Puhekieli kehittyy ja elää, varsinkin nuorison, mm. seuraavat sanat ovat tulleet varsinkin nuorten puheeseen, ehkä jäädäkseen: sillee, niinku, mieletön...
Nykyajan suomea
16
225
Vastaukset
- Anonyymi
Lisätään vielä yksi nykysana biisi, jolla sana laulu on pysyvästi korvattu suomenkielessä.
- Anonyymi
Onko sinulla noin suppea sanavarasto se oli kappale se biisi eikä laulu no ehkä se jossain junttilassa on voinut laulukin olla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sinulla noin suppea sanavarasto se oli kappale se biisi eikä laulu no ehkä se jossain junttilassa on voinut laulukin olla.
Näin pelkkä laulu ei ole koko yhtyeen musiikkiesitys.
- Anonyymi
Uusimpana tulokkaana "Ich Komme".
Apinavaiheen jälkeen Suomalais-ugrilaiset olivat keskenänsä, kuten germaanit, mutta eivät ristiinpuhuneet, joten nyt vasta päästy vaiheeseen jossa kieli-kulttuuri ylittää kansojen rajat.
Hyväkö niin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusimpana tulokkaana "Ich Komme".
Apinavaiheen jälkeen Suomalais-ugrilaiset olivat keskenänsä, kuten germaanit, mutta eivät ristiinpuhuneet, joten nyt vasta päästy vaiheeseen jossa kieli-kulttuuri ylittää kansojen rajat.
Hyväkö niin?Puolet suomen kielen sanoista on väännetty juntiksi saksasta. Toinen puoli sanoista tulee sitten venäjästä. Ompa omaperäinen kieli.
- Anonyymi
Se oli ihan mieletön biisi, tai aineskii niinku sillee
.- Anonyymi
Boomeri ragee LOL.
- Anonyymi
"Niinkuttamista" oli laajalti jo viime vuosisadalla. Se ei ole minusta kovin huolestuttavaa, koska kyse on kuitenkin suomen kielen käytöstä.
Sen sijaan jatkuva pommitus englannista pyrkii koko ajan korvaamaan suomen sanoja diileillä, blokkauksilla ym. Huonommin äidinkielen opetusta saanut nuoriso on tässä sodassa heikoilla, eikä kykene vastustamaan suomen sanojen poisjättämistä. Jopa toimittajat, jotka ovat korkeakoulutuksen saaneita viestinnän ammattilaisia, saattavat vaihtaa desimaalipilkun pisteeksi, kirjoittaa hämeenlinnalaisen isolla alkukirjaimella jne. - Anonyymi
Kyllä. Kieli kehittyy ja muuttuu. Ennen käytettiin mm. W-ja C-kirjainta paljon. Niin se maailma muuttuu, mutta turha sitä on ihmetellä
- Anonyymi
Käytän paljon vieläkin WC tä. Water Closetan.
- Anonyymi
No onko PAKKO sitten palkata huonosti puhuva? Kuka pakottaa palkkaamaan? Saitko käskyn korvanappiisi palkata?
- Anonyymi
Mun mielestä saa sanoa biisi tai laulu tai mikä lie hoilaus. Kävin myllymäen koulua 80 luvun alussa ja opin todella vihaamaan musiikkia. Muistan kyllä että kuulosti hienolta kun oikea musaopettaja soitti pianoa kaurialan koulussa. Mutta mä olin päätökseni jo tehny, enkä seiskan jälkeen enää musiikkia valinnut. Mä en oo ikinä ala koulua ymmärtäny. Pitääkö se olla ihan kirjaimellisesti alakoulu, eli ala arvoista opetusta. Eikö opettajalta voi vaatia opettamansa alan osaamista.
- Anonyymi
Ei opettajatkaan sentään ihmeisiin pysty. Joskus vaan tulee eteen sevverran kova pää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei opettajatkaan sentään ihmeisiin pysty. Joskus vaan tulee eteen sevverran kova pää.
Vanhusta ottaa pattiin kun ei enää tajua normaalia puhetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhusta ottaa pattiin kun ei enää tajua normaalia puhetta.
Minulla on Valittujen Palojen uudissanakirja vm -67.
Jos en sillä pärjää niin jäyän pärjäämättä. Kallis kirja mutta olin arvostettu jäsen ja sain alennusta.
- Anonyymi
Oot sä mun kaa, esim ens vl (tarkoittaa kai viikonloppuna)? Miksei sanoja voi lausua kokonaisina? Onko nuorisolla kova kiire johonkin?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1291548- 371451
- 681243
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa551200- 691014
Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei198996Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi255991- 74935
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16850Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106838