Vihta vai vasta?

versaces

Vihta,ehdottomasti.

32

3955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla

      lännessä vihta ja idässä vasta.Siksi sanonkin että tietysti vihta.

    • vihta se

      olla pitää. Tulin juuri saunasta ja laitoin vihdan oman pihani koivusta ja ai ettäää...

      • saunoja

        vastaan, että vasta se olla pitää.


      • sauna
        saunoja kirjoitti:

        vastaan, että vasta se olla pitää.

        hei kaikki tyttät oon anttituisku


      • Anonyymi
        saunoja kirjoitti:

        vastaan, että vasta se olla pitää.

        Todellakin VASTA. Sain kerran lapsena vihtaa, ei ollut miellyttävä kokemus, kun taas VASTOM INEN on erittäin mieluista👍🥰


    • viude

      Aivan yks maku kunhan se on hyvä!
      lännessä vihta ja idässä vasta.... tai toiste päi. Kunhan toimii.

    • Kathy

      Ihan sama mikä sen nimi on. Samanlainen se on ja samallatavalla sitä käytetään.
      Vai onko vastassa ja vihdassa jokin ero?????

      • Asiallinen vihtaus

        Aivan täsmällistä vihtausta ei voi antaa, koska malli vaihtelle aluittain, mutta jotain yleistä voi sanoa:

        Vastassa on yksinkertainen panga eli sidos. Vihdassa se on kaksinkertainen ja siihen tehdään myös ripustuslenkki.

        Ja vihtaa ei syödä saunan jälkeen...


      • Asiallinen vihtaus
        Asiallinen vihtaus kirjoitti:

        Aivan täsmällistä vihtausta ei voi antaa, koska malli vaihtelle aluittain, mutta jotain yleistä voi sanoa:

        Vastassa on yksinkertainen panga eli sidos. Vihdassa se on kaksinkertainen ja siihen tehdään myös ripustuslenkki.

        Ja vihtaa ei syödä saunan jälkeen...

        Niin, onko se panga vai panta? Alueellisia eroja on siinäkin...


      • mie vaan vasta
        Asiallinen vihtaus kirjoitti:

        Aivan täsmällistä vihtausta ei voi antaa, koska malli vaihtelle aluittain, mutta jotain yleistä voi sanoa:

        Vastassa on yksinkertainen panga eli sidos. Vihdassa se on kaksinkertainen ja siihen tehdään myös ripustuslenkki.

        Ja vihtaa ei syödä saunan jälkeen...

        Mummoni tekee tilanteen mukaan yhden tahi kaksi pantaa, jos huvittaa niin jonkinlaisen lenkin myös. On idimmästä idästä kotoisin, ja kuka voisi olla parempi perinteen taitaja. Voihan siinä joku mainitunlainen ero olla.


    • vastaaja2

      Vastaan vasta. Syödään vasta saunan jälkeen...

    • Mistä

      Se roikkuu!
      Kyllä minä olen ollut kova poika vihtomaan, olen käynyt muiden kanssa vihtomassa yhtä haavaa!
      Mutta aina olen ollut huono "vastomaan",
      vaikka olen silti voittanut palkinnon kuvaelmakilpailussa kahden henkilön kävellessä vihdat jaloissa, keksin sen olevan vastoinkäymistä!
      Ikaalisissa on muistaakseni pidetty vihdanteon SM kilpailuja ( sulkeissa on joskus vasta )
      Vihdan teko-ohjeita täältä:
      http://www.sauna.fi/VIHDANTEKO.html

    • Jarno77

      Vasta tietysti!

      Vihtaa sain Pienenä isän kädestä kun olin tuhma.

      • olikos

        Olikos se vihtaa, ettei vitsaa.


      • ???

        eikse ole vitsa, josta sai persuksille?


    • nän*

      Vihta se minulle on. Hämeestä kotoisin

    • Pasi

      Ensin saunotaan ja sitten syödään vasta.

    • Saunailija

      , että vasta kuin on kunnon vihta, saunominen on nautinnollisinta.

    • Herra

      Oli oven karmissa, josta "muistaakseni" sain pikkupoikana, on myös saunanlauteilla, josta saan isonapoikana, mutta nyt vapaaehtoisesti!
      Lainauksia:
      Ensin tehdään VIHTA, sitten saunotaan ”vasta”. Niinhän se menee, olipa sitten kyseessä länsisuomalainen vihta tai itäsuomalainen vasta.
      Saunavihta on suomalaisille sen verran arkinen kapistus, että harvoin tulee ajatelleeksi, miksi me ylipäätään vihtaa käytämme.
      Niin, ja silläkin on toki väliä, miten sitä saunavihtaa käytetään.
      Vanha kansa tiesi, että vihtominen on aina aloitettava selästä, josta siirrytään alas jalkoihin päin. Näin kipu ja kylmyys poistuvat ruumiista!

      Itse tiedän kokemuksesta että jos vieruskaveri on kova vihtomaan, niin se kuuma ilmavirta tekee aika ”nannaa” minä ainakin otan vihdan käteeni ja huidon sillä itseäni, samalla sitä kuumaa ilmavirtaa VASTAAN, niin ei tunnu niin pahalta.
      Täältä pähkinöitä saunomisen välillä purtavaksi:
      http://www.tekniikkatalous.fi/doc.ot?f_id=749405

      • Anonyymi

        Ei vaan ensin saunotaan sitten syödään vasta.


    • Lättähattu

      Itse teen vastan vihdaksista. Voi tietysti tehdä vihdan vastaksista?, jos se oikealta tuntuu.

      Länsi- Itä. Etelä- Pohjoinen. Olen puolestani huomannut, että Pohjoisessa vasta- Etelässä vihta.

    • vasta, sitten

      vihta, koska se on vasta toisena.

    • käpy

      ei tollasia voi saunaanviiä ainakaan vihtaa muutako vastan

    • ghgfhgjj

      vihta. en ole täällä keskipohjanmaalla koskaan kuullut et joku ois vastonu saunassa.

      aivan sama onko se vasta vai vihta tärkeintä että ymmärtää mitä sanotaan.

      • sitten vasta syödään

        Niin se on että molemmat hyvät.Vihta tai vasta.
        Murteista tulikin mieleen kun asuin Fossan -lehden levikkialueella.Työkaveri kertoi aamulla työhöntultuaan et hän pani seisten bussipysäkillä tunnin pakkasessa.
        Ensin tuli mieleen jos vaikka mitä.Pyysin kertomaan uudelleen kun en savolaisena ymmärtänyt.Kerroin hänelle mitä meillä tehdään jos pannaan.Samalla sanalla se heilläkin hoituu kuulemma.


    • tietenkin...

      _____

    • CEKO

      kyl se vihta on.....vanhavihtahousu

      • vs...

        Viesteistä päätellen vihtojia elikkä teitä länsisuomalaisia on enemmän. Hyvä kun saunalle on kaikkialla sama sana, muuten ois yks ja hailee.
        Mutta älkää ihmeessä tuputtako vihtaa mielle! Murre-erotkin ovat rikkautta ( suurta hupia silloin tällöin).


    • vihdalla

      vihdotaan, vastalla vastataan.
      Jokainen voinee päätellä, kumpi on oikea nimi tälle lehdelliselle koivuluudalle.

    • vastoja

      Meilläpäin se on vasta. Ja vihta on se jolla annetaan selkään. Mutta jos puhutaan vastasta ja vihdasta siten että kummallakin tarkoitetaan sitä jota käytetään saunassa, niin olen itse huomannut sellaisen eron: Vastassa on yksi (joskus kaksi) pantaa joka pujotetaan varren ympärille, ja vihdassa yksi joka punotaan (pyöritetään) vihdan ympärille.

      • saunoja

        Vastahan se meilläkin saunassa on millä kylyvetään. Olipa mielenkiintonen tuo edellinen kommentti, enpä ole minäkään nähnyt punottua pantaa vastan sitomisessa käytettävän hmmm...mielenkiintosta.


    • Anonyymi

      Ensin saunotaan sitten syödään vasta.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      31
      2110
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      7
      1846
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1321
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1210
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1195
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      12
      1117
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1061
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1025
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1014
    10. 12
      997
    Aihe