Nokkaketju tai remmi ?

Anonyymi-ap

Tätä vois miettiä mikä on paras valinta ketju tai remmi. Autokorjaamoissa työskennelleet tietää sen jo entuudestaan että pitkät ketjut on aina olleet venyvää tavaraa . Varsinkin nykyaikana kun on autoissa on tunnistajia nokka ja kampiakselissa niin se ehkäisee ehkä moottoririkot mutta pakottaa vaihtamaan kuitenkin. Olemme ehkä saaneet väärän kuvan että ketju olisi ikuinen . No.... ei. Silloin kun nokka akseli oli kannentiivisteen alapuolella niin tilanne oli paljon parempi. Taitais olla paras ratkaisu että kaikilla autoilla sais ajaa 150000km yhdellä remmillä ( siis kunnon remmi ) ja että se olisi vähänkään inhimillinen työtuntien määrästä

43

807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei tuo ole mikään ongelma kunhan autonsa huollattaa ohjelman mukaan ja kun ketjukone alkaa pitämää outoa ääntä.

      • Anonyymi

        Semmoinen lievä 1000 euroa ketjun vaihdon hinta. Omassa sandero kolmosessa alkoi ketju ääntää jo 40tkm kohdalla. Vaihdoin pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Semmoinen lievä 1000 euroa ketjun vaihdon hinta. Omassa sandero kolmosessa alkoi ketju ääntää jo 40tkm kohdalla. Vaihdoin pois.

        Olisi varmaankin kannattanut ihan tarkastuttaa jossain osaavassa huollossa. Eihän tuollainen ole normaalia kuin provoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi varmaankin kannattanut ihan tarkastuttaa jossain osaavassa huollossa. Eihän tuollainen ole normaalia kuin provoissa.

        Mitä helvettiä sinäkin taas höpötät? Normaali huolto sanoi, että noin tuhat euroa olisi maksanut korjaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä helvettiä sinäkin taas höpötät? Normaali huolto sanoi, että noin tuhat euroa olisi maksanut korjaus.

        Lisätään nyt vielä, että 20tkm tulee vuodessa. En helvata ala ketjuremonttia teettämään kahden vuoden välein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Semmoinen lievä 1000 euroa ketjun vaihdon hinta. Omassa sandero kolmosessa alkoi ketju ääntää jo 40tkm kohdalla. Vaihdoin pois.

        ääntää jo 40tkm kohdalla. Vaihdoin pois.......ihme käytäntöä sinulta jolla oli takuu autossa.. Takuu on auton käyttöturvaa ja siksi ihmettelentämän tarinan todellisuutta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Semmoinen lievä 1000 euroa ketjun vaihdon hinta. Omassa sandero kolmosessa alkoi ketju ääntää jo 40tkm kohdalla. Vaihdoin pois.

        Semmoinen lievä 1000 euroa ketjun vaihdon hinta.....Takuuaikana mennään valtuutetulle huoltopaikalle ja siellä ei takuuaikana vastata noin ,höpö juttu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Semmoinen lievä 1000 euroa ketjun vaihdon hinta. Omassa sandero kolmosessa alkoi ketju ääntää jo 40tkm kohdalla. Vaihdoin pois.

        Et kai sinä ihan niin hullu ole että et edes takuuaikana mene merkkihuoltoon jossa on takuu sinun autollesi . Tuollaisia tarinoita vain putkahtelee hetken mielihohteista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Semmoinen lievä 1000 euroa ketjun vaihdon hinta. Omassa sandero kolmosessa alkoi ketju ääntää jo 40tkm kohdalla. Vaihdoin pois.

        Vaihdoitko auton vai ketjun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kai sinä ihan niin hullu ole että et edes takuuaikana mene merkkihuoltoon jossa on takuu sinun autollesi . Tuollaisia tarinoita vain putkahtelee hetken mielihohteista

        Takuu on voimassa vaikka huollot on tehty muualla kuin merkkihuollossa jos ne on tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ääntää jo 40tkm kohdalla. Vaihdoin pois.......ihme käytäntöä sinulta jolla oli takuu autossa.. Takuu on auton käyttöturvaa ja siksi ihmettelentämän tarinan todellisuutta

        Aikamoista porukkaa täällä, idioottina pidätte ihmisiä!? Takuu oli umpeutunut. Auto ostettu 2021 keväällä, ongelma ilmeni 2024 talvella. 20tkm vuosiajot ovat tulleet vasta 2023 eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihdoitko auton vai ketjun?

        Vaihdoin auton. Ranskalaisia tekeleitä en enää osta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Semmoinen lievä 1000 euroa ketjun vaihdon hinta. Omassa sandero kolmosessa alkoi ketju ääntää jo 40tkm kohdalla. Vaihdoin pois.

        auton vai ketjun? 😉


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihdoitko auton vai ketjun?

        Molemmat meni vaihtoon samalla kertaa


      • Anonyymi

        No eivät kyllä kaikki pidä mitään erityistä ääntä ennenkuin ketju hypähtää. Kiristimestä riippuen toki säännöllinen öljynvaihto kunnon tavaraan pelastaa jonkin aikaa.


