Pikku koirani on onneksi pikku. Kävi niin, että kun mies tuli matkalta, koira alkoi suojella häntä. Kun menin halaamaan, koira hyökkäsi päälleni ja meinasi purra. Mieheni karjui, että ota niskasta kiinni, en pystynyt.
Koira olisi purrut. Mies ajoi sen pois sängystä.Lusmuili sängyn alla ja tuli hetken päästä takaisin ja kohta pian sama juttu.
Mistä kyse, minä sentään hoidan koiraa hyvin. Koulutukseen en voi mennä. Ensiapua nyt vaan. Kun mies on paikalla, pelkään koiraani.
Nopeasti apua
33
3144
Vastaukset
- Lila
Neuvoja en osaa antaa, mutta koira on mustasukkainen.
- kuule
olla johtajuuskoulutuksen paikka.
Jospa kyse onkin siitä että hoidat sitä "liian hyvin",eli se ei ole alimpana laumassa.
Nyt otat ohjat käteen,et missään nimessä näytä että pelkäät sitä,vaan jos käy päälle niin niskasta kiinni ja koira selälleen lattialle.Niin monta kertaa että tajuaa kuka määrää.
Koira maahan selälleen,sinä pidät hetken kurkusta kuin toinen koira,päästät irti kun alistuu.
Jos koira ottaa valtaa niin otteet on oltava kovat,et saa kumminkaan missään nimessä lyödä sitä.
Olette molemmat niinkuin ette huomaisi koko koiraa,myös miehesi,jos elkeet on tuollaiset.
Ei pääsyä sängylle,nyt koira koiraksi eikä vauvaksi.
Yrittää vain sua laittaa lauman alimmaksi koiraksi,mutta älä anna periksi.- elviira
voihan hyvä naisihminen, olen asunut yksin n.20 v .. koirien kanssa.....täytyy vain selvtittää.. kuka on "isäntä tai emäntä" MUTTA .....EI KOSKAAN SAA LYÖDÄ...kaikki selviää puhumalla, vaika sit väsyttämällä...... UUTTTAA USKOA ELÄMÄÄNNE.. ethän hakkaa puolisosiakaan
- Keskustelun aloittaja
Kiitos neuvoista. Koville ottaa kun se on ollut niin suloinen ja kiltti.
Nyt kun mies soitti, huomasin, että koira tajusi kuka soittaa. Lähti juoksemaan ovelle, vaikka ei mies heti ollut tulossa. Kun menin eteiseen, alkoi taas murista minulle ja katseli ovelle.Tuli sitten vahtimaan puhelinta enkä olisi saanut koskea siihenkään.
Otin kintaat kaapista, muuten en uskalla koskea, niin hurjana oli ja kun otin niskasta ohjeenne mukaan, pissasi hiukan matolle. Ruokaan ei ole koskenut koko iltana, tuolla nyt makaa uudessa paikassa ja tarkkailee, mikä on uusi meno täällä.
Minun on vaikeaa hyväksyä tuota koiran alistamista. Olen kuvitellut, että se puhumalla siitä selviää, kuten ihmisenkin kanssa. Taidanpa olla väärässä.
Kiitos avusta ja siitä kun ette heti lyöneet vyön alle.Riittää kun koira jo yrittää purra.- tiger-lily
Johtajuusongelmat ratkeavat paremmin oveluudella ja pienillä teoilla, ei väkivallalla!
Harjoitelkaa esim. "Kuka menee ovesta ensin" -temppua. Ihmiset menevät aina ovista ja porteista ennen koiraa. Opeta koiralle käsky "taakse". Käytä tätä aina esim. lenkillä, jos tulee koiria vastaan tai jos koira pyrkii vetämään hihnassa. Opeta koira pyytämään lupaa tehdä asioita. Älä palkitse oma-aloitteisuudesta. Muista, että sinä olet lauman johtaja, se joka päättää kaikista asioista.
Hyvä johtajuuden harjoittelutemppu on myös "kielletty herkku". Laita makupala lattialle ja pidä huoli, että koira ei vahingossakaan saa napattua sitä ilman lupaasi. Harjoittele tätä niin kauan, että koira ei vapaana ollessaankaan ota herkkua lattialta ennen kuin annat luvan.
Anna koirallesi aivojumppaa. Piilota nameja ja anna koiran etsiä. Aloita helpoista piiloista ja vaikeuta tehtävää sitä mukaa kun koira oppii.
Pidä koirallasi säännölliset ruoka-ajat, äläkä anna koiran aloittaa syömistä ennen kuin annat sille luvan. Käsky "ole hyvä" kannattaa opettaa koiralle.
Pahin rangaistus koiralle on laumasta erottaminen. Siispä kun koira on hankala ja tottelematon, vie se toiseen huoneeseen rauhoittumaan. Älä käytä väkivaltaa. Jos koira ei anna koskea itseensä, laita sille vaikka hihna ja sillä vedät sen lempeästi toiseen huoneeseen ja ovi kiinni. Kun koira on rauhallinen (ei huuda tai riehu), päästä se pois huoneesta.
Nämä konstit ovat paljon tehokkaampia kuin maahan painaminen ym. väkivaltaiset keinot. Kokemusta on.
Tsemppiä ja kerrohan, miten sujuu! - kuule
tiger-lily kirjoitti:
Johtajuusongelmat ratkeavat paremmin oveluudella ja pienillä teoilla, ei väkivallalla!
Harjoitelkaa esim. "Kuka menee ovesta ensin" -temppua. Ihmiset menevät aina ovista ja porteista ennen koiraa. Opeta koiralle käsky "taakse". Käytä tätä aina esim. lenkillä, jos tulee koiria vastaan tai jos koira pyrkii vetämään hihnassa. Opeta koira pyytämään lupaa tehdä asioita. Älä palkitse oma-aloitteisuudesta. Muista, että sinä olet lauman johtaja, se joka päättää kaikista asioista.
Hyvä johtajuuden harjoittelutemppu on myös "kielletty herkku". Laita makupala lattialle ja pidä huoli, että koira ei vahingossakaan saa napattua sitä ilman lupaasi. Harjoittele tätä niin kauan, että koira ei vapaana ollessaankaan ota herkkua lattialta ennen kuin annat luvan.
Anna koirallesi aivojumppaa. Piilota nameja ja anna koiran etsiä. Aloita helpoista piiloista ja vaikeuta tehtävää sitä mukaa kun koira oppii.
Pidä koirallasi säännölliset ruoka-ajat, äläkä anna koiran aloittaa syömistä ennen kuin annat sille luvan. Käsky "ole hyvä" kannattaa opettaa koiralle.
Pahin rangaistus koiralle on laumasta erottaminen. Siispä kun koira on hankala ja tottelematon, vie se toiseen huoneeseen rauhoittumaan. Älä käytä väkivaltaa. Jos koira ei anna koskea itseensä, laita sille vaikka hihna ja sillä vedät sen lempeästi toiseen huoneeseen ja ovi kiinni. Kun koira on rauhallinen (ei huuda tai riehu), päästä se pois huoneesta.
Nämä konstit ovat paljon tehokkaampia kuin maahan painaminen ym. väkivaltaiset keinot. Kokemusta on.
Tsemppiä ja kerrohan, miten sujuu!että kun tilanne on niin paha,että koira käy omistajan päälle ei silloin aleta vaivihkaista kikkailua,vaan se peli vihelletään laakista poikki.
Montako purijaa olet sosiaalistanut?
Minä olen kuule kauan noita häiriköitäkin järjestykseen laittanut joten kyllä aloittajan oli pakko nyt käsitykseni mukaan ensin pistää se koira omalle paikalleen,sen jälkeen kun koira ei enää pure voi alkaa noita enemmän aikaa vaativia harjoituksia käyttää.
Jos toinen pyytää apua akuuttiin tilanteeseen,ei silloin aleta suunnittelemaan kuukausiakin kestäviä harjoituksia kun se moppe roikkuu kysyjän ranteessa.
Alistaminen on välillä tarpeen,sitähän se kysyjän koirakin pyrki tekemään. - lellu
kuule kirjoitti:
että kun tilanne on niin paha,että koira käy omistajan päälle ei silloin aleta vaivihkaista kikkailua,vaan se peli vihelletään laakista poikki.
Montako purijaa olet sosiaalistanut?
Minä olen kuule kauan noita häiriköitäkin järjestykseen laittanut joten kyllä aloittajan oli pakko nyt käsitykseni mukaan ensin pistää se koira omalle paikalleen,sen jälkeen kun koira ei enää pure voi alkaa noita enemmän aikaa vaativia harjoituksia käyttää.
Jos toinen pyytää apua akuuttiin tilanteeseen,ei silloin aleta suunnittelemaan kuukausiakin kestäviä harjoituksia kun se moppe roikkuu kysyjän ranteessa.
Alistaminen on välillä tarpeen,sitähän se kysyjän koirakin pyrki tekemään.olen just samaa mieltä kanssasi.Kun tilanne on tuo,niin noin juuri minäkin menettelisin ( ja joskus,joissain tilanteissa olen joutunutkin menettelemään),lisäksi sitten nämä jatkuvat ja hienovaraisemmat johtajuusharjoitukset...
- Tuitsu
tiger-lily kirjoitti:
Tsemppiä ja kerrohan, miten sujuu!aivan noilla ohjeilla agressiivisesti käyttäytyvää koiraa kouluttamaan. Jos koiran kanssa on päästy jo siihen pisteeseen, et koira kokee olevansa pomo, ei siinä pikkuharjoituset enään tehoa.
Koiran on tajuttava kuka on pomo, en nyt tietenkään tarkoita koiran hakkaamista, ettei tule väärinkäsityksiä.
Mut tuossa vaiheessa koira on jo saatava alistuun, ja vieläpä mielummin ilman niitä hanskoja.
