Kannabiksen viihdekäyttö laillistettiin Kanadassa vuonna 2018 - näin kävi

Anonyymi-ap

Tutkimuksessa tarkasteltiin lähes 13 miljoonan 14–65-vuotiaan ontariolaisen terveysrekisteritietoja vuosilta 2006–2022. Kannabiksen käyttäjiksi laskettiin yksilöt, joita oli hoidettu kannabiksen ongelmakäytön vuoksi.

Tulosten perusteella runsaaseen kannabiksen käyttöön liittyvien tapausten osuus skitsofrenioista lähes kolminkertaistui kannabiksen laillistamisen jälkeen. Ennen laillistamista 3,7 prosenttia skitsofrenioista liittyi kannabiksen ongelmakäyttöön, laillistamisen jälkeen niiden osuus oli 10,3 prosenttia.

Luvut olivat suurimmat nuorten miesten ja pienimmät iäkkäiden parissa. Arviolta 19 prosenttia 19–24-vuotiaiden miesten skitsofrenioista olisi voinut jäädä kehittymättä ilman kannabiksen ongelmakäyttöä.

Koko juttu:https://www.duodecim.fi/ajankohtaiset/uutispalveluduodecim/uux29086/

3

130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Usein ihmiset, jotka käyttävät jotain päihdyttävää ainetta, taitavat ajatella
      " ei minulle mitään tule, vaikka muille tulisikin, eikä tämä ole vaarallista, eikä tämä ole ongelma ", jne. jne. hyvähän se on itselleen selitellä, niin tuntuu, että se on sillä selvä, ja voi tehdä ihan mitä haluaa, kun osaa sen, eikä siitä mitään seuraa.
      Olisi tosi kiva kuulla, että ihmiset tulisivat suuressa määrin vielä 5-15 vuoden käyttökokemusten jälkeen tänne kertomaan, mitä heille kuuluu, miten elämässään menee.
      Minulle tosin aivan sama, kuka käyttää, tai mitä käyttää, seuraukset eivät tule minulle.

• Anonyymi

Tutkimuksen mukaan 13 miljoonasta 0,7% sai skitsofreinian, ja tuostakin 0,7% joukosta vain 3-10% olisi saanut sen kannabiksen hoitoon johtavasta, pitkään jatkuneesta, massiivisesta ongelmakäytöstä, joka sekin on äärimmäisen harvinaista, eikä ole voitu sulkea pois muiden päihteiden käytön osuutta.
      Tuo tutkimus todistaa, miten vähähaittainen kannabis on. Kohtuukäyttäjillä sairastumisriski on olematon.

Alkoholisteilla taas esiintyy skitsofreniaa 300% muuta väestöä enemmän, 37% prosentilla alkoholisteista on psyykkisiä sairauksia. Alkoholi lisää riskiä sairastua 7 eri syöpään.

• Anonyymi

No niin, väitellään taas päihdyttävistä aineista, mikä on eniten haitallista, mikä vähiten.
      Ihminenhän luonnollisesti puolustelee käyttämäänsä ainetta, siinä ei ole mitään uutta.
      Haitallisia ne on kaikki, tavalla tai toisella, aineesta riippumatta.
      Itse otan alkoholia silloin tällöin, käyttäköön joku muu ihan mitä haluaa, se ei kuulu minulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      175
      7264
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      80
      3059
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      56
      2238
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      67
      1425
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      368
      1379
    6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      56
      1294
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      19
      1249
    8. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      17
      1040
    9. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      1008
    10. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      1000
    Aihe