KELA ei kykene tekemään ajoissa tarkistusta

Anonyymi-ap

Olen jo 10 vuotta saanut eläkkeensaajan asumistukea ja laitoin maanantaina vuositarkastushakemuksen vireille. Huomasin sitten seuraavana päivänä, että käsittelyaika olisi 54 päivää, ja tarkistus koskisi 1.4. 2025 alkavaa vuokraani.

KELA on tehnyt nämä päätökset ennen muutamissa viikoissa, mutta nyt kuulemma hallituksen leikkaukset ovat viivästyttäneet erittäin merkittävästi käsittelyaikoja, eli ei ole riittävästi porukkaa, ja KELA ei tästä ole siis ilmoittanut kuitenkaan hakijalle mitään, netissä ilmoitetaan vain, että hakija saa ilmoituksen vuositarkastuksesta postitse kuukautta aiemmin, jolloin hakemus on siis jo myöhässä, siis MITÄ V*TTUA!

Asiakaspalvelija oli vielä erittäin töykeä ja sulki puhelun päin pläsiä.

Vielä sekin asia, että ennen asumistukea ei ole katkaistu, jos hakemus on saapunut ajoissa, nyt sekin kuulemma tehdään, jos hakemusta ei ehditä käsitellä ajoissa, siis taas MITÄ V*TTUA!

Ja sitten vielä tuli sekin asia selväksi, että hallituksen leikkaukset eläkkeensaajan asumistukeaan ovat epäreiluja, jos tarkastus tehtiin ennen vuodenvaihdetta, eläkeläinen voi saada jopa 2 vuotta suurempaa asumistukea, kuin sellainen, jonka tarkistus tehtiin tämän vuoden puolella, siis erittäin epäreilua!

47

257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

10 vuotta, uskomatonta

• Anonyymi

Jep, ei uskois itsekään.

KELA ilmeisesti olettaa, että vaikka he eivät ilmoita vuositarkastuksesta ajoissa, tuen saajan pitää sitten ilmeisesti hakea toimeentulotukea, eli lisää vaan työtä KELAlle.

Kyllä on mennyt hankalaksi tämä touhu, eikä asiasta edes informoida tuen saajaa. Miksi eivät lähetä ajoissa hakemusta postissa, ja sitten kaatavat sen kaiken sotkun vielä eläkeläisen niskaan.

• Anonyymi

Pitäs vetää KELA oikeuteen siitä, että eivät ilmoita tuen saajalle ajoissa vuositarkastuksesta, jos kerran sivuilla sanotaan, että ilmoitus tulee postissa kuukautta ennen ajankohtaa ja sitten kuitenkin sanotaan, että käsittelyyn menee 54 päivää, sehän on harhaanjohtamista ja disinformaatiota.

Ja sekin, että mennään vielä katkaisemaan koko tuki, vaikka kaikki on KELA:n syytä, etteivät ilmoita tarpeeksi ajoissa. Kaiken järjen mukaan tuki maksettaisiin takautuvasti, kuten aina ennekin on tehty. KELA on ilmeisesti muuttanut systeemiään hiljattain, eikä ole viitsinyt edes ilmoittaa asiasta, kuten olisi pitänyt tehdä. On se nyt yhtä perkelettä, jos tämän takia pitää vielä toimeentulohakemuskin laittaa. Ei näitä KELA:n toimistojakaan ole missään lähellä, vaikka Helsingissä ollaankin, sinne vaan mamujen sekaan jonottelemaan.

• Anonyymi

Kyllä se tarkistus saletisti menee kaikille postissa. Turha tuosta änkyttää. Eikä tukea katkaista, jos on toimittanut tarkistushakemuksen ajoissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se tarkistus saletisti menee kaikille postissa. Turha tuosta änkyttää. Eikä tukea katkaista, jos on toimittanut tarkistushakemuksen ajoissa.

Tuon saman sanoin KELA:n virkailijalle, ja hän ainakin totesi, että käsittelyaika on nyt hyvin pitkä, ja koko tarkastusta ei välttämättä ehditä tehdä ajoissa, ja että asumistukeni katkaistaisiin siinä tapauksessa, mitä ihmettelin koska hakemukseni on toimitettu ajoissa, ja silloinhan pitäisi maksaa vielä vanha asumistuki, mutta ilmeisesti ovat muuttaneet KELAssa käytäntöä, yrittävätkö sitten saada säästöjä viivyttelemällä, ettei tarvitse maksaa kaikkea tukea, pakottaa ihmiset hakemaan toimeentulotukea sille kuulle, jolle ei päätöstä ehditty tehdä, kuulostaa salaliittoteorialta, mutta sekin kävi mielessä, nykyään ei voi enää luottaa mihinkään. Eläkkeeni on sen verran "iso" etten saisi edes toimeentulotukea, kuin ehkä satasen, tai kaksi, jos jäisin ilman huhtikuun asumistukea. Moni eläkeläinen varmaan turhaantuisi, ja jättäisi kokonaan hakematta toimeentulotukea, siihen kai hallituksemme tähtää näillä paskamaisilla säästöillään, passivoida sellaisia ihmisiä, jotka ei enää ole täysillä mukana yhteiskunnassa olemaan hakematta tukiaan, kaikki keinot on näköjään sallittu.

Aina välillä puhutaan siitä, että eläkeläisillä ei ole varaa lääkkeisiin ja ruokaan yhtä aikaa, mutta toimeentulotukihan kattaa lääkkeet, jotka saa ilmaiseksi, jos saa toimeentulotukea. Nämä eläkeläiset eivät ilmeisesti enää oikein kykene hakemaan toimeentulotukea, ja sehän sopii tälle hallitukselle.

• Anonyymi

Ja lisää hakijoita tulee.

• Anonyymi

Ja KELA:een uusi johtaja, jonka palkka on 20 donaa kuussa, missä helvetin absurdistanissa oikein nykyään elämme, miksei sillä rahalla palkata työntekijöitä, tuolla saataisiin varmaan 6 uutta kelatätiä palkattua, mihin helvattaan KELA tarvitsee pääjohtajaa, eihän se ole edes mikään voittoa tavoitteleva firma, vaan ihmisiltä tukia kusettava huijarilaitos, kun eivät hoida hommaansa edes oikein ja saavat tällaisia sotkuja vaan aikaiseksi.

Kyrpiintyneen oloisia ovat asiakaspalvelijansakin, kai sitten tulee vihaisia soittoja päivittäin satoja.

• Anonyymi

Maa on täynnä kaiken maailman viranomaisia ja tämä on tulos , todella heikko esitys , miksi asioita ei tuoda julki vaikka edkunnan kyselytunnilla ja vaadita korjausta asioihin kyseiseltä ministeriltä suora vastaus kansalle saatava .

• Anonyymi

Typerintä tilanteessani on vielä se, että minulle voitaisiin tehdä päätös ilman hakemustakin, koska olen eläkkeellä, eikä mikään tule tilanteessani enää muuttumaan, joten miksi tehdä koko hakemus, jossa on vuodesta toiseen aina samat tiedot, jotka ovat KELA:kin tiedossa heidän järjestelmissään.

Ja hallitus muuten lupasi olla koskematta eläkeläisten asumistukeen, mutta kuinkas kävikään, poliitikko pettää aina, en tiedä mitä nämä ovat, mutta pirun riivaamia ovat, sen ainakin tiedän...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Typerintä tilanteessani on vielä se, että minulle voitaisiin tehdä päätös ilman hakemustakin, koska olen eläkkeellä, eikä mikään tule tilanteessani enää muuttumaan, joten miksi tehdä koko hakemus, jossa on vuodesta toiseen aina samat tiedot, jotka ovat KELA:kin tiedossa heidän järjestelmissään.

Ja hallitus muuten lupasi olla koskematta eläkeläisten asumistukeen, mutta kuinkas kävikään, poliitikko pettää aina, en tiedä mitä nämä ovat, mutta pirun riivaamia ovat, sen ainakin tiedän...

"Typerintä tilanteessani on vielä se, että minulle voitaisiin tehdä päätös ilman hakemustakin, koska olen eläkkeellä, eikä mikään tule tilanteessani enää muuttumaan, joten miksi tehdä koko hakemus" , siis vuokrasi määrä voi nousta, eläkkeet nousee joka vuosi. Jos vuokrasi nousee vaikka 70 euroa, niin etkö halua, että tukesi määrä tarkistetaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Typerintä tilanteessani on vielä se, että minulle voitaisiin tehdä päätös ilman hakemustakin, koska olen eläkkeellä, eikä mikään tule tilanteessani enää muuttumaan, joten miksi tehdä koko hakemus" , siis vuokrasi määrä voi nousta, eläkkeet nousee joka vuosi. Jos vuokrasi nousee vaikka 70 euroa, niin etkö halua, että tukesi määrä tarkistetaan?

Tilanteeni on se, että vuokrani on jo liian suuri, ettei se enää vaikuta mitenkään saamaani asumistukeen, eli asumistuki ei ainakaan enää nouse.

KELA katsoo, että 780 euroa on kohdallani maksimivuokra, jonka ottavat päätöksessä huomioon ja vuokraani nostettiin juuri 920 euroon, mikä on sikahinta, mutta se on maksettava, koska haluan asua asunnossa, jossa on rauhallista, ei siis niitä ongelmia, jotka usein on esim. Hekan asunnoissa, eli haluan rauhalliset ja mukavat naapurit, se ei ole enää tänä päivänä itsestään selvyys, jos on pienituloinen ja joutuu asumaan vuokralla.

Mielestäni päätös voitaisiin tehdä siis täysin automaattisesti, ilman , että minun tarvitsee tehdä mitään hakemusta.

