Kokemuksia romaaneista

Anonyymi-ap

Aina heitä haukutaan mutta entäpä jos tähän keskusteluun laitetaankin niitä hyviä kokemuksia? Kertokaa romaanien urotöitä!

50

1398

Vastaukset 50

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Noin 300 romanimiestä osallistui talvi- ja jatkosotaan, noin 60 kaatui. Heiltä vietiin myös hevoset sotaan, vaikka se oli heidän ainoa tuki ja turva. Naiset ja lapset jäivät maantielle.
      Sodan jälkeen Suomen valtio petti romanit, eikä antanut heille asuntoja niinkuin pääväestölle.
      Mustalaiset saivat jatkaa maantiellä asumista vielä vuosikymmeniä.
      Siitä huolimatta he ovat erittäin isänmaallisia!

• Anonyymi

Mitä ihmettä sekoilet?
        Ei valtiolla ollut mitään asuntovarastoja ja rintamalta palaavat muuttivat sinne missä olivat ennenkin asuneet. Evakot puolestaan saivat lähinnä ns. kylmiä tiloja jonne joutivat talonsa rakentamaan ja peltotilkkunsa raivaamaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä ihmettä sekoilet?
        Ei valtiolla ollut mitään asuntovarastoja ja rintamalta palaavat muuttivat sinne missä olivat ennenkin asuneet. Evakot puolestaan saivat lähinnä ns. kylmiä tiloja jonne joutivat talonsa rakentamaan ja peltotilkkunsa raivaamaan

Kaikki evakot, paitsi evakkoromanit asutettiin.
        Tutustu historiaan ennenkuin kirjoittelet.
        Romanit joutuivat kyhäämään hökkelislummeja kaupunkien laidoille (Mäkkylä, Malmi, Pori Lappeenranta)
        Heillekin kyllä luvattiin rintamamies taloja, mutta se jäi vain puhe asteelle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Romanit joutuivat kyhäämään hökkelislummeja kaupunkien laidoille (Mäkkylä, Malmi, Pori Lappeenranta)

Edes perusasioita ette tiedä. Rintamamiestalon on tietyn yksinkertaisen tyyppitalon malli, joita rakennettiin paljon toisen maailmansodan jälkeen. Eivät rintamamiehet talojaan ilmaiseksi saaneet. Ne rakennettiin talkoovoimin ja pankista lainatulla rahalla ostettiin rakennustavarat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Edes perusasioita ette tiedä. Rintamamiestalon on tietyn yksinkertaisen tyyppitalon malli, joita rakennettiin paljon toisen maailmansodan jälkeen. Eivät rintamamiehet talojaan ilmaiseksi saaneet. Ne rakennettiin talkoovoimin ja pankista lainatulla rahalla ostettiin rakennustavarat.

Kiistaton totuus on, että romanit ohitettiin asutuslain toteutumisessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No se asuttaminen oli sitä että näytettiin kartasta paikka, käskettiin raivata se, nikkaroida talo, navetat ym. ja jos muutaman vuoden päästä oli siinä onnistunut niin sitten sai jäädä asumaan. Muuten heitettiin maantielle. Jotkut saivat hyvää maata, kaikille ei riittänyt. Ja suurin osa pientilallisista joutui ajan mittaan lopettamaan kun ei enää kannattanut, ei jäänyt käteen kuin känsät.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiistaton totuus on, että romanit ohitettiin asutuslain toteutumisessa.

Ikävää mutta totta. Kiistaton totuus on, että romanit ohitettiin asutuslain toteutumisessa.

• Anonyymi

No kuinka monta valkolaista osallistui sotaan ja kuinka moni kaatui?ja kiertolaiselämä ja pummaaminen oli oma valinta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No kuinka monta valkolaista osallistui sotaan ja kuinka moni kaatui?ja kiertolaiselämä ja pummaaminen oli oma valinta

Kun jäisikin pummaamiseen.

• Anonyymi

olet väärässä sotaan lähti noin 1000 romania ja 300 kaatu se on paljon kun aatellaan että heitä oli silloin jotain 6000 mihin kuului naiset lapset ja vanhukset

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aikuiset selvisivät, lapsia lähetettiin turvaan Sipooseen: Espoon Mäkkylässä sijaitsi valtava romanileiri, jossa asumukset kasattiin pajuista ja havuista

Espoossa sijaitsi 1950-luvulla suuri romanileiri. Vaikka olosuhteet olivat ankarat, leirin vieressä lapsena asunut Roosa Åkerlund muistaa sen turvallisena paikkana: ”Moni lapsi oli useamman vuoden leirillä, kovilla pakkasillakin.”

https://www.is.fi/hs-espoo/art-2000006275884.html

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

olet väärässä sotaan lähti noin 1000 romania ja 300 kaatu se on paljon kun aatellaan että heitä oli silloin jotain 6000 mihin kuului naiset lapset ja vanhukset

Romaneita lähti sotaan n.300, joista n.50 kaatui.
        Mutta sekin on paljon pienestä populaatiosta.
        Suomessa ei sotien aikaan edes ollut 1000 romanimiestä. Heitä oli yhteensä n.3000 naiset ja lapset mukaan luettuna.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

OIKEAT LUVAT:

Sodan alkaessa Suomessa oli 3000 romania = miehiä, naisia ja lapsia.

