makita 18v akun bms

Anonyymi-ap

tietääkö joku mitä makitan akun bms edes tekee kun laturi kai huolehtii palanssoinnista, vai onko se vaan tarkoituksella tehty monimutkaiseksi.

13

467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mistäs sellaista olet keksinyt että laturi muka balansoinnista huolehtisi?

      • Anonyymi

        Lataus on ainoa hetki, jossa mikään makita on datayhteydessä korttiin. Ja kortti on käytännössä "Charcing Protection Board", jolloin se latauksen aikana keskustelee laturin kanssa SPI-viestiliitännän kautta.
        Mutta se ei tarkoita, etteikö kortti osaisi tehdä mitään silloin kun siihen on työkalu liitettynä, vaikka viestiliitin ei mihinkään koneeseen kytkeydykään.
        Ilmoitetuissa toiminnoissa ei kyllä balansoinnista puhuta mitään, muuta kuin matalan jännitteen sammutuksen osalta, mutta kyseinen toiminto taitaa olla aivan tyhmä on/off toiminto, eikä mikään kovin kehittynyt "balansointi"


    • Anonyymi

      Jos laturi huolehtisi niin pitäisi olla jokaiselta kennolta oma liitoksensa laturille -onko...

      • Anonyymi

        Siis siinähän on datalinkki akun ja laturin välissä. Onko se rakennettu niin, että latauksen aivot ovat laturilla vai akussa, niin japanilainen insinööri yksin tietää. Samoin kuin sen, että onko siinä piirikortilla yleensäkään mitään muuta kuin yksinkertaisia suojauksia ylijännitteelle, alijännitteelle, lämpötilalle jne.
        Mitä edes tarkoittaisi kennojen balansointi akkutyökalun akussa? Jos yksi kennoista on huonommassa hapessa kuin muut, niin balansointihan tarkoittaisi sitä, että muut kennot paikkaisivat yhdestä kennosta puuttuvaa virtaa jollain piirilevyllä olevalla kondesaattorilla, mutta mitään kovin isoa kondensaattoria sillä piirilevyllä ei näytä olevan, Eli jos yhdestä kennosta loppuu virta ennen muita, niin balansointi edellyttäisi sitä, että muut kennot syöttävät puuttuvan virran kondensaattorin kautta, joka sitten taas paikkaisi tyhjän kennon jännitteen ja ampeerit.
        Ei taida olla sellaista tekniikkaa missään porakoneakussa, ei Makitan eikä muiden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis siinähän on datalinkki akun ja laturin välissä. Onko se rakennettu niin, että latauksen aivot ovat laturilla vai akussa, niin japanilainen insinööri yksin tietää. Samoin kuin sen, että onko siinä piirikortilla yleensäkään mitään muuta kuin yksinkertaisia suojauksia ylijännitteelle, alijännitteelle, lämpötilalle jne.
        Mitä edes tarkoittaisi kennojen balansointi akkutyökalun akussa? Jos yksi kennoista on huonommassa hapessa kuin muut, niin balansointihan tarkoittaisi sitä, että muut kennot paikkaisivat yhdestä kennosta puuttuvaa virtaa jollain piirilevyllä olevalla kondesaattorilla, mutta mitään kovin isoa kondensaattoria sillä piirilevyllä ei näytä olevan, Eli jos yhdestä kennosta loppuu virta ennen muita, niin balansointi edellyttäisi sitä, että muut kennot syöttävät puuttuvan virran kondensaattorin kautta, joka sitten taas paikkaisi tyhjän kennon jännitteen ja ampeerit.
        Ei taida olla sellaista tekniikkaa missään porakoneakussa, ei Makitan eikä muiden.

        Et nyt oikein taida tietää mitä balansoiti tarkoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et nyt oikein taida tietää mitä balansoiti tarkoittaa.

        Mitenköhän muutaman kympin akussa balansointi pitäsi toteuttaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenköhän muutaman kympin akussa balansointi pitäsi toteuttaa?

        Niin balansointihan tarkoittaa että latauksessa kaikkien kennojen jännitteet tasataan tarkalleen samaan.
        Tällöin kennot jotka akkua purettaessa ovat sarjassa pitääkin niitä ladattaessa pystyä lataamaan jokainen erikseen -tai ainakin latauksen lopussa.

        Näytti muuten Makitan akuissa olevan varsinaisten virtaliitäntöjen lisäksi 7 kpl pienempää liitintä eli mahdollisesti liitäntä jokaisen sarjaan kytketyn kennon välistä joka on edellytyksenä sille että ne erikseen saa käsiteltyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin balansointihan tarkoittaa että latauksessa kaikkien kennojen jännitteet tasataan tarkalleen samaan.
        Tällöin kennot jotka akkua purettaessa ovat sarjassa pitääkin niitä ladattaessa pystyä lataamaan jokainen erikseen -tai ainakin latauksen lopussa.

        Näytti muuten Makitan akuissa olevan varsinaisten virtaliitäntöjen lisäksi 7 kpl pienempää liitintä eli mahdollisesti liitäntä jokaisen sarjaan kytketyn kennon välistä joka on edellytyksenä sille että ne erikseen saa käsiteltyä.

        Jos siellä olisi joku balanssointi niin joka kennolle pitäisi olla kortilta oma virtasyöttö.


    • Anonyymi

      Eiköhän Makitan akuissa ja muunkin merkkisissä työkoneakuissa, riitä balansoinniksi se, että sitä ei ole.
      Siellä on vain alijännite ja ylijännitesuojaus.

      • Anonyymi

        Eiköhän se Makitan akuissakin ole jos ihan Lidlin Parkside akuissakin balansointi on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se Makitan akuissakin ole jos ihan Lidlin Parkside akuissakin balansointi on.

        Alijännitesuojaus on se "balansointi" akkua käytettäessä ja ylijännitesuojaus ladatessa. Hienoja nimiä voidaan noista kehittää, mutta eipä sieltä piirikortilta juuri hienompaa tekniikkaa tahdo löytyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alijännitesuojaus on se "balansointi" akkua käytettäessä ja ylijännitesuojaus ladatessa. Hienoja nimiä voidaan noista kehittää, mutta eipä sieltä piirikortilta juuri hienompaa tekniikkaa tahdo löytyä.

        Tarkoitat siis että sitten suorastaan valehtelevat tuossa:
        "
        PARKSIDEn kennojen tasaustoiminto (Cell Balancing) varmistaa, että kaikki kennot kuormittuvat tasaisesti. Tämä pidentää akun työskentelyaikaa ja käyttöikää.
        "


    • Anonyymi

      Mitä näin jännää seuraavaksi ??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pystyisitkö pitämään

      Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      68
      6892
    2. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

      Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      63
      6803
    3. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

      Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      148
      5456
    4. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

      Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      50
      4503
    5. En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä

      Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛
      Ikävä
      20
      4099
    6. Onnettomuus

      Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?
      Kuhmo
      5
      3680
    7. Milloin viimeksi näit kaivattusi?

      Toimisitko nyt toisin kuin siinä tilanteessa teit?
      Ikävä
      37
      3258
    8. Tuntuuko ettet tiedä

      Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      28
      3183
    9. Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"

      Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris
      Maailman menoa
      76
      2792
    10. Köysi alkaa kiristyä putinin kaulalla....

      Putin pelkää eniten juuri omaa porukkaansa, ja siihen on varmasti syytä kun sota ei ole mennyt hyvin, tappiot ovat valta
      Maailman menoa
      40
      2269
    Aihe