Entiedä kuuluuko tähän osioon,mutta kirjoitan kuitenkin. Minulla on todennäköisesti sosiaalisten tilanteiden pelko. Mua alkaa ahdistaa kaupan kassajonossa aina. Tulee kamala olo ja hiki tulee,tuntuu että paniikki valtaa. Toinen on,että mua ahdistaa esim työpaikalla taukotilassa,jos on paljon porukkaa ja pitää syödä kaikkien nähden,on sitten tuttuja tai tuntemattomia. Ja palaveri tilanteet saa mut kauhun valtaan. Tulee tunne että haluaa äkkiä pois ja hiki tulee. Vältänkin niitä tilanteita,en aina voi keksiä tekosyytä olla pois enää.
Oon ihan epätoivoinen,etten jaksa enää. Onko muilla tällaisia ja millainen lääke on auttanut? Olen ajatellut varata ajan työterveyslääkärille.
Pelkoa ja ahdistusta
5
174
Vastaukset
- Anonyymi
ITsellä ei ihan vastaavia ole, mutta kyllähän se joltain tuollaiselta kuulostaa. Siihen voisi olla kahta vaihtoehtoa, joko se oma siedätyshoito jonkun terapeutin avulla, tai sitten ne lääkkeet. Rauhoittavissa tosin on, ne omat hankaluutensa...
Mutta kupaankin sinun pitäisi pääsemän työterveyshuollon kautta. - Anonyymi
Kyllä tuo paniikkihäiriöön viittaa.
Minulla oli nuoruudessa ihan samanlaista oireilua. Kaupastakin olisi tehnyt mieli lähteä juoksemaan ulos, kun paniikki iski. Pari kertaa niin tapahtuikin, ostoskärryt jäivät kaupan käytävälle.
Myös kaikki muut tilanteet, joissa oli muita ihmisiä, olivat ihan kamalia, jännitti ja tärisytti, kädet vapisivat, hiki kirposi pintaan, huimasi, jne.
Sain oireisiin rauhoittavia, bentsoja, ja muitakin lääkkeitä kokeiltiin.
Omalla kohdallani ongelmallista oli se, kun käytin siihen aikaan runsaasti alkoholia, eikä se ollut lääkkeiden kanssa lainkaan hyvä yhdistelmä.
Ajan myötä seurasi vain enemmän ongelmia, psyykkistä oireilua jopa psykooseihin asti.
Myöhemmin, kun onnistuin saamaan kunnon hoitoa, apua ongelmiini, sain itsetuntoani vahvistumaan, ja se auttoi paniikkihäiriööni, jännittämiset ja pelot jäivät lähes kokonaan pois.
Tajusin, että omalla kohdallani syynä oli ollut huono itsetunto, kun en tykännyt itsestäni, pidin itseäni huonona ja epäonnistuneena, kelpaamattomana yksilönä, niin kuvittelin jatkuvasti, että muut ajattelivat minusta samalla tavalla. Se kaikki pelko ja häpeä omasta itsestäni sai paniikkikohtaukset aikaan.
Sen verran voin neuvoa, että kannattaa hakea apua, yrittää päästä jonnekin keskustelemaan. Jos jää ongelman kanssa täysin yksin, se saattaa vain paisua ajan myötä. Mitä aiemmin alkaa hoitaa itseään, sen parempi on ennuste. Vaikka usein kyllä on mahdollista tuosta häiriöstä toipua kokonaan, hoidetaan sitä sitten ajoissa, tai myöhemmin. - Anonyymi
Tuttua juttua tuo nuorena ja epävarmana. Nyt kun ikää tullut lisää niin itsevarmuuttakin samalla. Lääkitystä en ole hakenut mutta suosittelen kyllä jos on oireet pahana. Minua ahdisti aikoinaan työpaikan ruokala ja meteli,siksi ruokaillen nykyään taukotilassa jossa vähempi ihmisiä. Kaupassa valitsen usein itse palvelu kassan niin ei tarvi tuskailla jonossa. Palaverit myöskin tarvii vielä työstämistä mutta niistäkin on selvitty ihan okei kun keskittyy asiaan eikä itseensä. Enää siis en ryntää kaupasta tai palaverista pakoon vaan siedätän olemaan vielä hetki ja lopulta tilanne on ohi.
- Anonyymi
Olen ap. Ikää on jo 40v mittarissa ja tätä on ollut jo aika kauan. Nyt ei enää jaksa tätä. Kaupassa on pakko käydä,mutta hermoilen sitä jo kotona,että miten selviän. Ajoitankin menemiset kun kaupat aukeaa,niin ei ole niin paljon porukkaa. Aina se ei kyllä käy aamulla meno. Minulla oli pari pilleriä opamoxia,kun sain niitä joskus lentopelkoon. Otin sitten palaveria ennen sellaisen,niin se meni ihan hyvin,mutta en juuri muista mitä siellä käytiin läpi.. eli muistiin vissiin vaikuttaa,ainakin mulla.
Palavereita on harvoin kyllä,mutta kuitenkin. Elämä on aika he*vettiä,kun mitään ei uskalla tehdä. Osaako joku kertoa olisiko masennuslääkkeistä apua tällaiseen? Kynnys mennä lääkärillekin,mutta kai se on pakko.- Anonyymi
Lääkärille vaan, jos siltä tuntuu.
Ongelmaa ei ainakaan tarvitse hävetä, jos se mietityttää lääkäriin menossa.
Lääkärit ovat varmaan aika paljon törmänneet samanlaisiin ongelmiin potilaillaan, et ole ainoa.
Eikä paniikkihäiriö tee sinusta yhtään huonompaa ihmistä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1401757
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir265878- 34779
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.65656Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik29651Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta5644Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44641Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse48626- 43600
Mun veikkaus
On se, että jos/kun tavataan ja aletaan juttelemaan, tajutaan, että ollaan jotain muuta kuin kuviteltiin. Ja kupla puhke53592