Asevoimissa oli 300 romania, joista vain osa oli sotilaita. Suomella oli yhteensä noin 240 000 sotilasta.

• Anonyymi

N300 romani miestä osallistui karjalan suunnalta ja koko suomesta n 1000 romania

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten se kiertolaiselämä oli oma valinta, kun joutui lähteä evakkoon.

• Kyllä ne hevoset vietiin suomalaisiktakin. Ja enemmän oli vaikeuksia saada mustalaisia asumaan taloihin kun olisivat halunneet jatkaa kärryeloa. Ja kyllähän mäkin istuisin ennemmin kärryillä ja katsoisin kun maisemat vaihtuu, kuin istuisin vuodesta toiseen neljän seinän sisällä. Talvi olis sitten toinen juttu.

• Anonyymi

Kiitos totuuden sanoista

• Anonyymi00074
        Anonyymi kirjoitti:

Ikävää mutta totta. Kiistaton totuus on, että romanit ohitettiin asutuslain toteutumisessa.

totta puhut isäni ja hänen kaksi veljeään olivat sodassa toinen kaatui karjalan kannaksella jäi 5 lasta orvoks isäni haavoittui samoin toinen setäni eivät saaneet minkään laista rintamamies tilaa vaikka koti jäi karjalaan

• Anonyymi

Mulla on romaanit kirjahyllyssä.

• Anonyymi

Samoin minulla. Aika kuluu rattoisasti niitä lueskellessa. Luen kyllä novellejakin.

• Anonyymi

Jep. Turhaan aloittaja kyselee. Menisi kirjastoon tutustumaan eri romaaneihin.

• Anonyymi

Kirjastoauto.

• Anonyymi

Hyviä roomaneja on vaikka kuinka paljon, kannattaa selailla Adlibriksen verkkokauppaa, niitä saa myös äänikirjoina.

• Anonyymi

Juhani Ahon Panu minulla meneillään.Siinä ei jutella näistä jeenojen hommista.

• Anonyymi

Jotkut sotaveteraanit eivät saaneet mitään. Minun isä kävi kyselemässä tonttia niin kuin muut kulän miehet. Kääntelivät papereita vähän aikaa ja sanoivat että ei käy. Olit alaikäinen ku olit sodassa, (alle 21v). Pari vuotta oli sodassa mutta kun ei ollut ikää vielä niin ei voitu antaa maatilkkua. Naapurin kommaripoika joka oli ollut paossa metsäkaartilaisena sai. Isä oli aika katkera hänelle ja ei oiken puhunut hänelle jos ei ollut ihan pakko.

• Anonyymi

Ohuet on nopeampia lukea niihin tosin ei mahdu yhtäpaljon urotöitä kuin paksumpiin.

• Anonyymi

Kyllähän romaaneja autettais asuntoasioissa, mutta niillä on omat sisäiset lait asumiselle esim nainen ei saa asua miehen yläpuolella, nuoret ei saa vanhempiin nähden tehdä sitä ja tätä.........

• Anonyymi

Ei tämäkään pidä paikkaansa.
        Jos romaniveteraanit olis otettu huomioon rintamamiehiä asutettaessa niin kyllä he niissä olisivat pystyneet noudattamaan sääntöjään. Paremmin kuin niissä hökkeleissä mihin joutuivat. Tämä nyt pitäis yksinkertaisemmankin tajuta.

• Anonyymi

Olen lukenut sekä hyviä että huonoja romaaneja.

• Anonyymi

Voi miten oot nerokas.

• Anonyymi

Minun naapurissani asuu tosi ystävällinen ja kiltti romani aina tervehtii hyväntuulisesti hymyillen.

• Anonyymi

Se oli aikanaan hyvä kokemus, kun Rainer Friman harjoitti itsekritiikkiä ja kehotti mustalaisia myös tarkastelemaan omaa toimintaansa ja käyttäytymistään.

• Anonyymi

Kuinkas kauan siitä jo onkaan kun se Raineri pyysi romaneilta semmoista🤔

Minun mielestäni monet romanit ovat erittäin hyviä huonoja esimerkkejä👌

• Anonyymi00075

Kaikkien sitä pitää osata katsoa peiliin ja mennä itseensä.
        Valkolaisten, maahanmuuttajien+muiden vähemmistöjen. Ei koske pelkästään mustalaisia, vaikka heiltäkin sen täytyy onnistua.

• Anonyymi00077
        Anonyymi00075 kirjoitti:

Valkolaisten, maahanmuuttajien muiden vähemmistöjen. Ei koske pelkästään mustalaisia, vaikka heiltäkin sen täytyy onnistua.

Tuta mie oon sanonu Raineri-serkulle. Kattois kerrankin itteään peilistä niin näkis että pikinit eivät sovi jeenon vaatteeksi.

• Anonyymi00079
        Anonyymi00075 kirjoitti:

Valkolaisten, maahanmuuttajien muiden vähemmistöjen. Ei koske pelkästään mustalaisia, vaikka heiltäkin sen täytyy onnistua.

Katoin peiliin ja totesin, että mie oon liian pulska. Nyt mie oon ollu tieetillä kaks kuukautta ja paino on tippunu jo luppaavasti 200 krammaa. Muutaman kymmenen vuotta kun jaksan pitää tätä tiukka tieettiä niin oon aika hoikka jeeno.

• Anonyymi00073

Koulutus on tärkeää. Mustalaisissa on älykkäitä ja vähemmän älykkäitä, aivan kuten valtaväestössä. Lasten vanhempien täytyis kannustaa lapsiaan opiskeluun. Vähän on mustalaisissa akateemisen ammatin taitajia.

• Anonyymi00076

Eivät kaikki valkolaisetkaan saaneet tontin tonttia. Isä palveli kaksi vuotta sodassa mutta ei hänelle annettu mitään. Syy oli se että hän oli alaikäinen vielä sodän päättyessa, alle 21v.

• Anonyymi00078

Eipä ne muillekaan evakoille tilat tulleet avaimet käteen periaatteella. Taitaa vaan olla niin että jo silloin on kiinnostanut enemmän pötköttely kuin mökin nikkarointi?

• Anonyymi00080

Joko on mitään tietoa mustalaisista, mitä sonoo tekoäly. Mustalaiset
      olivat suuri apu puolustettaessa Suomea Stalinin hyökkäystä vastaan.

• Anonyymi00085

Hietaniemen ortodoksiselle hautuumaalle on haudattu jakuutti joka menehtyi sodassa, oli toki siinä vaiheessa jo Suomen kansalainen. Lähti karkuun Neuvostoliitosta päätyäkseen kuolemaan Suomen puolesta taistellessaan.
        Ehti olla pakkotöissä Stalinin leireillä, viimeksi kanavahommissa läntisen Neuvostoliiton alueella josta sitten karkasivat leiriltä erään toisen nuoren miehen kanssa ja onnistuivat rankan taivalluksen jälkeen tulemaan Suomeen jne.

• Anonyymi00081

Suomalaisista romaaneista mielestäni paras on Seitsemän veljestä ja kakkosena Tuntematon sotilas. Ulkomaisista romaaneista pidän eniten Bulgakovin kirjasta Saatana saapuu Moskovaan. Kakkostilalle en osaa mitään yhtä romaania nimetä - niitä hyviä on niin paljon.

• Anonyymi00083

Kamasutra on hyvä kirja.

• Anonyymi00084
        Anonyymi00083 kirjoitti:

Kamasutra on hyvä kirja.

Totta! Sehän on meidän kansalliseepos.

• Anonyymi00086

Minä lueskelen romaaneja melkein päivittäin. Ruotsalaiset jännityskirjat ovat erityisen hyviä. Jotkin romaanit olivat suoranaisia urotöitä paljastaessaan vaiettuja epäkohtia. Esimerkiksi Solzenizyn Vankileirien saaristo.

• Anonyymi00087

Romaanit tuossa edellä
      tulivatkin jo käsiteltyä joten puhutaanpa sitten romaneista. Olen itse valkolainen ja homo. Kokemukseni romanihomoista on että he ovat tummia ja tulisia mutta romaniyhteisö syrjii heitä vahvasti. Mistä moinen syrjitä johtuu? Se on tosiaan varsin armotonta verrattuna ns kantaväestön asenteisiin.

• Anonyymi00088

Heillä menee tuo suvun kunnia hieman yli. Se kunnia ei kuitenkaan kiellä varastelemasta vanhuksilta esiintyen poliisina tai listimästä eroa suunnittelevaa vaimoa?

Ketjusta on poistettu 39 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      174
      986
    2. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      672
    3. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      74
      657
    4. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      581
    5. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      549
    6. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      530
    7. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      106
      520
    8. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      37
      513
    9. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      499
    10. Odotan tosi paljon et nähdään uudelleen

Sinussa on piirteitä, jotka sai kiinnostumaan.
      Ikävä
      21
      488
    11. Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa

Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja
      Maailman menoa
      273
      482
    12. Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?

En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U
      Ikävä
      47
      464
    13. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      34
      455
    14. Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös

Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko
      Suomussalmi
      37
      431
    15. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      91
      428
    16. 21
      422
    17. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      26
      420
    18. Sofia ja Jeffrey yhdessä

Sofia julkaisi instassa kuvan hänestä ja Jeffreystä kuvan, taustalla soi Happy birthday biisi ja Jeffrey kasvot peitetty
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      415
    19. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      24
      406
    20. Millaisen talvitakin haluaisit?

Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain
      Sinkut
      67
      398
    Aihe