Metformin ja alkoholi

Anonyymi-ap

Sain metformin-lääkkeen ja nyt luin, että se ei sovi ainakaan runsaan alkoholin käytön kanssa. Minulla on kuitenkin tapana vetää pellit kiinni kerran viikossa, enkä tahdo siitä luopua. (Ja muuten pliis, ei saarnoja Alkon käytöstä kiitos!)

Jos taustan metiä niin, että ryyppypäivänä en ota ja krapulapöivänäkin jätän väliin, niin onko se hyvä? Luin, että met poistuu kehosta nopeasti, joten kai tämä riittää.

Onko muita Alkon käyttäjiä joilla on met? Miten olette pärjänneet?

Jatkossa voisin yrittää vähentää Alkoa, että en dokaisi enää kerran viikossa vaan esim. 1 kerran kahdessa viikossa.

10

1249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tiedän ainakin yhden diabeetikon joka juo kuin sieni. En tosin tiedä onko sillä lääkitystä.

      • Anonyymi

        Metformiini ja viina on huono yhdistelmä jos runsaasti käyttää Alkoa.
        Voi laskea sokerit liian alas ja loppupelissä pidemmällä juoksulla heikentää lääkkeen tehoa.
        Että mieluummin korkki kiinni kokonaan tai hyvin vähän Alkoa jatkossa jos yhtään oma terveys kiinnostaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Metformiini ja viina on huono yhdistelmä jos runsaasti käyttää Alkoa.
        Voi laskea sokerit liian alas ja loppupelissä pidemmällä juoksulla heikentää lääkkeen tehoa.
        Että mieluummin korkki kiinni kokonaan tai hyvin vähän Alkoa jatkossa jos yhtään oma terveys kiinnostaa.

        Lisäksi on mahdollisuus maitohappoasidoosiin.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Lisäksi on mahdollisuus maitohappoasidoosiin.

        Siitä itsekin olen kuullut. Mutta lääke poistuu nopeasti elimistön kautta virtsassa. Luulisi, että tauottamiseksi riittäisi lääkkeen jättäminen ryyppypäivänä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siitä itsekin olen kuullut. Mutta lääke poistuu nopeasti elimistön kautta virtsassa. Luulisi, että tauottamiseksi riittäisi lääkkeen jättäminen ryyppypäivänä.

        Maitohappoasidoosi on suhteellisen harvinainen mutta sillä minulle on perusteltu miksi metformiinin kanssa ei pitäisi käyttää alkoholia.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Maitohappoasidoosi on suhteellisen harvinainen mutta sillä minulle on perusteltu miksi metformiinin kanssa ei pitäisi käyttää alkoholia.

        Jälleen voisi sanoa, että juomapäivänä lääke kannattaa jättää väliin. Ihan samoin kuin vaikkapa rankan ripulin aikana on syytä jättää ottamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jälleen voisi sanoa, että juomapäivänä lääke kannattaa jättää väliin. Ihan samoin kuin vaikkapa rankan ripulin aikana on syytä jättää ottamatta.

        Minä kyllä sanoisin, että lääkkeet kannattaa ottaa joka päivä ja jättää juomapäivät väliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metformiini ja viina on huono yhdistelmä jos runsaasti käyttää Alkoa.
        Voi laskea sokerit liian alas ja loppupelissä pidemmällä juoksulla heikentää lääkkeen tehoa.
        Että mieluummin korkki kiinni kokonaan tai hyvin vähän Alkoa jatkossa jos yhtään oma terveys kiinnostaa.

        Niin, jos metformiini laskee verensokeria. Alkoholi on paljon tehokkaampi verensokerin laskija.


    • Anonyymi

      Kerta viikkoon tulee tissuteltua, kuitenkin niin vähän, ettei rapulaakaan tule. Lääkkeen olen ottanut jokaisena päivänä. En ole huommannut mitään poikkeavaa.

    • Anonyymi

      Itse olen käyttänyt kyseistä lääkettä reilut 12 vuotta ja neuvona aloittaessa oli että alkoholia voi käyttää mutta pitää muistaa syödä. Itsellä tapana "tankata" huuruisen illan päätteeksi hitaita hiilareita ja proteiinia muutenkin eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1489
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1218
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1044
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe