Minulla on epävakaa persoonallisuushäiriö ja kaksisuuntainen mielialahäiriö tyyppi 2. Miksi en pääse eläkkeelle? Testejä pitäisi alkaa tekemään siis kognitiivisia tutkimuksia. Pelottaa etten ikinä pääse eläkkeelle. Toimintakykyä ei ole ollenkaan ja pillereitä menee todella paljon tai sekoan. Käyn psykoterapiassa mutta ei se kaksisuuntaista paranna. Hyvä kun pystyy paikalle menemään. Mitkään lääkkeet eivät juuri auta. Pitäisikö minun sekoilla tuolla muiden hullujen seurassa että pääsisin eläkkeelle? Eivät kaikki ihmiset toteuta addiktioita samalla tavalla ja tuntuu että kun ei ole nks teoilla näyttöä ei voida laittaa eläkkeellekkään. En pysty näkemään ketään ihmisiä ollenkaan tai käymään kylässä. Joo minä seurustelen ja kumppanin kanssa jotenkin pärjään ja voin olla koska hän ei kiinnitä minuun niin suurta huomiota mutta kaikki ihmissuhteet tuntuvat vaativan liikaa intensiivisyyttä ja toimintakyky ei riitä niihin. Se ei edes riitä itsestäni huolehtimaan. En liiku ollenkaan ja istun tai nukun vain. Löytyy myös lisää diagnooseja kuten ptsd, ahdistuneisuushäiriö, vakava masennus, pmdd, sosiaalisten tilanteiden pelko.
Kuinka moni on päässyt eläkkeelle näiden sairauksien vuoksi?
17
148
Vastaukset
- Anonyymi
Minulla oli 60 vuotiaana psykiatrin todistus ja suositus eläkkeelle.En saanut.Sitten 61 vuotiaana sain eläkkeen.
- Anonyymi
Lisään vielä: minulla oli 61- vuotiaana kahden lääkärin suositus eläkkeelle. psykiatrin ja yleislääkärin.
- Anonyymi
Työkyvyttömyys perustuu lakiin, ja siihen miten se on sinne kirjattu. (perus ajatuksena se, että sillä yritetään olla yhtä epäreiluja kaikille.)
Se ei siis perustu diagnoosiin. Ehkä siksi joskus sekä lääkärin, että potilaan mielipide voi hyvinkin erota lainsäätäjän mielipiteestä siitä että mikä on työkyvytön.
En puhu nyt mistään yksittäisestä tapauksesta, mutta siis työkyvyttömyyttä ei ole se, että haluaisi tehdä hyväpalkkaista työtä, mutta kykenee vain matalapalkka alalle.
Työkyvyttömyyseläkkeellä olleena, ja sieltä työelämään palanneena sanoisin loppukanetiksi sen, että työkyvyttömyyseläke ei ole mikään onnen täyttymys. Se ei itsessään ei tarjoa elämään merkityksellisyyttä tai onnistumisen kokemuksia.
Eli kun haaveilee työkyvyttömyyseläkkeestä, kannattaa miettiä, että riittääkö onnistumisen kokemukseksi se että käy kaupassa, tai katsoo netflixiä. Enkä halua yhtään vähätellä niitä ihmisiä jotka ovat siinä elämäntilanteessa joille se on aiti onnistuminen. - Anonyymi
Mikäli on oikeasti, sairautensa takia, kyvytön tekemään töitä, niin lääkäri/ lääkärit tekevät oman arvionsa asiasta. Mutta vakuutusyhtiöt ovat sitten asia erikseen. Vaikka esim. julkisen puolen lääkäri tekisikin työkvyttömyyseläkkeelle oikeuttavat lausunnot, niin vakuutusyhtiö voi katsoa asian toisin.
Mitään paratiisia, tai elämää välttämättä positiivisesti muuttavaa eläkepäätös ei kuitenkaan tee. Seurauksena voi olla pysyvä syrjäytyminen yhteiskunnasta. Joten siksi( kään) ei ole kovin suositeltavaa, Etenkään, jos on vielä nuori. Aina on kuitenkin mahdollisuuksia kuntoutua, tai että tulee positiivinen käänne ja muutos parempaan.
Mt-diagnoosin, etenkin pysyväisluonteisen saaminen ei ole myöskään kovin ideaalia., eikä sen seuraukset. Koska terveydenhuollossa on aika paljon tiettyä otettua asenteellisuutta. Niin, että jos jatkossa ja tulevaisuudessa henkilö, jolla on mt-diagnoosi tarvitsisi kenties joitakin tutkimuksia esim. somaattisen, tai neurologisen oireilun takia, niin niiden asiaankuuluvien tutkimusten saaminen voi olla epävarmaa, tai että niin ei tapahdu. Näin on siksi, koska terveydenhuollossa aika paljon tuijotetaan kunkin henkilön sairaushistoriaan, diagnooseihin ja käyttämiin lääkkeisiin. Lisäksi terveydenhuollossa tehdään ja tapahtuu aika paljon priorisointia, ja kategorisointia. Eli ihmisiä jaotellaan eri karsinoihin, eli luokkiin ja mitä alhaisemmalla sosiaali, tai ekonomisella luokkatasolla on, tai jopa eri mt-sairauksien mukaan, niin tehdään kyseisten asioiden perusteella luokittelua.
Siis tällaisia havaintoja olen tehnyt suomalaisesta terveydenhuollosta noin 25 vuoden ajalta. Mikä on aika pitkä aika.
En siis suosittele koskaan profiloitumaan mt-diagnoiduksi.- Anonyymi
Edelliseen tekstiin pieni kirjoituskorjaus: en siis todellakaan suosittele hankkimaan itselleen mitään mt-diagnoosia, ja profiloitumaan käveleväksi mt-diagnoosin kantajaksi.
Koska se ei olde todellakaan mikään pelastus, tai tee elämästä onnellista. Sen lisäksi joutuu eri systeemeissä kokemaan eriarvoista. leimaavaa ja epäasiallista kohtelua. Tai ei saa tarvitsemiaan lääketieteellisiä tutkimuksia. Jolloin muut sairaudet saattavat jäädä toteamatta.
Näin on tapahtunut monen kohdalla jakyseinen tilanne ollut jo ainakin 25 vuoden ajan tässä maassa. - Anonyymi
Ei kai siinä mahdollisuuta edes suositella mitenkään se jolla on diagnoosi ei voi sille mitään .
Siis ei niinkuin itse ole mahdollista määrätä diagnoosiaan.
Puhut suosittelusta ihan kun kauppa tavarasta,
Joten jos saa eläkkeen niin se tulee aiitä mikä on vaiva eikä keksityiltä jutuista. - AnonyymiUUSI
Minulla on tehty diagnosoinnit sekä persoonallisuustestit ja en pysty katsomaan edes TV:tä sekä dissosiaatiohäiriö löytyy myös varmasti. En ole ajatellut, että se olisi jokin lottovoitto päästä eläkkeelle vaan tässä tapauksessa minun kuuluisi olla eläkkeellä. 🤷🏻♀️
Ja siis et suosittele hoidontarpeen arvioinnin vuoksi "hakemaan mt diagnoosia". Sitä ei mitään haeta vaan se on mitä se on se totuus.
Sinulla ei tunnu olevan mitään järkeä puheissasi. Diagnooseja ei saa kuka tahansa jos on vakavia mt ongelmia niin varmasti saa....
- Anonyymi
Ei se diagnoosi itsessään auta. Jos sulla ei ole 40 vuotiaana yhtään työhistoriaa niin sillä voi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Itse pääsin 35 vuotiaana kun ei ollut työhistoriaa ja työkokemusta.
- AnonyymiUUSI
Minäkin ajattelin, että ei minun tarvitse ottaa kourallista pillereitä joka ilta. Rupesin sitten itse säätämään. Vähensin puolen vuoden aikana yhdet pillerit loppuun. Ei kauan kestänyt kun oli poliisit ja ambulanssi ovella. Onneksi veivät avo-osastolle. Aamulla oli joku levittänyt kakkaa kylppärin lattialle. Minulle tuli lähtö suljetulle.
- AnonyymiUUSI
Ymmärrätkö mistä tässä puhutaan? Juttusi kuulostaa hieman oudoilta. En ole sanonut, että jättäisin lääkkeeni ottamatta....
🙈
- AnonyymiUUSI
Kyllä täällä tyhmyys kukoistaa jälleen. Eikö kukaan osaa lukea tuota aloitustekstiä? Ja vielä senkin jälkeen pädetään irrationaalisista asioista. Älä kirjoita mitään jos et ymmärrä vastata kysymykseen tai lukea oikein. Erittäin yksinkertaista väkeä.
