Tuulilasissa käytetty Xantia

antti

Tuulilasin uusimassa numerossa ostavat 2400 euron Xantian ja tulevat seuraavissa numeroissa seuraamaan miten 10000 kilometriä sujuvat. Kerrankin tuossa lehdessä jotain mielenkiintoista kun itsellä on pyörinyt jo mielessä rautajousisitikan vaihto kaasunestejousitukselliseen. Noh, noin halvassa on tietenkin "pientä laittoa"...

32

6160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MIG50

      No eihän se pieni laitto haitta laisinkaan, ennemminkin päinvastoin, oppii tuntemaan autoa.

      Iso laitto se alkaa jo haitatakin, kun hitsikone laulaa pari neliötä peltiä pohjaan...

      • xantisti

        ...xantiaa tarvi hitsailla... onneksi...


      • ¨¨sitikka
        xantisti kirjoitti:

        ...xantiaa tarvi hitsailla... onneksi...

        sitikat nykyisin sillai kun ooppelit, mersut.ennen oli ennen ,ja nyt on toisin.


    • reksa

      ... syvimmät tuntonsa käytettyjä Sitikoita kohtaa, todeten heti ensimmäisessä lauseessa, jotaa hänen mielestään käytetyistä Sitikoista pitäisi pitää näppinsä erossa ja kaasunestejousitteiset pitäisi kiertää erityisen kaukaa!

      • mikkoM

        Saisi toimittaja pitää omat ennakkoluulonsa itsellään.


      • syntyy?
        mikkoM kirjoitti:

        Saisi toimittaja pitää omat ennakkoluulonsa itsellään.

        Mistä ne syntyy...taitaa Ketosen kohdalla olla kysymys myös tiedosta.
        Yleensä miehet jotka ovat tekemisissä päivittäin autojen kanssa, haluavat olla mahdollisimman vähän tekemisissä sitikan kanssa.

        Sitikka taitaa olla enemmän semmonen vaimojen auto?


      • syntyy? kirjoitti:

        Mistä ne syntyy...taitaa Ketosen kohdalla olla kysymys myös tiedosta.
        Yleensä miehet jotka ovat tekemisissä päivittäin autojen kanssa, haluavat olla mahdollisimman vähän tekemisissä sitikan kanssa.

        Sitikka taitaa olla enemmän semmonen vaimojen auto?

        Ketosen henkilökohtainen suhtautuminen kyseiseen automerkkiin on tullut ennenkin esiin. Toimittajan ammattitaitoon kuuluisi kyllä käsitellä asioita objektiivisesti ja jättää ne omat mielipiteensä vähäisemmälle huomiolle. Turbo-lehdessä moisen ymmärtäisin koska se on koko lehden linja, Tuulilasissa se on asiatonta. Minkä tahansa automerkin kohdalla. Ja mitä Ketosen "tietoon" tulee, sekin voidaan kyseenalaistaa aiemipien kirjoitusten perusteella. Itse en kyseistä artikkelia ole vielä nähnyt, lehti on kyllä tullut kotiin mutta kun itse olen tien päällä.


      • tosiasia
        shamr0ck kirjoitti:

        Ketosen henkilökohtainen suhtautuminen kyseiseen automerkkiin on tullut ennenkin esiin. Toimittajan ammattitaitoon kuuluisi kyllä käsitellä asioita objektiivisesti ja jättää ne omat mielipiteensä vähäisemmälle huomiolle. Turbo-lehdessä moisen ymmärtäisin koska se on koko lehden linja, Tuulilasissa se on asiatonta. Minkä tahansa automerkin kohdalla. Ja mitä Ketosen "tietoon" tulee, sekin voidaan kyseenalaistaa aiemipien kirjoitusten perusteella. Itse en kyseistä artikkelia ole vielä nähnyt, lehti on kyllä tullut kotiin mutta kun itse olen tien päällä.

        Mutta tosi asiahan on, että Citroen ei ole hyvä auto.
        Todennäköisesti ainoa syy miksi sitä myydään suomessa niinkin hyvin, on se että suomessa autot ovat kalliita. Joten moni joutuu ostamaan vähillä rahoillaan mahdollisimman suuren auton.

