eläkkeestä?( kyseessä on yleensä iäkäs ihminen, useita vuosia eläkkeellä ollut) . Pitääkö oma asunto myydä? Ja jos pitää myydä, niin miksi?
Maksetaanko hoivakodissa asuminen
14
213
Vastaukset
- Anonyymi
Hoivakoteja on kahta sorttia, sotepuolen ja yksityisiä. Yksityiset kalliimpia. Jos omainen tarvitsee hoivaa lähes ympäri vuorokauden, asia on ajankohtainen, ellei omaishoitoa ole tai kotihoito pysty alueellanne käymään riittävän usein omaisen luona. Hoitokotipaikkaa joutuu yleensä jonottamaan, ja tietenkin hoitokoti, tai ympärivuorokautisen hoivan dotepaikka maksaa. Julkisella puolella näillä on määritellyt kattohinnat, ja asiakkaan käyttöön on jäätävä tietty kk- summa, mutta tosiaan yksityiset hoitokodit laskuttavat markkinahintaa ja vähän katettakin. Niissä palveluita voi olla laidasta laitaan, esim virkistystoimintaa monipuolisesti.
- Anonyymi
En nyt käy tarkastamaan asiaa, mutta kunnallisella maksut menevät tuloista, onpa tulon luonne mikä tahansa. Omaisuudelle saattaa olla jokin raja, mutta tavallinen omassa käytössä ollut asunto ei ylitä rajoja, jotta oamaisuus lisäisi maksuja.
Tuloista 15 % pitää jäädä omaan käyttöön. loput kk-tulot menevät sekä hoivaan että vuokraan tai vastaavaan. Osa mahd. lääkkeistä maksetaan itse, osa kuuluu hoito- tai hoivakodin järjestettäväksi.
Kuten aiempi kirjoittaja totesi, yksityinen puoli on erikseen. Siellä maksut ovat korkeammat, eikä suojaosuuksista puhuta. Kolmas vaihtoehto on se, että kunta ostaa palvelun yksityiseltä, jolloin asiakas saa palvelun kunnallisilla ehdoilla, ja kunta maksaa ylimenevät osuuden yksityiselle talolle.
Tämä siis hatusta heitettynä.- Anonyymi
Nykyisin ei taideta enää puhua kunnallisesta järjestäjästä tai tuottajasta vaan hyvinvointialueista. Hyvinvointialue veloittaa hoivan asukkaalta 85 prosenttia hänen nettotuloistaan, joista on tehty vähennykset, kuten edunvalvojan palkkio, todelliset asumiskulut ennen ympärivuorokautiseen hoivaan siirtymistä ja lääkekulut.
Asiakkaan henkilökohtaiseen käyttöön pitää jäädä käyttövara, joka on palveluasumisen asiakkaalle vähintään 182 euroa kuukaudessa vuonna 2024.
Edullisinta tehostettu hoiva-asuminen on niille, joilla on pieni työeläke, mutta paljon sellaista varallisuutta, joka ei tuota säännöllistä tuloa. Oma asunto voi tuottaa pääomatuloa vuokran muodossa, joten se on huomioitava asiakkaan nettotuloissa. Mutta asunnon saa pitää tai sen saa myydä, se ei lisää laskennallisia tuloja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyisin ei taideta enää puhua kunnallisesta järjestäjästä tai tuottajasta vaan hyvinvointialueista. Hyvinvointialue veloittaa hoivan asukkaalta 85 prosenttia hänen nettotuloistaan, joista on tehty vähennykset, kuten edunvalvojan palkkio, todelliset asumiskulut ennen ympärivuorokautiseen hoivaan siirtymistä ja lääkekulut.
Asiakkaan henkilökohtaiseen käyttöön pitää jäädä käyttövara, joka on palveluasumisen asiakkaalle vähintään 182 euroa kuukaudessa vuonna 2024.
Edullisinta tehostettu hoiva-asuminen on niille, joilla on pieni työeläke, mutta paljon sellaista varallisuutta, joka ei tuota säännöllistä tuloa. Oma asunto voi tuottaa pääomatuloa vuokran muodossa, joten se on huomioitava asiakkaan nettotuloissa. Mutta asunnon saa pitää tai sen saa myydä, se ei lisää laskennallisia tuloja.Teoriassa noin
Hyvinvointialueen laskun jälkeen jää 182, mutta tuosta pitää maksaa kaikki lääkkeet ja hoivakodin lääkärinaksut. Jos on oma asunto, niin senkin kaikki kulut pitää maksaa, 6 kk hyvitetään alusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teoriassa noin
Hyvinvointialueen laskun jälkeen jää 182, mutta tuosta pitää maksaa kaikki lääkkeet ja hoivakodin lääkärinaksut. Jos on oma asunto, niin senkin kaikki kulut pitää maksaa, 6 kk hyvitetään alusta.siis vaipat ja lääkkeet ja lääkärin kulut tuosta vai? Eihän tuo riitä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
siis vaipat ja lääkkeet ja lääkärin kulut tuosta vai? Eihän tuo riitä
vaipat kuuluu hintaan, lääkkeet ja lääkärit maksaa itse, samoin hieronnat, fysioterapiat, tai muut hoidot, sitten kelataksit, mahdollinen edunvalvoja
ei tosiaankaan riitä
hoivakodissa lääkekulut kasvaa moninkertaisiksi
jos haet hoitotukea, niin se menee kokonaan hoitomaksuihin, kun on henkilön tuloa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vaipat kuuluu hintaan, lääkkeet ja lääkärit maksaa itse, samoin hieronnat, fysioterapiat, tai muut hoidot, sitten kelataksit, mahdollinen edunvalvoja
ei tosiaankaan riitä
hoivakodissa lääkekulut kasvaa moninkertaisiksi
jos haet hoitotukea, niin se menee kokonaan hoitomaksuihin, kun on henkilön tuloaJa puhelinlasku
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja puhelinlasku
ja vakuutukset
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja vakuutukset
omaisellani on oma asunto ja joka kuukausi menee pakkaselle noin 600 euroa
- Anonyymi
On oikein, että omaisuus realisoidaan hoidon saamiseksi. Kääreliinassa ei ole taskuja ja loppusuoraa mennään.
- Anonyymi
Ei realisoida.
- Anonyymi
Käsittääkseni hoivakodin asukkaan tuloihin lasketaan myös puolison tulot
- Anonyymi
Mun käsittääkseni ei lasketa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mun käsittääkseni ei lasketa.
Ainakin minun tuloni piti ilmoittas
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi4403758Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä742996- 1301903
- 1211647
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461440Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://311407PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1601327- 831244
- 751235
Yleltä tiukka nootti Sohvaperunat-sarjan tyypeistä: "Halutessaan ja tapauskohtaisesti harkiten..."
Näin "Sohvis-julkkiksia" suojellaan! Toisaalta ovathan nämä ihmiset itse lähteneet mukaan reality-ohjelmaan. Että mitä m181165