IS
9.2.2025
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011015991.html
Kopioi tuosta uutisen alusta- -
"Julkisessa terveydenhuollossa on aina tehty hoidon priorisointia, eli tärkeysjärjestykseen asettamista, ja se on noussut entistä enemmän keskustelun aiheeksi säästöjen vuoksi.
Ilta-Sanomat kysyi aiemmin neljältä asiantuntijalta, mitä hoitoja ja tutkimuksia julkisessa terveydenhuollossa joudutaan rajaamaan.
Myös hoitohenkilökunta osallistuu nyt keskusteluun.
Tuusulasta kotoisin oleva sairaanhoitaja Mirka Kovalainen, 49, kertoo, että hänellä on 27 vuoden kokemus alalta. Aluksi hän toimi yli 10 vuotta vanhustyön parissa.
– Aina ei kannata laittaa voimavaroja monisairaan, erittäin huonossa kunnossa olevan ihmisen hoitoon. Varsinkin jos hän itse ei sitä halua, Kovalainen sanoo.
Hän painottaa, että hoitotestamentti kannattaa ehdottomasti tehdä silloin kun on hyvissä sielun ja ruumiin voimissa.
– Näin läheisten ja hoitohenkilökunnan ei tarvitse arvella, miten hoidetaan ja jatketaanko vain koko ajan, vaikka mitään toivoa ei parantumisesta ole." -
Avaa linkki, on hyvää tietoa Hoitotestamentin tärkeydestä Sinulle ja Omaisille!
Lukija ano ; Asiat tärkeysjärjestykseen
Hoitotestamentti ja siitä enemmän
23
236
Vastaukset
- Anonyymi
En haluaisi päättää tässä vaiheessa milloin hengityskone tai letkut irrotetaan. Se riippuu sen hetkisestä tilanteesta. En mitenkään voi tietää mitä silloin tunnen. Koenko elämän olevan elämisen arvoista vai en. Tässä vaiheessa ajattelen että hoitoa jatketaan, vaikka sitten omilla varoillani. On luonnoksena hoitotahto koneellani. Aina sanotaan että moni asia on jokaisen henkilökohtainen, viinanjuonnista uskontoon, tässä asiassa koen vahvaa henkilökohtaisuutta.
- Anonyymi
Juuri noin minäkin ajattelen, Ano 8.37. "Kullakin on kellonsa pohjass sydämen. Kun se seisahtaa niin kuolon aika alkaa" (Eino Leino,) Eli en tahtoisi itse tuota kelloa pysäyttää enkä tahtoisi kenenkään muunkaan sitä tekevän. Eri asia jos kivut kasvavat sellaisiksi, että elämä olisi pelkkää kipuilua niin silloin armo, vapahdus, niistä kelpaisi.
Tuokin on mielestäni kohtuullista, että jos hoitoni tulisi liian kalliiksi tämän "lisäajan" vuoksi niin maksaisin siitä itse.
demeter1
- Anonyymi
-70 luvulla mieheni isä sairastui, kyseessä syöpä, joka tuhosi ruokatorven. Kalja olikin tärkein ravintoaine, sitä sai vielä juotua, ja joskus kaverit toivat viinapullon jota yhdessä maistelivat.
Lopulta oli mentävä kokonaan sairalaan, ravintoa suoneen ja kovat kivut.
Mieheni kanssa menimme katsomaan potilasta joka hädin tuskin jaksoi silmänsä avata. Istuimme ja puhuimme hänelle kaikenlaisista tapahtumista, lapsista hän oli ollut aina kiinnostunut, Sitten huomasin ettei hän hengittänyt oikeastaan yhtään, hoitaja tuli huoneeseen ja veivät hänet elvytykseen. Ei ollut hoitotestamenttia niihin aikoihin, eikä hän ollut koskaan sanonut haluaako kärsiä kipuja, eikä sitä edes kysytty.
Sen hetken jälkeen hän ei tullut tajuihinsa. Tiesimme. että kivut olivat kovia, koska kotona ollessaan hän ihan huusi kivusta. Eli kolmisen kuukautta, ja pääsi kivuista, mutta me mietimme, miksi hänet elvytettiin, kun hän ei ollut kuin hetkittäin tajuissaan ennen sitä elvytystäkin.
Sairaalajakson aikana löytyi aivoistakin pesäkkeitä, joten elinajanodotetta ei ollut kuin hetki kerrallaan.
Teen hoitotestamentin. Se on kyllä tuolla laatikossa valmiina.