Jokaisen koiran omistajan on uskallettava olla oman koiransa seurassa, tai on menty pahasti metsään.
Kun koira tietää paikkansa on sen kanssa paljon mukavampi opetella kaikkea ja muutenkin olla. - dansku
lellu kirjoitti:
olen just samaa mieltä kanssasi.Kun tilanne on tuo,niin noin juuri minäkin menettelisin ( ja joskus,joissain tilanteissa olen joutunutkin menettelemään),lisäksi sitten nämä jatkuvat ja hienovaraisemmat johtajuusharjoitukset...
Mun isäpuoli paiskas viimiseks dobermannin päin ladon seinää ku ei meinannu muuten uskoa ketä on pomo, hyppi silmille ihan hulluna. Sen lennon jälkeen tiesi ketä on pomo, ei ruvennu pelkää omistajaansa vaan kunnioitti sitä 100%. Ite en olis valmis paiskomaan koiraani, vaikka silläkin rupee ole aika kova uhma päällä.....
- tiger-lily
Jan Fennell: Koulutan koirani.
Väkivaltainen koiran alistaminen yllyttää koiraa taistelemaan vastaan.
Toinen hyvä kirja on Turid Rugaas:n kirjoittama Rauhoittavat signaalit.- kuule
eivät auta silloin kun se koira tulee päälle,vaan silkka toiminta.
Oletko oikeasti ikinä joutunut vastakkain sellaisen koiran kanssa joka susta on päättänyt vallan ottaa?Tai on ylipäänsä ottanut ihmisen alemmakseen?
Minä olen,ja voin sanoa,että silloin ei aleta oppikirjoja lukemaan vaan toimitaan tilanteen mukaan.
Joskus elämän realiteetteihin kuuluu se,että ei voi silkkihansikkailla pelata,vaan raa´alla voimalla.
Selvennykseksi sulle,että en ikinä ole koiraa lyönyt,ettet kuvittele mun olevan joku koiran pieksijä. - Keskustelun aloittaja taas
kuule kirjoitti:
Oletko oikeasti ikinä joutunut vastakkain sellaisen koiran kanssa joka susta on päättänyt vallan ottaa?Tai on ylipäänsä ottanut ihmisen alemmakseen?
Minä olen,ja voin sanoa,että silloin ei aleta oppikirjoja lukemaan vaan toimitaan tilanteen mukaan.
Joskus elämän realiteetteihin kuuluu se,että ei voi silkkihansikkailla pelata,vaan raa´alla voimalla.
Selvennykseksi sulle,että en ikinä ole koiraa lyönyt,ettet kuvittele mun olevan joku koiran pieksijä.Kyllä tämä on hieno palsta kun täällä saa ihan käytännön neuvoja asiantuntijoilta. Olen tosi kiitollinen. Yritän soveltaa saamaani tietoa.
Tänään pidin koiralle puhuttelun kun se oli selätetty. Kovasti tiukasti se silmiin katsoa napitti. Oli ensin murissut kun lähestyin miehen tuolia.
Onneksi tämä on pieni koira kun olen näin kömpelö ja huono koiran emäntä. Kai minä opin kun kovasti yritän. Minusta nuo alistamisjutut eivät meinaa mennä tajuntaan.
Täytyy lukea lisää.
Ostin juuri sellaisen kirjan kuin Krivolaptsuk:Koira puhuu.Luen neuvomanne myös.
En kai oikein tajua, ettei koira ole ihminen kun usein sanon sille, että älä nyt hyvä ihminen tuolla tavoin toimi. - Molossi
Keskustelun aloittaja taas kirjoitti:
Kyllä tämä on hieno palsta kun täällä saa ihan käytännön neuvoja asiantuntijoilta. Olen tosi kiitollinen. Yritän soveltaa saamaani tietoa.
Tänään pidin koiralle puhuttelun kun se oli selätetty. Kovasti tiukasti se silmiin katsoa napitti. Oli ensin murissut kun lähestyin miehen tuolia.
Onneksi tämä on pieni koira kun olen näin kömpelö ja huono koiran emäntä. Kai minä opin kun kovasti yritän. Minusta nuo alistamisjutut eivät meinaa mennä tajuntaan.
Täytyy lukea lisää.
Ostin juuri sellaisen kirjan kuin Krivolaptsuk:Koira puhuu.Luen neuvomanne myös.
En kai oikein tajua, ettei koira ole ihminen kun usein sanon sille, että älä nyt hyvä ihminen tuolla tavoin toimi.Ensinnäkin olen Tiger - Lilyn kanssa samoilla linjoilla . No ONNEKSI on tässä tapauksessa kyseessä pieni koira ... Itse EN lähtisi missään nimessä neuvomaan noihin selätyksiin tuntematta koiraa ja omistajaa , varsinkaan isoissa roduissa , missä vielä löytyy taistelutahtoakin. Oman ( varsinkin tuon isomman) rotuyhdistyksen kokemattomille omistajille kun neuvois ja vielä jo kärjistyneissä tapauksissa selätyksen , niin vois käydä melkoisen köpelöstikin... siis omistajalle ...
No sanottakoon kuitenkin, että tuo selätys on vanha ja joskus ihan toimivakin kikkakin isoillakin kuin muös pienillä ja sillä on koiria muun toimien ohella järjestykseenkin laitettu , jos se tehdään oikeaoppisesti ja sen vaarat huomioiden ja tiedetään tarkalleen mitä tehdään . Mutta johtaja - asemaa koiraan ei normaali kasvatuksessa tai ongelmatapauksissakaan todellakaan tarvi ottaa vain selätyksillä tai EDES lainkaan selätyksillä. Muitakin keinoja löytyy ja tuossa Tiger - Lilyn kirjoituksessa niitä tuli jo osaltaan.
Mitä enemmän koirien käyttäytymisestä tietää , niin sen vähemmän tarvii minkäänlaista voimaa .
No niinkuin sanoin , asioita voi tehdä eri tavoin , jokainen valitkoon tyylinsä ...
Ja tässä jokusessa vuosikymenissä kun on noita isoja ja pieniäkin vähän harrastanut ja muitakin tullut kouluttaneeksi, niin on tullut monennäköistä minäkin nähneeksi , kokeneeksi ja vahän oppineeksikin ...
Ps. Koira ei ole mustasukkainen. Sillä ei ole sellaista ominaisuutta. Se on meidän ihmisten ominaisuus ... - tiger-lily
kuule kirjoitti:
Selvennykseksi sulle,että en ikinä ole koiraa lyönyt,ettet kuvittele mun olevan joku koiran pieksijä.Niin, en toki tarkoittanutkaan, että kun koira tulee päälle niin otetaan vain kirja käteen ;) Mutta siis pitemmällä tähtäimellä niin kannattaa kunnolla tehdä johtajuusasiat selväksi ja se ei onnistu väkivallalla.
Olenhan minä noita koiria muutaman kasvattanut... Osalla oli ongelmia, osalla ei. Olen myös joutunut selättämään isohkon sekarotuisen ja siitä ei ollut ainakaan apua. Mitä kovemmin koiraa painoin maahan, sitä raivokkaammin se taisteli vastaan. Tämän koiran kanssa auttoivat juuri nuo mainitsemani pehmeät keinot.
Tällä hetkellä minulla on yksi nuori koira, jolle on alusta saakka tehty selväksi, kuka on lauman johtaja. Ristiriitoja ei ole koskaan tullut, koira on iloinen, kiltti, tottelevainen sekä kunnioittaa meitä ihmisiä. - alistaja
tiger-lily kirjoitti:
Niin, en toki tarkoittanutkaan, että kun koira tulee päälle niin otetaan vain kirja käteen ;) Mutta siis pitemmällä tähtäimellä niin kannattaa kunnolla tehdä johtajuusasiat selväksi ja se ei onnistu väkivallalla.
Olenhan minä noita koiria muutaman kasvattanut... Osalla oli ongelmia, osalla ei. Olen myös joutunut selättämään isohkon sekarotuisen ja siitä ei ollut ainakaan apua. Mitä kovemmin koiraa painoin maahan, sitä raivokkaammin se taisteli vastaan. Tämän koiran kanssa auttoivat juuri nuo mainitsemani pehmeät keinot.
Tällä hetkellä minulla on yksi nuori koira, jolle on alusta saakka tehty selväksi, kuka on lauman johtaja. Ristiriitoja ei ole koskaan tullut, koira on iloinen, kiltti, tottelevainen sekä kunnioittaa meitä ihmisiä.Joo se on selvää että koira panee hanttiin aina vaan kovemmin jos painat sitä kovemmin,MUTTA vaan jos se luulee olevansa johtaja.Jos sille taas on selvä että sinä olet johtaja niin se vaan on maassa ja odottaa että johtaja päästää sen pois eikä yritä uhmata johtajaa.Mutta jos se alkaa laittamaan hanttiin niin ÄLÄ MILLOINKAAN anna sen voittaa,jos luulet että et mahda sille niin älä edes aloita painia!
Liian monasti näkee että kun koira laittaa hanttiin niin luovutetaan ja sanotaan että "ei tämä paini auta" ja se on vaan koiralle merkki että se on niskan päällä
Se on ihmisen näkökulmasta ehkä väkivaltaa,mutta jos et satuta koiraa se ei tosiaankaan ole koiran näkökulmasta väkivaltaa vaan yksinkertaisesti johtajan merkki siitä kuka "määrää" ja sillä hyvä.Siten koirat ratkovat arvojärjestyksen itsekin.