        Eli koko/hinta suhde Citroenissa on hyvä.

        Kun taas ruotsissahan Sitikoita ei juurikaan nää. Virossa todennököisesti Sitikoita viellä vähemmän, ja siellä olosuhteet hyvin samanlaiset kuin suomessa.

        Mutta autoilussahan me ajatellaan eritavalla, toiselle se on vain kaurapuuron syömistä.
        Toinen taas tahtoo tehdä ajamisestakin nautinnon!:)


      • tosiasia kirjoitti:

        Mutta tosi asiahan on, että Citroen ei ole hyvä auto.
        Todennäköisesti ainoa syy miksi sitä myydään suomessa niinkin hyvin, on se että suomessa autot ovat kalliita. Joten moni joutuu ostamaan vähillä rahoillaan mahdollisimman suuren auton.

        Eli koko/hinta suhde Citroenissa on hyvä.

        Kun taas ruotsissahan Sitikoita ei juurikaan nää. Virossa todennököisesti Sitikoita viellä vähemmän, ja siellä olosuhteet hyvin samanlaiset kuin suomessa.

        Mutta autoilussahan me ajatellaan eritavalla, toiselle se on vain kaurapuuron syömistä.
        Toinen taas tahtoo tehdä ajamisestakin nautinnon!:)

        Ehkä tilastollisesti Suomessa Citroën ei näytä hyvältä autolta. Kuitenkin esim näissä Tuulilasin "merkkien merkki"-tutkimuksissa suurin kritiikki kohdistuu huoltoon. Millä taas on suora yhteys luotettavuuteen - onpa tiedossa tapauksia joissa huolto on aiheuttanuy yhtä vikaa korjatessaan melkoisen määrän lisää.

        No, oma sitikalla ajamiseni perustuu kuitenkin omaan kokemukseen, jätän noiden tilastojen arvon sikseen. Ensimmäinen BX tuli hankittua aivan sattumalta kun oli kiire saada auto alle. Sitä ennen kokemusta oli Volvosta, Opelista, Fordista, Volkswagenista ja Seatista. Omassa käytössäni Citroën on ollut helpoin huollettava ja aiheuttanut vähiten kalliita korjauksia tai tielle jäämisiä. Jollakin on varmasti erilaisia kokemuksia mutta niin kauan kuin sitikka palvelee mua yhtä hyvin kuin tähän asti en kovin helpolla merkkiä vaihda :)


      • TT-Citikka
        tosiasia kirjoitti:

        Mutta tosi asiahan on, että Citroen ei ole hyvä auto.
        Todennäköisesti ainoa syy miksi sitä myydään suomessa niinkin hyvin, on se että suomessa autot ovat kalliita. Joten moni joutuu ostamaan vähillä rahoillaan mahdollisimman suuren auton.

        Eli koko/hinta suhde Citroenissa on hyvä.

        Kun taas ruotsissahan Sitikoita ei juurikaan nää. Virossa todennököisesti Sitikoita viellä vähemmän, ja siellä olosuhteet hyvin samanlaiset kuin suomessa.

        Mutta autoilussahan me ajatellaan eritavalla, toiselle se on vain kaurapuuron syömistä.
        Toinen taas tahtoo tehdä ajamisestakin nautinnon!:)

        Lausunto perustuu?? Onkos kokemuksia?

        Ja sitten - pidätkös Peugeotia huonona autona? Mikäs on sun mielestä hyvä auto??

        Autojen hyvyys on paljolti - kaikista laatututkimuksista huolimatta - mielipidekysymys. Itse valitsen autoni aika paljon hinta/tila-suhteella. Ja hyvin on Citroën palvellut. Ihan yhtä hyvin kuin Volkkari ennen sitä.

        P.S. Olikos se Saksan katsastustilasto vai tiepalvelun tilasto, jossa todettiin Citroën Picasso luotettavimmaksi tila-autoksi...


      • Xanhdi
        tosiasia kirjoitti:

        Mutta tosi asiahan on, että Citroen ei ole hyvä auto.
        Todennäköisesti ainoa syy miksi sitä myydään suomessa niinkin hyvin, on se että suomessa autot ovat kalliita. Joten moni joutuu ostamaan vähillä rahoillaan mahdollisimman suuren auton.

        Eli koko/hinta suhde Citroenissa on hyvä.

        Kun taas ruotsissahan Sitikoita ei juurikaan nää. Virossa todennököisesti Sitikoita viellä vähemmän, ja siellä olosuhteet hyvin samanlaiset kuin suomessa.

        Mutta autoilussahan me ajatellaan eritavalla, toiselle se on vain kaurapuuron syömistä.
        Toinen taas tahtoo tehdä ajamisestakin nautinnon!:)

        Tämän palstan jutujen taso on kyllä ihan uskomaton. Henkilöt, joilla ei ole oikeasti mitään todelliseen tietoon perustuvaa käsitystä
        asioista, käyvät täällä pönkittämässä egoaan.

        "Mutta tosi asiahan on, että Citroen ei ole hyvä auto."

        Mikä tosiasia? Mihin tämä totuus perustuu? Sinulla itselläsi voi olla tällainen käsityts.

        "Mutta autoilussahan me ajatellaan eritavalla, toiselle se on vain kaurapuuron syömistä."

        Totta kyllä mutta ehkä päinvastoin kuin mitä tarkoitit. Kaikkiin Citikoihin on läpi historian liittynyt hyvä ajettavuus. Mutta erityisesti kaasunestejousitetuilla Citikoilla ajavat ihmiset, jotka haluavat nauttia ajamisesta.


      • Kari
        tosiasia kirjoitti:

        Mutta tosi asiahan on, että Citroen ei ole hyvä auto.
        Todennäköisesti ainoa syy miksi sitä myydään suomessa niinkin hyvin, on se että suomessa autot ovat kalliita. Joten moni joutuu ostamaan vähillä rahoillaan mahdollisimman suuren auton.

        Eli koko/hinta suhde Citroenissa on hyvä.

        Kun taas ruotsissahan Sitikoita ei juurikaan nää. Virossa todennököisesti Sitikoita viellä vähemmän, ja siellä olosuhteet hyvin samanlaiset kuin suomessa.

        Mutta autoilussahan me ajatellaan eritavalla, toiselle se on vain kaurapuuron syömistä.
        Toinen taas tahtoo tehdä ajamisestakin nautinnon!:)

        Niinhän minäkin luulin, kun joitakin vuosia sitten etsiskelin uudempaa autoa. Aikani eri merkkejä tahkottuani kokeilin ihan piruuttani Xantiaa, kun en ollut aikaisemmin kokeillut "mehumaijaa". No, sehän oli sillä selvä. Hyvin ja luotettavasti on Xantia palvellut nämä vuodet. Nyt on vain vaikea löytää seuraavaa autoa, kun C5 tuntuu jo liian isolta, eikä viitsisi vaihtaa huonompaan.


      • Xsaraaja
        tosiasia kirjoitti:

        Mutta tosi asiahan on, että Citroen ei ole hyvä auto.
        Todennäköisesti ainoa syy miksi sitä myydään suomessa niinkin hyvin, on se että suomessa autot ovat kalliita. Joten moni joutuu ostamaan vähillä rahoillaan mahdollisimman suuren auton.

        Eli koko/hinta suhde Citroenissa on hyvä.

        Kun taas ruotsissahan Sitikoita ei juurikaan nää. Virossa todennököisesti Sitikoita viellä vähemmän, ja siellä olosuhteet hyvin samanlaiset kuin suomessa.

        Mutta autoilussahan me ajatellaan eritavalla, toiselle se on vain kaurapuuron syömistä.
        Toinen taas tahtoo tehdä ajamisestakin nautinnon!:)

        Mua niin jurppii tuommoinen huhujen ja satujen pohjalta herjaaminen!!! Veikkaan, että sullakaan ei ole sen ensimmäistä ajokokemusta Citikalla! Jos, niin ei ainakaan uudemmalla kuin vm. 72!

        Onko se sun Mazda -83 nyt sitten se maailman paras matkarassi? Vai mikä on alla..?

        Olen ajanut edesmenneen työni johdosta varmasti kaiken kaikkiaan ainakin 600:lla eri autolla. Milteinpä joka ikisellä merkillä mitä Suomessa tarjolla on. Omat vajaan 20000 euroa sijoitin tietämykseni omaavana kolme vuotta sitten Xsara Sportwagoniin, enkä voisi tyytyväisempi olla.

        Jokaisella automerkillä, jokaisessa mallissa on vikansa. Se on varma.

        Kurkkaa pihaan! Katso sitä omaa autoasi! Sitten katso tuota: http://www.cardomain.com/ride/258981. Kummalla ajaisit mieluummin? Omallasi varmasti... eihän Citikasta voi pitää!

        Joten, pidetään se läpi ummessa, ellei TIETOA löydy.


      • ¨¨sitikka
        tosiasia kirjoitti:

        Mutta tosi asiahan on, että Citroen ei ole hyvä auto.
        Todennäköisesti ainoa syy miksi sitä myydään suomessa niinkin hyvin, on se että suomessa autot ovat kalliita. Joten moni joutuu ostamaan vähillä rahoillaan mahdollisimman suuren auton.

        Eli koko/hinta suhde Citroenissa on hyvä.

        Kun taas ruotsissahan Sitikoita ei juurikaan nää. Virossa todennököisesti Sitikoita viellä vähemmän, ja siellä olosuhteet hyvin samanlaiset kuin suomessa.

        Mutta autoilussahan me ajatellaan eritavalla, toiselle se on vain kaurapuuron syömistä.
        Toinen taas tahtoo tehdä ajamisestakin nautinnon!:)

        meeppäs saksan automyyntisivuille HUOMAAT miten esim. siellä arvostetaan citikoita hiinnat melkein samat kun härmässä verot.


    • Joni

      Omistajiakaan ei ole ollut kuin 15 koko aikana.Mahtaa olla silmäterä kyseessä.Yhden auton ostivat mannellelta ja saivat pinon luovareita mukaan.

      • tuon ikäisessä

        Melko tavallista tuon ikäisessä yli 10 omistajamuutosta. Sehän ei tarkoita yli 10 käyttäjää!

        1. Autoliike (kilpiin)
        2. Rahoitusliike (1.omistaja haltia)
        3. 1.omistaja myös haltia
        4. Autoliike
        5. 2.Rahoitusliike (haltia 2)
        6. 2.omistaja myös haltia
        7. Autoliike
        8. Rahoitusl
        9. Omistaja

        Eli 3 yksityisen viedessä sitä vaihtoon, voi olla jo 10 tapahtumarekisteri otteessa!


      • Joni
        tuon ikäisessä kirjoitti:

        Melko tavallista tuon ikäisessä yli 10 omistajamuutosta. Sehän ei tarkoita yli 10 käyttäjää!

        1. Autoliike (kilpiin)
        2. Rahoitusliike (1.omistaja haltia)
        3. 1.omistaja myös haltia
        4. Autoliike
        5. 2.Rahoitusliike (haltia 2)
        6. 2.omistaja myös haltia
        7. Autoliike
        8. Rahoitusl
        9. Omistaja

        Eli 3 yksityisen viedessä sitä vaihtoon, voi olla jo 10 tapahtumarekisteri otteessa!

        Näytti olleen,jos liikkeet pois.Oli tullut lopussa vaihdossa Fordille,joka hävitti saman tien jobbarille.Pointtina oli se, että valittiin kiertopalkinto edustamaan citikkaa.


      • ne sitikat on
        Joni kirjoitti:

        Näytti olleen,jos liikkeet pois.Oli tullut lopussa vaihdossa Fordille,joka hävitti saman tien jobbarille.Pointtina oli se, että valittiin kiertopalkinto edustamaan citikkaa.