    • Anonyymi

      Kestäviä jakoketjuja ja hihnoja on harvassa.

      • Anonyymi

        Vain Volkkarin omistajien ongelmia ja vähän Voortinkin?


      • Anonyymi

        Mikä on sinun vaatimuksesi, että olisi riittävä kestävyys?


      • Anonyymi

        Jokseenkin kaikki ketjut ovat kestäviä. Hihnoista ei tiedä kun en osta autoa jossa sellainen jostain syystä (=halpa) on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokseenkin kaikki ketjut ovat kestäviä. Hihnoista ei tiedä kun en osta autoa jossa sellainen jostain syystä (=halpa) on.

        Jokseenkin kaikki ketjut ovat kestäviä......Yksi poikkeus,jos kyse on konerempasta,,,osta originaali ketju ja jos et usko tarinaani niin osta kuitenkin se alkuperäinen ja mene sitten testaamaan tarvikeliikkeeseen heidän ketjuja niin näet. Muistan hyvin kun Mersumiehet asenteli sata kakskolmosiin Dieseleihin Iwiksen ketjuja. Kun vertasi alkuperäiseen niin kyllä alkoi vaaleta laatukuva


      • Anonyymi

        Kestäviä jakoketjuja ja hihnoja on harvassa......Johonkin on vedettävä raja


    • Anonyymi

      Ketjujen kuluminen kompesoidaan ketjun kiristimellä tiettyyn pisteeseen asti ja kun tämä ei riitä alkaa ketju pitämään ääntä. Ketjun lisäksi rattaatkin kuluvat joten uusi ketju alkaa rallattamaan nopeammin jos rattaita ei uusita. Itseasiassa ketju ei veny mihinkään vaan pituuden lisääntyminen tulee jokaisen yksittäisen ketjulenkin nivelien kulumisesta 0,1 mm kuluminen aiheuttaa 0,2 mm välyksen yhdelle ketjun lenkille ja kertautuu ketjun sisältämien lenkkien määrällä.

      Se taas mikä on paras valinta jakopään kannalta riippuu mootorista ja ominaisuuksista joita halutaan hihnat ovat äänettömiä helpompia vaihtaa, mutta katkeavat yleensä etukäteen mitään ilmoittamatta ja tämäkään ei aiheuta mitään vahinkoa jos moottori pääsee vapaasti pyörimään, eli männät ei tavoita venttiilehin olipa ne missä asennossa hyvänsä. Tämä on hyvä ratkaisu, jos pitää varahihnan mukana ja tarvittavat työkalut voi korjauksen tehdä tienpäällä yleensä noin tunnissa riippuen tietenkin auton rakenteista mitä joutuu riisumaan tieltä pois ennen uuden hihnan pujottelemista yleensä moottorin kannake on jakohihnan keskellä joka joudutaan irroittamaan moottorin tai korin päästä, jotta uusi hihna saadaan pujotettua paikoilleen yleensä moottoria joutuu vähän nostamaan jotta hihna mahtuu tuen välistä menemään. Omassa autossa riittää korin päästä kolmen pultin irroittaminen ja pari senttiä konetta nostamalla hihnan saa paikalleen.

      Tunnistimet estävät moottorin käynnistymisen eli ketju tai tunnistin on vaihdettava ennen kuin moottorin saa käyntiin riippuen kummassa vika sattuu olemaan.

      Hihnankin vaihtoon kannattaa perehtyä etukäteen ajoitusmerkkien, hihnan pyörimissuunnan, kiristimien toiminnan ja rakenteiden suhteen youtubesta löytyy hyviä videoita aiheeseen liittyen.

      • Anonyymi

        Hihnat vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan ja siinä on määritelty aika ja kilometrimäärä ja vaihdon ajankohta on silloin kumpi määreistä saavutetaan ensin. Kun toimii näin, niin hihnan katkeaminen on todella harvinaista.


      • Anonyymi

        Onhan niitä joitain muutamia malleja joissa remmin vaihto sujuu muutamassa tunnissa mutta tämän hetken autoissa yleensä pitäis olla kärry mukana ja verstastyökalut mukana ja uudet remmit + vesipumput. Sitten ei saa olla minnekkään kiire jos tuollaiseen nykyautoon vaihtais remmin parkkipaikalla. Viikon loma kotoa. En suosittele


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan niitä joitain muutamia malleja joissa remmin vaihto sujuu muutamassa tunnissa mutta tämän hetken autoissa yleensä pitäis olla kärry mukana ja verstastyökalut mukana ja uudet remmit vesipumput. Sitten ei saa olla minnekkään kiire jos tuollaiseen nykyautoon vaihtais remmin parkkipaikalla. Viikon loma kotoa. En suosittele

        Ei vesipumpun vaihtaminen ole välttämätöntä jos remmin vaihto on helppoa. Tosin ei oikeassa elämässä kukaan remmiä vaihda tienpäällä, se oli aika hauska trollaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hihnat vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan ja siinä on määritelty aika ja kilometrimäärä ja vaihdon ajankohta on silloin kumpi määreistä saavutetaan ensin. Kun toimii näin, niin hihnan katkeaminen on todella harvinaista.

        Remmin katkeaminen on kuitenkin se joka aiheuttaa eniten moottoririkkoja


      • Anonyymi

        Tässä oli ohjeita Klongswagenin rimpuloille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Remmin katkeaminen on kuitenkin se joka aiheuttaa eniten moottoririkkoja

        Kyllä jos ei ole ketjua jakopäässä.


    • Anonyymi

      Yleisesti ei voi sanoa kumpi on parempi tai luotettavampi. Molemmissa löytyy niitä heikkoja ja hyviä.

    • Anonyymi

      Kaitaisimmat remmit jo tehtaalla roskiin ja myös yksiriviset ketjut

    • Anonyymi

      Ja molempien kestosta annetaan ylioptimistisia "lupauksia" kaupantekohetkellä.
      Itse olen omistanut kaksi uutena ostettua hihnaa käyttävää autoa, joissa puolitettiin vaihtoväli. Ja sitten yhden kehutun ketjun, joka osoittautuin erinomaisen lyhytikäiseksi.
      No on tullut omistettua sellaisiakin autoja, joissa lupaukset ovat pitäneet, mutta uutena ostetuista, joka toisessa lupaukset osoittautuivat tyhjiksi.

      • Anonyymi

        Se on ihmetyttänyt miksi kaikki remmit eivät voisi olla 35-45mm leveitä niin ne jo kestäisi jonkin aikaa. Olikohan se Opel Astran remmikään yhtään yli 10 mm jolle luvattiin ensin 120000km ja viimeinen suositus oli 60000km


    • Anonyymi

      Ketju kestää auton iän ainakin Toyotassa. Minulla on 2000 Corolla eikä mitään tarvetta huoltoon tai vaihtoon ole ollut. Aikoinaan 67 Corolla alkoi yli 200 000 ajettuna pitää käynnistyksen yhteydessä kolinaa ketjun venymisen takia.

      • Anonyymi

        Vikavagenin moottorit ovat olleet surullisen kuuluisia jakopääongelmistaan siitä asti kun ei enää ratasjakopäitä valmistettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vikavagenin moottorit ovat olleet surullisen kuuluisia jakopääongelmistaan siitä asti kun ei enää ratasjakopäitä valmistettu.

        Myös rellun TCE't alkaa olemaan kuuluisia jakoketju ongelmista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös rellun TCE't alkaa olemaan kuuluisia jakoketju ongelmista.

        Renault vain pullosta, ettei tarvitse katua!


      • Anonyymi

        Pääsääntöisesti ketju/jakopää kestää yli 200 000 km, kun öljyt vaihtaa 12 000-15 000 km välein ja seuraa että öljypinta tikussa ( miten lie mitataan) on ylärajassa jos öljyn kulutusta ilmenee. Heikkolaatuisia ketjuja/rakenteita on ollut aika ajoin, jolloin ketju on alkanut rallattamaan alle jo 40 000 km


      • Anonyymi

        Aika turha puhua nyt enää siitä, mitä vm. 2000 autot, erityisesti Toyotat, mekaanisesti kestivät.


    • Anonyymi

      Kuka hullu vaihtaa vesipumpun, jotka kestävät 400-500 tkm tietämättä, kuinka kauan kestävät tämän jälkeen. Eihän autoon ole vaihdettu mitään muutakaan noin pienillä kilometreillä. Joku idiootti on varmaan vaihtanut jarrunesteetkin alle 20 vuotta ajetussa autossa. Akut eivät yleensä kestä 20 vuotta, joten uskon akun vaihtamisen, mitään muuta en omalla kokemuksellani. Tuulilasi on usein kivien iskemä tuon ikäisessä autossa, mutta muuten kaikki toimii yleensä kuin uudessa autossa.

    • Anonyymi

      Höpön höpöä mitä ap kirjoittelee

    • Anonyymi

      Metalli alan insinööreille on päivän selvää että ketjun kuluminen pyörijän sekä hammasrattaan. Sijainti tai ns. Nokkaakselin asento on täysin muuttumaton kun automaatti kiristin toimii moitteetta

    • Anonyymi

      Ladassa 500t km normaali vaihtoaika, MB ssä kiristimen tarkistus 500t km kohdalla ja 1m km kohdalla vaihto, suoditeltavaa porauttaa kone 0,2mm ylikokoon ja vaihtaa uudet laakerit ja männät, kansiremppa vaihteiston laakerit tarvittaessa, ja uudelleen seuraavan miljoonan kohdilla.. normaalit kulutus tarvikkeet suositellun ajon tai vaihdon mukaan.

    • Anonyymi

      Työntötankokone on paras

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      4162
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      3144
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3077
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      43
      2338
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      80
      1193
    6. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1059
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      56
      1034
    8. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      368
      1009
    9. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      214
      948
    10. Alex ja Sanna taas Bilderberg-kokoukseen

      Kansainvälinen parivaljakkomme on taas yhdessä siellä missä tapahtuu. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09eda060-635e
      Maailman menoa
      137
      861
    Aihe