Silloin jos koira on saanut yliotteen ja luulee olevansa "boss" niin silloin ei ole aika lukea kirjoista sinänsä hyviä neuvoja vaan toimia ja NOPEASTI,mutta yleensä kirjojen jutut on enemmänkin pitkän tähtäimen keinoja siitä miten "pidetään" koira pennusta alkaen alempana eikä niinkään miten se "tiputetaan" takaisin alas jos se on saanut yliotteen(...poikkeus on tietenkin ongelman ratkonta kirjat) - tiger-lily
alistaja kirjoitti:
Joo se on selvää että koira panee hanttiin aina vaan kovemmin jos painat sitä kovemmin,MUTTA vaan jos se luulee olevansa johtaja.Jos sille taas on selvä että sinä olet johtaja niin se vaan on maassa ja odottaa että johtaja päästää sen pois eikä yritä uhmata johtajaa.Mutta jos se alkaa laittamaan hanttiin niin ÄLÄ MILLOINKAAN anna sen voittaa,jos luulet että et mahda sille niin älä edes aloita painia!
Liian monasti näkee että kun koira laittaa hanttiin niin luovutetaan ja sanotaan että "ei tämä paini auta" ja se on vaan koiralle merkki että se on niskan päällä
Se on ihmisen näkökulmasta ehkä väkivaltaa,mutta jos et satuta koiraa se ei tosiaankaan ole koiran näkökulmasta väkivaltaa vaan yksinkertaisesti johtajan merkki siitä kuka "määrää" ja sillä hyvä.Siten koirat ratkovat arvojärjestyksen itsekin.
Silloin jos koira on saanut yliotteen ja luulee olevansa "boss" niin silloin ei ole aika lukea kirjoista sinänsä hyviä neuvoja vaan toimia ja NOPEASTI,mutta yleensä kirjojen jutut on enemmänkin pitkän tähtäimen keinoja siitä miten "pidetään" koira pennusta alkaen alempana eikä niinkään miten se "tiputetaan" takaisin alas jos se on saanut yliotteen(...poikkeus on tietenkin ongelman ratkonta kirjat)Silloin, kun jouduin selättämään ensimmäisen koirani, isohkon sekarotuisen, olin itse pienikokoinen 14-vuotias. Hikipäässä painoin koiraa maahan, samalla koira puri minua minkä ehti ja murisi. Lopetin vasta, kun koira asettui. Onneksi minulla oli paksut vaatteet, kun oli talvi... Jouduin tekemään tätä monta kertaa, eikä siitä koskaan pidempiaikaista apua ollut. Koira alistui vasta, kun aloin käyttää noita lempeitä konsteja.
Nuo kirjat, joita tuossa aiemmin suosittelin, neuvovat juuri, miten pomoksi päässyt koira tiputetaan alemmas lempein konstein. Luepa! - Molossi
alistaja kirjoitti:
Joo se on selvää että koira panee hanttiin aina vaan kovemmin jos painat sitä kovemmin,MUTTA vaan jos se luulee olevansa johtaja.Jos sille taas on selvä että sinä olet johtaja niin se vaan on maassa ja odottaa että johtaja päästää sen pois eikä yritä uhmata johtajaa.Mutta jos se alkaa laittamaan hanttiin niin ÄLÄ MILLOINKAAN anna sen voittaa,jos luulet että et mahda sille niin älä edes aloita painia!
Silloin jos koira on saanut yliotteen ja luulee olevansa "boss" niin silloin ei ole aika lukea kirjoista sinänsä hyviä neuvoja vaan toimia ja NOPEASTI,mutta yleensä kirjojen jutut on enemmänkin pitkän tähtäimen keinoja siitä miten "pidetään" koira pennusta alkaen alempana eikä niinkään miten se "tiputetaan" takaisin alas jos se on saanut yliotteen(...poikkeus on tietenkin ongelman ratkonta kirjat)No tuo on totta tuosta selätyksestä , että on tarkkaan tiedettävä mitä tekee .
Pitää myös muistaa , että jos nyt joku haluaa koiraansa selättää , niin koiran " palauttaminen " tilanteesta on tärkeää .
No tuosta koirien keskenäisestä arvojärjestyksen selvittämisestä olen hieman eri mieltä .
Tuo " selättäminen " on vasta viimeinen ja harvinaisempi toiminta , varsinkin jos kyseessä on hyvän koirakielen omaavat koirat , jotka " normaalisti " ratkovat välejään . Ensin käytetään elekieltä , ja vasta sen jälkeen voi tulla kahnaus . Mutta , mitä parempi johtaja - asema on ihmisellä , niin vielä vähemmän tulee voimallisia välien selvittelyjä tai " alistamisia " , koiralaumassa mikä nyt yleensäkään voi toimia .
Ja en minä ainakaan " alista " koiriani missään tilanteessa . Ei ole tarpeen nuorena eikä vanhana .Minä teen oman asemani niin selväksi muilla tavoin , ettei minun tarvi koiriani selätellä .En harrasta sitä edes " leikillään " . Minä kun olen sitä mieltä , että ei hyvä johtaja käytä voimaa saati alista koiraansa turhaan.
Ainoa tilanne , jossa minä selättäisin koiran , oli sitten omani tai jonkun muun, niin olisi tilanne , jolloin mitään muuta ei voi tehdä , kuin puolustautua voimalla. Eli jos joku koira nyt jostain syystä hyökkäisi täysillä kimppuuni , eikä sitä olisi millään lailla voinut odottaa.
Ja kyllä niitä on koiraporukoita missä pikkukoira on pomo ( siis ihmisen jälkeen ) , eikä sitä asemaa ole hankittu voimalla vaan henkisellä kapasiteetillä ja melkoisella koiran kielellä ...
Ja nykypäivänä moni pätevä ongelmakoirakouluttajakin käyttää hyökkäävien koirien kanssa juuri tuota " ongelman ratkontaa " muulla tavalla tavalla kuin selätyksillä tai niiden opettamisella asiakkailleen. Vaihtoehtoja kun on nykypäivänä ...
Juu , ja itselleni ei tulisi mieleenkään harrastaa mitään provoilu - tai alistamisjutuja koirieni kanssa , ei pienten tai isojen , tai minkään rodun . Ja onneksi minun isomman rodun rotuyhdistyksen moloisseille ei missään nimessä suositella mitään provoilu - tai alistamisleikkejä kenenkään järkevän kasvattajan toimesta ...
No jokainen tyylillään :o) - alistaja
Molossi kirjoitti:
No tuo on totta tuosta selätyksestä , että on tarkkaan tiedettävä mitä tekee .
Pitää myös muistaa , että jos nyt joku haluaa koiraansa selättää , niin koiran " palauttaminen " tilanteesta on tärkeää .
No tuosta koirien keskenäisestä arvojärjestyksen selvittämisestä olen hieman eri mieltä .
Tuo " selättäminen " on vasta viimeinen ja harvinaisempi toiminta , varsinkin jos kyseessä on hyvän koirakielen omaavat koirat , jotka " normaalisti " ratkovat välejään . Ensin käytetään elekieltä , ja vasta sen jälkeen voi tulla kahnaus . Mutta , mitä parempi johtaja - asema on ihmisellä , niin vielä vähemmän tulee voimallisia välien selvittelyjä tai " alistamisia " , koiralaumassa mikä nyt yleensäkään voi toimia .
Ja en minä ainakaan " alista " koiriani missään tilanteessa . Ei ole tarpeen nuorena eikä vanhana .Minä teen oman asemani niin selväksi muilla tavoin , ettei minun tarvi koiriani selätellä .En harrasta sitä edes " leikillään " . Minä kun olen sitä mieltä , että ei hyvä johtaja käytä voimaa saati alista koiraansa turhaan.
Ainoa tilanne , jossa minä selättäisin koiran , oli sitten omani tai jonkun muun, niin olisi tilanne , jolloin mitään muuta ei voi tehdä , kuin puolustautua voimalla. Eli jos joku koira nyt jostain syystä hyökkäisi täysillä kimppuuni , eikä sitä olisi millään lailla voinut odottaa.
Ja kyllä niitä on koiraporukoita missä pikkukoira on pomo ( siis ihmisen jälkeen ) , eikä sitä asemaa ole hankittu voimalla vaan henkisellä kapasiteetillä ja melkoisella koiran kielellä ...
Ja nykypäivänä moni pätevä ongelmakoirakouluttajakin käyttää hyökkäävien koirien kanssa juuri tuota " ongelman ratkontaa " muulla tavalla tavalla kuin selätyksillä tai niiden opettamisella asiakkailleen. Vaihtoehtoja kun on nykypäivänä ...
Juu , ja itselleni ei tulisi mieleenkään harrastaa mitään provoilu - tai alistamisjutuja koirieni kanssa , ei pienten tai isojen , tai minkään rodun . Ja onneksi minun isomman rodun rotuyhdistyksen moloisseille ei missään nimessä suositella mitään provoilu - tai alistamisleikkejä kenenkään järkevän kasvattajan toimesta ...
No jokainen tyylillään :o)Joo,totta puhut en voi kiistää sitä millään,nutta kuten sanoit jokainen tavallaan.
Teksistäsi päätellen kasvatat koisiasi hieman hellemmin kuin minä (enkä tosiaan tarkoita että itse löisin tai satuttaisin koiraa),mutta mielestäni kovempi luontoisten koirien kanssa pitää olla hieman kovempi nimenomaan "henkisessä johtajuudessa" ja jos kaikki menee hyvin niin pehmeämmätkin jutut toimii ERITTÄIN hyvin.
Ja kuten sanoit koirilla elekieli yleensä riittää,mutta kun on kaksi "kylän kovinta äijää" vastakkain niin elekieli ei saatakkaan riittää ja ymmärsin että kysyjän tapauksessa on tällainen "itsestään liikoja luuleva" koira kyseessä,joka ei tavallisia keinoja kuuntele niin silloin laitetaan vaihde kakkoselle ja laitetaan koira tottelemaan vaikka vähän kovemman kautta(ei satuttamalla)
Ilmeisesti käsitit hieman väärin "provoiluni"(...tai ilmaisin itseni huonosti),mutta sehän on ihan suoraan oppikirjoista että ruokakuppi annetaan vasta kun koira istuu ja sinä osoitat että annat sen vasta kun sinä niin päätät tai kun leikkaat kynsiä niin koiran pitää vaan olla ja kestää (yleisesti koirat ei tykkää kun kynsiä leikataan) samoin kun katsot hampaita tai peset koiran(oma koirani ei oikein tykkää suihkusta)...periaatteessa joka kerta osoitat koirallesi että olet sitä ylempänä kun "pakotat"sen johonkin.Ja siihen samaan johtajuuden osoittamiseen perustuu kaikki ongelma koira jutut.
Älä ymmärrä väärin kun puhun kuka on ylempänä ja kuka alempana,koska laumaeläimillä se on erittäin tärkeää,vaikka ihmisestä se tuntuu "alistamiselta".
Kun katsot miten nuori koira ja vanha koira leikkii keskenään niin vanhempi ottaa välillä sen nuoremman maahan alleen ja osoittaa kuka on "kingi" (itse asiassa se voi tapahtua tosi nopeastikin)
Tiedän että pikkukoirakin voi olla porukan pomo,mutta jos siinä porukassa sattuu olemaan joku vähän kovempi luontoinen iso koira niin sen pikkukoiran pomoilut voi olla aika lyhytaikaisia.Olen nimittäin nähnyt kun isotkaan koirat ei oikein saa ilman tikkejä selvyyttä kuka oikein määrää.
Niin että koiria on niin monen luontoisia ja niitä on käsiteltävä sen mukaan.Samat tavat ei ehkä ole sopivia Labbikselle tai esim.Rotikalle - Tuitsu
Molossi kirjoitti:
Ensinnäkin olen Tiger - Lilyn kanssa samoilla linjoilla . No ONNEKSI on tässä tapauksessa kyseessä pieni koira ... Itse EN lähtisi missään nimessä neuvomaan noihin selätyksiin tuntematta koiraa ja omistajaa , varsinkaan isoissa roduissa , missä vielä löytyy taistelutahtoakin. Oman ( varsinkin tuon isomman) rotuyhdistyksen kokemattomille omistajille kun neuvois ja vielä jo kärjistyneissä tapauksissa selätyksen , niin vois käydä melkoisen köpelöstikin... siis omistajalle ...
No sanottakoon kuitenkin, että tuo selätys on vanha ja joskus ihan toimivakin kikkakin isoillakin kuin muös pienillä ja sillä on koiria muun toimien ohella järjestykseenkin laitettu , jos se tehdään oikeaoppisesti ja sen vaarat huomioiden ja tiedetään tarkalleen mitä tehdään . Mutta johtaja - asemaa koiraan ei normaali kasvatuksessa tai ongelmatapauksissakaan todellakaan tarvi ottaa vain selätyksillä tai EDES lainkaan selätyksillä. Muitakin keinoja löytyy ja tuossa Tiger - Lilyn kirjoituksessa niitä tuli jo osaltaan.
Mitä enemmän koirien käyttäytymisestä tietää , niin sen vähemmän tarvii minkäänlaista voimaa .
No niinkuin sanoin , asioita voi tehdä eri tavoin , jokainen valitkoon tyylinsä ...
Ja tässä jokusessa vuosikymenissä kun on noita isoja ja pieniäkin vähän harrastanut ja muitakin tullut kouluttaneeksi, niin on tullut monennäköistä minäkin nähneeksi , kokeneeksi ja vahän oppineeksikin ...
Ps. Koira ei ole mustasukkainen. Sillä ei ole sellaista ominaisuutta. Se on meidän ihmisten ominaisuus ...menihän tämäkin taas väittelyksi siitä, kuinka koiria tulisi kasvattaa/kouluttaa.
En tiedä mitä molossi käsitit tuolla alistamisella, ei varmaan kukaan jotain koirista tietävä, tarkoita sillä, että koira heitetään kanveesiin, istutaan päälle ja pidetään siellä niin kauan että, koira pelkää omistajaansa.
Alistaminen, kun sen osaa on todella tarpeen ns. ongelmakoirien kanssa.
Eikä tietenkään niin, että koira alkaa pelkäämään, järkihän sen jo sanoo, että silloin koirasta tulee vielä kahelimpi.
Noi pehmeät kasvatuslinjat on täysin hyvät, kun koiran kanssa pennusta on pystytty selvittämään kuka porukassa käskee. Ja useinhan siinä ei tarvita alistamista ollenkaan.
Mutta, meitä ihmisiä, niinkuin koiriakin on erilaisia, ja kun koira on jo saanut ihmisen ns. alistettua... tilanne täytyy kääntää.
Meillä ei koirat joudu nöyristelemään, ja silti tottelevat minua.
Ja jos nyt luit ketjun alkuun niin kyseessä ei ollut isokoira.
Minullakin on kokemusta koirista, isoista, pienistä, ongelmakoirista, ym. yli kolmenkymmenenvuoden ajalta, olen joutunut joskus alistamaan, mutta ikinä minua ei ole oma koira purrut. - alistaja
Tuitsu kirjoitti:
menihän tämäkin taas väittelyksi siitä, kuinka koiria tulisi kasvattaa/kouluttaa.
En tiedä mitä molossi käsitit tuolla alistamisella, ei varmaan kukaan jotain koirista tietävä, tarkoita sillä, että koira heitetään kanveesiin, istutaan päälle ja pidetään siellä niin kauan että, koira pelkää omistajaansa.
Alistaminen, kun sen osaa on todella tarpeen ns. ongelmakoirien kanssa.
Eikä tietenkään niin, että koira alkaa pelkäämään, järkihän sen jo sanoo, että silloin koirasta tulee vielä kahelimpi.
Noi pehmeät kasvatuslinjat on täysin hyvät, kun koiran kanssa pennusta on pystytty selvittämään kuka porukassa käskee. Ja useinhan siinä ei tarvita alistamista ollenkaan.
Mutta, meitä ihmisiä, niinkuin koiriakin on erilaisia, ja kun koira on jo saanut ihmisen ns. alistettua... tilanne täytyy kääntää.
Meillä ei koirat joudu nöyristelemään, ja silti tottelevat minua.
Ja jos nyt luit ketjun alkuun niin kyseessä ei ollut isokoira.
Minullakin on kokemusta koirista, isoista, pienistä, ongelmakoirista, ym. yli kolmenkymmenenvuoden ajalta, olen joutunut joskus alistamaan, mutta ikinä minua ei ole oma koira purrut.Juuri tuota yritin sanoa !!!
Osaat näköjään kertoa saman asian paljon paremmin kuin minä...yritin kirjoittaa samaa asiaa ,mutta vaan monta sivullsta turhaa tekstiä
...mutta ei ole tarkoitus alkaa väitellä kuka kouluttaa parhaiten, koska kukaan ei tee sitä parhaiten vaan on MONIA tapoja tehdä se hyvin.Enkä yritä sanoa että tekisin sitä sen paremmin kuin muut,mutta omat koirani ovat aina totelleet ja käyttäytynyt oikein hyvin näillä metodeilla - Molossi
alistaja kirjoitti:
Joo,totta puhut en voi kiistää sitä millään,nutta kuten sanoit jokainen tavallaan.
Teksistäsi päätellen kasvatat koisiasi hieman hellemmin kuin minä (enkä tosiaan tarkoita että itse löisin tai satuttaisin koiraa),mutta mielestäni kovempi luontoisten koirien kanssa pitää olla hieman kovempi nimenomaan "henkisessä johtajuudessa" ja jos kaikki menee hyvin niin pehmeämmätkin jutut toimii ERITTÄIN hyvin.
Ja kuten sanoit koirilla elekieli yleensä riittää,mutta kun on kaksi "kylän kovinta äijää" vastakkain niin elekieli ei saatakkaan riittää ja ymmärsin että kysyjän tapauksessa on tällainen "itsestään liikoja luuleva" koira kyseessä,joka ei tavallisia keinoja kuuntele niin silloin laitetaan vaihde kakkoselle ja laitetaan koira tottelemaan vaikka vähän kovemman kautta(ei satuttamalla)
Ilmeisesti käsitit hieman väärin "provoiluni"(...tai ilmaisin itseni huonosti),mutta sehän on ihan suoraan oppikirjoista että ruokakuppi annetaan vasta kun koira istuu ja sinä osoitat että annat sen vasta kun sinä niin päätät tai kun leikkaat kynsiä niin koiran pitää vaan olla ja kestää (yleisesti koirat ei tykkää kun kynsiä leikataan) samoin kun katsot hampaita tai peset koiran(oma koirani ei oikein tykkää suihkusta)...periaatteessa joka kerta osoitat koirallesi että olet sitä ylempänä kun "pakotat"sen johonkin.Ja siihen samaan johtajuuden osoittamiseen perustuu kaikki ongelma koira jutut.
Älä ymmärrä väärin kun puhun kuka on ylempänä ja kuka alempana,koska laumaeläimillä se on erittäin tärkeää,vaikka ihmisestä se tuntuu "alistamiselta".
Kun katsot miten nuori koira ja vanha koira leikkii keskenään niin vanhempi ottaa välillä sen nuoremman maahan alleen ja osoittaa kuka on "kingi" (itse asiassa se voi tapahtua tosi nopeastikin)
Tiedän että pikkukoirakin voi olla porukan pomo,mutta jos siinä porukassa sattuu olemaan joku vähän kovempi luontoinen iso koira niin sen pikkukoiran pomoilut voi olla aika lyhytaikaisia.Olen nimittäin nähnyt kun isotkaan koirat ei oikein saa ilman tikkejä selvyyttä kuka oikein määrää.
Niin että koiria on niin monen luontoisia ja niitä on käsiteltävä sen mukaan.Samat tavat ei ehkä ole sopivia Labbikselle tai esim.RotikalleNo ensinnäkin minä taas kerran korostan , että jokainen tyylillään . Enkä ole myöskään sanonut , että sinun tyylisi on väärä , enkä koskaan sano niin kenenkään tekemisistä . Sanoin vain , että vaihtoehtoja on, olkoonkin kyseessä kovempikin rotu tai yksilöt . No tuosta hellemmästä kasvatuksesta en tiedä , voi olla tai ei , mutta eiköhän kyse ole meillä kummallakin enemmän määrätietoisuudesta ja päättäväisyydestä , toteutuu se sitten miten kummallakin :) . Enkä minä myöskään ole missään vaiheessa uskonut , että sinulla on lyömisestä tai väkivallasta kyse. Ja minähän myöskin sanoin , että selättäminen on hyvä vanha konsti , JOS sen taitaa oikein . Kaikki kun sitä ei valitettavasti taida , ja silloin vaan soppa sakenee ... Sen verran kauan minäkin olen koirien kanssa ollut, että aikoinaan ei muita vaihtoehtoja edes ollut .
Ja tuossa oli se minun pointtini koko ajan , jonka nyt kirjoituksessasi sanoit , " henkisestä johtajuudessa " ! Sitähän minä olen koko ajan tarkoittanut. Että se on kaiken A ja O . Minä vaan olen sitä mieltä , että jos ja kun sen taitaa , niin voimaa ei tarvita .
Ja tuosta elekielestä , niin siinähän koirat myös eroavat susista , että sudethan käyttävät sitä niin pitkälle , kuin mahdollista . Koirat eivät , johtuen osaltaan eri rotujen jalostuksesta ja osaltaan siitä , että niillä ei ole kaikilla kieli hallinnassa johtuen eri seikoista . Lähinnä meidän ihmisten syy ...
No tuosta " provoilusta " , en tosiaan ymmärtänyt sitä noin kun nyt sanoit , käsitin sen edellisestä tekstistäsi lähinnä muulla tavalla ( alistaminen ) , Mutta tämän mitä nyt kirjoitit ( ruokakupit ym. ) niin tämän allekirjoitan täysin , niin se juuri menee ja näin meilläkin on tehty. Eikä meilläkään ( poikkeus yksi eri rotu aikoinaan ) pidä suihkuttelusta :). Mutta eipähän niillä ole muuta vaihtoehtoa , ja kun tuo henkinen puoli johtajuudessa on kunnossa , niin eipähän ole tarvinnut raahata 50 kiloisia koiria alakertaan pesulle. Itse ne sinne käskystä menee , tosin myönnettäköön harmistuneen näköisenä ( vitsin tynkää ... :o) )
Voi olla ehkä me puhumme vaan nyt tuosta " alistamisesta " hieman eri merkityksesssä , minä tarkoitan ja painotan nimenomaan sitä henkistä puolta . Ja tuo pikkukoira vertaus oli osaltaan vertaus siitä .
Ensi kertaa näin asian livenä aikoinaan , kun joskus 80 - luvulla eräällä itse arvostamallani ongelmakoirakouluttajalla laumassa käppänä oli hänen jälkeensä seuraavana , laumassa jossa oli suursnautsereuta ja vähän muitakin isoja .
Eli siinä näkyi se henkinen vahvuus ja tietenkin niiden isompien piti olla hyvän koirankielen omaavia , eihän se muuten olisi toiminut...
Ja oli ja on kyseessä myös melkoinen johtaja niillä , siis ihminen ...
Juu ja olen minäkin nähnyt noita pahojakin välienselvittelyitä , eiköhän jokainen kauan koirien kanssa tekemisissä ole ollut , mutta siinä taas tullaan siihen , että koirilla on noita eri piirteitä myös verrattuna susiin , kuten kynnys voimankäyttöön matalampi, johtuen niistä asioista, jotka jo mainitsin . Parhaiten se näkyy jo rotujen eroavaisuudessa , on rotuja jotka sopivat isoonkin porukkaan elämään , ja sitten niitä jolle yksikin samaa sukupuolta on melkoisen hankalaa . Johtuen nimenomaan alkuperäisestä jalostuksesta tiettyyn työhön, jossa ei sosiaalisuutta muita kohtaan pahemmin sallittu ...
No oli kyseessä rotu mikä tahansa , niin kaiken A ja O on se , että johtaja on aina ihminen , määrätietoinen , oikeudenmukainen , jonka alaisena on hyvä olla , eikä koiran tarvi kokeilla asemaansa .
Ja minä ole sitä mieltä , että samat tavat sopii , jos ne vaan tekee oikein .
Ja täällä kun joku puhui alistamisen tarpeelisuudesta , niin ole yhä sitä mieltä , että jos puhutaan selättämisestä , niin olen eri mieltä , mutta jos puhutaan siinä mielessä mistä alistaja puhui viimeisessä kirjoituksesssa ( ruokakuppi ym . ) niin siinä ole täysin samaa mieltä .
No alunperin oman vastaukseni tarkoitus oli antaa vain vaihtoehto ja sanoa omamielipiteeni . Minäkin olen koirien kansa ollut tekemisissä ( omistanut ( yli 30 vuotta ) ja kouluttanut myös muiden , tai lähinnä kouluttanut muita kouluttamaan koiriaan ja käsittelemään ( n.15 vuotta ) ja autellut muutamia ongelmakoiriakin , jos tällä nyt mitään merkitystä on...
Niin ja ei tuo nykyinen ( 20 vuotta kohta ) toinen rotukaan siitä helpommasta päästä ole . Sen kanssa ei paljon virheitä kannata tehdä ...
On nääs aika " äijää " monet ja nartutkin, heh ...
Ja alistaja, kanssasi oli ihan MUKAVA vaihtaa mielipiteitä. Sinä kuulut siihen harvaan kirjoittajaluokkaan, joka voi asiallisesti keskustella eri mielipiteistäkin :o) . Ja minäkin voin kirjoitella vähän töksähtelevästi , kun tuo puhepuoli kun sujuu paljon paremmin jo harrastuksenkin vuoksi osaltaan.
itse en ole ottanut tätä ainakaan väittelyksi , vaan ihan asialliseksi keskusteluksi ...
Tulipa alkuperäistä kysymystä käytyä vähän eri kantilta vaan läpi...
Ja yhä edelleen , jokainen tyylillään :)
Huh , tulipa pitkä kirjoitus, mutta tuo koirien käyttäytyminen kun on intohimoni ...
Ja eiköhän ketjun aloittajakin saanut ainakin monenmoista vinkkejä. Siitä vaan valitsee itselleen sopivaa. Se on se pääasia !
Ei muuta kuin helteistä päivänjatkoa sinulle ja muillekin , jos tämän lukevat !
Minä menen nyt tarkistamaan , ettei koirat ole tuolla pihalla jo pyörtyneet ... - alistaja
Molossi kirjoitti:
No ensinnäkin minä taas kerran korostan , että jokainen tyylillään . Enkä ole myöskään sanonut , että sinun tyylisi on väärä , enkä koskaan sano niin kenenkään tekemisistä . Sanoin vain , että vaihtoehtoja on, olkoonkin kyseessä kovempikin rotu tai yksilöt . No tuosta hellemmästä kasvatuksesta en tiedä , voi olla tai ei , mutta eiköhän kyse ole meillä kummallakin enemmän määrätietoisuudesta ja päättäväisyydestä , toteutuu se sitten miten kummallakin :) . Enkä minä myöskään ole missään vaiheessa uskonut , että sinulla on lyömisestä tai väkivallasta kyse. Ja minähän myöskin sanoin , että selättäminen on hyvä vanha konsti , JOS sen taitaa oikein . Kaikki kun sitä ei valitettavasti taida , ja silloin vaan soppa sakenee ... Sen verran kauan minäkin olen koirien kanssa ollut, että aikoinaan ei muita vaihtoehtoja edes ollut .
Ja tuossa oli se minun pointtini koko ajan , jonka nyt kirjoituksessasi sanoit , " henkisestä johtajuudessa " ! Sitähän minä olen koko ajan tarkoittanut. Että se on kaiken A ja O . Minä vaan olen sitä mieltä , että jos ja kun sen taitaa , niin voimaa ei tarvita .
Ja tuosta elekielestä , niin siinähän koirat myös eroavat susista , että sudethan käyttävät sitä niin pitkälle , kuin mahdollista . Koirat eivät , johtuen osaltaan eri rotujen jalostuksesta ja osaltaan siitä , että niillä ei ole kaikilla kieli hallinnassa johtuen eri seikoista . Lähinnä meidän ihmisten syy ...
No tuosta " provoilusta " , en tosiaan ymmärtänyt sitä noin kun nyt sanoit , käsitin sen edellisestä tekstistäsi lähinnä muulla tavalla ( alistaminen ) , Mutta tämän mitä nyt kirjoitit ( ruokakupit ym. ) niin tämän allekirjoitan täysin , niin se juuri menee ja näin meilläkin on tehty. Eikä meilläkään ( poikkeus yksi eri rotu aikoinaan ) pidä suihkuttelusta :). Mutta eipähän niillä ole muuta vaihtoehtoa , ja kun tuo henkinen puoli johtajuudessa on kunnossa , niin eipähän ole tarvinnut raahata 50 kiloisia koiria alakertaan pesulle. Itse ne sinne käskystä menee , tosin myönnettäköön harmistuneen näköisenä ( vitsin tynkää ... :o) )
Voi olla ehkä me puhumme vaan nyt tuosta " alistamisesta " hieman eri merkityksesssä , minä tarkoitan ja painotan nimenomaan sitä henkistä puolta . Ja tuo pikkukoira vertaus oli osaltaan vertaus siitä .
Ensi kertaa näin asian livenä aikoinaan , kun joskus 80 - luvulla eräällä itse arvostamallani ongelmakoirakouluttajalla laumassa käppänä oli hänen jälkeensä seuraavana , laumassa jossa oli suursnautsereuta ja vähän muitakin isoja .
