2 vai 3 sylinteriä

Anonyymi-ap

Ostamassa elämäni ensimmäistä uutta perämoottoria. Tohatsu 4t 20 2 syl tai 3syl 25hv. Veneessä ollut joskus 40hv 2t ja sen myin pois kauan sitten kun siinä ei ollut kippiä sähköllä vaan käsipelillä ilman avustimia. Vene seissyt pitkään tallissa. Nyt ostan tohatsun. Tuo 3syl ääni miellyttäisi ja isompi kuutiotilavuus mutta tehojen puolesta menee myös 20hv 2syl. Mutta täristääkö nuo 2sylinteriset kuinka? Yhden kerran kokeillut veneessä 10hv 2syl 4tahtia ja se täristi runkoa pikkunopeudella ja ei kiva. Plaanasi kevyesti tuollakin teholla kun ei ole kuormaa ikinä kyydissä paljon. 2t koneita en viitsi katsella öljy läikkien takia jotenkin kuvottavaa. Tehoilla ei nyt ole tarpeen leikkiä. 3syl taitaa käydä pehmeämmin. Ompa keveitä nuo koneet. Edellinen 2t 40hv painoi noin 75kg. Täydellä kaasullahan ei värinät tunnu mutta tyhjäkäynnillä tulee paljon mentyä.

14

544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vastauksia ei ole tullut. Johtuneeko siitä että olet aika hyvin itse vastannut omaan kysymykseesi?

    • Anonyymi

      Mulla 20 hv sekä 30 4 Tahti, 20 2 syl ja vielä ns tiller malli eli kahva ohjattava,heittokalastus veneessä ja välillä sillä uistellaankin ja en kyllä ole mitään tärinää havainnut ja käy todella nätisti kaikilla kierros alueilla. Toinen on 30 hv 3 syl 4 t kesipulpetti veneessä kaukosäätönä.Molemmat pultattu perälautaan paksuun vaneriin ja ei mitään tärinöitä. Olen kyllä ajanut 9.8 hv 2 syl 4 t ja siinä havaittu pientä tärinää jollain kierrosluvulla oliko vähän alle puoli kaasua. Kaikki koneet Tohatsuja joita myös Mergury/ Mariner merkillä myydään mutta Tohatsu valmistaja. 20 ja 30 vielä alumiini veneissä kiinni.

      • Anonyymi

        Taidan tilata 20hv mallin. Vaihdan sitten 3 pyttyiseen jos ärsytyskynnys ylittyy. Sähkökoneethan kivoja olisi mutta eipä viitsi akkujen kanssa alkaa veivaamaan ja kyttäilemään varaustiloja.


    • Anonyymi

      3 sylinterlä käy tasaisemmin, vääntää paremmin, kuin kaksi sylinterinen.

      Negatiivista huolto hieman kalliinpaa.

      • Anonyymi

        Totta joka sana. Huollot on hiukan hankala juttu ja 7v takuu kun teen ne itse joten kuin honda luotan toimivuuteen ja jos rikki niin hajoaa heti uutena ensi minuuttien aikana niin se riittää. Ei niin tarvetta yli kalleille rahastus huolloille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta joka sana. Huollot on hiukan hankala juttu ja 7v takuu kun teen ne itse joten kuin honda luotan toimivuuteen ja jos rikki niin hajoaa heti uutena ensi minuuttien aikana niin se riittää. Ei niin tarvetta yli kalleille rahastus huolloille.

        "Totta joka sana. Huollot on hiukan hankala juttu ja 7v takuu kun teen ne itse joten kuin honda luotan toimivuuteen ja jos rikki niin hajoaa heti uutena ensi minuuttien aikana niin se riittää. Ei niin tarvetta yli kalleille rahastus huolloille"

        - Keitä Kalleja tarkoitat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta joka sana. Huollot on hiukan hankala juttu ja 7v takuu kun teen ne itse joten kuin honda luotan toimivuuteen ja jos rikki niin hajoaa heti uutena ensi minuuttien aikana niin se riittää. Ei niin tarvetta yli kalleille rahastus huolloille.

