Erikoissairaanhoidossako erikoishoidossa

Anonyymi-ap

Tuli tuossa mieleen.

Itse kun olen joskus joutunut asioimiaan lähetteellä erikoissairaanhoidossa otaksun että siellä minua hoitaa erikoislääkäri. Kuitenkin useimmiten sillä on vastassa erikoistuva lääkäri joka vasta opettelee kyseistä erikoisalaa. Toki jossain taustalla on seniorilääkäri jota voi konsultoida mutta onko ainoa keino päästä kokeneelle erikoislääkärille menemällä yksityiselle joka taas maksaa maltaita?

Onko teillä kokemuksia aiheesta?

26

160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

Jep.

Riippuu tapauksesta. Kandit hoitelee rutiinihommat ja alustavat jutut. Tarpeen mukaan sitten konsultoivat. Joissain tapauksissa tietysti tarvitaan enenpi osaamista ja kokemusta ja silloin asioi sitten suoraan kokeneemman lekurin kans.

Toimii se noinkin, mitempä sitä opiskelija muuten oppis ja pääsis tekemään.

Nuoret lekurit hyviäkin. Net ei ole vielä vittuuntuneet töihinsä ja ovat aidosti kiinnostuneita. Toki joillain on kusi hatussa, kun eivät osaa potilaitten kans touhuta, eikä ole auktoriteettia, ehkä jännittävätkin. Mutta ihan toimiva systeemi mun mielestä.

Hoitajista sanoisin samaa korostuneemmin vielä. Kyllä se sellanen eläkepäiviä odotteleva, töitään ja potilaita vihaava äkänen eukko on melko tympee tapaus. Nuoret motivoituneita, ystävällisiä, ahkeria jne. Yleensä paljon mukavampia kokemuksia.

Enenpi olisin huolissani terkkareissa, niissä milloin minkäkinlaista duunaria. Erikoisairaanhoidossa on jo osaamistakin, sattuneesta syystä.

Yksityiset nyt on yksityisiä. Takaa lähinnä sen, lasku tulee varmasti.

=DW=

• Anonyymi

Olin vasta yhteipäivystyjsessä. Siellä vanhus kysyi hoitajalta että olisiko paareja joihin pääsisi makaamaan kun huono vointi. Tähän nuori hoitaja tiuskaisi että täällä on muitakin potilaita ja jätti mumman istumaan siihen joten ei todellakaan hoitajien käytös ole hoitajien iästä kiinni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olin vasta yhteipäivystyjsessä. Siellä vanhus kysyi hoitajalta että olisiko paareja joihin pääsisi makaamaan kun huono vointi. Tähän nuori hoitaja tiuskaisi että täällä on muitakin potilaita ja jätti mumman istumaan siihen joten ei todellakaan hoitajien käytös ole hoitajien iästä kiinni.

Nojoo.

Yleistin omien kokemusteni perusteella. Toki myös nuorissa monensorttisia, se totta.

Muistui mieleen yks sairaalaperiodi. Sattui kaks täysin vastakkaista nuorta naishoitajaa. Heitä yhdisti lisäksi se, kumpikin oli käynyt intin, alikessuja. Eka oli pirun hyvä, oikein korostetunkin järjestelmällinen. Myös ystis ja muutenkin ok. Vaan toinen oli töykee ja ja komenteli potilaita "komentoäänellä". Kumpikin kyllä teki duuninsa.

Päivystyksissä välillä pirunmoinen härdelli päällä, eikä aina vapaita tuolejakaan, puhumattakaan paareista. Siellä tosiaankin on muitakin potilaita. Joopa, lauantai iltana haartmannissa oli kokemus itsessään...

Mummon ei tarvinnut seistä, kun oli tuolikin.

=DW=

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nojoo.

Yleistin omien kokemusteni perusteella. Toki myös nuorissa monensorttisia, se totta.

Muistui mieleen yks sairaalaperiodi. Sattui kaks täysin vastakkaista nuorta naishoitajaa. Heitä yhdisti lisäksi se, kumpikin oli käynyt intin, alikessuja. Eka oli pirun hyvä, oikein korostetunkin järjestelmällinen. Myös ystis ja muutenkin ok. Vaan toinen oli töykee ja ja komenteli potilaita "komentoäänellä". Kumpikin kyllä teki duuninsa.

Päivystyksissä välillä pirunmoinen härdelli päällä, eikä aina vapaita tuolejakaan, puhumattakaan paareista. Siellä tosiaankin on muitakin potilaita. Joopa, lauantai iltana haartmannissa oli kokemus itsessään...

Mummon ei tarvinnut seistä, kun oli tuolikin.

=DW=

Tuolien tai paarien puute ei oikeuta ilkeään ja ylimieliseen kohteluun. Kuitenkin suuri osa henkilökunnasta on asiallisia. Sen ei-oonkin voi sanoa niin monella eri tyylillä.

