kaksoset samalle luokalle?

Kaksostenäiti

Minulla on identtiset kaksos-tytöt,jotka menevät nyt syksyllä kouluun. Ajattelin ensin laittaa tytöt eriluokille, jotta saisivat molemmat uusia omia kavereitaan ja oppisivat vähän itsenäistymään. Mitä mieltä olette? kannattaako kaksoset laitaa koulussa eriluokille? ja jos ei niin perusteluita?

39

10794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äippä3

      itsestään. Oletko jutellut heidän kanssaan? Vaikka he ovat pieniä, niin jokin mielipide heillä varmasti on asiaan.
      Omat pikkusiskoni ovat kaksoset ja olivat samalla luokalla. Siinä oli plussana se, että he olivat läpi kouluajan erottamaton kaksikko, joilla oli kyllä kavereita, mutta toisiaan ja minuakin puolustivat tarvittaessa. Eli sellainen psyykkinen tuki toisesta oli pitkään. Miinusta taas oli se, että opettajat eivät aina erottaneet kumpi on kumpi ja sitä he kyllä käyttivät hyväkseenkin.. Samoin arvosanat alkutaipaleella olivat hyvin samankaltaiset.

    • aikuinen kaksonen

      Minä kävin koko peruskoulun ja lukion veljeni kanssa samalla luokalla. Varsinkin lukioaikana siitä oli selvää hyötyä hankalien matematiikan ja fysiikan laskujen kanssa. Jos toinen ei keksinyt ratkaisua kotitehtävään, niin toinen keksi. Yhdessä pärjäsimme paremmin kuin erikseen. Historian kokeisiin teimme tiisvistelmiä. Niidenkin tekeminen jaettiin keskenään, minä tein alupuolen ja veljeni loppupuolen.

      Haittaakin oli. Peruskoulun aikana oli joskus kirjoja vähemmän kuin mitä tarvittiin. Muille jaettiin ensin ja pari kertaa meille annettiin lopulta yksi yhteinen. Perusteluna oli, että kaksoset pärjäävät yhdelläkin. Opettajan käytös oli todella loukkaavaa. Se harmittaa vieläkin. Joudumme kuitenkin nykyään maksamaan veroja siinä missä yksösetkin.

      Kouluaikana kaverit olivat yhteisiä, mutta opiskelemaan lähdimme eri paikkoihin, joten nyt kaveripiirimme on hieman erilaiset. Tosin kaksouden myötä toisenkin kaverista tulee helposti toisen.

      • tiedän

        Ehdottomasti identtiset kaksoset täytyy laittaa samalle luokalle, koska heillä on erityinen yhteys toisiinsa,josta heidän täytyy saada nauttia mahd.paljon! Oppiminen tapahtuu myös parhaiten silloin, kun toinen opettaa toistaan. Mitä haittaa siitä on, jos heillä on yhteiset kaverit?! Ala-asteella varsinkin, kun lapset saattavat olla ilkeitä toisiaan kohtaan, on etu että on sisar samlla luokalla puolustamassa toinen toistaan!


    • Lotte

      HEI!
      Itselläni on kaksoset,tyttö ja poika.
      Päiväkodissa he olivat samassa ryhmässä.
      Kouluun mentäessä lapsemme olivat ekan ja tokan luokan yhdessä,mutta sitten rupesimme miettimään "erottamista"toisistaan koska tyttäreni oli se joka huolehti kotitehtävistä ja muutenkin piti liian kovaa huolta veljestään,kun taas velipoika otti aivan lungisti.
      Myös keskenäistä riitaa synyi aika lailla ja olivat yhdessä tekemässä jotain älytöntä välillä.
      Eli siis tyttäreni huolehti liikaa veljensä asioita,eli poikani pääsi aina helpolla kun sisko sanoi läksyt ja muut tärkeät asiat,ja poikani ei osannut ottaa vastuuta omasta koulunkäynnistä.
      Nyt lapseni ovat olleet parivuotta eri luokilla ja se oli todella hyvä ratkaisu,molemmat huolehtii omasta koulun käynnistä ja asioista,niin ja keskenäiset riidat koulussa loppui kokonaan.Nyt he ovat sosiaallisia 5 luokan aloittelevia ihania muksuja.
      Tsemppiä sinulle ja onnea koulun aloittaville tytöillesi!!

      p.s. kaikki ovat muuten ihan yksilöitä,joten sinun tytöillä voi mennä vaikka kuinka hyvin,vaikka olisivatkin samalla luokalla.

      • Kaksosten isä

        Kuten edellä kerrottiin toinen ottaa helposti aktiivisemman roolin, mikä lannistaa toista. Mielestäni ei koskaan samalle luokalle oli päiväkodin tädit mitä mieltä tahansa. Molemmilla tulee olla oma elämänsä ja omat jutut mitä kertoo kotona.


      • aikuinen kaksonen
        Kaksosten isä kirjoitti:

        Kuten edellä kerrottiin toinen ottaa helposti aktiivisemman roolin, mikä lannistaa toista. Mielestäni ei koskaan samalle luokalle oli päiväkodin tädit mitä mieltä tahansa. Molemmilla tulee olla oma elämänsä ja omat jutut mitä kertoo kotona.

        En ole huomannut samalla luokalla olosta mitään haittaa, päinvastoin. Vanhemmat ovat usein itse yksösiä eivätkä osaa ajatella kaksosten tavalla. Kaksosuus on kaksoselle aivan luonnollinen asia eikä sitä tarvi keinotekoisesti alkaa hajottamaan (kaksosuudessa ei ole mitään vikaa). Itse kiitän vanhempiani, etteivät he koittaneet väkisin erottaa meitä pieninä, vaan saimme käydä koulun yhdessä. Mulla ei ollut kaksoisveljeni kanssa mitään ongelmia keskenään. Tapeltiin tosi aika paljon, kuten kaksoset usein, mutta parin tunnin päästä riidat olivat jo unohdettu. Kumpikin auttoi toista saman kouluaisoissa.

        Kannattaa ainakin aloittaa samalla luokalla. Jos tulee ongelmia, niin sitten mennä eri luokille.


      • luokalle
        aikuinen kaksonen kirjoitti:

        En ole huomannut samalla luokalla olosta mitään haittaa, päinvastoin. Vanhemmat ovat usein itse yksösiä eivätkä osaa ajatella kaksosten tavalla. Kaksosuus on kaksoselle aivan luonnollinen asia eikä sitä tarvi keinotekoisesti alkaa hajottamaan (kaksosuudessa ei ole mitään vikaa). Itse kiitän vanhempiani, etteivät he koittaneet väkisin erottaa meitä pieninä, vaan saimme käydä koulun yhdessä. Mulla ei ollut kaksoisveljeni kanssa mitään ongelmia keskenään. Tapeltiin tosi aika paljon, kuten kaksoset usein, mutta parin tunnin päästä riidat olivat jo unohdettu. Kumpikin auttoi toista saman kouluaisoissa.

        Kannattaa ainakin aloittaa samalla luokalla. Jos tulee ongelmia, niin sitten mennä eri luokille.

        identtiset kaksoset täytyy kyllä laittaa samalle luokalle! heillä on erityinen yhteys toisiinsa. jos vaikka ei saisi luokalta kavereita, olisi siskosta kaveri. kaksoset samalle luokalle.. tai juttele ainakin tyttöjen kanssa ja kysy heidän mielipidettä, se on tärkeämpi kuin äidin. tai isän tai opettajan. lapsen mielipide on tuossa asiassa tärkeämpi...


    • o'boy

      vähän lisätienestii..

      • myrsky

        kannattaa miettiä lasten omia persoonia, mm.
        meillä on vastaava tapaus ja kyllä nämä kaksoset saavat aikaan sen, että kaikilla on jotenkin paha olla.
        He vetävät koko luokkaa mukanaan.
        ja saavat tekemään ilkeitä asioita.


      • miten niin?
        myrsky kirjoitti:

        kannattaa miettiä lasten omia persoonia, mm.
        meillä on vastaava tapaus ja kyllä nämä kaksoset saavat aikaan sen, että kaikilla on jotenkin paha olla.
        He vetävät koko luokkaa mukanaan.
        ja saavat tekemään ilkeitä asioita.

        Miten niin?


    • i know

      Mun paras kaveri on toinen kaksosista,ja he oli ala-asteen nelos luokkaa asti samalla luokalla,mut sit ne rupes niin tappelee ja vänkää et ne pistettii eri luokalle.

      Ehkä paras olis kyllä pistää sitteki jo kolmos luokan jälkee eri luokille.Auttaa sekä kaksosia että luokkakavereita...Voi kertoo!!!!!!!!!!!!

    • siitä

      nykyään päättää mille luokalle laitat oman kultasi....? mutta joo minun mielestäni sinun pitäisi kysyä molemmilta osapuolilta ja jos hekään eivät tiedä niin aloita pistämällä heodät samalle luokalle ja jos se ei onnistu niin.... ainahan voi kokeilla... :)

    • tuuli

      Minulla on identtiset kaksoset ja he ovat käyneet koulua samalla luokalla.He aloittavat syksyllä viidennen luokan.Opettajan kanssa sovimme vain,että jaetuille tunneille heidät laitettiin eri ryhmiin.Kaikki on toiminut erittäin hyvin,heillä on ollut omat kaverit molemmilla koulussa ja toisaalta uudet,oudot tilanteet ovat kuitenkin sujuneet yhdessä ilman suurempia jännityksiä.Samalle luokalle siis minun milestäni.

    • kaksosena

      Olen itse identtisistä kaksosista B-tyttö.Olimme koko kouluajan sisareni kanssa samalla luokalla ilman mitään ongelmia, opiskelimme sitten myöhemmin eri kaupungeissa.Vasta aikuisiässä kasvatin oman identiteetin, mutta uskon että samalla luokalla olemisella ei ollut tämän kanssa mitään tekemistä, vaan kasvulla ja kypsymisellä. Olen sitä mieltä että laittakaa samalle luokalle, jos lapset itse sitä toivovat! Kaksosuus on maailman paras lahja!

      • mieltä

        Samaa mieltä!


    • Ope

      Ehdottomasti eri luokille.Olen nähnyt monia samalla luokalla olevia identtisiä kaksospareja,jotka ovat aivan kiinni toisissaan.Tervettä itsenäistymistä ja yksilöllisyyttä,kun ovat eri luokilla.

    • tuplaäiti

      Identtiset kaksospoikani olivat onnellisesti ekan ja toisenkin luokan samalla luokalla. Kolmannelta luokalta pojat olivat pyynnöstäni (opettajahan vaihtuu joka tapauksessa) eri luokilla ja kokemuksena HUIMA itsenäistyminen ja persoonallisuuden löytyminen :)
      Opettaja viestitti jälkeenpäin ettei suosittele kaksosia 1-2 -luokkia pidempään samalle luokalle, opettajalla oli kokemusta monista kaksosista!
      Tuo jaettujen tuntien eriaikaisuus kuulostaa hyvältä, mikäli lapset menevät samalle luokalle. Nykyään fiksuissa kouluissa kysytään kaksosten vanhemmilta että halutaanko lapset samalle vaiko eri luokalle, että kyllä voi valita mille luokalle lapsi/lapset menevät :)

    • Ope

      Jos kyseessä olisivat minun lapseni laittaisin ehdottomasti eri luokille. Näin tyttäresi pääsisivät itsenäistymään ja saisivat molemmat omia kavereita. Saavathan he varmasti muuten olla paljon keskenään. Hyötynä olisi myös se, että tyttäriäsi ei pidettäisi yhtenä, vaan molemmat olisivat yksilöitä, koska varmasti he ovat erilaisia persoonia. Näin heistä molemmat saisivat tilaa ja vapautta olla omia itsejään. Joita he kuitenkin ovat identtisyydestä huolimatta. Muilla vaan on "paha" tapana mieltää kaksoset yhdeksi.

      • joo

        hirveetä


    • äiti

      Hei!

      Älä missään nimessä erota tyttöjä eriluokille.

      Sisarukset löytävät kyllä kumpikin omiakin kavereita.

      Siraret ovat kuitenkin vielä "pieniä" ja tarvitsevat toisiaan.

    • itse kaksonen

      itse kävin koko ala-asteen systerin kanssa samaa luokkaa ja ylä-asteella pyysin, että meidät pistettäisiin eri luokille. Koulunkäynti meni sellaiseksi vahtaamiseksi, että toin viittaa noin paljon jne. Vaikka oltiin samalla luokalla niin usein oli omat aikataulut eli lähdettiin eri aikoihiin kouluun tai läksyt tuli silti tehtyä itsekseen. Väitän itsenäistyneeni ihan eri tavala kun ei ollu siskon backup:ia koko ajan saatavilla..
      Jos itse saisin kaksoset, niin pistäisin eri luokille...

      • kaksonen myös

        Minä kävin siskoni kanssa ala-asteen sekä yläasteen samalla luokalla! Emme ole edes identtisiä, mutta opettajat tuntuivat välillä sekoilevan meissä, se oli todella ärsyttävää!! Eikä ole aina kivaa olla "erilainen" kun on kaksonen, kyselijöitä riittää! Kaksosilla on oma luonne ja persoona, ei todellakaan yksi ja sama! Jos itse saan joskus kaksoset laitan ne taatusti eri luokille! Yksilöllisyys on tarpeen myös kaksoselle ja uskon myös, että monet todella kaipaavat tätä!


    • vielä yksi kaksonen

      Mielestäni tuo edellä muutaman kerran esitetty pari vuotta samalla luokalla sitten eri kuullostaa fiksuimmalta ratkaisulta.

      itse oli samalla luokalla kaksoissisareni kanssa ala- ja yläasteet. olin aina se arempi ja ehkä se turha arkuus olisi karissut nopeammin jos jos sisko ei olisi ollut aina jeesaamassa.

      koulumenestyksessä kiritimme toinen toisiamme ja olimmekin aikalailla samalla tasolla ja varsin hyvällä sellaisella. tämä luultavimmin olisi ollut samoin myös eri luokkia käydessä. samat asiathan sitä kuitenkin opetetaan.

    • kanssa yhdessä koulua

      12 vuotta eli lukion jälkeen yhteinen koulutaipaleemme päättyi. Emme ole identtisiä kaksosia ja olemme nykyisin yli 40-v. Meille samassa luokassa opiskelu ei tuottanut koskaan mitään ongelmia vaan päinvastoin. Meillä oli omat kaverimme mutta toki myös yhteisiä. Tietyn ikäiseksi asti pukeuduimme samalla tavalla, mutta pikku hiljaa kumpainenkin löysi omat mieltymyksensä, musiikkinsa jne. Koulumatkat oli mukava kulkea yhdessä ja aina oli seuraa, jos tarvitsi.Meillä on aina ollut läheiset välit. Kaksosuus on rikkaus enkä minä ainankaan laittaisi omia kaksosia eri luokille.

      • kirjoitettu!

        Hyvin sanottu kyllä, olen samaa mieltä. Kaksoset samalle luokalle, lukion kohdalla saa, ja olisi ehkä hyväkin, jos kaksoset erotettaisiin.


    • Kaksossisko

      Olin itse veljeni kanssa koko koulu-urani (ala-aste, yläaste ja lukio) samalla luokalla ja se oli omalla tavallaan mukavaa ja ikävää. Harvoin teimme koulutöitä yhdessä, joskus kylläkin. Varsinkin lukiossa kun olimme jo kasvaneet hieman. Sitä aikaisemmin (etenkin yläasteella) arvosanoista, viittaamisista (kaikesta mahdollisesta!) oli aina kauhea "tiedostamaton" kilpailu. B-kaksosena olin itse hieman jäljessä kehityksessä ja vaikka sain hyviä numeroita en ennen lukiota onnistunut saamaan niitä kymppejä mitä hän sai. Tämä masensi syvästi minua vaikka olisi pitänyt olla onnellinen jo niistä yseistäkin..

      Samalla luokalla oli myös toinen kaksospari, tytöt. He eivät olleet identtisiä, mutta opettajat sekoittivat heidät vielä toisiinsa yläasteellakin vaikka olivat tunteneet monta vuotta (pieni koulu). Tytöt olivat aina yhdessä ja tietääkseni he ovat vieläkin jatkuvasti erittäin läheisiä. Eivät koskaan ehkäpä kunnolla itsenäistyneet. Onhan siinä hyvätkin puolensa, mutta esimerkiksi tulevaisuudessa on varmaan vaikeaa jonkun nuoren miehen astuvan suhteeseen tällaisen kaksosen kanssa joka on niin kiinni sisaressaan.

      Itse pidän ehkäpä parhaimpana ideana tuota pari ensimmäistä vuotta yhdessä ja sitten erillään -mallia. Toisaalta kannattaa kysyä joka vuosi erikseen tytöiltä mitä mieltä he ovat asiasta. Kaksosuus on kuitenkin voimavara, joten kannattaa olla varovainen ettei vie sitä heiltä pois. Joskus lukioaikana veljelläni ja minulla oli jopa mukavaa yhdessä koulutöitä tehden.. :-D

    • Kika

      Meillä kaksoset (tyttö ja poika) on olleet ensin eskarin ja ekaluokan samalla luokalla. Se sujui tosi hyvin, ja siitä oli se etu, että kotona sai kaikista koulun tapahtumista aina "laajemman" selvityksen, mikä oli tosi hyvä juttu, ja tosiaan kaksi muisti läksytkin paremmin kuin yksi. Sitten tyttö vaihtoi luokkaa ja nyt ovat olleet eri luokilla 2 vuotta. Sekin on sujunut todella hyvin. Kyllä silti pitävät tarvittaessa toistensa puolia, jos vain paikalla ovat. Tietysti kaveripiiri on ollut koko ajan erilainen koska ovat eri sukupuolta, mikä taas on teillä eri juttu...
      Kumpaa vain vaihtoehtoa voi siis suositella, mutta tietysti jos toinen on arempi ja toinen aina "päällepäsmärinä" voi olla hyvä erottaa lapset eri luokille, jotta molemmat oppivat pitämään huolta itsestään. Vanhemmille vain kertyy silloin tuplasti vanhempainiltoja, myyjäisiä, yökouluja ja retkiä yms., mutta niinhän kävisi eri-ikäistenkin sisarusten kanssa.

      • Toinen tytöistä

        Olen epäidenttinen kaksonen ja kaksoseni on sisko. Olimme kuin paita ja peppu koko lapsuuden. Selvästi meillä kuitenkin on ulkonäössä ero ja minä olen pienempi kooltani. Minä olen myös rauhallisempi ja ujompi luonteeltani.

        Koulun aloitimme samalla luokalla ja aika hyvin monet jutut menikin. Ala-asteen edetessä tuli kuitenkin ongelmia. Meidät erotettiin viidennelle luokalle mennessä ja syinä oli se, että minä olin siskoni varjossa ja riippuvainen hänestä. Puolensa kaikella, sillä minusta sisko on aina nimenomaan halunnut hoitaa minunkin asiat, toimia puhemiehenä jne. Kuitenkin siinä iässä tuli myös kavereista ongelmaa. Kaverit olivat yhteisiä, mutta sisko dominoivampana ja rohkeampana yleensä sai ystävät puolelleen kinastelutilanteissa jne.

        Viidennestä luokasta lähtien siis kävimme rinnakkaisluokkia. Viidennen ja kuudennen luokan olimme samoilla liikunta- ja käsityötunneilla. Ikävintä siirrossa oli se, että se ajoittui hieman ikävään vaiheeseen ja silloin "kaikki" tiesi, että minun luokanvaihdon syynä oli kaksosuus. Eli jos vaihdatte lastenne luokkaa, niin se olisi hyvä tehdä semmoisessa vaiheessa, milloin muutenkin opettaja vaihtuu, luokkajako vaihtuu, koulu vaihtuu tai on joku muukin muutos.

        Yhteiset koulumuistot ensimmäisiltä luokilta on ihan kivoja, mutta olen tyytyväinen siihen, että olimme eri luokilla viidennestä luokasta eteenpäin. Asuimme kuitenkin kolmetoistavuotiaiksi samassa huoneessa, olimme lomat yhdessä, lukioon asti samassa koulussa jne. Murrosiässä valitsimme oma-aloitteisesti eri riparit ja luokion jälkeen lähimme eri opiskelupaikkoihin, joskin asuimme taas yhteisessä asunnossa.


    • kaksonen itse

      Olen 16-vuotias tyttö ja mulla on identtinen sisko.
      Ollaan oltu samalla luokalla koko peruskoulu, ja ehdottomasti parempi niin! Alunperin vanhemmat pisti meidät samalle luokalle, ja opettajan kanssa sovittiin, että jos jostain syystä olis parempi olla eriluokilla, toinen meistä olis siirretty. Mutta eipä koskaan tarvinut, todellakaan.

      Pistä lapses samalle luokalle, eihän sitä kestä loppujen lopuksi kuin muutama vuosi, ja loppuelämän he kuitenkin elävät "erillään". Itse ainakin olen erittäin kiitollinen 9 samalla luokalla vietetystä vuodesta.
      Ja muuten, meillä on kyllä omiakin kavereita, koska harrastetaan eri harrastuksia. Aika paljon on käynyt kyllä niin, että kun olen saanut uuden kaverin harrastuksestani (tosin ollaan pelattu samalla tiimillä 6vuotta, eikä jäseniä ole tullut lisää), niin niistä kaveriesta on tullut myös siskoni kavereita ja sama toimii myös toisinpäin.

      • äiti ja ope

        Kiinnostuksella olen lukenut näitä viestiketjuja. Itsellä eskari-ikäiset kaksostytöt ja ammatiltani olen opettaja. En tiedä vielä kuinka toimin, enkä sitä päätöstä vielä teekään. Vahvoilla on kyllä vaihtoehto eri luokista... Täytynee vielä kuunnella eskariopen ja koulunkin kanta. Tyttöjen kanssa juteltu eri luokille menosta ja ovat ihan tyytyväisiä siihenkin ajatukseen. Ovat kyllä reippaita ja avoimia... Opettajana kantani on selvä: ehdottomasti eri luokille! ...mutta äitinä tilanne onkin vähän vaikeampi.


    • aikuinen kaksonen

      Olen lukenut kaikki vastaukset läpi, mutta en vieläkään ymmärrä, miksi identtiset kaksoset pitäisi laittaa eri luokille?

      Mulla on identtinen veli ja kävimme koko koulun samalla luokalla. Meillä oli terve kilpailuhenki keskenään ja autoimme toisiamme tasapuolisesti. Ihan koulumenestyksenkin takia yhdessäolo samalla luokalla oli parempi ratkaisu.

      Kouluaikana muutimme kaksi kertaa eri paikkakunnalle. Uuteen kouluun ja luokkaan oli helpompi mennä kun veli oli mukana. Ei ollut aivan yksin. Kavereita saimme todella helposti, kun heti ensimmäisenä päivänä monet tulivat juttelemaan kanssamme. Aluksi se taisi olla uteliaisuutta ja pällistelyä kahta saman näköistä kaveria kohtaan, mutta emme kokeneet sitä ikinä epämielyttävänä.

      Opettajia oli mukava kiusata, kun he eivät erottaneet meitä. Luokkakaverit nauroivat usein kippurassa. Pari tiukkapipo-opettajaa laittoi meidän jälki-istuntookin. Vieläkin tulee hyvä mieli, kun muistellaan tekemiämme kepposia broidin kanssa.

      Koulun käyminen kaksoisveljen kanssa oli todella mukava kokemus ja olisi ollut todellinen menetys olla kokematta sitä.

      Käytiin muuten inttikin vielä perään samassa yksikössä, samassa kompanjassa ja samassa tuvassa. Siellä sitä hauskaa riitti. Kouluttajat ja kapiaiset olivat aluksi aivan ihmeissään.

    • aikuinen kaksonen

      Olen lukenut kaikki vastaukset läpi, mutta en vieläkään ymmärrä, miksi identtiset kaksoset pitäisi laittaa eri luokille?

      Mulla on identtinen veli ja kävimme koko koulun samalla luokalla. Meillä oli terve kilpailuhenki keskenään ja autoimme toisiamme tasapuolisesti. Ihan koulumenestyksenkin takia yhdessäolo samalla luokalla oli parempi ratkaisu.

      Kouluaikana muutimme kaksi kertaa eri paikkakunnalle. Uuteen kouluun ja luokkaan oli helpompi mennä kun veli oli mukana. Ei ollut aivan yksin. Kavereita saimme todella helposti, kun heti ensimmäisenä päivänä monet tulivat juttelemaan kanssamme. Aluksi se taisi olla uteliaisuutta ja pällistelyä kahta saman näköistä kaveria kohtaan, mutta emme kokeneet sitä ikinä epämielyttävänä.

      Opettajia oli mukava kiusata, kun he eivät erottaneet meitä. Luokkakaverit nauroivat usein kippurassa. Pari tiukkapipo-opettajaa laittoi meidän jälki-istuntookin. Vieläkin tulee hyvä mieli, kun muistellaan tekemiämme kepposia broidin kanssa.

      Koulun käyminen kaksoisveljen kanssa oli todella mukava kokemus ja olisi ollut todellinen menetys olla kokematta sitä.

      Käytiin muuten inttikin vielä perään samassa yksikössä, samassa kompanjassa ja samassa tuvassa. Siellä sitä hauskaa riitti. Kouluttajat ja kapiaiset olivat aluksi aivan ihmeissään.

      • identtinen tyttö

        Olen itse nyt 20v. identtinen naisen alku ja olen käynyt peruskouluni siskoni kanssa. Mielestäni se on ollut hyvä. Meillä oli koulussa sekä omia kavereita että yhteisiä, aina oli kuitenki seuraa siskosta jos ei muusta. Turvallisempi tunne. Mielestäni samalla luokalla oleminen oli mukavaa ja normaalia. Muistan että lapsena minua ahdisti ajatus eri luokalla olemisesta.
        Kun menimme yläasteelle, siskoni meni vuodeksi toiseen kouluun, syynä oli itsenäistymisyritys. Kuitenkin vuoden jälkeen hän tuli takaisin kanssani samalle luokalle. Tällä hetkellä olen kuitenkin itsenäinen nainen, mutta tietenkin sisko on hyvin läheinen. Teini vuosina siskosta oli apua nuoruuden asioiden pohtimisessa. Mielestäni oli apua siitä, että kävin kouluni siskon kanssa, päällä oli kokoajan sellainen hyvä kilpailuhenki, jonka avulla jaksoi aina vähän yrittää. Mielestäni koulun ensi vuodet ainakin tulisi olla samalla luokalla, ehkä kolmannella voi kaksoset erottaa, jos se on tarpeen.


    • AriaAria

      Aluksi olivat koko peruskoulun samalla luokalla.
      -perusteluiksi vaikkapa aluksi että on samat läksyt ja voivat keskustella niistä ja kilpailla keskenään kouluasioista.

      Lukiossa menivät jo omasta vahvasta tahdostaan eri luokille, jatko-opinnoissa menivät omasta tahdostaan eri paikkakunnillekin ja muuttivat kotiseudulta pois.

      Pari huomiota.
      Vaatettakaa kaksosenne aina erilailla ja mieluummin hiuksetkin erilailla jos mahdollista.
      Vaikka ovat erilaisia, heitä on kuitenkin vieraan (opettajan) vaikea tuntea.
      Tietysti riippuu myös opettajan ottamasta ensiasenteesta.

      Toiseksi, yläasteelle mennessä kannatta pyytää sellaiselle luokalle jolle ei tule kaikkein suurimmat häiriköt. Tämä kyllä koskee enemmän poikia.
      Voi olla myös hyvä että samalle luokalle ei tule aivan kaikkein läheisimmät kaveritkaan., jotta saa oppimisrauhan.

      Meillä oli näin ja hyvältä on tuntunut.
      Kaksosten omistaminen on ollut ihanaa ja mainio ratkaisu.

