Terveydenhuolto ehdottaa, että potilaalle tarjotaan ateriat soseutettuna.
Epäkäytännölliset omaiset ovat huolissaan. Osataan tehdä sosekeittoja, perunamuusia ja velliä, mutta ruokavalio muuttuu kovin yksitoikkoisesksi. Kysyisinkö Martoilta ohjeita. Onko ehdotuksia. Miten nälkä pysyy loitolla?
Murehtii Mkr
Ruokapulmia
17
194
Vastaukset
- Anonyymi
Joka ikisen ruuan pystyy soseuttamaan.
En ymmärrä mikä on ongelmana?- AnonyymiUUSI
Haluaisitko itse syödä pihvisi soseutettuna?
Se on ongelma.
M. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se on ongelma.
M."Haluaisitko itse syödä pihvisi soseutettuna?"
Todellakin on pakko. Kuinka hampaaton pureskelisi pihvin ikenillään? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se on ongelma.
M.Olen sen kokenut, eikä ollut ongelma.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se on ongelma.
M.Jos ei hallitse nielemistä tai pureskelemista niin tottakai pihvi laitetaan soseeksi . Mutta en usko että vanhoille joilla on nämä asiat hallinnassa mitenkään. Tehdään ruokaa soseeksi .
In ymmärrettävä aina syyt asioihin ennekun alkaa puolustuskannalle.
- Anonyymi
Nieleminen helpottuu.
- AnonyymiUUSI
Niin ja ei mene samalla tavalla väärään kurkkuun , kuten usein on vanhusten kanssa. Limakalvot nielussa myös kuivuu vanhetessa, joten jos pihvinpala jää kurkkuun niin. Siinä ,on vaarallinen tilanne. Mutta sosetus ehkä koskee vaan niitä joilla on nielemisvaikeuksia tai puremis vaikeuksia .. sillä kaikki vanhukset eivät todellakaan tarvitse aoseita, koska pystyvät syömään kuten aina ennenkin .
Ainakin meidän alueella on sose ainostaan niille joilla on vaikeuksia niellä tai pureskella ruokansa kunnolla.
- Anonyymi
Jos potilaalla tai vanhuksella on nielemisvaikeuksia niin silloin ei voi antaa ruokaa suurina palasina. Pystyy sauvasekoittajalla hajoittamaan keitetyn/paistetun lihan/kalan muusimaiseksi ja tarjota se kastiikkeessa. Jauhelihakastikkeenkin voi tehdä nielemisvaikeutta potevalle sauvasekoittajalla vielä pienempirakeiseksi.
Voihan kaikkia juureksia / vihanneksia keittää ja soseuttaa myös sauvasekoittajalla ja paistaa vaikka uunissa laatikoiksi. Tai keitettyinä hajoittaa perunapuristimella sopivaksi.
Kananmunaakin voi tarjota omelettina tai munakokkelina,
Laittaa vaan nätisti lautaselle esille eikä sekoita kaikkea heti yhdeksi sotkuksi.
Joskus nielemisvaikeutta sairastavalle on tavallisen veden/maidon/mehun juonti hankalaa koska neste on silloin liian ohutta. Luulisi että niitä juomia voisi sakeuttaa vaikka perunajauholla, keittäen juoma paksummaksi ja tarjota kylmänä.
Apteekissa on myös sakeuttamisjauhetta joka ei muuta juoman makua.
Puurotkin voi potilaalle soseuttaa niin ne menevät helpommin kurkusta alas.Sinä puhut ihan asiaa.
Muistui mieleeni, kun osuin tilanteeseen, että potilas haukkoi henkeään, oli vetänyt lihanpalan henkeen.
Huulet alkoivat sinertää.
Niin sitten työkaverin kanssa kiskaisimme hänet poikittain sängylle, niin, että yläruumis roikkui reunan yli ja napakka isku lapojen väliin.
Siitä selvittiin.
Asiat pitää harkita tilanteen mukaan.
- Anonyymi
"Miten nälkä pysyy loitolla?"
2-3 perunaa, noin 100 gr lihaa, sekä juureksia/vihanneksia, niin siitä saa ihan saman määrän sapuskaa, syötkö sen itse pilkkoen vaiko soseutettuna.
On sitä moni joutunut soseuttamaan ruokaa esim. pienille lapsille, kun siirtyivät kiinteään ruokaan ilman hampaita ja kyllä nälkä pysyi loitolla, koska olivat tyytyväisiä. Oisko terveydenhuollossa tarjota ravitsemusterapeutin palveluita?