• Anonyymi

Pitäkööt tunkkinsa, köyhät kelalaiset

• Anonyymi

Kyllä tämä on hallituksen syytä, ovat leikanneet KELA:n rahoitusta, mutta silti pitää palkata 20 donalla uusi tyhjäntoimittaja johtaja.

• Anonyymi

No Kuule, eu tuo ole virkailijoiden, vaan päättäjien vika.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä tämä on hallituksen syytä, ovat leikanneet KELA:n rahoitusta, mutta silti pitää palkata 20 donalla uusi tyhjäntoimittaja johtaja.

Kelalainen sekin on. Verovaroin loisiva

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Hallituksen kusirunkut pitäisi laittaa henk.koht vastuuseen.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Hallituksen kusirunkut pitäisi laittaa henk.koht vastuuseen.

Nykyään on taas luokkayhteiskunta, rikkaat rikastuu, köyhät köyhtyy, hallitus voi ottaa vain niiltä, joille edelliset hallitukset ovat antaneet, omasta mielestäni rikastumiselle pitäisi olla yläraja, myös eläkkeille pitäisi olla yläraja, mutta myös alaraja, Ruotsissa niin taitaa ollakin.

Pääomaverotuskin pitäisi palauttaa 60%, miljoonatuloista maksetaan naurettavat 28% veroja.

Käänteistä "Robin Hoodismiahan" tämä hallitus harjoittaa, otetaan köyhiltä, ja annetaan rikkaille.

Koskahan Robin Hood iskee pankkiin ja siirtää rikkaiden tileiltä rahat köyhien tileille, joku hakkeri vois toteuttaa sellaisen teon.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Nykyään on taas luokkayhteiskunta, rikkaat rikastuu, köyhät köyhtyy, hallitus voi ottaa vain niiltä, joille edelliset hallitukset ovat antaneet, omasta mielestäni rikastumiselle pitäisi olla yläraja, myös eläkkeille pitäisi olla yläraja, mutta myös alaraja, Ruotsissa niin taitaa ollakin.

Pääomaverotuskin pitäisi palauttaa 60%, miljoonatuloista maksetaan naurettavat 28% veroja.

Käänteistä "Robin Hoodismiahan" tämä hallitus harjoittaa, otetaan köyhiltä, ja annetaan rikkaille.

Koskahan Robin Hood iskee pankkiin ja siirtää rikkaiden tileiltä rahat köyhien tileille, joku hakkeri vois toteuttaa sellaisen teon.

Ei koskaan. Köyhä on köyhyytensä laiskuudellaan ja hölmöydellään ansainnut. Jokainen on oman onnensa seppä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eli ihmisillä ei ole mitään vastuuta itsestään, vaan kaikki on kiinni hallituksesta. Tuolla asenteella taatusti pysyykin köyhänä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei koskaan. Köyhä on köyhyytensä laiskuudellaan ja hölmöydellään ansainnut. Jokainen on oman onnensa seppä.

Jaahas, eli sairaatkin ihmiset on syypäitä sairauteensa, syöpään kuoleva nuori ihminenkin on vaan "oman onnensa seppä" ja ihan oma vika kuolla syöpään.

Anteeksi, jos oon syntynyt, sanoi aikoinaan Jopekin.

Kaikkihan voisivat olla miljonäärejä, ovat vaan laiskoja, just joo, niinhän tämä maailma pyörisikin, kuka tekisi kaikki duunitkin, sellaisetkin, jotka eivät anna edes mitään, vaikka siivoaisi, ei rikkaat tee koskaan raskaita duuneja, monet eivät tee edes mitään oikeaa duunia, keräävät vaan voitot toisten tekemistä duuneista.

Voit mennä saarnaamaan köyhiin maihin, kuinka kaikki voisivat olla rikkaita, eikä se ole keneltäkään pois, koska rahaahan riittää loputtomasti, sitähän voidaan koko ajan painaa lisää...

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eli ihmisillä ei ole mitään vastuuta itsestään, vaan kaikki on kiinni hallituksesta. Tuolla asenteella taatusti pysyykin köyhänä.

Kaikkihan syntyy yhtä kauniina, älykkäinä, rikkaina, täytyy olla pahemman luokan sähläri, jos ei miljonääriksi tule.

Mitä hiton teinejä täällä oikein kirjoittelee?

Jutut on ainakin yhtä "viisaita".

• Anonyymi
    • Anonyymi

Tutkiskelin vielä KELA:n tietoja ja löysin tiedon, että ilmoitus asumistuen vuositarkastuksesta lähetetäänkin nykyään jo 2 kuukautta ennen vanhan loppumista, kun ennen tuo aika oli kuukausi, en ole kuitenkaan saanut postissa mitään kirjettä, liekö posti kadottanut sen kirjeen, mihinkään ei voi enää luottaa.

Soitin kyllä KELAan jo viime viikolla ihan piruuttain, ja kyselin, että joko voisi hakemuksen laittaa, virkailija sanoi, että sen voi jo jättää, ei kuitenkaan sanonut mitään, että käsittelyaika on venynyt aivan mahdottomaksi, 3 viikosta lähes kahdeksaan viikkoon, tuo tieto tuli minulle vasta, kun olin hakemuksen lähettänyt, tiivistelmässä oli lopussa mainittu käsittelyyn menevän 54 päivää, mistä olin aivan tyrmistynyt.

Paska tuuri taas...

• Anonyymi
        UUSI

Vai piruuttaan ja tuuri....eläkeläistahvo tiesit kaiketi asumistuen vuositarkistus on käsillä mutta et viitsinyt omakelassa asiaa hoitaa.jos ei itse viitsi mitään vaivaa nähdä niin mahdolliset harmit ovat osittain oman saamattomuuden seurausta.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Vai piruuttaan ja tuuri....eläkeläistahvo tiesit kaiketi asumistuen vuositarkistus on käsillä mutta et viitsinyt omakelassa asiaa hoitaa.jos ei itse viitsi mitään vaivaa nähdä niin mahdolliset harmit ovat osittain oman saamattomuuden seurausta.

Mistäs helvatusta voisin tietää, että käsittelyajat ovat nykyään 3 viikon sijaan 8 viikkoa, kun KELA ei ilmoita siitä mitään, ja senkin, että nykyään koko tuki voidaan katkaista, vaikka hakemus on saapunut jo puolitoista kuukautta ennen tarkistuspäivämäärää, aina ennen sanottiin, että tukea ei katkaista, jos hakemus on sisällä, ja kyllä nyt jumalauta pitää tukia jatkua, jos hakemus on ollut sisällä yli kuukauden. Ja kun mitään kirjettäkään en ole saanut, eli jossain on jotain pielessä, ja se ei ole minun päässäni, mokomakin vittuilija.

Kysyin ensimmäisen kerran jo siis torstaina 13. päivä voinko jo jättää hakemukseni, vaikka en ollut saanut vielä kirjettä postissa, se oli mahdollista, ja jätin hakemuksen 17. päivä hyväuskoisena, että asia etenee ihan samoin, kun aina ennenkin, nyt sitten ukrainalaisten ja hallituksen säästöjen takia asiat eivät enää etenekään, kuin ennen, eikä KELA kerro sivuillaan siitä mitään. Aina on myös sanottu, että eläkkeensaajan asumistuki ei katkea, vaikka päätös myöhästyisikin, sen saa sitten kun päätös on tehty takautuvastikin, ilmeisesti tämäkään ei enää pidä paikkansa, eli tuki katkaistaan, vaikka hakemus olisi ollut yli kuukauden jo vetämässä, kuten minun tapauksessani on. Nyt sitten pitäisi ilmeisesti hakea sille ekalle kuukaudelle toimeentulotukea, jota en edes saa lähellekään samaa summaa, kuin asumistukea, asumistuen avulla olen pystynyt asumaan jopa paremmassa vuokra-asunnossa, jos olisin työtön, en eläkeläinen, niin ei olisi varaa tässä edes asua.

• Anonyymi
        UUSI

Kyllä minulle on tullut jo vuosia tieto asumistuen tarkistuksesta 2 kuukautta ennen, vanhan lakkaamista.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä minulle on tullut jo vuosia tieto asumistuen tarkistuksesta 2 kuukautta ennen, vanhan lakkaamista.

Jaa, no minulle ei ole kuitenkaan tullut mitään kirjettä KELAsta, viimeksi kun 2 vuotta sitten tein hakemuksen, niin muistaakseni tuli n. kuukautta ennen edellisen päättymistä.

• Anonyymi
      UUSI

Kaikesta päätellen natsi-hallitus pyrkii pääsemään tarpeettomista ihmisistä eroon.

Jokainen moraalin omaava ihminen varmasti jättää äänestämättä nykyisiä hallituspuolueita.

• Anonyymi
      UUSI

Ajatella verotus ja hintataso olisivat kelan ja verotoimiston verran kevyempää.
      Riittäisikö eläke tai palkka paremmin?

Ei oikeasti noin yksinkertaista, mutta voisiko tämän hoitaa tehokkaammin?
      Tekoäly ja tietotekniikka auttaa automatisoinnissa sitten aikanaan joskus.
      Siinä yhteydessä on pakko käydä systeemin logiikkaa läpi.

• Anonyymi
        UUSI

Tekoälyllä voisi minunkin eläkkeensaajan asumistuen tarkistaa, ihminenkin tekee sen duunin parissa minuutissa, silti käsittelyaika on nykyään sitten lähes 8 viikkoa, josta KELA ei edes ilmoita sivullaan, se pitäisi lukea heti ruudulla, että HUOM! ruuhkautuneen tilanteen takia päätösten käsittelyajat ovat venyneet huomattavasti. Tieto näkyy vasta sitten, kun saa tiivistelmän hakemuksestaan. On varmasti paljon vanhuksiakin, jotka eivät tiedä, että käsittelyajat ovat venyneet ja he joutuvat kärsimään, kun tukea ei maksetakaan, hae siinä sitten vielä toimeentulotukeakin, joka ei edes riitä kattamaan asumistukea, jonka laskemisperusteet ovat aivan toiset, kuin eläkeläisen asumistuen, eli minäkin saisin vain alle puolet siitä toimeentulotukea, minkä saan eläkkeensaajan asumistukea. Tuntuu, että KELA on tahallaan jättänyt kertomatta eläkeläisille, että nykyään käsittelyajat ovat paljon pidemmät, kuin ennen. Asiakaspalvelukin oli niin töykeää, että oikein raivostutti.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tekoälyllä voisi minunkin eläkkeensaajan asumistuen tarkistaa, ihminenkin tekee sen duunin parissa minuutissa, silti käsittelyaika on nykyään sitten lähes 8 viikkoa, josta KELA ei edes ilmoita sivullaan, se pitäisi lukea heti ruudulla, että HUOM! ruuhkautuneen tilanteen takia päätösten käsittelyajat ovat venyneet huomattavasti. Tieto näkyy vasta sitten, kun saa tiivistelmän hakemuksestaan. On varmasti paljon vanhuksiakin, jotka eivät tiedä, että käsittelyajat ovat venyneet ja he joutuvat kärsimään, kun tukea ei maksetakaan, hae siinä sitten vielä toimeentulotukeakin, joka ei edes riitä kattamaan asumistukea, jonka laskemisperusteet ovat aivan toiset, kuin eläkeläisen asumistuen, eli minäkin saisin vain alle puolet siitä toimeentulotukea, minkä saan eläkkeensaajan asumistukea. Tuntuu, että KELA on tahallaan jättänyt kertomatta eläkeläisille, että nykyään käsittelyajat ovat paljon pidemmät, kuin ennen. Asiakaspalvelukin oli niin töykeää, että oikein raivostutti.

"Tuntuu, että KELA on tahallaan jättänyt kertomatta eläkeläisille, "

Kuule hei, asioista voi ottaa itse selvää sen sijaan että odottaa tieto joskus sinulle kulkeutuu.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

"Tuntuu, että KELA on tahallaan jättänyt kertomatta eläkeläisille, "

Kuule hei, asioista voi ottaa itse selvää sen sijaan että odottaa tieto joskus sinulle kulkeutuu.

Aivan, olisi se aika erikoista, jos KELA toimisi niin, mutta kun KELA:n sivulla ei sanota mitään siitä, että käsittelyajat ovat venyneet aivan käsittämättömän pitkiksi, mistä pitäisi olla isot otsikot heti, kun menee heidän sivustolleen.

Ja, kun nykyään se tuki voidaan katkaista, kun ennen aina sanottiin, että kyllä se tuki jatkuu, ja sen rahan tulee kyllä saamaan, se vain kestää jonkin aikaa. KELA on ilmeisesti muuttanut siis käytäntöjään, ja tuntuu tosiaankin siltä, että halutaan saada säästöjä näinkin kierolla tavalla, vaikka eihän niin voi oikeasti olla.

Jos olisin saanut postia KELAsta, mutta kun en ole mitään kirjettä saanut, niin silloin asia olisi ihan selvä, eli jossain nyt mättää, joko se on Posti, tai KELA.

Olen siis kahteen kertaan soittanut KELA:aan eli ottanut ihan tarpeeksi selvää, ihme viisastelijoita tämä ketju täynnä. Minäkin luulin kaiken olevan ihan samalla tavalla, kuin mitä tekin tällä tuotte esille, mutta soitto KELA:aan kertoikin aivan toista.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Aivan, olisi se aika erikoista, jos KELA toimisi niin, mutta kun KELA:n sivulla ei sanota mitään siitä, että käsittelyajat ovat venyneet aivan käsittämättömän pitkiksi, mistä pitäisi olla isot otsikot heti, kun menee heidän sivustolleen.

Ja, kun nykyään se tuki voidaan katkaista, kun ennen aina sanottiin, että kyllä se tuki jatkuu, ja sen rahan tulee kyllä saamaan, se vain kestää jonkin aikaa. KELA on ilmeisesti muuttanut siis käytäntöjään, ja tuntuu tosiaankin siltä, että halutaan saada säästöjä näinkin kierolla tavalla, vaikka eihän niin voi oikeasti olla.

Jos olisin saanut postia KELAsta, mutta kun en ole mitään kirjettä saanut, niin silloin asia olisi ihan selvä, eli jossain nyt mättää, joko se on Posti, tai KELA.

Olen siis kahteen kertaan soittanut KELA:aan eli ottanut ihan tarpeeksi selvää, ihme viisastelijoita tämä ketju täynnä. Minäkin luulin kaiken olevan ihan samalla tavalla, kuin mitä tekin tällä tuotte esille, mutta soitto KELA:aan kertoikin aivan toista.

"Jos olisin saanut postia KELAsta, mutta kun en ole mitään kirjettä saanut, niin silloin asia olisi ihan selvä, eli jossain nyt mättää, joko se on Posti, tai KELA."
        Etkö käytä Kelan sähköisiä palveluita, kun tännekkin vastailet. Eli osaat käytää myös sähköisiä Kelan palveluja.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

"Jos olisin saanut postia KELAsta, mutta kun en ole mitään kirjettä saanut, niin silloin asia olisi ihan selvä, eli jossain nyt mättää, joko se on Posti, tai KELA."
        Etkö käytä Kelan sähköisiä palveluita, kun tännekkin vastailet. Eli osaat käytää myös sähköisiä Kelan palveluja.

Käytän, mutta luotan myös kirjepostiin, mutta postiinkaan ei ilmeisesti voi enää luottaa.

Eikä netissä ole tietoa siitä, että asumistuentarkistukseen menee nykyisin 54 päivää, mistä hitosta voisin silloin sen tietää?

Ja laitoin tietenkin sähköisen hakemuksen, joka olisi pitänyt olla jo selvillä kaikille, eli sen suhteen ei ole ongelmaa.

Luusihan sitä, että jos laittaa hakemuksen nettiin jo melkein puolitoista kuukautta ennen tarkistusta koskevaa ajankohtaa, niin silloin tukea ei katkaista, mutta minun olisi pitänyt saada se kirjeposti KELAsta jo kolme viikkoa sitten, eikä ole näkynyt.

Olin kyllä huomaavani maanantaina, että KELA:n sivulla luki, että kirje lähetetään kuukautta ennen tarkistuksen ajankohtaa, ja eilen siellä lukikin, että se onkin 2 kuukautta, ovatko sitten vaihtaneet tuon tiedon tämän viikon aikana?

On vanhuksia, joilla ei ole mitään nettejä, jotka laittavat paperihakemuksen, ja silloin niiden on tultava ajoissa.

Ja kyllä tuen pitäisi jatkua, eikä mennä poikki, kun hakemus on lähes puolitoista kuukautta KELA:ssa jo ennen kuin uuden asumistuen on alettava, mutta näköjään meneekin poikki, jos sitä ei ehditä käsitellä ajoissa, mikä on täysin pöyristyttävää.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Käytän, mutta luotan myös kirjepostiin, mutta postiinkaan ei ilmeisesti voi enää luottaa.

Eikä netissä ole tietoa siitä, että asumistuentarkistukseen menee nykyisin 54 päivää, mistä hitosta voisin silloin sen tietää?

Ja laitoin tietenkin sähköisen hakemuksen, joka olisi pitänyt olla jo selvillä kaikille, eli sen suhteen ei ole ongelmaa.

Luusihan sitä, että jos laittaa hakemuksen nettiin jo melkein puolitoista kuukautta ennen tarkistusta koskevaa ajankohtaa, niin silloin tukea ei katkaista, mutta minun olisi pitänyt saada se kirjeposti KELAsta jo kolme viikkoa sitten, eikä ole näkynyt.

Olin kyllä huomaavani maanantaina, että KELA:n sivulla luki, että kirje lähetetään kuukautta ennen tarkistuksen ajankohtaa, ja eilen siellä lukikin, että se onkin 2 kuukautta, ovatko sitten vaihtaneet tuon tiedon tämän viikon aikana?

On vanhuksia, joilla ei ole mitään nettejä, jotka laittavat paperihakemuksen, ja silloin niiden on tultava ajoissa.

Ja kyllä tuen pitäisi jatkua, eikä mennä poikki, kun hakemus on lähes puolitoista kuukautta KELA:ssa jo ennen kuin uuden asumistuen on alettava, mutta näköjään meneekin poikki, jos sitä ei ehditä käsitellä ajoissa, mikä on täysin pöyristyttävää.

Valehtelet, ei mene poikki jos/kun teit jatkohakemuksen ajoissa. Tupauuno repii huvinsa lööperin suoltamisesta suolikaksneloseen. ullatus

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Valehtelet, ei mene poikki jos/kun teit jatkohakemuksen ajoissa. Tupauuno repii huvinsa lööperin suoltamisesta suolikaksneloseen. ullatus

Niin, todellakin AJOISSA, kun nyt näyttää siltä, että hakemus pitää jättää jo 2 kuukautta ennen tarkistusajankohtaa, mutta kun minun pitäisi saada se hakemus kirjepostina, enkä sellaista ole siis saanut.

En voinut tietää, että käsittely kestää 54 päivää, joka käsittämätöntä ja täysin kohtuutonta, eikä tuota tietoa kerrota edes KELA:n sivuilla, sen saa tietää vasta, kun jättää sähköisen hakemuksen. Kun kyse on vielä pelkästä tarkistuksesta, niin siihen ei pitäisi mennä käsittelijältä, kuin korkeintaan 2 minuuttia, koska hakemuksessa ei ole edes mitään sellaista tietoa, joka ei jo valmiina olisi KELA:n järjestelmistä, ei edes yhtään liitettä, pelkkä napin painallus, jota saa odottaa 2 kuukautta, eikö se ole muka täysin kohtuutonta?

Kelan virkailija vaan sanoi, että hallitus on leikannut määrärahoja, siinä syy miksi kestää, työntekijöitä on vähennetty, samaan aikaan kun hallitus on ajanut ihmisiä KELA:n luukulle.

Nyt siis näyttää siltä, että posti on vain hukannut paperit, niiden olisi pitänyt tulla jo yli 3 viikkoa sitten.

Ennen KELA teki päätökset parissa viikossa, nykyään kaikki on ruuhkautunut, myös paljolti maahanmuuton vuoksi, kymmeniä tuhansia uusia asiakkaita. Olen yrittänyt välttää KELAa. kuin ruttoa, mutta taas on posti ilmeisesti mokannut, että joudun selvittelemään asiaa, hakemaan ehkä toimeentulotukeakin huhtikuulle, ja senkin käsittely kestää varmaan vähintään kuukauden, enkä saa edes toimeentulotukea asumistuen verran. Jos joudun vielä hakemaan kokonaan uudestaan eläkkeensaajan asumistukea, niin se on jo kaiken huippu.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Sanon sellaisen asian vielä, että taisi olla 8 vuotta sitten, kun asumistukeni piti ekan kerran tarkistaa, että KELA:n virkailija soitti minulle henk. koht. ja kysyi, haluanko tehdä siinä samalla puhelimessa tarkistuksen, ja se tarkistus tehtiin, se oli valmis kahdessa päivässä!

Mihin menee 54 päivää?

En mitenkään voinut tietää tällaisia tarkistusaikoja, ne ovat jo lähes käsittämättömiä, että voisin olla jo myöhässä, vaikka laitan hakemuksen puolitoista kuukautta ennen tarkistusajankohtaa, ei tullut mieleenikään, muuten olisin laittanut sen hakemuksen jo 3 viikkoa sitten.

• Anonyymi
      UUSI

Taatusti aloittajan asumistukea ei ole lakkautettu ihan vain siksi että vuositarkistus on menossa. Aivan tyhjänpäiväista öyhötystä koko aloitus.

• Anonyymi
        UUSI

Juu ei todellakaan ole, kunhan pitää rähjätä vain aikansa kuluksi.

• Anonyymi
        UUSI

Jos hakemus tulee liian myöhään, niin se tuki katkaistaan, näin se nykyään menee, vaikka hakemus on siis jätetty jo 5 viikkoa ennen vuositarkastuspäivämäärää, KELA kyykyttää ja saa varmaan vielä säästöjäkin, kun moni eläkeläinen vanhuskin laittaa hakemuksen liian myöhään, koska ei tiedä, että tilanne on KELAssa aivan toinen, kuin edellisellä kerralla, itselläkin on menossa jo 5. vuositarkistus, itseasiassa tarkistus tehdään kahden vuoden välein, ei yhden.

Ja kun KELA ei ole edes lähettänyt minulle vieläkään mitään kirjettä vuositarkastuksesta. Sen olisi pitänyt tulla siis jo 3 viikkoa sitten nykyisessä tilanteessa.

Luulin ihan samaa, että tukea ei voida katkaista, kun hakemus on lähetetty jo selvästi kuukautta ennen, kun uusi tarkistus astuu voimaan. Näin ei enää ilmeisesti olekaan, vaan hakemus onkin jätettävä jo kaksi kuukautta ennen, koska käsittelyaika on nykyisin siis lähes 8 viikkoa, ei enää 3 viikkoa, mistä ei KELA:n sivulla missään edes mainita, en ainakaan sitä löytänyt.

Asiakaspalvelija oli vielä erittäin töykeä, mikä viittaisia siihen, että joutuvat kokoajan ottamaan vihaisia puheluita vastaan, sanoi, että hallitus on leikannut määrärahoja, ja ajat venyneet siksi. Penäsi töykeänä sitä, että miten hän voi auttaa, vaikka tiesi ettei voi mitenkään auttaa, kun kysyin, että millä tavalla hän sitten voisi auttaa, miksi edes kysyy, jos tietää, ettei pysty auttamaan?

Mielestäni tämä ketju on ihan hyvä niille, joille käy samoin, eli tietoa levitetään siitä, mikä on yhteiskuntamme tila.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Jos hakemus tulee liian myöhään, niin se tuki katkaistaan, näin se nykyään menee, vaikka hakemus on siis jätetty jo 5 viikkoa ennen vuositarkastuspäivämäärää, KELA kyykyttää ja saa varmaan vielä säästöjäkin, kun moni eläkeläinen vanhuskin laittaa hakemuksen liian myöhään, koska ei tiedä, että tilanne on KELAssa aivan toinen, kuin edellisellä kerralla, itselläkin on menossa jo 5. vuositarkistus, itseasiassa tarkistus tehdään kahden vuoden välein, ei yhden.