Eli siinä näkyi se henkinen vahvuus ja tietenkin niiden isompien piti olla hyvän koirankielen omaavia , eihän se muuten olisi toiminut...
Juu ja olen minäkin nähnyt noita pahojakin välienselvittelyitä , eiköhän jokainen kauan koirien kanssa tekemisissä ole ollut , mutta siinä taas tullaan siihen , että koirilla on noita eri piirteitä myös verrattuna susiin , kuten kynnys voimankäyttöön matalampi, johtuen niistä asioista, jotka jo mainitsin . Parhaiten se näkyy jo rotujen eroavaisuudessa , on rotuja jotka sopivat isoonkin porukkaan elämään , ja sitten niitä jolle yksikin samaa sukupuolta on melkoisen hankalaa . Johtuen nimenomaan alkuperäisestä jalostuksesta tiettyyn työhön, jossa ei sosiaalisuutta muita kohtaan pahemmin sallittu ...
No oli kyseessä rotu mikä tahansa , niin kaiken A ja O on se , että johtaja on aina ihminen , määrätietoinen , oikeudenmukainen , jonka alaisena on hyvä olla , eikä koiran tarvi kokeilla asemaansa .
Ja täällä kun joku puhui alistamisen tarpeelisuudesta , niin ole yhä sitä mieltä , että jos puhutaan selättämisestä , niin olen eri mieltä , mutta jos puhutaan siinä mielessä mistä alistaja puhui viimeisessä kirjoituksesssa ( ruokakuppi ym . ) niin siinä ole täysin samaa mieltä .
No alunperin oman vastaukseni tarkoitus oli antaa vain vaihtoehto ja sanoa omamielipiteeni . Minäkin olen koirien kansa ollut tekemisissä ( omistanut ( yli 30 vuotta ) ja kouluttanut myös muiden , tai lähinnä kouluttanut muita kouluttamaan koiriaan ja käsittelemään ( n.15 vuotta ) ja autellut muutamia ongelmakoiriakin , jos tällä nyt mitään merkitystä on...
Niin ja ei tuo nykyinen ( 20 vuotta kohta ) toinen rotukaan siitä helpommasta päästä ole . Sen kanssa ei paljon virheitä kannata tehdä ...
Ja alistaja, kanssasi oli ihan MUKAVA vaihtaa mielipiteitä. Sinä kuulut siihen harvaan kirjoittajaluokkaan, joka voi asiallisesti keskustella eri mielipiteistäkin :o) . Ja minäkin voin kirjoitella vähän töksähtelevästi , kun tuo puhepuoli kun sujuu paljon paremmin jo harrastuksenkin vuoksi osaltaan.
itse en ole ottanut tätä ainakaan väittelyksi , vaan ihan asialliseksi keskusteluksi ...
Huh , tulipa pitkä kirjoitus, mutta tuo koirien käyttäytyminen kun on intohimoni ...
Ja eiköhän ketjun aloittajakin saanut ainakin monenmoista vinkkejä. Siitä vaan valitsee itselleen sopivaa. Se on se pääasia !
Minä menen nyt tarkistamaan , ettei koirat ole tuolla pihalla jo pyörtyneet ...Tuli muuten aikamoinen nimimerkki :o)
Joo arvelinkin että loppujen lopuksi ollaan aika samoilla jäljillä ja kuten sanoit tämä oli varmaan harvoja keskusteluja täällä joissa erimieltä oleminen ei johtanut riitaan.Yleensä jos ei muuta keksitä niin puututaan vaikka kirjoitusvirheisiin.
On vaan niin vaikea saada yhdelle sivulle kirjoitetuksi juuri se mitä tarkoittaa...puhuminen olisi vaan niin paljon helpompaa
Ja korostin sitä väkivallattomuutta vaan siksi ettei kenellekään tulisi missään tapauksessa mielikuvaa hakkaamisesta.
Kuten sanoit ihmisen jalostus on johtanut siihen että jotkin rodut ovat kuin ulkomaalaisia keskenään johtuen ihmisen turhasta halusta muokata ulkonäköä niin että ne ei voi kommunikoida keskenään
Hyvää kesän jatkoa sinnekin - Tuitsu
Molossi kirjoitti:
No ensinnäkin minä taas kerran korostan , että jokainen tyylillään . Enkä ole myöskään sanonut , että sinun tyylisi on väärä , enkä koskaan sano niin kenenkään tekemisistä . Sanoin vain , että vaihtoehtoja on, olkoonkin kyseessä kovempikin rotu tai yksilöt . No tuosta hellemmästä kasvatuksesta en tiedä , voi olla tai ei , mutta eiköhän kyse ole meillä kummallakin enemmän määrätietoisuudesta ja päättäväisyydestä , toteutuu se sitten miten kummallakin :) . Enkä minä myöskään ole missään vaiheessa uskonut , että sinulla on lyömisestä tai väkivallasta kyse. Ja minähän myöskin sanoin , että selättäminen on hyvä vanha konsti , JOS sen taitaa oikein . Kaikki kun sitä ei valitettavasti taida , ja silloin vaan soppa sakenee ... Sen verran kauan minäkin olen koirien kanssa ollut, että aikoinaan ei muita vaihtoehtoja edes ollut .
Minä menen nyt tarkistamaan , ettei koirat ole tuolla pihalla jo pyörtyneet ...Kirjoitan nyt minäkin vielä tähän väliin vaikka ajattelinkin et lueskelen vaan, kun asiantuntijoita on paikalla.
Tarkoititko vai käsitinkö väärin, minulle jonain kuittailuna sen kun kerroin kuinka kauan olen ollut ja minkälaisten koirien kanssa tekemisissä.
Kun kirjoitit että, niin minäkin ym. ym.
Kirjoitukseni tarkoitus ei ollut eikä ikinä ole, väheksyä muiden kokemuksia.
Mutta en myöskään täysin tajua tuota asennetta, kyseessä on sellainen rotu, jonka kanssa virheitä ei sovi tehdä jne.,
Ei ole rotua, jonka kanssa voit riskittömästi tehdä virheitä.
Ja molossikoirista tuntuu olevan liikkeellä legenda, jonka mukaan ne olisivat jotenkin vaarallisempia kuin muut, että älä nyt vahvista tätä typerää uskomusta. - alistaja
Tuitsu kirjoitti:
Kirjoitan nyt minäkin vielä tähän väliin vaikka ajattelinkin et lueskelen vaan, kun asiantuntijoita on paikalla.
Tarkoititko vai käsitinkö väärin, minulle jonain kuittailuna sen kun kerroin kuinka kauan olen ollut ja minkälaisten koirien kanssa tekemisissä.
Mutta en myöskään täysin tajua tuota asennetta, kyseessä on sellainen rotu, jonka kanssa virheitä ei sovi tehdä jne.,
Ja molossikoirista tuntuu olevan liikkeellä legenda, jonka mukaan ne olisivat jotenkin vaarallisempia kuin muut, että älä nyt vahvista tätä typerää uskomusta.**Ja molossikoirista tuntuu olevan liikkeellä legenda, jonka mukaan ne olisivat jotenkin vaarallisempia kuin muut, että älä nyt vahvista tätä typerää uskomusta.**
Joo,onhan sitä legendaa...
Mutta välillä tuntuu että pienet "kultimussukat" on vaarallisimpia.
Syy:Jokainen joka ison (/vahvaluontoisen) koiran ottaa yleensä tietää ottaessaan että ne täytyy kouluttaa kunnolla tai...
Mutta pienet koirat jätetään monasti vähemmälle koulutukselle tai on hankittu perheeseen vain seuraksi eikä oikein kellään ole tietoa koiran koulutuksesta...tyyliin "eihän noin pieni saa pahaa aikaiseksi" ja niiden kanssa saattaa tulla tosi ongelma "johtajuudesta"...mutta eihän se pieni...
Vähän että kun ison molossin "rohjo" puree niin se on käsi poikki...koira hullu...koira lopetetaan...rotu on täysin arvaamaton...
Mutta kun perheen "kultimussukka" lokistaa niin sanotaan "se nyt on välillä vähän ärhäkkä...otatko muuten lisää kahvia..."
Ja molemmissa tapauksissa on periaatteessa tapahtunut sama pureminen.
En tarkoita tätä yleistääkseni niin että isojen koirien omistajat olisi parempia ja pienten muka "vaan jotain" ,mutta ehkä ison koiran ottoa harkitaan hieman tarkemmin kuin pienten ,joita (mielestäni) otetaan joskus vähän väärin perustein...10-vuotiaalle kun saa tarpeeksi hyvän keskiarvon tokariin? - Tuitsu
alistaja kirjoitti:
**Ja molossikoirista tuntuu olevan liikkeellä legenda, jonka mukaan ne olisivat jotenkin vaarallisempia kuin muut, että älä nyt vahvista tätä typerää uskomusta.**
Joo,onhan sitä legendaa...
Mutta välillä tuntuu että pienet "kultimussukat" on vaarallisimpia.
Syy:Jokainen joka ison (/vahvaluontoisen) koiran ottaa yleensä tietää ottaessaan että ne täytyy kouluttaa kunnolla tai...
Mutta pienet koirat jätetään monasti vähemmälle koulutukselle tai on hankittu perheeseen vain seuraksi eikä oikein kellään ole tietoa koiran koulutuksesta...tyyliin "eihän noin pieni saa pahaa aikaiseksi" ja niiden kanssa saattaa tulla tosi ongelma "johtajuudesta"...mutta eihän se pieni...
Vähän että kun ison molossin "rohjo" puree niin se on käsi poikki...koira hullu...koira lopetetaan...rotu on täysin arvaamaton...