- AnonyymiUUSI
Mistähän niihin aloituksessa esittämiin kysymyksiin pystytään tällä palstalla vastaamaan? Terveystaholla, tai sitten Kela ovat ainoita, jotka pystyvät niihin vastaamaan.
Mutta kuten muutama jo edellä sanoi, niin kyllähän sinne eläkkeelle pääsee, jos sairaudet invalidisoivat, tai jos henkilö ei kykene töihin.
Mutta ei se eläkkeelle pääseminen takaa sitä, että elämänlaatu välttämättä paranee. Yleensä se tarkoittaa pysyvää syrjäytymistä tässä yhteiskunnassa. Kai tuon tosiasian saa sentään kertoa, koska se on kuitenkin totta.
- AnonyymiUUSI
Moni ansaitsee päästä työkyvyyttömys eläkkeelle. Valitettavasti siihen tarvitaan terveydenhuollon lausunto. Kohta tarvitaan Riikka Purran lausunto.
- AnonyymiUUSI
Kuulostaa että sinut on lamautettu tuolla diagnoosilitanialla. Ja jos yhdelle ihmiselle pystytään latelemaan noita liutakaupalla, niin miten nuo häiriöt nyt edes erottaa toisistaan. Luulisi vikojen kun alkavan jo kumotakin toisiaan.
- AnonyymiUUSI
"Kuulostaa että sinut on lamautettu tuolla diagnoosilitanialla. Ja jos yhdelle ihmiselle pystytään latelemaan noita liutakaupalla, niin miten nuo häiriöt nyt edes erottaa toisistaan. Luulisi vikojen kun alkavan jo kumotakin toisiaan."
Yleensä epävakaa on pohja kaikelle mt ongelmalle. Monesti sitä ei edes ymmärretä, että se on siellä pohjalla myöskin olemassa. Oletko tutkinut näitä asioita? On mahdollista olla useampi persoonallisuushäiriökin kerralla ja siihen epävakaa tai kaksisuuntainen tai molemmat tai adhd ja autismi. Kannattaa tutustua näihin ennen, kuin puhuu tietämättään. Eivät ne toisiaan kumoa muuta, kuin jos ei ole kuin vaikka nyt toinen jota epäillään kun ne voi täysin hyvin olla samanaikaisesti. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Kuulostaa että sinut on lamautettu tuolla diagnoosilitanialla. Ja jos yhdelle ihmiselle pystytään latelemaan noita liutakaupalla, niin miten nuo häiriöt nyt edes erottaa toisistaan. Luulisi vikojen kun alkavan jo kumotakin toisiaan."
Yleensä epävakaa on pohja kaikelle mt ongelmalle. Monesti sitä ei edes ymmärretä, että se on siellä pohjalla myöskin olemassa. Oletko tutkinut näitä asioita? On mahdollista olla useampi persoonallisuushäiriökin kerralla ja siihen epävakaa tai kaksisuuntainen tai molemmat tai adhd ja autismi. Kannattaa tutustua näihin ennen, kuin puhuu tietämättään. Eivät ne toisiaan kumoa muuta, kuin jos ei ole kuin vaikka nyt toinen jota epäillään kun ne voi täysin hyvin olla samanaikaisesti.Vaikeinta on myöntää että itselläkin voi olla mt häiriö. Itsekin mietin olenko ottanut lääkkeet. Päättelin koska ollen hereillä niin olen unohtanut. Tempaisin naamariin yhden annoksen. Siunausta jos ei palata.
- AnonyymiUUSI
Itse en tiedä miten suhtautua näidin mielenterveysongelmiin.
Kumppanini tytär oli nuorempana erittäin ulospäoin suuntauva ihminen joka sopeutui joukkoon erittäin helposti ja tutustui uusiin ihmisiin helposti.
Yhtäkkiä hänelle tuli sosialisten tilanteiden pelko.
Kuitenkin hän käy festareilla aina saksaa myöten joten siinä ei tuo pelko hidasta menemistä mutta kun puhutaan työstä ja opiskelusta niin tuo pelko astuu voimaan.
Jotenkin tuntuu että tilanteen mukaan ollaan mt ongelmaisia ja ehkä itse luullaan että on ongelma ja itse ruokitaan sitä.
Tiedän että on oikeasti näitä mt ongelmaisia mutta heillä ei nuo ongelmat katoa tietyissä tilanteissa.
No tämä nyt oli vain minun havainto ja mielipide.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi3012638Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä482521- 1211700
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461370- 1181370
Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://301235PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1421193- 741069
- 691060
- 701000