Rybelsus vai Ozempic ?

Anonyymi-ap

Metforemia nyt maksimiannos ja Jardiancea perään, mutta sokerit korkealla.
Pe menon lääkäriin ja siellä pitäisi päättää kummalla otsikon lääkkeistä lähdetään muuttamaan hoitoa.

11

925

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ozempic on vaivattomampi ja tehokkaampi. Alussa voi olla ikäviä sivuvaikutuksia, mutta ne helpottuvat ja lakkaavat kokonaan muutamassa kuukaudessa. Ainakin itselläni kävi näin.

Ozempicin hyvä sivuvaikutus oli 20 kg laihtuminen vuodessa. Erittäin tärkeää on, että Ozempicin avulla pääsin kokonaan eroon insuliinipistoksista. Ozempic on minulla käytössä edelleen, ja paastoverensokeri pysyy 5 ja 6 välillä. Käytössä myös Metforem.

Mutta ennen kuin päätät, kumman valitset, pyydä lääkäriä tai diabeteshoitajaa kertomaan tarkasti noista vaihtoehdoista, niiden hyvistä ja huonoista puolista.

• Anonyymi

”Mutta ennen kuin päätät, kumman valitset,”

Luulin, että lääkäri päättää mitä kirjoittaa reseptiin. Vai onko laki äskettäin muuttunut?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luulin, että lääkäri päättää mitä kirjoittaa reseptiin. Vai onko laki äskettäin muuttunut?

Minulle lääkäri kirjoitti reseptin molempiin kaiken varalta. Silloin (syksy 2023) oli vaikea saada Ozempicia. Sain itse valita kumpaa alan käyttää. Sain lääkäriltä perusteelliset tiedot molemmista. Sain myös ohjeet, miten Ozempic vaihdetaan Rybelsukseen, jos Ozempicia ei saa. Valitsin vaikeasta saatavuudesta huolimatta Ozempicin ja olen valintaani tyytyväinen. Nykyään Ozempicia saa koko ajan kaikista apteekeista.
        Diabeteshoitaja opetti Ozempicin pistämisen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä kai se potilaan näkökulma otetaan myös huomioon, jos on vaihtoehtoja mistä valita, ja molemmilla vaihtoehdoilla on hyvät ja huonot puolet. Hyvä lääkäri kertoo potilaalle faktat ja yhdessä potilasta kuunnellen tehdään päätökset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä kai se potilaan näkökulma otetaan myös huomioon, jos on vaihtoehtoja mistä valita, ja molemmilla vaihtoehdoilla on hyvät ja huonot puolet. Hyvä lääkäri kertoo potilaalle faktat ja yhdessä potilasta kuunnellen tehdään päätökset.

Monia tarmokkaita itseohjautuvia potilaita harmittaa suuresti se, että myös lääkärin mielipidettä kysytään silloin kun resepti pitäisi allekirjoittaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietysti potilaan näkökulma on otettava huomioon. Ozempic on kerran viikossa pistettävä lääke, Rybelsus on joka aamu tarkasti samaan aikaan tyhjään vatsaan otettava tabletti.
        Jos potilas ei halua oppia pistämään itseään, näkö on huono tai käden varmuus heikko, ei pistettävää lääkettä voi ajatella, paitsi jos kotona on joku, joka sen pistämisen voi ja haluaa tehdä.
        Rybelsuksen kanssa on oltava hyvin huolellinen ottoajan ja oikean tavan suhteen, muuten saa pelkkiä sivuvaikutuksia tai ei mitään.

• Anonyymi

Kiitti vinkeistä.
      "Diabeteshoitajaa" ei taida olla edes mahdollista tavata vaan normi terveydenhoitaja antoi esitteet luettavaksi.
      Ozepicin saatavuus nykyään taitaa olla hyvä ja sen helppokäyttöisyys kiinnostaa.
      Olen aiemmin viikon sairaalajakson aikana itse pistänyt verenohennuslääkettä vatsaan joten Ozempicin piikityksen luulisi sujuvan.
      Muutenkin pillerinäotettava Rybelsus voi ehkä lisätä vatsavaivojen mahdollisuutta.
      Syön päivittäin kourallisen lääkkeitä ja tähän olen selvinnyt hyvin pienillä vatsavaivoilla.

• Anonyymi

Rybelsus pitää ottaa aamulla tyhjään vatsaan ja odottaa sen jälkeen puoli tuntia. Myös Oridip ja Thyroxin pitää ottaa tyhjään vatsaan, joten kello on jo lähes 11, kun pääsen syömään aamiaista.

• Anonyymi

Olen käyttänyt sekä Ozempicia että Rybelsusta pidemmän aikaa, joten voin kertoa omista kokemuksistani ja siitä, miten ne erosivat toisistaan.

Minulla hoito alkoi pistettävällä Ozempicilla, koska lääkäri piti sitä imeytymisen kannalta ennustettavampana. Ensimmäiset viikot olivat hankalia jatkuvan pahoinvoinnin ja täyden olon tunteen takia. Pärjäsin helpoimmin, kun söin hyvin pieniä annoksia kerrallaan ja jätin kokonaan pois rasvaiset ruoat. Vähitellen pahoinvointi helpotti, mutta saattoi palata, jos poikkesin ruokarytmistä. Yksityiskohtaisemmat tiedot lääkkeestä ja sen käytöstä löysin täältä https://medilux.fi/ozempic/ — ne vastasivat hyvin pitkälti lääkärin omia ohjeita.

Muutaman kuukauden jälkeen vaihdoin Rybelsusiin (semaglutidin tablettimuoto), koska halusin välttää viikoittaiset pistokset. Tämän kanssa sivuvaikutukset olivat hieman erilaisia: suun kuivumista, lievää huimausta ja ajoittaisia muutoksia ruokahalussa. Suurimmaksi haasteeksi osoittautui se, että lääke piti ottaa aamulla tyhjään vatsaan ja odottaa puoli tuntia ennen syömistä, muuten teho tuntui heikkenevän. Hyviä käytännön vinkkejä tabletin ottamiseen löysin täältä https://medilux.fi/semaglutidi-tablettimuoto/ — niiden avulla onnistuin pitämään sivuvaikutukset hallinnassa.

Tehon suhteen molemmat lääkkeet toimivat verensokerin hallinnassa hyvin, mutta siedettävyys oli yksilöllistä. Joillekin on helpompaa ottaa pistos kerran viikossa, toisille taas tabletti aamulla sopii paremmin. Oma kokemukseni on, että sivuvaikutukset yleensä lievittyvät ajan myötä, kunhan annosta ei nosteta liian nopeasti ja kuunnellaan tarkasti omaa kehoa.

• Anonyymi

Minulla oli täsmälleen sama tilanne. Paastoarvo oli 21 ja pitkäsokeri oli 107 diabeteksen toteamisvaiheessa. Sain aluksi Metformiinia 500mg ensimmäisellä viikolla ja Jardiance 10mg. Toisella viikolla Metformiini nostettiin 1g, Jardiance oli edelleen 10mg. Paastosokeri laski kahdessa viikossa 8-10:een riippuen päivästä. Yleensä oli 8,8. Metformiinin nostaminen 2g ja Jardiancen nosto 25mg ei enää laskenut verensokereita yhtään. Sain kolmanneksi lääkkeeksi Rybelsuksen. Verensokeri laski nopeasti noin 6:een. Minulle Ryselsus ei aiheuttanut minkäänlaisia sivuvaikutuksia.

• Anonyymi

Wegovy ja Rybelsus ja Ozempic ovat GLP‑1 analogeja. Ne ovat vaikutustavaltaan samoja. Niillä voi olla haittoja, joten ole heti yhteydessä lääkäriin jos tulee ongelmia. Erityisesti jos niitä tulee näön kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      635
      2798
    2. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      25
      2237
    3. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      430
      2179
    4. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      89
      2006
    5. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      20
      1819
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      67
      1590
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      128
      1372
    8. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      23
      1300
    9. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      27
      1231
    10. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      66
      1164
    Aihe