LDL ei ole ollut minulla mitenkään korkea, mutta diabeetikoilla on tiukemmat kolesterolin vaatimukset. Kakkostyypin diabetes on ollut minulla 18 vuotta. LDL on ollut joskus alle 2:kin, mutta usein 2,1–2,4. Yleislääkärien mielestä ne ovat loistavan hyviä arvoja, mutta kardiologi ehdotti minulle kuitenkin statiinin aloitusta, jotta pääsisin tiukkaan diabeetikoille asetettuun tavoitearvoon, joka on alle 1,8.
Rosuvastatiinin annos on minulla pienin mahdollinen 5 mg/vrk, joka tuskin tulee aiheuttamaan sivuvaikutuksia.
Alunperin kävin kardiologin luona sydämeeni tulleen eteislepatuksen takia (eri asia kuin eteisvärinä, joskin hoito on samansuuntaista). Sitä ei aiota korjata, koska minulla on alttius saada se uudestaan, jolloin oireet saattvat uudella kerralla olla vähemmän mukavat (lepatus ei häiritse minua nyt, tuskin edes huomaan sitä). Veren ”ohennuslääkkeet” lopuksi elämää, koska läpätys lisää aivoihin kulkeutuvien hyytymien vaaraa.
Minulla aloitettiin statiini
12
325
Vastaukset
- Anonyymi
https://www.duodecimlehti.fi/duo99747
Onkohan tuo järkevää Diabetikolle?- Anonyymi
Minulla on suojana kaksi diabeteslääkettä, ja pitkäsokeri on ollut ennen statiinin aloitusta n. 41:ssä, joka on aika hyvä arvo.
– AP
- Anonyymi
Pääset varmasti tavoitearvoihin ottamalla rosuvastatiinin joka toinen päivä tai vaikka kolme kertaa viikossa ton 5 mg. 5 mg päivittäin on jo melkoisen iso annos ja jo tarpeeksi aiheuttamaan ikäviä haittavaikutuksia.
Rousuvastatiinin minimiannos on tuo 5 mg per päivä ja statiinit ovat yleensä hyvin siedettyjä.
LDL-kolesteroli on erinomainen jos se on alle 1.4 mmol/l. Minulla se oli viimeksi 1.3 mmol/l ja tuo ruokavaliolla jossa on varsin vähän tyydyttynyttä rasvaa sekä 20 mg simvastatiinia per päivä.- Anonyymi
hvp27 kirjoitti:
Rousuvastatiinin minimiannos on tuo 5 mg per päivä ja statiinit ovat yleensä hyvin siedettyjä.
LDL-kolesteroli on erinomainen jos se on alle 1.4 mmol/l. Minulla se oli viimeksi 1.3 mmol/l ja tuo ruokavaliolla jossa on varsin vähän tyydyttynyttä rasvaa sekä 20 mg simvastatiinia per päivä.Tuo 20 mg simvastatiinia on noin suunilleen ekvalentti tuolle 5 mg rosuvastatiinille, mutta rosuvastatiinissa on huomattavasti pitempi puoliintumisaika, jolloin sen vaihtoehtoinen annostelu voi olla tarpeellista. Itse olen saanut LDL-kolesterolin tiputettua 2.2 mmol/l -> 1.8 mmol/l muutamassa viikossa syömällä 2,5 mg rosuvastatiinia kolmesti viikossa (ma, ke, pe). Mulla olisi kans tavoite saada LDL tuonne diabeetikoiden tavoitearvoihin, mutta olen hieman eri mieltä tästä lääkäreiden kanssa. Se, onko LDL 1.4 vai 1.8 ei ole lopulta ihan hirveäan suurta merkitystä, kun jatkuva matala-asteinen tulehdus on kuitenkin se pahin ongelma meillä diabeetikoilla. LDL-suojaa myös verisuonia ja hermostoa, sekä osallistuu hormoonisynteesiin ja solujen jakautumiseen, joten sen matalalle ajaminen voi johtaa ongelmiin. Mitä matalampi, sen parempi -väittämä on valitettavan tuttu lääkäreiden suusta ja tämä on usein vain opittua markkinointipuhetta myyntiedustajilta kuin tiukkaa lääketieteellistä dataa.
