Kauanko kanin pitäisi jaloitella?

~Jenni~

Kuin monta tuntia tai kuinka kauan kanin pitäisi jaloitella häkin ulkopuolella?? Ja pitäisikö kanin päästä ulos vähintään kerran päivässä? Tai joka päivä siis??

Ja kuinka suuri häkki pitäisi olla hermeliini kanilla?

Kiitos vastauksista! Sen takia kyselen kaikkea, että olen varma asioista. En halua tehdä turhia virheitä omalle kanille jonka saan. :)

25

3964

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Melkku
    • ~Jenni~

      Kysyn kanista vielä pari tärkeää kysymystä, tähän samaan palstaani etten tee koko ajan uusia. :)

      1. kuinka vanhana kanin saa astuttaa? Mikä on kanin keski ikä ?

      2. kumpi on parempi vaihtoehto: vesikuppi vai vesipullo? ajattelin itse vesipulloa, koska siihen ei keräänny puruja toisin kuin vesikuppiin.. :D

      • kirppi

        Kanin paras astutus ikä on siinä 8-12kk ikäisenä (mieluiten 9-10kk), mutta ei nuorempana että ehtii kehittyä tarpeeksi..:)

        Kanin keski-ikä? tarkiotatko että kunka vanhoiksi kanit elävät keskimäärin?=0 Rodusta riippuen tietenkin.. pienet kanit n.8 vuotta (hyvissä oloissa paljon enemmänkin;) ja isommat kanit(esim.belgianjätti)ehkä n.viitisen vuotta;D

        Mielipide kysymys;D Itse käytän juomapulloa, juuri tuon takia että vesi ei likastu niin helposti:) Vesikipan vesi tulee vaihtaa monta kertaa päivässä, juomapullon vesi kerran;)


      • ~Jenni~
        kirppi kirjoitti:

        Kanin paras astutus ikä on siinä 8-12kk ikäisenä (mieluiten 9-10kk), mutta ei nuorempana että ehtii kehittyä tarpeeksi..:)

        Kanin keski-ikä? tarkiotatko että kunka vanhoiksi kanit elävät keskimäärin?=0 Rodusta riippuen tietenkin.. pienet kanit n.8 vuotta (hyvissä oloissa paljon enemmänkin;) ja isommat kanit(esim.belgianjätti)ehkä n.viitisen vuotta;D

        Mielipide kysymys;D Itse käytän juomapulloa, juuri tuon takia että vesi ei likastu niin helposti:) Vesikipan vesi tulee vaihtaa monta kertaa päivässä, juomapullon vesi kerran;)

        Kiitti, tosi paljo sun vastauksista Kirppi


    • Hermanni75

      Mielestäni 2 tuntia on aivan liian vähän.

      Sitä voi verrata ihmisillä siihen, että itse istuisi vaatekomerossa loput 22 tuntia.

      Jaloittelu useassa otteessa (aamulla-päivällä-illalla).

      Häkistä taasen: mitä isompi sen parempi. Kerran kun kunnolla satsaa, ei tarvitse katua. 100 cm vähintään, mielummin jopa 120 cm.

      • vilppu

        Me ei anneta meijän kanien jalotella ollenkaa (9)...ja vesikipon veden vaihdan joka neljäs päivä, annan niille ruokaa joka toinen päivä


      • yoyo-91
        vilppu kirjoitti:

        Me ei anneta meijän kanien jalotella ollenkaa (9)...ja vesikipon veden vaihdan joka neljäs päivä, annan niille ruokaa joka toinen päivä

        kaneillani on iso häkki jossa niillä on tilaa juosta.kuitenkin annamme kanien juosta vielä sisällä parikymmentä minuuttia ja jos säät sallii niin vielä valjaissakin=) (joka osoittautuu välillä aika hankalaksi)


      • ~Jenni~
        yoyo-91 kirjoitti:

        kaneillani on iso häkki jossa niillä on tilaa juosta.kuitenkin annamme kanien juosta vielä sisällä parikymmentä minuuttia ja jos säät sallii niin vielä valjaissakin=) (joka osoittautuu välillä aika hankalaksi)

        Kiitti kaikki, ja lähinnä "yoyo" :) On mukavaa ku kerrotte noista omista kaneistanne, mitä te niitten kaa teette ja plää plää plää .. :D


      • Kanitbest

        Oma kanini on aamulla 2h vapaana päivällä 1-2h. Ja illalla 3-4h en tykkää kauaa pitää sitä häkisssä ne ajat vaa mitä on pakko esim yöt.


      • Anonyymi
        vilppu kirjoitti:

        Me ei anneta meijän kanien jalotella ollenkaa (9)...ja vesikipon veden vaihdan joka neljäs päivä, annan niille ruokaa joka toinen päivä

        mitä vittua joka toinen päivä? Kaneille pitäisi antaa ruokaa aamulla ja illalla joka päivä


    • sip-su

      Ei ole järjen hiventä ottaa kania, jos sitä pitää häkissä! Pitäistkö kissaa tai koiraa häkissä? Kani on sosiaalinen laumaeläin, joka tarvitsee paljon liikuntaa ja seuraa ja sen tulee saada osallistua perheen puuhiin silloin kun se itse haluaa. Lajitoveri on hyvä olla. Häkki on vain tilapäinen pitopaikka ja vapaaehtoinen turvapaikka.

      Talostahan voi aidalla erottaa sellaiset huoneet, joihin kanin ei sovi päästä, ja lopuista tehdä kanin aluetta, esim. johdot pois jne.

