Vihta vai vasta?

versaces

Vihta,ehdottomasti.

36

4427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla

      lännessä vihta ja idässä vasta.Siksi sanonkin että tietysti vihta.

    • vihta se

      olla pitää. Tulin juuri saunasta ja laitoin vihdan oman pihani koivusta ja ai ettäää...

      • saunoja

        vastaan, että vasta se olla pitää.


      • sauna
        saunoja kirjoitti:

        vastaan, että vasta se olla pitää.

        hei kaikki tyttät oon anttituisku


      • Anonyymi
        saunoja kirjoitti:

        vastaan, että vasta se olla pitää.

        Todellakin VASTA. Sain kerran lapsena vihtaa, ei ollut miellyttävä kokemus, kun taas VASTOM INEN on erittäin mieluista👍🥰


    • viude

      Aivan yks maku kunhan se on hyvä!
      lännessä vihta ja idässä vasta.... tai toiste päi. Kunhan toimii.

    • Kathy

      Ihan sama mikä sen nimi on. Samanlainen se on ja samallatavalla sitä käytetään.
      Vai onko vastassa ja vihdassa jokin ero?????

      • Asiallinen vihtaus

        Aivan täsmällistä vihtausta ei voi antaa, koska malli vaihtelle aluittain, mutta jotain yleistä voi sanoa:

        Vastassa on yksinkertainen panga eli sidos. Vihdassa se on kaksinkertainen ja siihen tehdään myös ripustuslenkki.

        Ja vihtaa ei syödä saunan jälkeen...


      • Asiallinen vihtaus
        Asiallinen vihtaus kirjoitti:

        Aivan täsmällistä vihtausta ei voi antaa, koska malli vaihtelle aluittain, mutta jotain yleistä voi sanoa:

        Vastassa on yksinkertainen panga eli sidos. Vihdassa se on kaksinkertainen ja siihen tehdään myös ripustuslenkki.

        Ja vihtaa ei syödä saunan jälkeen...

        Niin, onko se panga vai panta? Alueellisia eroja on siinäkin...


      • mie vaan vasta
        Asiallinen vihtaus kirjoitti:

        Aivan täsmällistä vihtausta ei voi antaa, koska malli vaihtelle aluittain, mutta jotain yleistä voi sanoa:

        Vastassa on yksinkertainen panga eli sidos. Vihdassa se on kaksinkertainen ja siihen tehdään myös ripustuslenkki.

        Ja vihtaa ei syödä saunan jälkeen...

        Mummoni tekee tilanteen mukaan yhden tahi kaksi pantaa, jos huvittaa niin jonkinlaisen lenkin myös. On idimmästä idästä kotoisin, ja kuka voisi olla parempi perinteen taitaja. Voihan siinä joku mainitunlainen ero olla.


      • Anonyymi
        Asiallinen vihtaus kirjoitti:

        Niin, onko se panga vai panta? Alueellisia eroja on siinäkin...

        Suomessa se on panta.


    • vastaaja2

      Vastaan vasta. Syödään vasta saunan jälkeen...

    • Mistä

      Se roikkuu!
      Kyllä minä olen ollut kova poika vihtomaan, olen käynyt muiden kanssa vihtomassa yhtä haavaa!
      Mutta aina olen ollut huono "vastomaan",
      vaikka olen silti voittanut palkinnon kuvaelmakilpailussa kahden henkilön kävellessä vihdat jaloissa, keksin sen olevan vastoinkäymistä!
      Ikaalisissa on muistaakseni pidetty vihdanteon SM kilpailuja ( sulkeissa on joskus vasta )
      Vihdan teko-ohjeita täältä:
      http://www.sauna.fi/VIHDANTEKO.html

    • Jarno77

      Vasta tietysti!

      Vihtaa sain Pienenä isän kädestä kun olin tuhma.

      • olikos

        Olikos se vihtaa, ettei vitsaa.


      • ???

        eikse ole vitsa, josta sai persuksille?


    • nän*

      Vihta se minulle on. Hämeestä kotoisin

    • Pasi

      Ensin saunotaan ja sitten syödään vasta.

    • Saunailija

      , että vasta kuin on kunnon vihta, saunominen on nautinnollisinta.

    • Herra

      Oli oven karmissa, josta "muistaakseni" sain pikkupoikana, on myös saunanlauteilla, josta saan isonapoikana, mutta nyt vapaaehtoisesti!
      Lainauksia:
      Ensin tehdään VIHTA, sitten saunotaan ”vasta”. Niinhän se menee, olipa sitten kyseessä länsisuomalainen vihta tai itäsuomalainen vasta.
      Saunavihta on suomalaisille sen verran arkinen kapistus, että harvoin tulee ajatelleeksi, miksi me ylipäätään vihtaa käytämme.
      Niin, ja silläkin on toki väliä, miten sitä saunavihtaa käytetään.
      Vanha kansa tiesi, että vihtominen on aina aloitettava selästä, josta siirrytään alas jalkoihin päin. Näin kipu ja kylmyys poistuvat ruumiista!

      Itse tiedän kokemuksesta että jos vieruskaveri on kova vihtomaan, niin se kuuma ilmavirta tekee aika ”nannaa” minä ainakin otan vihdan käteeni ja huidon sillä itseäni, samalla sitä kuumaa ilmavirtaa VASTAAN, niin ei tunnu niin pahalta.
      Täältä pähkinöitä saunomisen välillä purtavaksi:
      http://www.tekniikkatalous.fi/doc.ot?f_id=749405

      • Anonyymi

        Ei vaan ensin saunotaan sitten syödään vasta.


    • Lättähattu

      Itse teen vastan vihdaksista. Voi tietysti tehdä vihdan vastaksista?, jos se oikealta tuntuu.

      Länsi- Itä. Etelä- Pohjoinen. Olen puolestani huomannut, että Pohjoisessa vasta- Etelässä vihta.

    • vasta, sitten

      vihta, koska se on vasta toisena.

    • käpy

      ei tollasia voi saunaanviiä ainakaan vihtaa muutako vastan

    • ghgfhgjj

      vihta. en ole täällä keskipohjanmaalla koskaan kuullut et joku ois vastonu saunassa.

      aivan sama onko se vasta vai vihta tärkeintä että ymmärtää mitä sanotaan.

      • sitten vasta syödään

        Niin se on että molemmat hyvät.Vihta tai vasta.
        Murteista tulikin mieleen kun asuin Fossan -lehden levikkialueella.Työkaveri kertoi aamulla työhöntultuaan et hän pani seisten bussipysäkillä tunnin pakkasessa.
        Ensin tuli mieleen jos vaikka mitä.Pyysin kertomaan uudelleen kun en savolaisena ymmärtänyt.Kerroin hänelle mitä meillä tehdään jos pannaan.Samalla sanalla se heilläkin hoituu kuulemma.


    • tietenkin...

      _____

    • CEKO

      kyl se vihta on.....vanhavihtahousu

      • vs...

        Viesteistä päätellen vihtojia elikkä teitä länsisuomalaisia on enemmän. Hyvä kun saunalle on kaikkialla sama sana, muuten ois yks ja hailee.
        Mutta älkää ihmeessä tuputtako vihtaa mielle! Murre-erotkin ovat rikkautta ( suurta hupia silloin tällöin).


    • vihdalla

      vihdotaan, vastalla vastataan.
      Jokainen voinee päätellä, kumpi on oikea nimi tälle lehdelliselle koivuluudalle.

    • vastoja

      Meilläpäin se on vasta. Ja vihta on se jolla annetaan selkään. Mutta jos puhutaan vastasta ja vihdasta siten että kummallakin tarkoitetaan sitä jota käytetään saunassa, niin olen itse huomannut sellaisen eron: Vastassa on yksi (joskus kaksi) pantaa joka pujotetaan varren ympärille, ja vihdassa yksi joka punotaan (pyöritetään) vihdan ympärille.

      • saunoja

        Vastahan se meilläkin saunassa on millä kylyvetään. Olipa mielenkiintonen tuo edellinen kommentti, enpä ole minäkään nähnyt punottua pantaa vastan sitomisessa käytettävän hmmm...mielenkiintosta.


    • Anonyymi

      Ensin saunotaan sitten syödään vasta.

    • Anonyymi

      No onneksi vain länsipuolella olijat saavat saavat saunassakin vihtaa...

    • Anonyymi

      No siinäpä vasta on vihta!

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe