Mulla on kinkkinen ongelma... Olen ostamassa erästä rintsikkataloa, jonka vinttitila on vielä kylmänä. OK, huoneet pitäis tehdä sinne ja nyt sit toi rak.tarkastaja sano, et ei, ennenkuin on katto uusittu. Katto koostuu vanhasta peltikatosta ja ruoteet. Aluskatetta ei siis ole.
Probleema on sit tämä: Huoneet yläkertaan, näin on monessa muussakin talossa ja aluskatteita ei ole olemassakaan. Katot ei silti vuoda. Kosteus/lämpö kondenstoituu peltiin mutta haihtuu ilman lämmetessä ja kun ilmankierto on vintillä muutenkin kunnossa.
Mitä siis tehdä? Repiä hiiteen toimiva peltikatto siitä syystä, että saa huoneita rakentaa vintille vaiko antaa sen olla paikallaan ja rakentaa ne vinttihuoneet ilman sitä aluskatetta? Korostan nyt, että huonetila eristetään hengittävistä materiaaleista, muovia ei seininn laiteta (missään nimessä).
On olemassa kahta eri mielipidettä ja tiedustelen viisailta lisää..
aluskate-kyllä. ei?
23
36512
Vastaukset
- Perehtynyt
Jos vesikatto on hyvässä kunnossa, tee ne huoneet vintille tasakattoisiksi, kuten ennenkin oli tapana. Ei siis lapetta myöden lämpöeristäen. Eli jätät kylmää vinttitilaa huoneiden päälle sekä sivuille (komerotilaksi). Sitten kaiken kruunuksi parannat kylmän vintin tuuletusta päätykolmioihin laitettavin venttiilein/ritilöin (kylmään tilaan). Ja laita ne huoneet niin, että ilma kylmiltä sivuilta pääsee vapaasti virtaamaan myös huoneiden pälle. Toiseen huoneeseen kattoluukku, josta pääsee tarkastamaan yläpuolisen tilan tarvittaessa. Ja kylmille sivuille käynti kummallekin puolelle. Olosuhteet ei pahasti muutu ja homma pelaa.
- aluskate
Laita aluskate alta päin kattotuolien väliin. Vaikkapa kondenssisuojattu muovi, jos se sinulle käy. Tai aluskatepahvi tai kovalevy. Kiinnitä muovi nitojalla ja varmista rimoituksella. Jätä roikkumaan keskeltä ja jätä tuuletusaukot yläpäähän.
- topi S
Aluskate kannattaa lähestulkoon kaikissa tapauksissa. Ja kokonaiskustannuksiltaa se tulee myös edullisimmaksi. Katso tutkimus
http://goo.gl/nwQ3C
- virhe on se
että moiseen pyydät jotain rakennuslupaa.
Eihän se talon päällepäin näy.
Itse olen moisen byrokratian turhana sivuuttanut ja rempannut jo moneen rintamamiestaloon yläkerran huoneet. Tasakattoisia, kuten joku jo kertoikin. - Sami
Jos ostat niin tee kattoremppa ja yläkerran huoneet kerralla kuntoon, turha ruveta pelleilemään=säästämään=arvailemaan, jne. Jos mielestäsi maksaa liikaa tai et halua kerralla kuntoon niin jätä talo ostamatta.
Tähtää ratkaisussa vähintään 20-30 vuoden päähän mitä ikinä taloasioissa teetkään.- Mxxxx
Näitä mä olen pohdiskellutkin, kaikki vaihtoehdot mitä jokainen teistä on kirjoittanut. Erityisesti pähkäilin sitä aluskatteen asentamista altapäin mutta en keksinyt miten se toteutetaan.. hm.., tuota vaihtoehtoa täytyy kyllä pohtia.
Kutsuin rak.tarkastajan paikalle arvioimaan ko. kohteen kuntoa (ollaan landella) ja hän huomautti tuosta katosta. Olen yh yhden lapsen kanssa ja omistan kaksi kättä. Aion rakentaa itse nuo huoneet mutta juuri tuo katto-ongelma mietityttää. Olen päätynyt jonkinlaiseen kompromissiratkaisuun: mun on pakko saada ne ylkerran huoneet tehtyä, jotta päästään pojan kans omiin huoneisiin (alakrt vain olkkari ja köökki) ja jätän tuon katon ensi kevääseen. Mikäli talven/kevään aikana kondensoituminen on runsasta=> keväällä katto uusiksi. Mikäli ei, seuraan tilannetta. Teen ilman muuta pienen "oven" vinttiin, jotta pääsen ulkokautta kattelemaan mitä siellä tapahtuu talven aikana. ja varmasti teen tuuletusaukot, jotta varmistan tuuletuksen.
Kiitti kovasti vastauksista! On helpompaa jatkaa tästä :) - mäksi
Mxxxx kirjoitti:
Näitä mä olen pohdiskellutkin, kaikki vaihtoehdot mitä jokainen teistä on kirjoittanut. Erityisesti pähkäilin sitä aluskatteen asentamista altapäin mutta en keksinyt miten se toteutetaan.. hm.., tuota vaihtoehtoa täytyy kyllä pohtia.
Kutsuin rak.tarkastajan paikalle arvioimaan ko. kohteen kuntoa (ollaan landella) ja hän huomautti tuosta katosta. Olen yh yhden lapsen kanssa ja omistan kaksi kättä. Aion rakentaa itse nuo huoneet mutta juuri tuo katto-ongelma mietityttää. Olen päätynyt jonkinlaiseen kompromissiratkaisuun: mun on pakko saada ne ylkerran huoneet tehtyä, jotta päästään pojan kans omiin huoneisiin (alakrt vain olkkari ja köökki) ja jätän tuon katon ensi kevääseen. Mikäli talven/kevään aikana kondensoituminen on runsasta=> keväällä katto uusiksi. Mikäli ei, seuraan tilannetta. Teen ilman muuta pienen "oven" vinttiin, jotta pääsen ulkokautta kattelemaan mitä siellä tapahtuu talven aikana. ja varmasti teen tuuletusaukot, jotta varmistan tuuletuksen.
Kiitti kovasti vastauksista! On helpompaa jatkaa tästä :)Se tuuletusväli peltikatteen ja sen alapuolisen rakenteiden väliin on syytä jättää mahdollisimman suureksi, arvioisin perstuntumalla että 15 cm on ehdoton minimi. Näin siis siinä tapauksessa että osa vinttihuoneen katosta on lappeen suuntaista. Ja sen välin pitää tuulettua kunnolla eli auki sekä harjalta eli yläpäästä että räystäältä. Jospa laittaisit tuulensuojaksi jotain materiaalia jolla on kosteudensitomiskapasiteettia esim puukuitulevyä?
- pnieminen
mäksi kirjoitti:
Se tuuletusväli peltikatteen ja sen alapuolisen rakenteiden väliin on syytä jättää mahdollisimman suureksi, arvioisin perstuntumalla että 15 cm on ehdoton minimi. Näin siis siinä tapauksessa että osa vinttihuoneen katosta on lappeen suuntaista. Ja sen välin pitää tuulettua kunnolla eli auki sekä harjalta eli yläpäästä että räystäältä. Jospa laittaisit tuulensuojaksi jotain materiaalia jolla on kosteudensitomiskapasiteettia esim puukuitulevyä?
ja se puukuitulevy (liimalevy) on viimeinen niitti homeiden saamiseksi rakenteeseen. kannattaisi uskoa tarkastajaa, on paha saada vakuutettua taloa jossa paperit ovat vanhentuneet ja uutta lupaa ei edes ole. rakennepiirustus vaaditaan muutoksiin ja tietysti poikkeuslupa verotuksellisistakin syistä.
kun talon tekee kunnolla ja lupien kanssa sekä tarkastaja tekee käynnit ajallaan säästyy asukas yleensä asioiden jälkipyykeistä, kuten vääristä rakenneratkaisuista tms.. joita täälläkin palstoilla yhtenään kylvetään. - äpukama
pnieminen kirjoitti:
ja se puukuitulevy (liimalevy) on viimeinen niitti homeiden saamiseksi rakenteeseen. kannattaisi uskoa tarkastajaa, on paha saada vakuutettua taloa jossa paperit ovat vanhentuneet ja uutta lupaa ei edes ole. rakennepiirustus vaaditaan muutoksiin ja tietysti poikkeuslupa verotuksellisistakin syistä.
kun talon tekee kunnolla ja lupien kanssa sekä tarkastaja tekee käynnit ajallaan säästyy asukas yleensä asioiden jälkipyykeistä, kuten vääristä rakenneratkaisuista tms.. joita täälläkin palstoilla yhtenään kylvetään.Millä perusteella pnieminen on tuo se viimeinen niitti??? En huomannut perusteluja lauseellesi??? Muistaakseni edellisessä kirjoituksessa puhuttiin jotain myös tuuletuksesta??? Olet juuri yksi näistä ihmisistä, joka kylvää joukko hysteriaa sekä vääriä rakenneratkaisuja tällä palstalla. Paljonko pnieminen Suomessa on papereilla rakennettu niitä hyviä taloja, jotka ovat yltä päältä homeessa muutenkin perseestä. Muista myös, että niitä tarkastajia on monenlaisia ja ne harvoin tulevat ottamaan vastuuta jo tarkastetun kohteen oikeudessa määrättyihin korvauksiin ostajalle.
- katonkin tehnyt
mäksi kirjoitti:
Se tuuletusväli peltikatteen ja sen alapuolisen rakenteiden väliin on syytä jättää mahdollisimman suureksi, arvioisin perstuntumalla että 15 cm on ehdoton minimi. Näin siis siinä tapauksessa että osa vinttihuoneen katosta on lappeen suuntaista. Ja sen välin pitää tuulettua kunnolla eli auki sekä harjalta eli yläpäästä että räystäältä. Jospa laittaisit tuulensuojaksi jotain materiaalia jolla on kosteudensitomiskapasiteettia esim puukuitulevyä?
Tulipahan vain mieleeni, että kun kyseessä on vanha rintamamiestalo, niin mahtaako olla vanha konesaumattu peltikatto, joka ei todellakaan tuuletu katonharjan kautta, joten päätyjen tuuletusaukoilta vaaditaan paljon, ja tuuletustilaa kannattaa jättää reilusti, koska ilma ei pääse virtaamaan alhaalta ylöspäin.
Tiedän tapauksia, että vanhaan konesaumattun peltikaton harjaan on jouduttu tekemään reikiä ilmankierron parantamiseksi. Tässä vain esimerkki siitä, ettei kaikki vanha rakennustekniikka olekaan automaattisesti parasta, ainakaan nykyrakentamiseen sovellettaessa.
- on turha..
Jos peltikatto pitää vettä aluskate on aivan turha.
Yleensäkin aluskate on vain myyntimiesten lisärahastus.
Eihän aluskatetta tarvita jos ullakko on tuuletettu.
Huoneethan tehdään aina tasakattoisiksi ja peltiä vasten ei saa olla lämmitettyä tilaa, oli aluskate tai ei.- peltikatossa
..mutta aluskate tiilikatteen kanssa on MUST!
- pellik
Aluskatteella ei ole mitään virkaa kuin toimia vesikattona kun esim. tiilikatto ei sitä voi tehdä.
PELTIKATON ALAPUOLELLE TIIVISTYVÄ VESI ON SEURAUSTA LÄMPÖVUODOISTA JA VIRHEELLISESTÄ TUULETUKSESTA.
Tuuletuksen lisääminen ja lisääminen ei muuta kuin huonontaa asiaa.
Asian voi helposti totea esim. autossa kun ilmastointilaitteesta johdettu vesi valuu maahan nähtävästi. Mitä suuremmmalle laitetaan tuuletin, sitä enemmän tulee vettä ( huom. edellyttäen että tuuletus ei lämmitä höyrystikennoa vaan kennon teho riittää pysymään kylmänä).
Talon katosta ei tarvi tehdä veden tislauslaitosta, akkuvettä saa kyllä ostaa kaupasta suoraan. - tuppurainen
pellik kirjoitti:
Aluskatteella ei ole mitään virkaa kuin toimia vesikattona kun esim. tiilikatto ei sitä voi tehdä.
PELTIKATON ALAPUOLELLE TIIVISTYVÄ VESI ON SEURAUSTA LÄMPÖVUODOISTA JA VIRHEELLISESTÄ TUULETUKSESTA.
Tuuletuksen lisääminen ja lisääminen ei muuta kuin huonontaa asiaa.
Asian voi helposti totea esim. autossa kun ilmastointilaitteesta johdettu vesi valuu maahan nähtävästi. Mitä suuremmmalle laitetaan tuuletin, sitä enemmän tulee vettä ( huom. edellyttäen että tuuletus ei lämmitä höyrystikennoa vaan kennon teho riittää pysymään kylmänä).
Talon katosta ei tarvi tehdä veden tislauslaitosta, akkuvettä saa kyllä ostaa kaupasta suoraan.Laitoin autotalliin aluskatteen ja samasta aineesta päärakennuksen ulkolippaan. muutaman vuoden päästä se oli itsekseen halkeillut ja repeillyt.
Nykyisen taloni, n30v vanha ,aluskate on niin halkeillut ettei se pitäis enää vettä jos tiilikatto vuotais.
Tulee vielä mieleen ne suuresti mainostetut muovipintaiset kattopellit. Kamalan näköisiä nykyään, eihän ne pitänyt väriään kuin viisi vuotta korkeintaan.
- rakennustarvike
www.rakennustarvikepiste.fi
- Älä usko
Kun vesi kondeisutuu, se valuu, seinien väliin, putoilee eristeisiin yms. Eli tuuletus ei auta. Irroita pelti, laita aluskate ja laita pelti takaisin
- 50-luvun pellit
1959 rakennettu kerrostalo.2-4m korkea ullakko konesaumapeltikatteen alla.sinkitty kattopelti.Ulkopinnasta maali irtoillut joistakin kohdista.Ullakolla betonilattia.Ei aluskatetta.(Tuuletustilaa pellin alla 2-4m).Päätetty kattopelti uusia.Konesaumattuun muovipintaiseen peltiin jossa alapinta maalattu harmaaksi.(ei tietoa onko sinkitty).Myös ruodelaudat uusitaan.Ruodelautoina käytetty 50-luvulla betonivalussa käytettyjä lautoja.Span flex aluskate asennetaan 5cm:n päähän pellin alapinnasta.Kallis remontti yli200000E.Paraneeko vai huononeeko tilanne kun pellin on tuuletuttava 5cm:n tilaan entisen 2-4m:n sijasta.Uuden pellin paksuus 0,6mm.
- Ei alustaa
Ei laiteta aluskatetta kattoremontissasi. Muovipintaisenkin saumapellin
laitto on rikos tapauksessasi. Ns. polttomaalattu saumapelti käy. Katsoppas onko mielestäsi aluskatteen puute aiheuttanut jotain vahinkoa ? Talosi sentään 53 v vanha.
- werfewef
Aluskatteen tarkoitus on johdattaa kondenssivesi ulos. Kylmällä ilmalla pellin alapintaan kondensoituu vettä vähän mutta jonkin verran kuitenkin. Aiemmin kenties vähäinen vesimäärä on kuivanut pellin pintaan tai tippunut ullakolle. Aluskatteen kustannus on vähäinen ja sillä varmistetaan että ullakolle ei pääse valumaan vettä missään olosuhteissa. Ullakolla olevat tavarat säilyvät varmemmin kuivina ja hyvässä kunnossa. Mitä enemmän lämpötilat vaihtelevat talvisaikaan, sitä enemmän syntyy myös kondenssia.
- Ei alustaa
Missä on talossa ollut ongelmia aluskatteettomasta konesauma pellistä johtuen ? Tuulettuva etenkin korkea ullakkotila ei aluskatetta tarvitse eikä sitä yleensä laitetakkaan.
- jahajuu
Ei alustaa kirjoitti:
Missä on talossa ollut ongelmia aluskatteettomasta konesauma pellistä johtuen ? Tuulettuva etenkin korkea ullakkotila ei aluskatetta tarvitse eikä sitä yleensä laitetakkaan.
Kattoliitto.fi jyrkät katot, jne määrittelee, että 'konesaumakatossa' ei tarvitse olla aluskatetta, Tietyin aluskate-edelliytyksin. Ok?
- 50-luvun pellit
Talossa ei ole räystäitä.Vesikouru hoitelee räystään virkaa.Aluskate tulee ilmeisesti loppumaan ulkoseinän kohdalle.Ohjaako kaikki vedet betonilattian sijasta ulkoseinään?Vesikatto ulkoseinän yläpuolella lähes pystysuora.
- 50-luvun pellit
Taitaa muuten johtua aluskatteen laittamisesta että kaikki ruodelaudat joudutaan uusimaan ja niitähän on tosi paljon.Taloyhtiön päätökset eivät aina mene maksajalle edullisimman ratkaisun mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769