Muut kuvittelevat yleensä suruaikaa lyhyemmäksi, mitä se todellisuudessa on.
Surun jakaminen on helpompaa sellaisen kanssa, jolla on oma kokemus
menetyksestä. Surun vaikein vaihe voi tulla vasta vuoden kahdenkin päästä.
Suru on muussa kuin ulkoisessa. Se on matka mielen eri kerroksiin.
Suru vie surevaa omia teitään, kun jokin on peruuttamattomasti päättynyt.
On vain olemassa, vaikkei tiedä miksi. Suru on paitsi tuskaa myös yksinäisyyden
ääripiste. Elämän ehdot eivät ole muutettavissa ja jokaisella on oma kohtalonsa.
(Martti Lindqvistin ajatuksia mukaellen)
Surua voi ymmärtää vain saman kokenut
12
130
Vastaukset
- Anonyymi
Omasta yhdestä isosta surusta on yli 20 vuotta. Silloin tällöin putkahtaa mieleen joku yksityiskohta tästä juuri tästä menetyksestä. Se velloo mielessä hetken aikaa ja häipyy. Enää lievä kipu vain hipaisee mutta aavistus siellä mielen sopukassa kuitenkin on. Eikä jätä enää kaipuuta jälkitunteeksi, lipuu vain ohi. Näin sen kuuluu olla, ei kokonaan tarvitse unohtaa. On ainakin merkki että vielä muistaa.
- Anonyymi
Monet rakkaiden surut on saanut kokea. Vaikein niistä on ollut ystävättäreni kuolema, ei sitten millään jaksa ymmärtää ettei häntä ole enää.oli se raskasta mielikin kuolema mutta koska hän oli niin sairas oli kuolema hänelle itselleen helpotus , koska tautiin ei ole parannusta.
Moni ystävä on kuollut, ja muutama entinen työkaveri myös .
Suru on jokaisen kuoleman kanssa eri laatuinen syyt ovat moninaiset miksi niin on.
- Anonyymi
Suru on kunniavieras
Vielä se tulee
Mennäkseen jälleen
Lähemmäs kuin aavistatkaan
https://youtu.be/5lJJeG6rtzs- Anonyymi
Suru tulee jäädäkseen, se muuttuu muistoiksi, jotka ovat kaiken aikaa mukana. Omat poisnukkuneeni pysyvät mielen sopukoissa, enkä heitä ole pois häätänyt. Päivittäin nousee mieleen vilahdus vanhoista ajoista. Enää ei suru kaadu päälle, voin muistella hyvillä mielin menneitä. Vilahduksena vain:" Moi moi!"
Mkr.
- Anonyymi
Mikä se oli aloittajan kokemus suruun, vai riittääkö, että kerrot mitä joku muu on siitä sanonut.?
Anteeksi, mutta en ole kertomassa enempää.
Olen kokenut surua kai sen minkä joku muukin, monta vainajaa pukenut arkkuun, laittanut kukkia rinnalle ja itkenyt avoimen arkun äärellä. Täällä ei kukaan surua lievitä, en jaa riepoteltavaksi omia enkä muiden kokemuksia, enhän edes tiedä mitä sinä olet kokenut!
Minun suruni on koottu paketiksi.- Anonyymi
Surusta voi keskustelle yleisellä tasolla niin kuin muistakin asioista.
Ei keskustelu edellytä sitä, että vaikeimpia asioitaan on pakko tilittää tänne.
- Anonyymi
Kävin aikoinaan läpi todella syvän surun, jopa itsemurha kävi mielessä. Kuljin läpi helvetin tulen.
- Anonyymi
Miten pääsit yli sen vaiheen ? Mikä sinut pelasti ?
- Anonyymi
Olen siinä ja siinä selviänkö tästä suruntuskasta ja hirvittävästä ikävästä.
Kysyn mielessäni, miksi hän ei saanut elää vielä, kun hän ei ollut vanhakaan ja
oli täynnä elämänhalua. Tiedän etten vastausta saa. Kysyn vaan joka päivä
samaa jo monta vuotta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olen siinä ja siinä selviänkö tästä suruntuskasta ja hirvittävästä ikävästä.
Kysyn mielessäni, miksi hän ei saanut elää vielä, kun hän ei ollut vanhakaan ja
oli täynnä elämänhalua. Tiedän etten vastausta saa. Kysyn vaan joka päivä
samaa jo monta vuotta.Ikävä ei lopu koskaan.
- Anonyymi
Joka kolmas päivä vanhus päättää päivänsä. Osalla syy saattaa olla
kestämätön suru ja yksinäisyys. Olen itsekin käynyt läpi sitä helvettiä
ja tuskaa, eikä se ole hellittänyt vieläkään paljon, vaikka aikaa on mennyt.
Miksei kuolemakaan korjaa, vaikka joka ilta sitä pyydän.- AnonyymiUUSI
Kuolema valikoi epäoikeudenmukaisesti. Se ei anna armoa. Meiltä ei kysytä
haluammeko antaa rakkaamme pois eikä kysytä haluammeko itse lähteä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.812707- 651072
Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.199901Tosiaankin, jos julkaisette täällä henkilötietoja
Minkäänlaisia, se on poliisiasia. VPN, proxy- tai julkinen yhteys ei salaa mitään. Poliisi pystyy jäljittämään ja saamaa85856Bachelor-Joonas tapasi Monican isän - "Appiukko" antoi koulutusta vävypojalle - Katso kuvat tästä!
Joonas ja Monica ovat pitäneet yhtä Bachelor Suomi -kuvausten jälkeen. Tämä todistaa, että tosi-tv:ssä voi syntyä rakkau4845- 34840
Gallup: Mitä mieltä olet uudesta Putous-kaudesta: hyvä, keskinkertainen, huono?
Putous on saanut kuraa niskaan mm. kaksimielisistä jutuista. Ohjelma on lasten suosikki ja lapset toistelevat hokemia ti39829- 52816
- 43795
- 41788