • Anonyymi

      Suomalainen mies ei ole mies, jos ei öljyketjua aloita tai siihen vastaa:

      1. Tärkeintä on että seosbensassa on öljyä
      2. Öljyä ei saa olla liikaa - kun pakarista vuotaa öljyä, tai pakari on mustan hiilen peitossa, on öljyä liikaa, jos muuten saha on kunnossa. Pidemmän päälle tämä on huono juttu koska kone karstoittuu. Jokainen tietää että näin pölli ei tehokkaasti leikkaudu
      3. Oikea öljymäärä on se mitä konevalmistaja suosittaa. 2% tai 2,5% tai joku muu.
      4. Sisäänajo rauhallisesti on suositeltavaa, isompi öljymäärä esim. 1-10 tankillista ei sahan satunnaiskäytössä 30v käyttöiällä merkkaa yhtään mitään. Sahan yläkerta kun kestää tyypillisesti tuhansia tankillisia. Kiinansahoilla öljymäärä on suuri, oletus on myös että öljyn laatu on huono.
      5. Sahan öljynä ei saa käyttää perämoottoriöljyä. Vesijäähdytteeisen Perämoottorin käyntilämpötila kun tyypillisesti on 0-70 astetta. Ilmajäähdytteinen saha käy paljon kuumempana.
      6. Alle 60 cc sahoissa voi käyttää mineraaliöljyä - fc/fd taitaa nykyään olla tyypillinenspeksi.
      7. Yli 60 cc sahoissa suositellaan vähintään puolisynteettistä tai synteettistä öljyä.
      8. Sahan kunnosta ja puhtaudesta pitää pitää huolta.

      Suuret sahavalmistajat myyvät omilla tuotemerkeillään, mineraali, puolisynteettistä tai synteettistä öljyä. Vetäköön jokainen siitä omat johtopäätökset. Esim. Huskin litran öljypulloissa on mitta-asteikko seoksen tekemiseen, jolloin sitä ei voi tehdä väärin.

      Itse olen käyttänyt alle 3kw sahoissa mineraaliöljyä ja yli 3kw sahoissa mineraali/synteettinen 50/50 seosta. Kymmeniä sahoja en ole onnistunut leipomaan näin toimien kiinni. Seos ollut yleensä 2 tai karvan yli ja ei koskaan yli 2,5. Bensa on aina 98. Öljyn lisäys lisää savutusta ja sahaajan keuhkot ei sitä kiitä. Öljyn merkillä ei ole väliä, jos speksi täyttää sahan valmistajan suosituksen.

      Ajan aina seoskanisterin tyhjäksi ennen uutta satsia - näin varmistuu, että bensa ja öljy on tuoretta ja tasalaatuista. 2t bensaa ei kannata valmistaa yli 10l kerralla.

      Suurin osa sahoista on tehtaalla säädetty rikkaalle maksimiväännölle, jolloin 2% seos on kevyesti turvallisen puolella. Uutena sahojen ruuvaus sisäänajossa perussahaajalle aivan turhaa.

      Pienkonebensojen laadussa on eroja ja öljyn todellista määrää on mahdoton tietää, joten olettaisin että halpa ei ole hyvää. Suurin ongelma pienkonebensassa kuten muissakin polttoaineissa on väärä säilytys ja huolimaton käyttäjä. Pienkonebensan hinta on niin törkeä, että voin suositella sen käyttöä vain ns. Viimeiseen tankkiin ennen pitkäaikaissäilytystä talveksi tms.

      Niin ja saha tykkää välillä siitä, että sillä ajetaan useampi tankillisella putkeen. Jos sitä käytetään vain vartti sillointällöin, on varmaa, että saha karstoittuu ja bensa vesittyy ja käyntihäiriöt lisääntyy.

      Laatusahat on tehty kovaan käyttöön, yksi stihl tuli kerran säilytettyä vahingossa pihalla ns. Hangessa 3 vuotta, mutta ei ollut siitä moksiskaan. Jotkut kiinansahat toimivat vain kauniina kesäpäivänä kunnolla…

      Netissä keskustellaan siitä paljonka saha kiertää - sillä ei ole mitään merkitystä kuin urakkapalkalla tekevälle ammattimetsurille. Ja heilläkin tehokkuuteen merkkaa enemmän hyvin huollettu kalusto, kuin vimpan päälle vonkuva saha.

      • Anonyymi

        kyllä tuo norkköpinki 41 hakaa saman kokoisen huskin tai cullipin mennen tullen ja palatessa... 41 norkköppinkiä tarkastessa tulee mieleen 42 tai 45 vanhat huskit..l samanpainoinen lähtee hyvin käyntiin ja ottaa kierroksia herkemmin mitä nämä uudet huskit ja cullipit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllä tuo norkköpinki 41 hakaa saman kokoisen huskin tai cullipin mennen tullen ja palatessa... 41 norkköppinkiä tarkastessa tulee mieleen 42 tai 45 vanhat huskit..l samanpainoinen lähtee hyvin käyntiin ja ottaa kierroksia herkemmin mitä nämä uudet huskit ja cullipit

        Näin on. Norppa ja jonppa hakkaa kaikki nykyiset plastiikki huskit ja puskit murto-osahinnalla. Vain tyhmät sahaa kalliilla ruotsalaisilla. Nehän (ruotsalaiset) on kieroja lieroja kaiken lisäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllä tuo norkköpinki 41 hakaa saman kokoisen huskin tai cullipin mennen tullen ja palatessa... 41 norkköppinkiä tarkastessa tulee mieleen 42 tai 45 vanhat huskit..l samanpainoinen lähtee hyvin käyntiin ja ottaa kierroksia herkemmin mitä nämä uudet huskit ja cullipit

        vanhemman huskin kopio..


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      129
      1538
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1441
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      1243
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      55
      1180
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      1014
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      991
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      198
      986
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      74
      924
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      840
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      838
    Aihe