Siis jos sosemaisen (karkean vai sileän soseen) tarve on jatkuvaa rav.terapeutilta voisi saada neuvoja täysipainoisen ruokavalion koostamiseen. Joskus myös puheterapeutti katsoo potilaan nielemisen minkärakenteista ruokaa voi turvallisesti antaa suun kautta.
- AnonyymiUUSI
Siili25 kirjoitti:
Siis jos sosemaisen (karkean vai sileän soseen) tarve on jatkuvaa rav.terapeutilta voisi saada neuvoja täysipainoisen ruokavalion koostamiseen. Joskus myös puheterapeutti katsoo potilaan nielemisen minkärakenteista ruokaa voi turvallisesti antaa suun kautta.
Jos osaa tehdä täysipainoista ruokaa pureskeltavaksi, niin helppohan siitä on tehdä myös sosetta.
Anonyymi kirjoitti:
Jos osaa tehdä täysipainoista ruokaa pureskeltavaksi, niin helppohan siitä on tehdä myös sosetta.
En ole mikään ravitsemusasiantuntija mutta voisi olettaa että esimerkiksi ikäihmisellä jolla on pureskelun tai nielemisen kanssa ongelmaa ja siihen liitettynä huono ruokahalu voisi ravitsemuksen suunnittelussa olla haasteita siinä mielessä että ravitsemuksesta saisi kaikki oleelliset ravintoaineet. Ja jos on vähääkään epävarma# hakisin neuvoja kuten aloittaja aloituksessaan tekee.
Miehelleni alettiin syöttämään soseutettua ruokaa vuodeosastolla eikä laitettu proteesia suuhun. Hänellä oli yläproteesi ja pystyi ihan hyvin puremaan ruokansa.
Siksi kävin kerran päivässä syöttämässä joko lounas ruuan tai päivällisen, laitoin ensimmäsenä hampaat suuhun ja pyysin soseuttamatonta ruokaa.
Ei sanominen tehonnut, enkä viitsinyt alkaa riitelemään.Kyllä se pitäisi olla tapauskohtaista ja perusteltua, miksi joillekin potilaille soseutetaan ruoka.
Ainakin minua on ohjeistettu, että pureskeltava ruoka on diabeetikoille parempi vaihtoehto kuin soseutettu ja hedelmät hedelminä, eikä puristettuina mehuina tai smmothieina. Hitaampi ruuansulatus on parempi kuin että se ruoka solahtaa mahalaukun läpi suoraan ohutsuoleen.Minun käsitykseni on se, että jokainen saa ruokansa niin kuinka haluaa, se ei poista sitä, että saattaa tulla ongelmatilanne ja vetää henkeen.
Toinen tilanne on se, ettei enää hallitse omaa tilannettaan, vaan muiden on päätettävä mikä on hyvä. Päättäjät ovat usein omaiset.
Kenen on vastuu, jos jotain tapahuu.
Helposti syytetään hoitajia ja lääkäreitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi4954523Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä743246Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1491586Yleltä tiukka nootti Sohvaperunat-sarjan tyypeistä: "Halutessaan ja tapauskohtaisesti harkiten..."
Näin "Sohvis-julkkiksia" suojellaan! Toisaalta ovathan nämä ihmiset itse lähteneet mukaan reality-ohjelmaan. Että mitä m22143717-vuotiasta lukiolaispoikaa epäillään perheenisän murhasta Pyhtäällä
Perheenisä löytyi kuolleena kotipihastaan loppuvuonna 2023 Heinlahdesta Myyrynmäeltä. Poliisi epäilee murhasta kotkalais301354- 831314
Janne Kataja uudessa elämäntilanteessa - Vauva tuli, tyttäret jo teini-iässä: "On jo vähän..."
Janne Kataja on uudessa elämäntilanteessa, 44-vuotiaana hän tuli kolmatta kertaa isäksi. Tyttäret edellisestä liitosta161066Olet mun herkkä kohta
Vaikutuksesi minuun on valtava. Käsitätköhän miten paljon tunnen takiasi? Miten paljon elämäni on muuttunut sen jälkeen591019Milloin olette tavanneet ekaa kertaa?
Ap vastaa: Viime keväänä maalis/huhtikuun vaihteessa se varmaan oli.71937- 57934