• Anonyymi

Kannattaisiko lähteä siitä tulitko hyvin hoidetuksi ja vasta sitten minkä tasoinen tyyppi hoiti. On kokemusta että maltaita maksava yksityisen lääkäri hoisi huonosti.

• Anonyymi

Nimenomaan. Tulitko hyvin kohdatuksi ja hoidetuksi. Mukava kohtaaminen ei aina takaa hyvää hoitoa. Joskus joudutaan huono hoito paikkaamaan jälkikäteen.

• Mulla päivystävä yleislääkäri antoi lähetteen iholääkärille kauan sitten, loistava palvelu verrattuna yksityiseen. Nykyään monisairaana ohjaillaan sairaalan sisällä milloin minne ja homma pelaa, aika paljon tapaukset hoituu puhelin soitoilla labran jälkeen.

• Anonyymi

Riippunee hyvinvointialueesta. Joissain hoidetaan vain se vaiva mistä on lähete. Uutta vaivaa varten vaaditaan taas uusi lähete pth:sta.

• Anonyymi

niin mutta diganosia ei tehty sahanpuruista?

• Anonyymi

Jossain lääkäreitten on erikoistuttava. Olen ollut kahdellakin erikoistuvalla
      lääkärillä eikä ole moittimista. Hehän toimivat "seniorilääkärin" ohjauksessa.

• Anonyymi

Seniorilääkärin etäohjauksessa monesti. Tottakai pitää saada opetella.

• Anonyymi

Päivystyslinikat ovat toisinaan levottomia paikkoja juoppojen ja huumehörhöjen etsiessä apuaan, parin järkkärin paimentaessa.

• Anonyymi

Minulla on pelkästään hyviä kokemuksia erikoistuvista lääkäreistä.
      He ovat tutkineet minut hyvin ja kyselleet vointiani tarkasti. Kysymyksiini olen saanut vastaukset "selkosuomeksi".

Erikoislääkäriksi valmistuminen kestää 5-6 vuotta ja erikoistuva lääkäri on opiskellut alaa vähintään 2 vuotta. Heillä on myös uusin tieto alasta, johon ovat erikoistumassa.
      Luottavaisin mielin menen erikoistuvan lääkärin vastaanotolle.

kylmätotuus

• Minä kuitenkin haluaisin että kirurgiset toimenpiteet minulle tekisi jo valmis kokemusta omaava kirurgi. Tai ainakin olisi leikkauksessa mukana ohjaamassa.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Minä kuitenkin haluaisin että kirurgiset toimenpiteet minulle tekisi jo valmis kokemusta omaava kirurgi. Tai ainakin olisi leikkauksessa mukana ohjaamassa.

Epäiletkö, ettei ole ?

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Minä kuitenkin haluaisin että kirurgiset toimenpiteet minulle tekisi jo valmis kokemusta omaava kirurgi. Tai ainakin olisi leikkauksessa mukana ohjaamassa.

bsykiatri voisi kyllä auttaa jos tekisi sinulle kirurkisen tomenpiteen

• Anonyymi kirjoitti:

bsykiatri voisi kyllä auttaa jos tekisi sinulle kirurkisen tomenpiteen

Joo jos olisikin bsykiatri ja tekisi kirurkisen🤣.

• Anonyymi kirjoitti:

Epäiletkö, ettei ole ?

Ei tarvitse epäillä.

• Anonyymi

Lääkärin pitää osata suomea täydellisesti.

• Anonyymi

Lääkärin hoidettava vaikka potilas ei osaa suomea.

• Anonyymi kirjoitti:

Lääkärin hoidettava vaikka potilas ei osaa suomea.

Tulkki auttaa.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Tulkki auttaa.

Onko teidän terveys talolla työntö tulkki? Se voi autaa lopo tonisia toimen piteitä mistä sen tietää vieras kielistä

Lääkärit on aina hoidettava kielestä riippumatta koska ei paljokaan kieltä paranna roikottaa sitä

• Anonyymi kirjoitti:

Onko teidän terveys talolla työntö tulkki? Se voi autaa lopo tonisia toimen piteitä mistä sen tietää vieras kielistä

Lääkärit on aina hoidettava kielestä riippumatta koska ei paljokaan kieltä paranna roikottaa sitä

Paperittomatkin hoidettava, hallituksen aloite jättäisi nämä hoitamatta. Olisi nurin kurista terveydenhoidon kannalta ihmiset luokiteltaisi taustansa vuoksi.

https://yle.fi/a/74-20141881

• Anonyymi kirjoitti:

Kaikki eivät tarvitse niitä toimenpiteitä jotka sinä olet käynyt.

• Anonyymi

Burana 800 ja lasillinen vettä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe