Tuli tässä vain mieleen ohjeita ja neuvoja itsekin kysellessä ja puutarhaoppaita lukiessa, että ei ehkä kannata olla yli-innokas noiden marjapensaiden hoidossakaan.
Meillä maalla lapsena mummolassa oli aivan mahtavat herukka- ja karviaispensaat jotka tuotti mahdottomat määrät marjaa joka vuosi. Muistan miten niitä kerättiin siellä urakalla koko perheen voimin. Ja arvatkaapa miten niitä hoidettiin... no ei mitenkään! Eivät saaneet kai muuta lannoitetta, mitä joskus tuhkaa eno viskasi pensaan juurille. Ei niitä leikattu eikä "huollettu" mitä kai joskus kuolleet oksat revittiin pois. Mutta se marjan tulo oli valtavaa ja vielä isokokoisia olivat.
No nyt olen itse omakotitalon onnellinen omistaja ja hoitelen marjapensaita ja syynäilen ja tiirailen niitä harva se päivä että miltä näyttää ja tuleeko marjaa... lannoitettu on ja leikattu ja kalkittu ja ja... :)
ennen vanhaan...
6
2718
Vastaukset
- Mökin tonttu
Saman olen minäkin huomannut. Ne tosi vanhat lajikkeet ei ole tarvinneet mitään nyppimisiä ja nipsimisiä, kunhan ovat vaan olleet ja marjaa on tullut oksat notkollaan. Nämä uudet ulkomaanhienohelmat ei pysty samaan mitenkään päin!
- mökin muori
Naurattaa oikein, kun puutarhalehdistä lukee, että herukkapensaiden tuotto loppuu joskus viidentoista vuoden paikkeilla - ja että niitä pitäisi jotenkin lannoittaa ja "hoitaa"!
Meillä on tiettävästi 30-luvun lopulla istutetut punaherukkapensaat, joita leikellään - jos muistetaan ja ravitaan tuhkalla - jos muistetaan...
Ja pensaat rehottavat yli kaksimetrisinä (ja yhtä leveinä) - ja aiheuttavat joka kesä (jos nyt kukinnanaikainen halla ei ratkaise ongelmaa) saman moraalisen dilemman: kuinka paljon kehtaa jättää pensaisiin marjoja räkättien iloksi, kun itse ei viitsi/jaksa koko satoa kerätä.
Ja taatusti myös innokkaat naapurit, tuttavat ja kylänmiehetkin ovat oman osansa yleensä keränneet!
- Marjastaja
Muutama vuosi sitten luin jonkun ohjeen marjapensaiden leikkauksesta. Käskettiin jättämään vain n. 3-5 vartta. Tein niin. Seuraus: moneen vuoteen emme saaneet kunnon satoa. En enää usko ohjeisiin.
- pipsaz
uskoa kaikenmaailman ohjeisiin ,ne vanhanajan viisaat neuvot ovat parhaita...
- vanhassa vara parempi
Meillä on 1900-luvun alussa puutarhaan istutettuja marjapensaita, joista minä ja esi-isäni ovat vuosien saatossa keränneet myös satoa enemmän kuin paljon.
Jottei pensaat tuhoudu niin tarkoitus olisi siirtää ne, mitenkä marjapensaiden siirto onnistuu? Käsipelillä vai tarvitaanko kauhaa nostamaan paakut tarpeeksi syvältä? Onko syksy otollisinta aikaa ko. operaatiolle?- AnelmaS
Tyttö siirsi 4 metrisen katajankin ja se alkoi elää uutta elämää siirrosta huolimatta. Se tehtiin kaivinkoneella, mutta marjapensaan voi siirtää käsinkin. Leikkaus vain pienenmmäksi ja lapio kouraan. Siirto onnistuu varmasti, kun nyt alat sitä tehdä. Se ehtii juurtua vielä hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005308438Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4364224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61975Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571123Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17766Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57712Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?64670Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.28663En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36617- 34588