makeutusaineallergia?

....

Onko ketään joka olisi allerginen makeutusaineille?
Jos on, niin mitkä aineet aiheuttaa oireita ja millaisia?

5

3158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neitomainen

      ainakaan minulle ei sovi aspartaami.. sitä työnnetään kaiken maailman tuotteisiin.. light tuotteet ovat sitä täynnä..

      saan siitä astmakohtauksen ja sitten lisäksi vatsanväänteitä ja karmeita ilmavaivoja muutamaksi päiväksi.. joten olen luopunut siitä etten syö mitään light tuotteita..

      • aspa

        Aspartaami aiheuttaa kovaa vatsakipua.


      • ei sovi mulle
        aspa kirjoitti:

        Aspartaami aiheuttaa kovaa vatsakipua.

        makeutetut tuotteet saa aikaan minulla ja usein vasta kun vahingossa olen käyttänyt jotain tuotetta joka makeutettu ja ihmettelen mikä yököttää,kunnes ..sehän se oli makeutettu tuote.


    • Luulin olevani ainoa

      Tämäpä on ehkä nykyajan hankalin allergia.
      Ei riitä, että kaupan hyllyt notkuu light-tuotteita; aspartaamia ja muita keinotekoisia makeutusaineita saattaa nykyään olla jopa niissä tuotteissa, joissa ei lue light!

      Olen tosi tarkka sekä kaupassa että baareissa ja ravintoloissa. Ihan tiedoksi baari-iltaa suunnitteleville: Colden Cupin normi siidereissäkin on aspartaamia sokerin lisäksi, eli hyvästi häppäri-alennukset, jos et oluesta välitä. Samoin joissakin limsoissakin on aspataamia sokerin lisäksi, eikä mitään light-merkintää!

      Luulin aluksi, että maha menee sekaisin vain aspartaamista, mutta havaitsin (usein liian myöhään) ettei sukraloosi tai mikään muukaan makeutusaine käy. Kävipä mulle niinkin kerran, että mulle myytiin luontaistuotekaupassa Fortodol-nimistä päänsärkylääkkeettä, joka oli pelkkää fenylalaniiniä (siis sitä mitä on kaikissa makeutusaineissa). Typeränä en lukenut mitä lääke sisälsi, ja kävi niin että päänsäryn lisäksi oksensin koko illan.

      Enpä usko, että makeutusaineallergia olisi yleisesti tiedossa, muuten olisi olemassa paremmat varoitusmerkit meikäläisille.

    • 25

      Aspartaami laukaisee allergisen nuhan minulla. Join 1.5l x 2 viikonloppuna eikä ongelmia tullut, mutta siihen se olisi pitänyt jättää, koska päivän väli ja taas 1.5l x 2 eli pullo päivää kohden niin alkoi ensimmäisen jälkeen oireet. Nokka vuotaa aivan kuten kamalassa flunssassa, olo on vähänkuin poskiontelotulehduksessa olisi, mutta sitä ei ole. Join muutaman vuoden aikana lähes päivittäin pepsi maxia, yleensä vähintään sen pullon päivässä. Kyllä sen "haitat" huomasi siinä vaiheessa kun sen hörppiminen loppui kokonaan. 2 viikkoa oli vatsa niin sekaisin ettei mitään rajaa, välillä ummetti välillä ihan löysää. Tätä varmasti myös tehosti se, että lopetin tupakoinnin samalla kertaa (aineenvaihdunta sekaisin muutenkin), mutta huomasin myös pepsi maxin yhteydessä sellaisen, että siihen tuli "fiksaatio", sitä vain teki mieli vähän samalla tapaa kuin tupakoitsija tuntee tarvitsevansa nikotiinia, mutta ilman fyysisiä vierotusoireita.

      Tuossa yllä joku mainitsi astmakohtauksesta niin siitä voisin vielä mainita, että minä itsekin luulin, että pepsi max (tai mikä tahansa muu hiilihapollinen limsa) laukaisee jonkinasteen astmakohtauksen, mutta kun tarkemmin tutkiskelin niin totesin, että kyseessä olikin refluxivaiva eikä niinkään astmakohtaus. Eli hapot nousevat ruokatorveen vatsalaukusta, koska refluxiläppä on avoin (tämä on hyvin yleinen vaiva) mikä taas aiheuttaa närästystä ja paineen tuntua keuhkoissa, joillain jopa niin paljon, että tuntuu kuin happi loppuisi kokonaan. Tästä aika vähän löytyi juttua kun itse pläräsin nettiä taannoin, mutta kun korjailin hieman ruokavaliotani ja lopetin hiilihapollisten päivittäisjuomisen (kyllä sitä joskus saa juoda!) niin katosi samalla myös astmaoireet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      69
      4938
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1846
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe