Astrologia-palstalla joku mainitsi että Kukko muistuttaa länsimaisen systeemin Neitsyttä, ja tämän mukaanhan järjestys olisi tällainen että:
Lohikäärme - oinasmainen
Käärme - härkämäinen
Hevonen - kaksosmainen
Vuohi - rapumainen
Apina - leijonamainen
Kukko - neitsytmäinen
Koira - vaakamainen
Sika - skorpionimainen
Rotta - jousimiesmäinen
Puhveli/Härkä - kaurismainen
Tiikeri - vesimiesmäinen
Jänis/Kissa - kalamainen
Koetteko että tämä voisi pitää paikkansa?
Minä vähän ihmettelin tuota Kukko kuin Neitsyt -juttua (olen siis Kukko), mutta miksei... Olen aika pikkutarkka välillä. Lähinnä jos sukupolveani ajattelen niin kovin järkeviltä ja hetkuilemattomilta meidänluokkalaiset vaikuttivat nuorempiin ja vanhempiin verrattuna, ja meikäläisten vuosikertahan oli vielä tarkalleen sanottuna maa-Kukko.
Vertailu länsimaiseen järjestelmään
7
1155
Vastaukset
- unoxx
Olen tulikukko ja vesimies! Täydellinen molemmissa!
- Asiaa tunteva
Olen harrastanut kiinalaista horoskooppi pitkälti toistakymmentä vuotta. Olen sitä mieltä, että lähsimaista ja kiinalaista horoskooppia ei ole mitään syytä sotkea toisiinsa.
Markkinoilla on kirja joka yrittää esittää analyysit tyyliin: Esim. jos olet kiinalaisessa koira ja länsimaisessa härkä luonteenpiirteesi ovat tällaisia. Kirjassa yritetään yhdistää kaksi erilaista ja erilaisista lähtökohdista luotua horoskooppijärjestelmää mielestäni huonolla menestyksellä.
Totta kyllä, että vastaavuuksia tyyliin kukko-neitsyt löytyy, mutta kovin syviin analyyseihin en noista merkeistä menisi.
Tuo, että ilmoitat olevasi maa-kukko todennäköisesti ei pidä paikkaansa. Ennenkuin voidaan sanoa, jonkun henkilön edustavan tiettyä elementtiä niin asiaa olisi syytä vähän selvitellä esim. pienehkölläkin analyysillä. Pelkän syntymävuoden elementin mukaan ei voida sanoa, että henkilö olisi juuri sen elementin edustaja. Esim allekirjoittaneen itsensä pitäisi olla tuli-persoonallisuus. Kuitenkin mulla on elementeissä yhtä paljon puuta ja tulta joten se tulkinta ei sittenkään ole niin yksioikoinen.- Triton
Niin, en puhunut edes siitä että "olen Kala-Kukko", vaan todellakin kuulin jostain että voisi Kukkoa sanoa neitsytmäiseksi.
Mutta oli miten oli, niin noista elementeistä kuulin jostain vain että nekin kiertävät vuosittain siinä missä merkitkin. Minusta tämä vaikuttaisi sikäli loogiselta että onhan mayoillakin erilaisia ajanmittausjärjestelmiä joissa useampi "aikaratas" rullaa toisiaan vasten, ja tietyt kuviot voivat toistua kun tarpeeksi pitkälle ajassa mennään. Oman elementtini katsoin joltain saitilta jossa oli lueteltu ne että minä vuonna on mikäkin vaikuttanut. Ainakin kumppanilleni saamani metalli-Sika vaikuttaa sopivan hänelle hyvin.
Kovin menee vaikeaksi ja monimutkaiseksi jos se elementti pitäisi suurinpiirtein arvata tai nopalla heittää... Taidan pysytellä länsimaisessa astrologiassa jos kiinalaisessa ei voi olla mistään varma.
Muistelisin vielä jostain kuulleeni että voisi olla vieläpä negatiivinen tai positiivinen elementin ja merkin lisäksi... - Asiaa tunteva
Triton kirjoitti:
Niin, en puhunut edes siitä että "olen Kala-Kukko", vaan todellakin kuulin jostain että voisi Kukkoa sanoa neitsytmäiseksi.
Mutta oli miten oli, niin noista elementeistä kuulin jostain vain että nekin kiertävät vuosittain siinä missä merkitkin. Minusta tämä vaikuttaisi sikäli loogiselta että onhan mayoillakin erilaisia ajanmittausjärjestelmiä joissa useampi "aikaratas" rullaa toisiaan vasten, ja tietyt kuviot voivat toistua kun tarpeeksi pitkälle ajassa mennään. Oman elementtini katsoin joltain saitilta jossa oli lueteltu ne että minä vuonna on mikäkin vaikuttanut. Ainakin kumppanilleni saamani metalli-Sika vaikuttaa sopivan hänelle hyvin.
Kovin menee vaikeaksi ja monimutkaiseksi jos se elementti pitäisi suurinpiirtein arvata tai nopalla heittää... Taidan pysytellä länsimaisessa astrologiassa jos kiinalaisessa ei voi olla mistään varma.
Muistelisin vielä jostain kuulleeni että voisi olla vieläpä negatiivinen tai positiivinen elementin ja merkin lisäksi...Kyllä nuo elementit menevät järjestyksessä se on totta. Se mihin elementtiin yleisellä tasolla viitataan on eläinmerkin oma elementti tai sen kyseisen vuoden elementti. Hyvin useasti käy niin, että tuo yksittäinen elementti todellakin on henkilön vallitseva elementti. Aina ei kuitenkaan ole näin ja esim jos kuvaus Vesikoirasta ei oikein istu johonkin henkilöön niin silloin on syytä, epäillä, että tällä henkilöllä onkin vallitsevana elementtinä jokin muu elementti.
Kun teen analyysiä niin sen tekeminen ei todellakaan ole helppoa. Ei riitä, että on lukenut ja hankkinut vuosikausia tietoja vaan pitäisi vielä saada eri elementit sovitettua yhteen. Tuloksena on välistä tukko harmaita hiuksia sekä nippu poltettuja päreitä, että allekirjoittanut itse koirien kanssa pitkällä jäähyttelylenkillä :)
Kiinalainen horoskooppi on miten sen nyt sanoisi, eräänlainen filosofia energian kiertokulusta. (Tämä on yksi näkemys monista) Yleensä ihmisellä on kolme elementtiä pienessä analyysissä. Tosin vastaan on tullut ihminen jolla oli vain yksi elementti. Tätä pidetään Kiinassa erittäin pahana, sillä ihannetapaus olisi henkilö jolla olisi kaikki viisi elementtiä edustettuna.
Tuo negatiivinen ja positiivinen aspekti on myös yksi tekijä joka on otettava huomioon kun horoskooppia laatii. Kun horoskooppi on oikein laadittu niin se todellakin istuu kuin nyrkki silmään. Tämä on muuten se syy miksi kiinnostuin juuri kiinalaisesta horoskoopista. Toki länsimainenkin on hyvinkin tuttu, mutta kiinalaisessa on sitä jotain.
Kiinalaisessa horoskoopissa voi olla varma monestakin asiasta. Olen yrittänyt sitä joskus aikaisemminkin kertoa täällä, että ei pidä sotkea näitä kahta horoskooppia yhteen.
Epäluuloja herättää myös se, että kiinalainen järjestelmä on todellakin vaikeaselkoinen. Se on muuten syy, miksi teen ensin pienen analyysin ja vasta sitten siirryn laajempiin analyyseihin silloin kun niitä teen.
Ja mitä muuten tulee tuohon, että kukkoa voisi sanoa neitsytmäiseksi niin se ei ole niin kaukaa haettu.
- nanna
Mun mielstä voi ihan hyvin paikkaansa... Olen rotta ja niin jousimiesmäinen kun olla ja pääsee! Et mun mielestä sopii ainakin minuun tää juttu.
- suffi
hmm..
Olen Kukko, molemmilta elementeiltä metalli.
Länsimaisessa neitsyt, nousevalta vaaka ja kuu merkiltä vaaka :D
voin sanoa, että kaikki v-mäisimmät ja positiivisimmat kukon ja neitsyen piirteet kiteytyy aika hyvin minussa... eikä asiaa auta se että on vielä vaakaa ja tuota jäykkää metalliakin siunaantunu :)
En sitten tiedä.. tuosta paikkaansapitävyydestä jos noita kahta vertaa.. mutta omalla kohdallani olen huomannut yhtäläisyyksiä.. - Outo
suffi kirjoitti:
hmm..
Olen Kukko, molemmilta elementeiltä metalli.
Länsimaisessa neitsyt, nousevalta vaaka ja kuu merkiltä vaaka :D
voin sanoa, että kaikki v-mäisimmät ja positiivisimmat kukon ja neitsyen piirteet kiteytyy aika hyvin minussa... eikä asiaa auta se että on vielä vaakaa ja tuota jäykkää metalliakin siunaantunu :)
En sitten tiedä.. tuosta paikkaansapitävyydestä jos noita kahta vertaa.. mutta omalla kohdallani olen huomannut yhtäläisyyksiä..Koska olen länsimaisessa horoskoopissani vesimies, ja tuolloin tuon Käärmeosion vastaavuus on täysin päinvastoinen, kun Härkä ja Vesimies eivät sovi milläänlailla kaikkien uskomuksien mukaan edes samaan huoneeseen. Eli olen siis maa-käärme itämaisessa horoskoopissani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315736- 363781
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833313- 122728
- 292202
- 122147
- 1621906
- 161484
- 1051362
- 1371174