Ja kun KELA ei ole edes lähettänyt minulle vieläkään mitään kirjettä vuositarkastuksesta. Sen olisi pitänyt tulla siis jo 3 viikkoa sitten nykyisessä tilanteessa.

Luulin ihan samaa, että tukea ei voida katkaista, kun hakemus on lähetetty jo selvästi kuukautta ennen, kun uusi tarkistus astuu voimaan. Näin ei enää ilmeisesti olekaan, vaan hakemus onkin jätettävä jo kaksi kuukautta ennen, koska käsittelyaika on nykyisin siis lähes 8 viikkoa, ei enää 3 viikkoa, mistä ei KELA:n sivulla missään edes mainita, en ainakaan sitä löytänyt.

Asiakaspalvelija oli vielä erittäin töykeä, mikä viittaisia siihen, että joutuvat kokoajan ottamaan vihaisia puheluita vastaan, sanoi, että hallitus on leikannut määrärahoja, ja ajat venyneet siksi. Penäsi töykeänä sitä, että miten hän voi auttaa, vaikka tiesi ettei voi mitenkään auttaa, kun kysyin, että millä tavalla hän sitten voisi auttaa, miksi edes kysyy, jos tietää, ettei pysty auttamaan?

Mielestäni tämä ketju on ihan hyvä niille, joille käy samoin, eli tietoa levitetään siitä, mikä on yhteiskuntamme tila.

Tuki jatkuu ihan normaalisti kunhan olet jättänyt jatkohakemuksen määräpäivään mennessä. Ei siinä käsittelyajan pituudella ole mitään merkitystä vaikka menisi 8 kuukautta.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tuki jatkuu ihan normaalisti kunhan olet jättänyt jatkohakemuksen määräpäivään mennessä. Ei siinä käsittelyajan pituudella ole mitään merkitystä vaikka menisi 8 kuukautta.

Kun en ole saanut mitään kirjettä vieläkään postissa, niin mistä ihmeestä tietäisin mistään määräpäivästä mitään, koska se on ollut ilmeisesti jo 2 viikkoa sitten?

Ja olen keskustellut kahden KELA:n työntekijän kanssa, joista kumpikaan ei maininnut mitään mistään määräpäivästä, ensimmäinen ilmoitti vaan, että haku on auki, vaikkei minulle ole tullut ilmoitusta siitä vielä postissa, ei sanonut mitään käsittelyajoista, ja siitä, että hakemus olisi jo myöhässä ehtiäkseen ajoissa käsittelyyn.

On mahdollista, että posti on kadottanut kirjeen, yleensä KELA lähettää aina kaiken ajoissa, ei ole koskaan ollut sitä ongelmaa.

Tekoäly tulee varmaan jo lähivuosina tekemään näitä tarkistuksia, jotka ovat tavallaan turhia monen kohdalla, jos mikään ei muutu enää siten, että sillä olisi vaikutusta asumistukeen, kuten on minun tapauksessani. Päätöksen tekeminen on muutenkin vain parin minuutin juttu, sen kun käy hakemuksen läpi ja painaa painiketta ruudulla.

• Anonyymi
      UUSI

Onko Kelalla oma setelipaino ?

• Anonyymi
      UUSI

Paska rollin tekemä aloitus.

• Anonyymi
        UUSI

Jaa, millähän perusteella, ja miksi pitää edes kommentoida?

Aina sanotaan, että tukien hakijat on katkeria, mutta tästä ketjusta saa sen käsityksen, että ne vasta katkeria ovatkin, jotka tukia saavia syyllistävät.

• Anonyymi
      UUSI

"Joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen"
      https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1974/19740412

Kannattaa tehdä vahingonkorvausvaatimus Kelan töpeksinnästä. Vastaus saattaa tosin yllättää sillä paskanjauhanta ja virkavastuun välttely on yksi Kelan ydinosaamisalueista.

• Anonyymi
        UUSI

Ei pieni ihminen tälle byrokratiakoneistolle mitään mahda.

Toistaiseksi mitään isompaa vahinkoa ei ole tullut, käsittääkseni asian pitäisi edetä niin, että asumistukeni tulee vain takautuvasti, eikä hakuprosessi katkea, tosin virkailija ei tällaisesta mitään maininnut, vaikka olisi pitänyt, koska sehän tässä on se oleellinen asia. Voi olla siis, että tukeni todellakin katkaistaan, maanantaina soitan KELA:aan, ja kysyn asiasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      428
      3667
    2. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      73
      2970
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      130
      1883
    4. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      120
      1608
    5. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      146
      1430
    6. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1387
    7. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      160
      1317
    8. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      75
      1225
    9. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      83
      1224
    10. Yleltä tiukka nootti Sohvaperunat-sarjan tyypeistä: "Halutessaan ja tapauskohtaisesti harkiten..."

Näin "Sohvis-julkkiksia" suojellaan! Toisaalta ovathan nämä ihmiset itse lähteneet mukaan reality-ohjelmaan. Että mitä m
      Sohvaperunat
      18
      1145
    Aihe