En halua olla elossa elämättä! Maata vihanneksena letkuissa. tietämättä ja ymmärtämättä ympäristöstäni.
Silloin minua ei saa elvyttää, eikä se ole armokuolema, eikä eutanasiaa, jos minua hoidetaan ja huolehditaan siihen saakka, kun elintoimintoni päättyvät. Tappamaan en ketään pyydä! - Anonyymi
EMPÄ USKALLA tehdä hoitotestamenttiä
mun lähi-sukulainen oli tehny ja kuolema OLI KARMEA hirvittävää
hän kärsi noin kaksivuotta hoitojen puutteesta, ja kuolema OLI AIVAN HIRVEE aivan HIRVEE
pitää tarkoin tietää mitä tarkottaa hoitotestamentti ennekuin semmosta lakaa vanhus laatimaan,
EN IKINÄ TEE kysistä testamenttiä !
MINUT pitää hoitaa LOPPUUN ASITI ASIALLISESTI
ilman kipuja kauheuksia ! Minä olen tehnyt hoitotestamentin/hoitotahdon kantaan.
Siinä on määritelty missä vaiheessa aktiivihoidoista voidaan kohdallani luopua ja harkinta on hoitavalla taholla silloin kun tilanteeni on toivoton enkä kykene tahtoani itse ilmaisemaan.
Paljonkohan maksaa itse kustannettu hoito sairaalassa ja jos julkinen taho ei sitä anna vaihtoehto on yksityinen hoitolaitos.Tuopa olisikin hyvä sisältö hoitotestamenentille/hoitotahdolle, Siili25. Saako kopioida ?
Enpä kovasti ajatellut tuota hintaa "omakustanteiselle" hoidolle. Jos vuorokausi erityissairaanhoidossa maksaa tuhat euroa (jostakin on tuo summa päähäni jäänyt)
tuskin se sen alle jäisi. Eli kunhan puhuin - tosipaikan tullen taitaisin taipua hoitotahon päätökseen.
Melkoisia tulonsiirtoja me lonkkaleikatutkin olemme yhteiskunnalta saaneet. Juuri tarkistin, että esim lonkan tekonivelleikkauksen todellinen kustannus on 6740 euroa ! Itse taisin maksaa siitä alle satasen.
Kiva että kirjoittelet täällä. Vanhoja tuttuja ollaan..))demeter1 kirjoitti:
Tuopa olisikin hyvä sisältö hoitotestamenentille/hoitotahdolle, Siili25. Saako kopioida ?
Enpä kovasti ajatellut tuota hintaa "omakustanteiselle" hoidolle. Jos vuorokausi erityissairaanhoidossa maksaa tuhat euroa (jostakin on tuo summa päähäni jäänyt)
tuskin se sen alle jäisi. Eli kunhan puhuin - tosipaikan tullen taitaisin taipua hoitotahon päätökseen.
Melkoisia tulonsiirtoja me lonkkaleikatutkin olemme yhteiskunnalta saaneet. Juuri tarkistin, että esim lonkan tekonivelleikkauksen todellinen kustannus on 6740 euroa ! Itse taisin maksaa siitä alle satasen.
Kiva että kirjoittelet täällä. Vanhoja tuttuja ollaan..))Kiitos! Tuttu vuosien takaa :).
Tuo hoitotahtomalli on kopioitavissa thl:n sivuilla. Varmaan muillakin on mutta itse koin että tuo thl:n vastasi parhaiten omaa näkemystäni. Ei jää taakkaa niille läheisille jotka jälkeeni jäävät. Sanotaanhan että "yhteisymmärryksessä onaisten kanssa".
Sairaanhoito itsemaksavana on kallista ja liekö julkiselta puolelta paikkaa itsemaksavana heruisikaan. Häytynee vain luottaa että tarvittavaa hoitoa saa ja hintaan jonka kykenee maksamaan.Siili25 kirjoitti:
Kiitos! Tuttu vuosien takaa :).
Tuo hoitotahtomalli on kopioitavissa thl:n sivuilla. Varmaan muillakin on mutta itse koin että tuo thl:n vastasi parhaiten omaa näkemystäni. Ei jää taakkaa niille läheisille jotka jälkeeni jäävät. Sanotaanhan että "yhteisymmärryksessä onaisten kanssa".
Sairaanhoito itsemaksavana on kallista ja liekö julkiselta puolelta paikkaa itsemaksavana heruisikaan. Häytynee vain luottaa että tarvittavaa hoitoa saa ja hintaan jonka kykenee maksamaan.Korjaan omaisten kanssa.
- Anonyymi
Lääkärit kyllä priorisoi ilman testamenttiakin , ettei toivottomia tapauksia elvytetä.
Eikös tuollainen omilla rahoilla maksettu lisäaika ole eettisesti väärin, kun köyhille se ei ole mahdollista. Se vie myös sairaalapaikan joltain jolla on toivoa parantua.Aina ei ole kyse pelkästään elvytyksestä vaan esimerkiksi pitkittyneestä tehohoidosta ja siitä milloin hoidot päätetään lopettaa.
- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Aina ei ole kyse pelkästään elvytyksestä vaan esimerkiksi pitkittyneestä tehohoidosta ja siitä milloin hoidot päätetään lopettaa.
JOOO, mutta ku se eutanasia PITÄÄ olla oma tahto siis potilaan itsensä pitää voida sitä pyytää, tietenki lääkärit elvyttää niinkuanan kuin ihmisessä on pientäkä toivoa ja henki pihisee,
eikä kaikki kuolemaa tekevät tajua sitä että itse pitää se pyytää ! Anonyymi kirjoitti:
JOOO, mutta ku se eutanasia PITÄÄ olla oma tahto siis potilaan itsensä pitää voida sitä pyytää, tietenki lääkärit elvyttää niinkuanan kuin ihmisessä on pientäkä toivoa ja henki pihisee,
eikä kaikki kuolemaa tekevät tajua sitä että itse pitää se pyytää !Eutanasiaa ei Suomessa saa ainakaan toistaiseksi vaikka itse pyytäisi.
- Anonyymi
Jos minulla mahdollisesti on jäänyt rahaa vielä vaikean huonokuntoisuuden aikaan, käytän sitä itseeni, en perintöön. Se tarkoittaa esim. että maksan kotiin hoitajalle palkan. En vie keneltäkään mitään. Saan kaunista asuntoani vastaan kohtalaisen lainan. Lapset tähdentävät, laita paperille kaikki miten haluat itseäsi hoidettavan, että heidän ei tarvitse arvailla. Heillä on hyvät koulutukset, kielimatkat ja työpaikat, lasten isän kanssa maksetut, säästäen ja minäkin aikanaan kolmessa palkkatyössä yhtäaikaisesti puurtaen. Eivät odota säästöjäni. Ei minua kenenkään kannata kadehtia.
Anonyymi kirjoitti:
Jos minulla mahdollisesti on jäänyt rahaa vielä vaikean huonokuntoisuuden aikaan, käytän sitä itseeni, en perintöön. Se tarkoittaa esim. että maksan kotiin hoitajalle palkan. En vie keneltäkään mitään. Saan kaunista asuntoani vastaan kohtalaisen lainan. Lapset tähdentävät, laita paperille kaikki miten haluat itseäsi hoidettavan, että heidän ei tarvitse arvailla. Heillä on hyvät koulutukset, kielimatkat ja työpaikat, lasten isän kanssa maksetut, säästäen ja minäkin aikanaan kolmessa palkkatyössä yhtäaikaisesti puurtaen. Eivät odota säästöjäni. Ei minua kenenkään kannata kadehtia.
Oletkos ajatellut.... jos olet vaikeasti huonokuntoinen riittääkö yksi hoitaja ja millainen on hänen kelpoisuusvaatimuksensa hoitotyöhön ja sitä myöten kuukausipalkka lisineen?
Sinänsä kannatan varojen sijoittamista omaan hoivaan mitta noita käytännön järjestelyjä ja kustannuksia mietin.- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Oletkos ajatellut.... jos olet vaikeasti huonokuntoinen riittääkö yksi hoitaja ja millainen on hänen kelpoisuusvaatimuksensa hoitotyöhön ja sitä myöten kuukausipalkka lisineen?
Sinänsä kannatan varojen sijoittamista omaan hoivaan mitta noita käytännön järjestelyjä ja kustannuksia mietin.Niinpä, vaikeuksia siinä varmasti on. Mutta kirjoitukseni oli vastaus siihen etten laita hoitotahtooni että letkut saa irrottaa. Ei voi tietää mitä silloin vielä ymmärrän. Kuolettamista ennen haluan laittaa vaihtoehtoja, kyllä lapsetkin sitten pyrkivät parhaaseen tulokseen hoitoni kannalta. Jospa vaikka laittavat maksetun hoitajan pääasiassa käymään ja paikkaavat omalla käynnillä. Asuvat kävelymatkan päässä, mutten halua että heidän vaivoikseen kokonaan jäisin.
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, vaikeuksia siinä varmasti on. Mutta kirjoitukseni oli vastaus siihen etten laita hoitotahtooni että letkut saa irrottaa. Ei voi tietää mitä silloin vielä ymmärrän. Kuolettamista ennen haluan laittaa vaihtoehtoja, kyllä lapsetkin sitten pyrkivät parhaaseen tulokseen hoitoni kannalta. Jospa vaikka laittavat maksetun hoitajan pääasiassa käymään ja paikkaavat omalla käynnillä. Asuvat kävelymatkan päässä, mutten halua että heidän vaivoikseen kokonaan jäisin.
Tarkoitatko että olisit kotihoidossa letkuissa kuten teholla? Silloin kyllä tarvitaan ammattitaitousta henkilökuntaa kolmeen vuoroon myös kotona jos ymmärrän oikein mitä letkuilla tarkoitat.
Itse luotan että terveydenhuoltohenkilöstöllä on ammattitaitoa arvioida milloin tilanne on sellainen että toivoa toipumisesta ei enää ole.- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Tarkoitatko että olisit kotihoidossa letkuissa kuten teholla? Silloin kyllä tarvitaan ammattitaitousta henkilökuntaa kolmeen vuoroon myös kotona jos ymmärrän oikein mitä letkuilla tarkoitat.
Itse luotan että terveydenhuoltohenkilöstöllä on ammattitaitoa arvioida milloin tilanne on sellainen että toivoa toipumisesta ei enää ole.En oikein tarkkaan tiedä mitä tarkoitan mutta en vain sitä lausetta kuolettamisesta halua laittaa. On tiedossa henkilö jolle lääkärit ehdottivat hengityskoneesta irrottamista kun oli koomassa. Lapset kielsivät . Ainakin viime kesänä vielä eli ja oli kuntoutunut. Nyt en ole kuullut kun ei ole omaa tuttavapiiriä.
Anonyymi kirjoitti:
En oikein tarkkaan tiedä mitä tarkoitan mutta en vain sitä lausetta kuolettamisesta halua laittaa. On tiedossa henkilö jolle lääkärit ehdottivat hengityskoneesta irrottamista kun oli koomassa. Lapset kielsivät . Ainakin viime kesänä vielä eli ja oli kuntoutunut. Nyt en ole kuullut kun ei ole omaa tuttavapiiriä.
Ok.
Itse tarkoitan tilannetta jossa tilanne on niin huono että todennäköisyys selvitä olisi minimaalinen ja tehohoito vain turhaan pitkittäisi kärsimyksiä tilanteessa jossa toipumisen edellytyksiä ei ole. Enkä tarkoita eutanasiaa vaan hyvään saattohoitoon siirtymistä.
- Anonyymi
eikö ole mukavaa kun roisi iltalehti revittelee köyhän hurahtaneen ihmisen kotia
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/509ed18d-c57c-4e86-9b9f-183763331431
haluaisin nähdä stubbinvaimon pskalla haluaisittehan tekin? - Anonyymi
Tuosta hoitamisesta tuli mieleen. Onko kenenkään tutuilla sellaista ns HOITORINKIÄ käytössä.
Tarkoitan , että esim 3 mummelia palkkaisi hoitohenkilön ,joka kävisi päivässä muutaman kerran kunkin luona antamassa tarvittavat avut, toisi ruoka-annokset , antaisi välipalat jne.
Nämä 3 maksaisivat hänelle sen mukaan ,kuinka paljon;kukin apuja tarvitsisi.
Tekijä olisi ennakkoperintöjärjestelmässä.
Luulen ,että hän tienaisi suht hyvin. Olisin valmis maksamaan 2000e .- Anonyymi
Siivouksessa tiedän että tällainen kierto onnistuu, mutta ihmisten hoidossa en ole kuullut. Toivottavasti joku uskaltaa ruveta. onhan siinä toki paljon isompi vastuu kun kodin siivouksessa. Ei tarvitse kun että joku ikävä tapaturma sattua ja omaiset alkavat riepotella hoitajaa.
Tällä hoitohenkiölläkin pitää olla vapaapäivät ja lomat. Ja yksi henkilö ei voine sitoutua hoitoon koko päiväksi.
- Anonyymi
Näitähän saa tilata hoivafirmoista yksinkin tuolla rahalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1442308
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1311578En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1521573- 631254
Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1431251The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut121144Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall226985- 156926
Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht57833Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek20829