Mutta kun perheen "kultimussukka" lokistaa niin sanotaan "se nyt on välillä vähän ärhäkkä...otatko muuten lisää kahvia..."
Ja molemmissa tapauksissa on periaatteessa tapahtunut sama pureminen.
En tarkoita tätä yleistääkseni niin että isojen koirien omistajat olisi parempia ja pienten muka "vaan jotain" ,mutta ehkä ison koiran ottoa harkitaan hieman tarkemmin kuin pienten ,joita (mielestäni) otetaan joskus vähän väärin perustein...10-vuotiaalle kun saa tarpeeksi hyvän keskiarvon tokariin?Niin tätäpä juuri tarkoitin. Koira kun koira kokoon katsomatta, on opetettava, tietysti on rotuja, jotka luonnostaan ovat miellyttämisen haluisempia kuin toiset, ja siksi varmasti helpompi kouluttaa.
Mutta, alkuperäiseen ajatukseen tähdäten, koira siis pitää, olkoon se minkä kokoinen,rotuinen tahansa, saada ymmärtämään mistä laumassa on kyse.
Sain vain molossinkirjoituksesta sen kuvan ( ehkä väärän), tiedä sitä, et noi Molossit olis jotenkin erityisen hurjia ym.
Mutta kun sitä on moni muukin rotu, väärisä käsissä. - Molossi
Tuitsu kirjoitti:
Kirjoitan nyt minäkin vielä tähän väliin vaikka ajattelinkin et lueskelen vaan, kun asiantuntijoita on paikalla.
Ja molossikoirista tuntuu olevan liikkeellä legenda, jonka mukaan ne olisivat jotenkin vaarallisempia kuin muut, että älä nyt vahvista tätä typerää uskomusta.No omasta puolestani aihe oli jo käsitelty , mutta kun kysymys oli osoitettu minulle , niin toki vastaan .
Eli ensinnäkin yhdyn alistajan viimeiseen kirjoitukseen ... :)
Sitten Tuitsu, jos katsot niin edellinen kirjoitukseni oli osoitettu alistajalle . Se luki jo otsikossa . Toivotin myös lämmintä päivää ( vai mitä se nyt olikaan ) , myös kaikille , jotka sen lukivat , huomasitko sen.. .
Eli en todellakaan kuittaillut sinulle mitään , ei ole tapanani , koska kuten sanoin , minusta on mukava vaihtaa mielipiteitä ihmisten kanssa ,mutta ihan asiallisesti. Eri mielipiteitähän ihmisillä on , ja sehän sitä keskustelua saa aikaiseksi . Kaikki eivät siinä asialinjasssa pysy , ei tarvi kuin surffailla täällä , niin sen näkee ...
Ja jos luit sen edellisen kirjoitukseni , niin huomaat , että tapanani ei ole arvostella myöskään muiden tekemistä tai väheksyä , siksi juuri korostin , että JOKAINEN tyylillään . Jos tapanani olisi väheksyä ,niin enköhän olisi tyrkyttänyt vain omia mielipiteitäni ja vaihto - ehtoa sen sijaan , että korostin , että jokainen tyylillään ym.
Se miksi mainitsin omasta koirataustastani , oli sen vuoksi , että puhehan oli koiran käsittelystä ( muistaanko enää oikein itsekkään :) ) , eli tarkoitin sillä , että minulla on myös kokemusta omista puheistani , ei pelkkää mutu - juttua . Ihan samaa varmaan sinäkin tarkoitit . Eli EI se todellakaan ollut mitään kuittailua sinua tai ketään kohtaan . Enkä ylipäätään nää siinä mitään negatiivistä , jos joku mainitsee koirataustastaan .
Ja se mitä sanoin rodusta , tarkoitti ihan samaa asiaa , eli omilla metodeillani olen omat koirani saaneet ihan mukaviksi hyvin käyttäytyviksi koiriksi. Eli olen ainakin omalta kohdaltani tehnyt hyvää pr : ää niin yleensä koirille , kuin myös omille roduilleni , joka on minulle aika tärkeä asia. Mutta kuten alistaja sanoi , isoissa ne virheet todellakin huomataan paremmin . Niin ja siis positiivisin menetelmin , olen tuloksiini päässyt ... Joka oli näiden kirjoitusteni ydin.
Ja jos minä puhuisin jotain molossien vaarallisuudesta , niinkuin siinä nyt olisi jotain hienoa tai mainitsemisen arvoista ,päinvastoin, ja samalla puhun " pehmeistä arvoista " koirien käsittelyssä , niin eikö se nyt vähän anna ristiriitaista kuvaa minusta , jos ymmärsin asian , mitä luulit minun puhuvan . Oliko riittävän vaikeasti sanottu ... :)
No minä en ole kuullut mitään legendaa molossien vaarallisuudesta , eikä kiinnostakkaan . Ei ne ole vaarallisia koiria , tosin eivät kaikille sovi, kuten moni muukaan rotu kaikille ihmisille syystä tai toisesta . EI minullekaan sovi turkkirotu , vaikka monia ihailenkin, kun olen laiska turkin hoitaja .
Enkä muistaakseni maininnut mitään rodustani tai pikemmin roduistani , vai muistanko väärin ...
No kuten alistajan kanssa puhuttiin , niin aina ei onnistu saamaan kirjoittamalla itseään täysin selväksi . En minä ainakaan , joten toivon vaan , että tämä nyt oikaisi jotain , eikä sekoittanut enempää. Hiukan meni kyllä aloitusjutusta sivuun...
Niin ja asiantuntjaksi en minä ainakaan itseäni tituleeraa , annan sen kunnian muille ihan mielelläni . Olenpahan vaan koirien parissa melkein koko elämäni viettänyt ja niiden käyttäytymisestä intohimoisesti kiinnostunut... :o)
Helteistä kesää vaan edelleen ! - Tuitsu
Molossi kirjoitti:
No omasta puolestani aihe oli jo käsitelty , mutta kun kysymys oli osoitettu minulle , niin toki vastaan .
Eli ensinnäkin yhdyn alistajan viimeiseen kirjoitukseen ... :)
Sitten Tuitsu, jos katsot niin edellinen kirjoitukseni oli osoitettu alistajalle . Se luki jo otsikossa . Toivotin myös lämmintä päivää ( vai mitä se nyt olikaan ) , myös kaikille , jotka sen lukivat , huomasitko sen.. .
Eli en todellakaan kuittaillut sinulle mitään , ei ole tapanani , koska kuten sanoin , minusta on mukava vaihtaa mielipiteitä ihmisten kanssa ,mutta ihan asiallisesti. Eri mielipiteitähän ihmisillä on , ja sehän sitä keskustelua saa aikaiseksi . Kaikki eivät siinä asialinjasssa pysy , ei tarvi kuin surffailla täällä , niin sen näkee ...
Ja jos luit sen edellisen kirjoitukseni , niin huomaat , että tapanani ei ole arvostella myöskään muiden tekemistä tai väheksyä , siksi juuri korostin , että JOKAINEN tyylillään . Jos tapanani olisi väheksyä ,niin enköhän olisi tyrkyttänyt vain omia mielipiteitäni ja vaihto - ehtoa sen sijaan , että korostin , että jokainen tyylillään ym.
Se miksi mainitsin omasta koirataustastani , oli sen vuoksi , että puhehan oli koiran käsittelystä ( muistaanko enää oikein itsekkään :) ) , eli tarkoitin sillä , että minulla on myös kokemusta omista puheistani , ei pelkkää mutu - juttua . Ihan samaa varmaan sinäkin tarkoitit . Eli EI se todellakaan ollut mitään kuittailua sinua tai ketään kohtaan . Enkä ylipäätään nää siinä mitään negatiivistä , jos joku mainitsee koirataustastaan .
Ja se mitä sanoin rodusta , tarkoitti ihan samaa asiaa , eli omilla metodeillani olen omat koirani saaneet ihan mukaviksi hyvin käyttäytyviksi koiriksi. Eli olen ainakin omalta kohdaltani tehnyt hyvää pr : ää niin yleensä koirille , kuin myös omille roduilleni , joka on minulle aika tärkeä asia. Mutta kuten alistaja sanoi , isoissa ne virheet todellakin huomataan paremmin . Niin ja siis positiivisin menetelmin , olen tuloksiini päässyt ... Joka oli näiden kirjoitusteni ydin.
Ja jos minä puhuisin jotain molossien vaarallisuudesta , niinkuin siinä nyt olisi jotain hienoa tai mainitsemisen arvoista ,päinvastoin, ja samalla puhun " pehmeistä arvoista " koirien käsittelyssä , niin eikö se nyt vähän anna ristiriitaista kuvaa minusta , jos ymmärsin asian , mitä luulit minun puhuvan . Oliko riittävän vaikeasti sanottu ... :)
No minä en ole kuullut mitään legendaa molossien vaarallisuudesta , eikä kiinnostakkaan . Ei ne ole vaarallisia koiria , tosin eivät kaikille sovi, kuten moni muukaan rotu kaikille ihmisille syystä tai toisesta . EI minullekaan sovi turkkirotu , vaikka monia ihailenkin, kun olen laiska turkin hoitaja .
Enkä muistaakseni maininnut mitään rodustani tai pikemmin roduistani , vai muistanko väärin ...
No kuten alistajan kanssa puhuttiin , niin aina ei onnistu saamaan kirjoittamalla itseään täysin selväksi . En minä ainakaan , joten toivon vaan , että tämä nyt oikaisi jotain , eikä sekoittanut enempää. Hiukan meni kyllä aloitusjutusta sivuun...
Niin ja asiantuntjaksi en minä ainakaan itseäni tituleeraa , annan sen kunnian muille ihan mielelläni . Olenpahan vaan koirien parissa melkein koko elämäni viettänyt ja niiden käyttäytymisestä intohimoisesti kiinnostunut... :o)
Helteistä kesää vaan edelleen !Joo.. ihan ok. Kirjoitinkin että, ehkä käsitin väärin jne. Mut helteistä kesää vaan sinnekkin päin.
- alistaja
Joo on totta ettei koira ole mustasukkainen vaan se on ihmisten ongelma.
Mutta näyttää että koirasi pitää sinua alempana ja ukkoas ylempänä ,joten sinä joudut tällä hetkellä taistelemaan asemastasi.Yksi konsti on että kun ukkos tulee kotiin ja koira rupeaa ärhentelemään niin ukkosi tyrkkää (johtajan ominaisuudessa ) koiran pois ja ottaa sinut vierelleen.Tämä viestittää koiralle että JOHTAJA pitää sinua korkeammalla kuin koiraa.
Kun olette taas kahden ilman ukkoa niin voit ihan leikin varjolla laittaa sen selälleen ,mutta et päästäkkään sitä pois ennen kuin SINÄ haluat etkä kun KOIRA käskee...no siitä voi seurata pieni "konflikti" ,mutta tärkeintä on että AINA ja AINA sinä päätät milloin se pääsee ylös eikä koira saa MILLOINKAAN voittaa niitÄ "paineja" tai se vaan korostaa sen asemaa.
Ja koiraa pitäisi "provosoida" tällaisilla tempuilla vähän väliä jotta se tosissaan oivaltaa sen.Itselläni on isoja koiria ja teen tätä "alistamista"aika ajoin ,mutta leikissä niin ei tarvitse tapella tosissaan enää ollenkaan kunhan nuorena tehtiin välit selviksi
Vaikka se tuntuukin kovalta touhulta niin se on vain ihmisen tapa ajatella,mutta koirat ei ajattele samalla tavalla.Koira polveutuu kuitenkin sudesta ja sudet elävät erittäin tarkassa hierarkiassa ja siellä alistetaan jatkuvasti ettei pääse syntymään mitään erehdyksiä...ja se toimii myös kotikoirilla- mira
Toi pitää ihan paikkansa.
Sun miehes täytyy huomioida sut ensin.. niin kotiin tulossakin kuin kaikessa muussakin... ruokailussa, hellyttelyssä ja lempituoleilla oleilussa...ym.
Ei liikaa huomioo mieheltä koiralle muutamaan päivää tai siihen asti, kun koira tietää paikkansa.
En tarkota,ettei koiraa sais hellitellä tai sen kanssa leikkiä.. mutta vasta sitten.. kun Te sen ajan sille annatte.
- mieltä!
kyllä sun tarvii näyttää koiralles että sää olet häntä ylempänä, ja jollei muu auta niin alistaminen on varmaankin pakko. kerron oman tarinani! poikaystävällä oli valmiina jo sakemanni kun aloin olee hänen kanssaan tosi ihana ja kiltti haukku. sitten päätettiin yhessä hankkia yhteinen sakemanni uros, ostettiin 8viikkoinen haukku sitten, se oli tuolloin pentuna jo aika jästipää mutta en millään malttanut komentaa sitä, poikaystävä sanoi minulle etten komenna sitä kun se tekee jotain vääriin niin minulla tulee olemaan vaikeaa sen kanssa kun se kasvaa! ja niin sitten kävi että vaikeuksia on tullut se on ottanut paikkansa isännän jälkeen kun se on poissa. mutta ei ole mikään hullu! lenkille en voi sen kanssa mennä lainkaan se ei anna minun laittaa pantaa eikä hihnaa, näykkii ja hyppii! kerran se on niinku yrittänyt vähän purra, ja silloinkin olis heti tarvinnut alistaa se mutta kun en alistanut. kyllä se sillai uskoo kun ollaan omassa pihassa ja se on koko ajan vapaana kun huudan sitä sisälle, muutenkin kyllä uskoo kun ollaan kahestaan mutta kun isäntä on paikalla niin minua ei kyllä uskota pätkääkään! eikä se silti ole nyt pitkiin aikoihin kokeillut kumpi se isäntä nyt on, on vähän rauhoittunut kyllä jo. mutta tällänen juttu minulla. enkä yritä mitenkään pelotella sinua vaan tämä on tosi asia! hyvää kesää sinulle.
- summer
Koirasi on ihan selvästi mustasukkainen minunkin koirani teki kerran tuon mutta sitten puhuin hänelle silloin kun ketään muu ei ollut kotona..Koirat kyllä ymmärtävät äänensävystä jo jotakin..Zemppiä!
Olemme nyt koirani kanssa hyvät ystävykset..:D - paha tapaus.
Minulla on melkeen sama ongelma.
sekarotuinen Koirani (karjalankarhukoira husky) 1v. ja pari kuukautta vanha,
yrittää kovasti pomotella koko perhettä.
olen valitettavasti käyttänyt tätä "selättämis" menetelmää ja vähän aikaa se aina toimiikin.
koira alistuu, mutta sitten taas parin tunnin päästä taas vauhdissa haukkumassa esim.
jos kävelen olkkarista keittiöön. välillä
jopa ottaa lahkeesta kiinni ja repii.
Välillä olen myös kokeillut sitä että en välitä, vaan kävelen. sekin on toiminut,
koira huomaa että ei se nyt ruvennutkaan "selättämään" muo, tylsä homma ja päästää irti. joten se varmasti ottaa "selätys" jutun ihan leikkinä ja kun "selätän" niin näyttää alistuvalta että päästäisin irti.
ja nyt on ruvennut hihnaakin repimään: jos koira tulee vastaan ja koirani pääsee leikkimään vähäsen (joka on kyllä aika päälle käyvää) j
a toinen koira lähtee, niin sitten koirani "suuttuu" ja rupeaa hyppimään minun päälle ja näykkimään. ;(
täytyy lukea nuo kirjat mitä joku oli ehdottanut ja katsoa pehmeämpää menetelmää kouluttaa paha tapa pois.
ja tuo käytös johtuu varmasti siitä,
että koirani ei oikein tiedä paikkaansa laumassa ja on siitä hermostunut ja stressaantunut.
mutta hermostuneisuus ei näy siitä.
Ja olen tehnyt virheen (no varmasti aika montakin) kun olen sillon kun koirani oli pieni ja toi leluaminulle,
rupesin leikkimään sen kanssa, vaikka niin ei kannattaisi tehdä,
ja nyt olen sitten yrittänyt olla leikkimättä koirani pyynnöstä.
ja sitten kun se on rauhottunut ja
keksinyt muuta tekemistä,
otan lelun ja leikin sen kanssa.
Onko se hyvä vai huono juttu?
Ja nyt joudumme ehkä myymään koirani
koska se on ruvennut ulvomaan kotona yksin ollessaan, kun olen koulussa ja muut töissä.
Mitä voisin sille tehdä?
olen pari päivää tehnyt silleen että kun lähden, menen sanomaan koiralleni "heippa" ja
rapsutan vähän (radio jää hiljaselle päälle ja yksi valo ja annan luun jyrsittäväksi)
ja kun tulen, en noteeraa koiraa,
vaan menen heti vessaan.
ja sen jälkeen silitän vähän ja puhelen koiralle. minulle on sanottu,
ettei saisi puoleen tuntiin noteraa koiraa OLLENKAAN ja olenki aina pitkittäny aikaa.
Joten, mitä voisin tehdä?
ai niin, jos minä olen huoneessani ja
siinä on sellanen portti että koira näkee
minut kuitenkin ja sitten äitini lähtee vaikka pesutupaan, niin koira alkaa vinkua vaikka
minä olen kotona. ja myös niin tapahtuu jos
minä lähden ja äitini jää koiran kanssa.
Minulla on myös kaksi iso veljeä, mutta toinen
ei oikein tee mitään koiran kanssa, mutta silti koiran mielestä iso veljeni on alempana kuin se. ja taas toinen iso veljeni vinguttaa koiraa
aina kun tulee kotiin ja vouhkaa sen kanssa ja
niin koira on taas villi vauhko eläin ja
puree ja läähättää. iso veljelläni on
oikea asenne vamma!!! sille minä en voi mitää. olen kertonut nyt varmaan kaiken oleellisimman koirastani ja mitä olen jo tehnyt asian hyväksi.
Jos te vähän viisaammat ihmiset voisitte neuvoa minua nyt aluksi, olisin hyvin kiitollinen!- Katinka
Vastaan nyt vain näin lyhyesti, kun on keskiyö, mutta tosi hyvä kirja on myös Jan Fennellin Kuuntelen koiraani! :) En oo noita em. kirjoja lukenut, mutta tämän oon ja se on auttanut paljon. Kaikkia niksejä ei tarvi välttämättä edes kokeilla eikä välttämättä käyttää koiraan kovin pitkää aikaa riippuen koiran pään kovuudesta. ;) Mutta tästä kirjasta saa hyviä vinkkejä ja sen avulla oppii myös soveltamaan muita konsteja ja lukemaan koiraansa. Itse olen oppinut pitkän listan kaikista niistä virheistä, mitä olen koirieni kasvatuksessa tehnyt, mutta myös miten ne voin korjata. :) Tässä on apua myös siihen eroahdistukseen eli siihen, että koira pistää ranttaliksi jäätyään kotiin... Suosittelen varaamaan kirjastosta ehdottomasti! Kirja on hyvää lukemista kaikille, vaikkei välttämättä itse kaikkia kikkoja allekirjoittaisikaan. Kuten huomaatte, niin täällä on paljon eriäviä mielipiteitä konsteista. Mutta tässä kirjassa esitetyt konstit on kaikki väkivallattomia. Pehmeäluonteisen koiran kanssa niitä ei tarvi noudattaa ollenkaan, mutta vähänkin sellaisen pompottelevan koiran kanssa voidaan edetä pienillä arkipäiväisillä asioilla melko vaivattomasti hyvään tulokseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263734- 822587
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331458