Ongelmallista noissa statiineissa on myös se, että ne tuppaavat vaikuttamaan myös hyvien rasvojen synteesiin ja omallakin kohdalla HDL tipahti 1.78 mmol/l - 1.40 mmol/l lääkkeen aloittamisen myötä. D-vitamiini ja Q10-lisä ovat myös usein tarpeen, koska ainakin jälkimmäisen synteesiin nuo tutkitusti vaikuttavat negatiivisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo 20 mg simvastatiinia on noin suunilleen ekvalentti tuolle 5 mg rosuvastatiinille, mutta rosuvastatiinissa on huomattavasti pitempi puoliintumisaika, jolloin sen vaihtoehtoinen annostelu voi olla tarpeellista. Itse olen saanut LDL-kolesterolin tiputettua 2.2 mmol/l -> 1.8 mmol/l muutamassa viikossa syömällä 2,5 mg rosuvastatiinia kolmesti viikossa (ma, ke, pe). Mulla olisi kans tavoite saada LDL tuonne diabeetikoiden tavoitearvoihin, mutta olen hieman eri mieltä tästä lääkäreiden kanssa. Se, onko LDL 1.4 vai 1.8 ei ole lopulta ihan hirveäan suurta merkitystä, kun jatkuva matala-asteinen tulehdus on kuitenkin se pahin ongelma meillä diabeetikoilla. LDL-suojaa myös verisuonia ja hermostoa, sekä osallistuu hormoonisynteesiin ja solujen jakautumiseen, joten sen matalalle ajaminen voi johtaa ongelmiin. Mitä matalampi, sen parempi -väittämä on valitettavan tuttu lääkäreiden suusta ja tämä on usein vain opittua markkinointipuhetta myyntiedustajilta kuin tiukkaa lääketieteellistä dataa.
Ongelmallista noissa statiineissa on myös se, että ne tuppaavat vaikuttamaan myös hyvien rasvojen synteesiin ja omallakin kohdalla HDL tipahti 1.78 mmol/l - 1.40 mmol/l lääkkeen aloittamisen myötä. D-vitamiini ja Q10-lisä ovat myös usein tarpeen, koska ainakin jälkimmäisen synteesiin nuo tutkitusti vaikuttavat negatiivisesti.Tulehdusarvoja voi mittauttaa labrassa, ja minulla on kahtena mitattuna kertana arvot olleet alle 0,3:n, joten diabetekseni tuskin johtuu elimistön tulehdustilasta. Diabeteksen puhkeamisen aikaan painoin 160 kg. – AP
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulehdusarvoja voi mittauttaa labrassa, ja minulla on kahtena mitattuna kertana arvot olleet alle 0,3:n, joten diabetekseni tuskin johtuu elimistön tulehdustilasta. Diabeteksen puhkeamisen aikaan painoin 160 kg. – AP
Ei normaali CRP näytä matala-asteista tulehdusta. Sitä edes harvemmin mitataan julkisella puolella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei normaali CRP näytä matala-asteista tulehdusta. Sitä edes harvemmin mitataan julkisella puolella.
Tarkoitin herkkää CRP:tä, joka on minulla ollut molemmilla mitatuilla kerroilla alle 0,3 mg/l. Parempi mittauttaa se omakustanteisesti yksityisellä kuin miettiä että varmasti minulla tulehdus jyllää nyt verisuonissani kun syön sitä tai tätä. –AP
- Anonyymi
Asiasta on kyllä päinvastaisiakin tutkimuksiin perustuvia näkemyksiä. Joista mm. Elina Hytönen on koonnut artikkelinsa.
https://www.elinahytonen.fi/2011/07/kolesteroli-pitaa-meidat-hengissa/
https://www.elinahytonen.fi/2011/03/lyhyt-rasva-aapinen/- Anonyymi
Diabeetikoilla tuo asia on hieman kinkkisempi.
- Anonyymi
Elina Hytönen on myös rokotekriittinen.
https://www.elinahytonen.fi/2022/05/liikakuolleisuuden-varsinainen-syy/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Elina Hytönen on myös rokotekriittinen.
https://www.elinahytonen.fi/2022/05/liikakuolleisuuden-varsinainen-syy/Wikipedian mukaan hän on näköjään lähes 9-kymppinen ja kirjallisuuskriitikko Toini Havun tytär.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Elina_Hytönen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!1082304- 842041
- 551616
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai521533- 1541518
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461416Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1451340Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!261166- 1121160
Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket251104