      • yoyo-91

        ei siis kannata ottaa kania jos aikoo vain pitää sitä häkissä mutta uskon silti että sinä et sitä kokoaikaa häkissä pitäisikään=)


      • yoyo-91
        yoyo-91 kirjoitti:

        ei siis kannata ottaa kania jos aikoo vain pitää sitä häkissä mutta uskon silti että sinä et sitä kokoaikaa häkissä pitäisikään=)

        tou=tuo =)


    • Pupunen76

      Poika hermeliini kastroitiin noin puoli vuotta sitten. Ja leikkauksen jälkeen se on rauhoittunut niin, ettei halua häkistään pois. Sillä on häkin oviaukko aina päivisin auki, mutta kani vaan touhottaa häkissään.. heiniä korjaillen ja talouspaperirullia tönien.. Ei se ainakaan masentuneelta näytä, koska syö hyvin ja on muutenkin virkeä. Kai se kanin jaloittelu halukin on yksilöllistä..Näin ainakin luulen..

    • MMM

      Meillä on lainassa pupu ollut viikon. Pupua ei koskaan teljetä häkkiin (meillä ei ole muita pupuja, joten ei tarvitse varoa eikä pitää erillään), saa vapaasti liikkua keittiössä, turvalinnen paikka. Ei ole johtoja lattian rajassa jne.

      Kun olemme kotona, niin pupu saa vapaasti kulkea koko huoneistossa, paisti vessassa. Ja se nauttii kun saa ottaa spurtteja, hypätä sohvalle jne. Loikkii todella innolla.

      • MMM

        Pupu on siisti, tekee tarpeensa kakkalaatikkoon, ei muualle huoneistoon, on joskus löytynyt joku kuiva papana.


    • myy kani

      Meillä on kani ja annetaan sen jalotella 2h-enemmän. Pidämme sitä myös ulkohäkissä jos ei sada tai ei ole liian kuuma.

    • pupu 1

      Meillä kani on häkissä vain yöt ja joskus öisinkin on vapaana. On järjestetty hälle turvallinen paikka. Ulkoilu on nyt vähän hankalaa kun on niin kuuma. Kani hakeutuu pensaan juurelle varjoon, kaivaa kuopan ja heittäytyy kuoppaan pitkäkseen! Meillä pupu tykkää kovasti pahvilaatikoista.

    • näinmeillä

      Mulla kaks kääpiökania joka saa olla 24/7 vapaana. häkki on mutta vain vessa ja ruoka paikkana. molemmat sisäsiistit eikä tuhoo mitään koska niillä on omat jutut millä leikkii ja jyrsii. Johdot on kuitenki laitettu piiloon ettei vahingos sattuis mitään.

    • Sanikani

      mun kanille ostin eläinkaupasta isoimman kanin häkin mitä löysin, aina saanut olla vapaana sillonkun olen kotona, erittäin seurallinen tapaus ollu pienestä pitäen.
      Häkin pohjalla käytän mattoa ja sit sille on oma vessa laatikko missä se käy , räsymatot se saa tuhottua mut pidempään kestää ku oon hommannu tollasta parveke mattoo tai mitä toi nyt onkaan, ja siitä leikannu sopivan kokosen palan häkinpohjalle :) neiti ei suostu tulee häkistäkään pois jos ei luukun alla oo myös mattoa :)

    • Jenni & kanit

      Omat kanini saavat juosta noin 3-5h per päivä. Niiden häkin ovi on siis auki, että on sisään-ulos kulku mahdollisuus.

      Riippuu ihan kanin iästä ja liikunnan ilosta. Jos kani on 1-3v tekisin 150x90 jos neljä tai siitä ylöspäin tekisin ehkä 200x90 (vink vink! Kannattaa ostaa parvisänky jonka alle saa kätevästi kanilan!)

    • vinkkinä.

      Meillä kani on vapaana melkein koko päivän. Aamulla ennen kouluun lähtöä,päivällä sen jälkeen iltaan asti. :-) Häkki on NOIN 118x50. Silti aika tilava. Mökille jos otamme mukaan (useammin silloin kun olemme enemmän kuin yhden yön)
      Niin saa olla vapaana yön. Koska häkki on siellä hieman pienempi. Valjaissa käytän silloin kun sää sallii.

      Tuosta juomapullosta. Kannattaa mieluiten ottaa vesipullo,mutta riippuu tietenkin siitä että mistä pupu on oppinut syntymästään asti juomaan. Ja jos vuesikuppi kaatuu niin eihän sillä ole mitään mistä juoda.

      Vinkkinä vaan että jos haluat kokeilla niin: laita häkkiin juomapullo ja vesikippo. Tarkkaile vähän aikaa kummasta pupusi juo enemmän. Tuota minäkin kokeilin. Sain heti selvän vastauksen että otan juomapullon käyttöön,kun vesikippo oli nurin. :D

    • absolutely

      24/7

    • 3puputtia

      Mulla on kaneilla oma huone jossa saa olla aina vapaana, ovi on aina auki mutta siinä on portti jota pidän kiinni, ja kun olen itse kotona avaan huoneen portin niin pääsevät juoksemaan koko kämpässä.

    • Anonyymi

      Kiitos ohjeesta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3791
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      593
      3585
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3522
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      53
      2209
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2201
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      321
      1957
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1937
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      180
      1728
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1403
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1342
    Aihe