    • Kristiina

      Olen itse identtinen kaksonen ja olin siskoni kanssa samalla luokalla koko peruskoulun ajan.
      Ensimmäisinä vuosina koin sisareni todella merkitykselliseksi koulussa. Ilman sisartani olisi jäänyt opiskelu huonommalle, kun meillä oli samat läksyt samana päivänä oli helppoa tehdä niitä yhdessä kotona ja kysyä neuvoa toiselta.
      Kavereitakin oli kummallekin omansa eikä kiistaa siitä syntynyt. Hieman isompana olisin halunnut eri luokalle sisareni kanssa, mutta se ei ollut mahdollista pienessä koulussamme. Meillä tahtoi olla riitoja monista asioista. Opettajatkin oppivat erottamaan meidät, kun pukeuduimme eritavalla.

      Olen sitä mieltä, ettei kannata erottaa kaksosia noin uudessa tilanteessa, koska heistä on toisilleen tukea muutosten keskellä.

    • Ei mitään haittaa..

      Itsellä kaksoisisko..olemme jo yli pari kymppisiä. Käytiin samoja kouluja ja samaa luokkaa lukion vikalle luokalle saakka, enkä koe siitä olevan mitään haittaa..päin vastoin. Meillä oli yhteisiä ja omia kavereita, sekä yhteistyö sujui todella hyvin. Meillä ei ole koskaan ollut minkäänlaista kilpailua. Toinen oli toisissa aineissa parempi kuin toinen ja autettiin kumpanenkin toisiamme.

      Lukion jälkeen erkaannuimme eri poluille eri ammatinvalintojen vuoksi-->jatkoimme opiskeluita, mutta eri aloille. Näin myöhemmin piirit ovat hiukan muuttuuneet, mutta tilanne on edelleen sama eli löytyy omia ja yhteisiä kavereita. Olemme siskoni kanssa silti päivittäin yhteydessä, koska side on niin vahva.

      Voi olla ehkä huono juttu erottaa identtisetkaksoset, koska sisarside on vahva ja sitä tulisi vaalia.

      Minkäänlaisia itsenäistymisongelmia meille ei ole tullut. Molemmilla on oma mieli ja tahto eli olemme juri niillä aloilla mitkä olemme valinneet.

      Eniten kompleksia on jäänyt samanlaisiin vaatteisiin pukeutumisessa. Äitimme puki meidät neljännelle luokalle saakka samanlaisiin, mutta erivärisiin vaatteisiin. itse kuitenkin sanoimme siinäkin iässä, ettei enään tahdota moista.

      Nykyään kuitenkin ostelemme samanlaisia vaatteita aivan vahingossa..sattuu vaan olemaan sama maku =)

    • oikea ratkaisu

      Aikoinaan kaksoistyttöjen vanhempina olimme vastaavan kysymyksen edessä. Asiaa pohdittuamme
      tulimme siihen tulokseen, että tyttöjen kannalta parempi kun menevät eri luokille.
      Mielestäni suurin syy tähän ratkaisuun oli, että he eivät tukeutuisi liian paljon toisiinsa. Eli vaikeuksien tullessa eteen joutuu itse selviämään sen kanssa, saamatta heti tukea sisareltaan.
      Yläasteelle siirryttyään palasivat samaan luokkaan,mutta kummallakin on nyt omat vahvat selviytymiskonstinsa. Mielestäni (isän) tässä tapauksessa ratkaisu oli täysin oikea näiden tyttöjen kohdalla. Tietysti kaikella on merkityksensä, lapsia on monen luonteisia kuin myös kasvatusmalleja josista pohja luodaan?

    • Nimetön

      Olisi mukava tietää, mihin ratkaisuun päädyitte kaksostenne suhteen. Ovatko he samalla vai eri luokilla?

    • odottava2

      Olen jutellut erään nyt jo iäkkäämmän kaksostyttöjen äidin kanssa ja hän oli ehdottomasti sitä mieltä että teki oikein kun laittoi aikanaan tytöt eri luokille. lasten välinen kilpailu rauhoittui ja lapsista tuli sosiaalisempia ja kypsyivät hyvin aikuisuuteen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      188
      1532
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      27
      1277
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      317
      1170
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1104
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      98
      977
    6. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      105
      970
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      131
      958
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      942
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      61
      930
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      86
      895
    Aihe