        ”Ei niin tarvetta yli kalleille rahastus huolloille.”
        Suomen kieli on monivivahteinen ja äveriäs.
        Mutta itse kommenttiin. Voisihan tuon lauseen muotoilla toisinkin mutta olisikohankohanko mahdollisuuksien rajoissa kirjoittaa yh teen tuon ylikalleille parempi ilmaisu? Minusta tuo sana kuitenkin kuvaa asiaa antaen ajatuksen yleisestä tiedosta että huollot on usein pahimman luokan asiakkaan rahastusta. Se ketuttaa. Mutta esim honda on hyvässä maineessa ja eipä tarvetta 4v takuuaikana tehdä mitään kuin tiuhaa öljyn vaihtoa vaan. Oma 10hv perämoottori on ties kuinka vanha ja nyt ajattelin huvikseen vaihtaa jakopään remmin. Remmi kun näkyy ja se näyttää edelleen tuoreelta ja koneen ikä lienee 40v. Laatu koneet kestää itse huoltamalla kymmeniä vuosia. Öljynvaihto tiuhaan on hyvin halpaa ja helppoa joka koneeseen. LL ohjelmat on todella törkeää välinpitämättömyyttä. Toyota on vastuullinen ja luotettava valmistaja ja öljynvaihdot on malliesimerkki esim vag tehtaalle.


    • Anonyymi

      Juu 4 tahti perämoottoreiden huolto kyllä täysin ylimitoitettu ja huolto firmat rahastaa rankasti. Varsinkin pienempien 4 t koneiden 8-60 hv jakohihnojen vaihtovälit huollon mukaan liian tiheään ei niissä mitään ns apulaitteita samalla hihnalla ja hyvinkin ajelee ainakin 10 vuotta samalla hihnalla,kevällä ottaa suojakopan irti ja katsoo onko kulumaa murtumaa ja jos ei niin ajoa vaan. Isommissa koneissa voi olla useampi nokka akseli kiristinrullaa ym ja niiden vaihto väli vähän perustelumpaa. Eikä vähänkään kätevämmälle miehelle ole vaikeaa vaihtaa jakohihnaa itse työkalut ja hyvä vauhtipyörän ulosvetäjä ja tietoa/taitoa niin helppo homma. Itse huoltanut omat ja kavereidenkin 4 t koneet ja niin teen jatkossakin.

      • Anonyymi

        Juuri näin! Mulla -06 uutena ostettu 40 HP nelari EFI Mercury. Aina huoltanut itse. 10 vuoden kohdalla vaihdoin nokkahihnan ja vesipumpun impellerin. Nyt keväällä meinasin vaihtaa nuo pari juttua jälleen. Normi huolto on tietysti tehty syksyllä.


    • Anonyymi

      Aloittaja söi sanansa käänsi takkinsa jne ja ostin 1v vanhan 50hv hondan 3500€. 3kertaa ollut käynnissä. Aika uusi.

      • Jos olet aloittaja, niin vähän mietityttää veneesi koko. Onko myös 50:nen sopiva veneeseen joka plaanasi jo 10-tehoisella.


      • Anonyymi
        torrelaine kirjoitti:

        Jos olet aloittaja, niin vähän mietityttää veneesi koko. Onko myös 50:nen sopiva veneeseen joka plaanasi jo 10-tehoisella.

        Nelareissa täytynee ylimyoittaa moottoria, toisin kuin ETEC-moottoreissa joissa teho-painosuhde on loistava


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nelareissa täytynee ylimyoittaa moottoria, toisin kuin ETEC-moottoreissa joissa teho-painosuhde on loistava

        Huomasitko että aloittaja oli ostamassa UUTTA konetta? Ai et, no ymmärrän kyllä.


    • Anonyymi

      Täristäminen riippuu myös koneen merkistä, meillä oli Terhi 430T:ssä 2-syl. Yamaha 28 HP ja vene ei tärissyt yhtään, kone kyllä heilui aika paljon esim. tyhjäkäynnillä, vaihdettiin siihen sitten 2-syl. 35 HP Evinrude ja vene tärisi aika paljon tuolla koneella eli huonompi tärinänvaimennus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      184
      8485
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4588
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4158
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      54
      3632
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3156
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2910
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2616
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      38
      2394
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2083
    10. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2056
    Aihe