Aamulla tein lumitöitä.
Sitten kauppakierros.
Ostin Lidlistä 500 g Pinaattia.
Nyt riittää pinaattia lautaselle ja muutama keittoannoskin
Alkukesä on parasta aikaa luonnon vihasnneksille.
Nokkosia ja koivun lehtisilmuja, sitten voikukan lehtiä ja suolaheinää.
Yrtit tottakai, kaikki mitä luonnosta löytyy ja omista kylvöksistä valmistuu.
Yrttitee, tänään raparperia ja minttua.
Olen yrttihullu, jopa jäkälää käytän teehen.
Yrteissä on paljon lääkekasveja ja ne on hyvä tuntea.
Onko samaan hurantaneita.
terv. ()Ano
Pinaatista ja yrteistä
12
175
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä käytän yrttejä. Useimmiten kaupasta ostettuna tai itse jonkun verran kasvattaen. Olen huono luonnonyrttejä löytämään ja käyttämään. Nokkonen on varmin. Mäkimeiramia joskus löytänyt. Voikukkaa en ole oppinut käyttämään, en edes lehtiä. Ei kyllä puhdasta kasvupaikkaakaan lähellä.
Babypinaattia olen ostanut aika usein. Harmikseni pari kertaa pääsi osa menemään pahaksi. Olisi pitänyt pakastaa heti osa.- Anonyymi
Voikukan lehdet ovat hyviä salaatissa.
Niitä voi "hyötää", eli estää kitkeryyttä peittämällä kasvun alussa olevat lehdet valolta suojaan. Käytän oman pihan suojaisessa paikassa peittona pahvia tai sanomalehtiä, kukista irrotan terälehtiä salaattiin. Niistäkin tehdään jopa viiniä ja joku jopa lisää niitä marjahilloon.
Voikukan lehdistä miedoimpia, eli parempia salaatissa, ovat pyöreämuotiset, ehyt reunaiset lehdet. Lehtiruodin kova osa kannattaa ottaa pois, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niitä voi "hyötää", eli estää kitkeryyttä peittämällä kasvun alussa olevat lehdet valolta suojaan. Käytän oman pihan suojaisessa paikassa peittona pahvia tai sanomalehtiä, kukista irrotan terälehtiä salaattiin. Niistäkin tehdään jopa viiniä ja joku jopa lisää niitä marjahilloon.
Voikukan lehdistä miedoimpia, eli parempia salaatissa, ovat pyöreämuotiset, ehyt reunaiset lehdet. Lehtiruodin kova osa kannattaa ottaa pois,Kiitos vinkistä tuon kitkeryyden poistamiseen. Lapsena käytettiin leikkiessä niin lehdet kuin kukinnot voikukista. Siitä seurasi mustat kädet maitiaisnesteestä. Ei me oikeasti syöty keitoksia,mutta jostain se kitkerän maun muisto on tullut.
Otankin tulevan kasvukauden yhdeksi tehtäväksi tutustua voikukanlehtiin ja niiden käyttöön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voikukan lehdistä miedoimpia, eli parempia salaatissa, ovat pyöreämuotiset, ehyt reunaiset lehdet. Lehtiruodin kova osa kannattaa ottaa pois,Voikukka on lääke kasvi. Luonnossa on kaikki sairaudet parantavia kasveja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voikukka on lääke kasvi. Luonnossa on kaikki sairaudet parantavia kasveja.
Muistin aamulla että eräs naapurini keräsi meidänkin pihalta kaikki poimulehdet ja sanoi niiden olevan hyviä tulehduslääkkeitä.
Virtsatulehdusta sanoi aina hoitaneensa nokkosesta ja poimulehdestä tekemällään teellä, jonka hän maustoi aniksella ja hunajalla.
En ole kokeillut ja olin jo ihan unohtanut kun katsoin pihalta otettuja valokuvia ja niissä oli poimulehtiä.
Nokkonen onkin hyvä vitamiinilähdekin.
Pitää alkaa tutkimaan mitä uutta pihasta ja pientareilta voi kerätä jo tuttujen lisäksi. Paitsi, että on mielenkiintoista, kaikesta on hyötyäkin, terveellisyys ja puhtaus, ei myrkkyjä.
- Anonyymi
Lildistä saa Kallen pinaattia
https://www.deliverde.fi/blogi/wp-content/uploads/2015/06/kipparikalle-271x300.jpg- Anonyymi
Minä ostin, ilman mitään Kipparikalleja, ja söin jo melkoisen annoksen valkosipulin kanssa.
Villiyrttien ja villivihannesten keruu kuulostaa kiehtovalta, mutta minulla se supistuu lähinnä kevään ensi nokkosiin ja saariston kallionkoloista löytyvään ruohosipuliin. Kasvatan itse jonkin verran yrttejä, osa monivuotisia. Mäkimeirami, minttu, timjami, sitruunamelissa, salvia ja joskus rosmariinikin säilyy talven yli. Kylvän keväällä tilliä, persiljaa ja lehtisalaattia, joskus pinaattia ja ikkunalaudalla on lähes koko vuoden läpi ainakin basilikaa ruukussa ja kevätpuoleen versotan vaikkapa herneitä tai vihannskrassia.
Pinaattia on aina pakasteessa, pieneksi pilkottua kuutioina, joista syntyy helposti pinaattikeitto, pinaattiletut tai kalan kastike. Herkulliseen feta-pinaattipiirakkaan käytän yleensä tuoreita baby-pinaatin lehtiä ja lisään vielä kirsikkatomaatteja.
Erilaisia Suomen luonnosta kerättyjä teelaatuja kiinnostaisi itsekin kokeilla tehdä, mutta en hallitse tekniikoita, minun teeni voisi maistua käytetyltä saunavihdalta.
Joskus metsässä kulkiessani nyppäisen suuhuni pieniä koivun hiirenkorvia tai pehmeitä kuusenkerkkiä. Nuoria horsmanvarsia olen saanut parsan tapaan valmistettuina ja ihan hyviä olivat.- Anonyymi
Kun kuljet metsissä, nappaa joskus ketunleipiä, ovat kiva lisä salaatissa.
Mustaherukan lehdistä saa hyvää juomaa, kuivattuina ovat teesekoituksissa maukas lisä, raparperi myös, teetä tuore, tai kuivattu.
Ylen sivulla oli joskus Strömsön ohjeita yrttien kuivaamiseen, se on helppoa, kuivuri, uuni, verkkopussit, ym. sopivat kuivaamiseen. Minulla on kuivuri, jolla kuivatan sieniä, marjoja, omenia, jne.
Etsin ja löysin. Tässä se sivu jossa ohjeita ja enemmänkin tietoa yrteistä.
https://yle.fi/a/20-10005400
""Näin otat yrtit parhaiten talteen – toiset voi kuivata, toisten maku säilyy parhaiten pakastamalla"". . .
- Anonyymi
Muista, että maito estää pinaatin imeytymisen.
Pinaatti maitopohjaisessa keitossa on raudan kannalta
yhtä tyhjän kanssa.- Anonyymi
KORJAUS: Maito estää siis pinaatin raudan imeytymisen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
KORJAUS: Maito estää siis pinaatin raudan imeytymisen.
Ei kai kukaan pelkän raudan saannin vuoksi pinaattia osta ja syö.
Minä syön 100mg rautatabletin joka päivä, maito ei estä mitään, se , kuten kahvikin, hidastaa raudan imeytymistä.
Ferritiini arvo ei tahdo pysyä normissa, joten rautapilleri 3kk joka päivä, sitten taukoa ja sama rumba.
Pinaatissa sitä on niin vähän kerta annoksessa, että ei suurta merkitystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa903416Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei3443000Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1921608Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.2451421Voi kulta rakas
Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �621302Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano281051- 791027
- 741020
- 117980
- 72944