Ostin keväällä 626:n vm 2000. Ei ole ennen noin uutta autoa ollut, joten ei ole kokemusta huolloista.
Tässä mietin sitä, että osaan itsekin jotain pientä huoltoa tehdä. 626:n halvempi huolto maksaa merkkiliikkeessä 183€ ja sisältää kaikenlaista hömppätarkastusta. Onko tuon ikäisessä autossa enää mieltä maksaa siitä, että korjaamon pojat vaan käy läpi jotain pissapoika-tuulilasinpyyhkijä-vararengas-juttuja? Onhan siellä toki ihan tärkeitäkin hommia, kuten jarrunesteiden ja jäähdyttäjän nesteiden vaihdot.
Leimoja ei sitten enää vihkoon saisi, mutta ei varmaankaan paljon enää vaikuta auton arvoon.
Onko huolto
8
1201
Vastaukset
- kokemuksia
Käytin vm.98 626:n ensimmäisen ja viimeisen kerran merkkiliikkeen huollossa keväällä. Oli normaali öljynvaihtohuolto (150000km). Soitin ja kysyin mitä se maksaa. Luvattiin että vajaa pari sataa. No sovittiin aika ja ajattelin, ettei siinä öljynvaihdossa kovin kauaa luulisi menevän, joten ajattelin odottaa huollon ajan paikanpäällä. Vein auton sovittuna aikana ja kun saatiin paperit tehtyä ja luovutin avaimen, kuin ohimennen mainittiin että ajat ovat noin tunnin myöhässä ja luvattiin ilmoittaa tekstiviestillä, kun auto on valmis. Menin muille asioille kuluttamaan aikaa. Noin kolmen tunnin kuluttua kävelin takaisin huoltoliikeeseen päin vaikka luvattua viestiä ei ollut saapunut. Auto näytti olevan pihalla eri paikassa huollettuna. Kävelin sisälle ja menin hakemaan avaimia. Vasemmasta takaiskarista mainittiin että se on rikki. Ei muuta. Tämä vika oli kyllä jo tiedossa. Hintakaan ei enää ollut vajaa pari sataa. 270 euroa kiitos! Sanoin että puhelimessa on luvattu huolto alle kahden sadan. Hinta oli kuulemma sanottu väärin. Siitä oli jäänyt raitisilmasuodatin pois. Siinä hetki väiteltiin ja sain muutaman kympin pudotettua hintaa. Mielenkiintoinen tapaus oli myös hätävilkut. Ne kun eivät toimineet, sieltä oli sulake palanut. Nappi oli painettu pohjaan ja ilmeisesti todettu että ei toimi. Mitään siitä ei mainittu suullisesti eikä papereissa, saati että olisi korjattu. Autossa on lisäksi sellainen ominaisuus, että kun hätävilkkujen nappi on pohjassa, suuntavilkut ei silloin toimi.
Auto myös booasi helposti pienillä kierroksilla moottoria kuormitettaessa, tästäkään ei mitään mainittu. Olisi varmasti tullut ilmi pienellä koeajolenkillä. Tuo korjautui sitten tulppien vaihdolla. Takaluukun lukko ei toiminut avaimella. Siitä ei mainittu mitään. Rasvasin sen huollon jälkeen niin alkoi toimia. Kai ne öljyt oli vaihtanu, en tiiä... Käsijarruvaijeria ainakin oli hieman kiristetty.
Tällainen oli ensimmäinen ja viimeinen määräaikaishuolto merkkiliikkeessä. Ainakin tähän autoon. - loordi
Nuo isojen autotalojen merkkihuollot voi unohtaa samantien. Siellä tosiaan laskutus tapahtuu ohjehintojen mukaan.
Mazda on onneksi antanut merkkihuollon myös pienemmille korjaamoille joissa laskutus yleensä järkevämpää tuntihinnoilla. Olen itse testannut kaksi isompaa huoltoliikettä huonolla kokemuksella. Pienemmistä merkkikorjaamoista kokemusta parista eri paikasta. Viimeksi ennen juhannusta luettiin vikamuisti ja vaihdettiin pakoputken kannattimen panta, lasku 0 EUR ja erittäin ystävällinen palvelu. Harvinaista sinänsä että kävin kyseisessä liikkeessä ensimmäistä kertaa eikä kukaan työntekijöistä ole tuttu. - uudella autolla
Mulla on kyllä hyviä kokemuksia Mazdan maahantuojan Inchcapen Kaivokselan ja Espoon huolloista. En tiedä vaikuttaako se, että mulla on vain 2 v vanha Mazda6, mutta olen erittäin tyytyväinen lähinnä asiakaspalveluun.
Määräaikaishuolloilla on kiinteät hinnat (millä mulla merkillä ja huoltopaikoilla on) ja vaikka suurin osa on tietysti vain valohoitoa, niin mielestäni kaikki mitä kuuluu tarkastaa on myöskin aina tehty. Hain just eilen autoni neljänkympin määräaikaishuollosta ja esim. monet asiat mistä valitin, korjattiin vikisemättä takuuna. Normaalin työmääräyksen lisäksi sieltä saa sellaisen paperin, jossa on kerrottu kaikki mitä on tehty ja laitettu vielä rasti kyseiseen kohtaan (selkeä kuva, jossa esitellään huollon tehtävät) kun se on tehty.
Joku nyt tietysti sanoo, että mitä väliä jollain paperilla on - ainakin ne antaa dokumentin jolla kertovat tehneensä muutakin kuin valohoitoa.
Okei, 20 tkm välien tehtävä huolto maksaa 204 euroa sisältäen öljynvaihdon ja sisäilmansuodattimen vaihdon, mutta teetäpä ne erillisenä jossain muualla (jos ei itse osaa tai halua tehdä autolle huoltoja). Voi tulla halvemmaksi, mutta kyllä ainakin Inchcapella on tehty muutakin (tarkistuksia) kuin pelkkien osien ja nesteiden vaihdot. Viime huollossa autolla oli tehty jopa koeajokin, mikä pitäisi huoltoesitteen mukaan aina tehdä.
Tietysti jos haluaa vain pelkkien osien ja nesteiden vaihdot, niin ei kait silloin kannata menää virallisiin huoltopaikkoihin. Mutta mä kyllä haluan autolleni esim. ohjaus- ja jarruasioiden tarkistuksiakin, joten käytän siksi sellaisia paikkoja jossa ne tehdään.
Asiakaspalvelu, jota viimeksi sain oli mielestäni hyvää (mielelläni maksan siitä):
- huoltoajan varaus joustavasti
- asiat kysyttiin ennen huoltoa ja kirjattiin ylös työmääräykseen
- puhelimeen tuli tekstiviesti, kun oli huolto valmis (myös huollon hinta ilmoitettiin)
- huollon jälkeen selkeä eroteltu lasku
- selkeä kuvallinen paperi, johon kirjattu rastilla kaikki tarkistettavat paikat ja vaihdettavat osat/nesteet
- lisäksi kaikki pikkujutut, joista valitin menivät takuun piikkiin (mm. jarrupalat vaihdettiin), kiitos Mazdan 3 vuoden takuun
- tarkistin huollon jälkeen muutamia paikkoja ja ovien saranatkin oli voideltu niin kuin kuului
- autolle oli jopa tehty koeajokin, eikä pelkkä ulosajo huoltohallista (todistettavasti näkyi matkamittarista)
- lopuksi hyvän mielen toi pieni paketti makeisella varusteltuna
Edellinen automallini oli Mazda 626 (vm -92), mutta teetin silloinkin huollot juuri noissa mainnitsemissani Kaivokselan ja Espoon huolloissa ja olin tyytyväinen palveluun.- M6o,ist
Onko sulla huoltosopimus ?
Miten muka jarrupalat on voitu vaihtaa takuuseen ? - ei huoltosopimusta
M6o,ist kirjoitti:
Onko sulla huoltosopimus ?
Miten muka jarrupalat on voitu vaihtaa takuuseen ?Mulla ei ole huoltosopimusta, niin kuin kerroin, jouduin maksamaan huollosta. Jarrupalojen vaihtoa ihmettelin itsekin, mutta ennen huoltoa valitin omituisesta rahinasta, joka kuului edestä. Liekö jarrupalat olleet kuluneet epätasaisesti tai jotenkin kierossa? Nimittäin edellisessä huollossa olin valittanut samasta jutusta ja silloin jarruille tehtiin jotain (palojen irrotus ja suoristus?). En tunne jarrutekniikka, liekö olleet tehtaan jäljiltä huonosti asennettu.
- mazda626
Itse käytän merkkihuollossa auton vuosittain vain ja ainoastaan katsastustarkastuksessa. Se kun on siitä kiva, että alta 30 euron saat tarkituksen autosta, listan vioista ja pakokaasutestin. Ja jos autoon on korjattu listan viat ja auto ei mene läpi, niin kaikki vaihdettavat maksaa Mazda-liike. Muuten en käytä merkkihuoltoa. Hinnat ovat aivan sikamaiset ja tarkistukset juuri sellaisia, että vain ja ainoastaan se vika korjataan mikä käsketään. Mitenkään muuten autoa ei katsota. Tuollaiseen tavalliseen hyvänä tunnettuun huoltoon kun vie, niin siinä samalla kuulet yleisesti auton kunnosta ja hinnatkin ovat ihan eri planeetoilta. Viimeksi oli takajarruvika. Merkkiliikkeessä 250 euroa hinta-arvio (lie mitä todellisuus) ja ei-merkkiliikehuollossa 100 euroa ja siinä tarkistettiin vielä muutenkin jarrujen kunto yleisesti, jota merkkiliike ei takuulla olisi tehnyt ilman lisähintaa.
- eewee
Onkohan kenelläkään tietoa,tarkastetaanko määräaikaishuollossa ilmastointilaitteen kunto.Suositusten mukaan se kannattaisi tarkistaa n.kahden vuoden välein.Lehdissä on ollut ilmoituksia n.100 euron tarjouksista.Mielestäni tarkistus kuuluisi takuuseen
- pelkkää valohoitoa
Ainakaan tässä minun tapauksessa (vm 2000 626) ei ollut koko aikana puututtu ilmastointiin ollenkaan huoltojen yhteydessä. Raitisilmasuodatinkin kuuluu erillisenä vaihdettaviin. Sen hinta oli 45€ töineen. Kannattaa vaihtaa vuoden välein tai toinen vaihtoehto oli joku km-määrä. Kun ilmastointi rupesi tuntumaan tehottomalta, niin vein sitten mazdan ilmastoinnin huoltoon mazdaliikkeelle. Siellä työn hinta olis ollut 130€, mutta sain tingittyä 105:een, kun paikkakunnalla oli muitakin alle 100€ tekijöitä. Maksoin tämän 5-6€ ekstraa siksi, että sain leiman mazda-bonus-korttiin. Toinen syy oli, että ompahan ainakin merkkikohtainen tuntemus siinä liikkeessä paras. Tuskin sillä kuitenkaan merkitystä on, sillä kyllä asiantunteva ilmastointihuolto osaa homman tehdä merkkiin kuin merkkiin.
(oli muuten 10% jäljellä ainetta. Varmaan joku vuoto, koska olis pitänyt olla yli puolet. Ilmastoinnissa yleensä vajuu ainetta 10%/vuosi ja käyttöikaa oli semmoset 5 vuotta)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841