        Moni ostaa kun halvalla saa. Ajaa viikon huomaan minkälaisen pommin on ostanut, sitten alkaa myynti...joka jatkuu pitkään. Hintaa taas vaan alas, ni joku sen ostaa...Halvalla ei saa hyvää, EIKÄ HYVÄÄ TARVITSE MYYDÄ HALVALLA! Sitikkaa myydään 50% halvemmalla kuin peugeot tai rellu!, se varmaan kertoo jotain!


      • Testostorino
        ne sitikat on kirjoitti:

        Moni ostaa kun halvalla saa. Ajaa viikon huomaan minkälaisen pommin on ostanut, sitten alkaa myynti...joka jatkuu pitkään. Hintaa taas vaan alas, ni joku sen ostaa...Halvalla ei saa hyvää, EIKÄ HYVÄÄ TARVITSE MYYDÄ HALVALLA! Sitikkaa myydään 50% halvemmalla kuin peugeot tai rellu!, se varmaan kertoo jotain!

        Juu, se kertoo sen että hyvääkin voi saada halvalla. Ei ne kaikki pommeja ole, mutta kun ostaja hätääntyy pikkuvioista niin kaikilla se hinta putoaa kun maine kiirii edellä.


      • Jousitus
        Testostorino kirjoitti:

        Juu, se kertoo sen että hyvääkin voi saada halvalla. Ei ne kaikki pommeja ole, mutta kun ostaja hätääntyy pikkuvioista niin kaikilla se hinta putoaa kun maine kiirii edellä.

        Auton jousitusjärjestelmän vuotaminen, pikkuvika?
        Tavallisessa autossa jossakin vaiheessa iskari vanhetessaan alkaa vuotamaan...vaihdetaan.
        Maksaa 50-100e, vaihtotyö 15-50e.
        Sitikassa menee uusiksi kaasupallo 40e ja aletaan purkamaan joustinjalkaa. Siihen vaihdetaan tiivisteitä, halpoja mutta työ maksaa.
        Eikä se pitkään tiiviinä pysy. Uusi joustinjalka maksaa 200-300e joten pakka niitä sitten korjailla.

        Joten tavallisen auton iskari remppa
        alk.4x65e =260e
        Sitikassa 6xkaasupallot 240e vaihtotyö 100e muutama vuotava jousijalka 500e(sis.tarvikkeet ja nesteet) =840e

        Tämä osittain selittää sitikan halvempaa hintaa käyettynä.
        Omalukunsa on sitten jarrujärjestelmä, paluuputkineen!!!


      • justiinsa niin
        Jousitus kirjoitti:

        Auton jousitusjärjestelmän vuotaminen, pikkuvika?
        Tavallisessa autossa jossakin vaiheessa iskari vanhetessaan alkaa vuotamaan...vaihdetaan.
        Maksaa 50-100e, vaihtotyö 15-50e.
        Sitikassa menee uusiksi kaasupallo 40e ja aletaan purkamaan joustinjalkaa. Siihen vaihdetaan tiivisteitä, halpoja mutta työ maksaa.
        Eikä se pitkään tiiviinä pysy. Uusi joustinjalka maksaa 200-300e joten pakka niitä sitten korjailla.

        Joten tavallisen auton iskari remppa
        alk.4x65e =260e
        Sitikassa 6xkaasupallot 240e vaihtotyö 100e muutama vuotava jousijalka 500e(sis.tarvikkeet ja nesteet) =840e

        Tämä osittain selittää sitikan halvempaa hintaa käyettynä.
        Omalukunsa on sitten jarrujärjestelmä, paluuputkineen!!!

        Ei sitä joustinjalkaa tarvii purkaa, jos siinä ei ole vikaa! Ja harvoin niissä Xantian joustinjaloissa on mitään ollut. Esim. etupallot vaihtuu pihamaalla viidessä minuutissa ja hintaa tulee juuri se 40 euroa per pallo.

        Missä vaihdat tavalliseen autoon tuohon hintaan ja tuossa ajassa iskarin? Kerro mulle!

        Joten lopetapa se lässytys, kun et mitään tiedä!


      • ymmärtää...
        justiinsa niin kirjoitti:

        Ei sitä joustinjalkaa tarvii purkaa, jos siinä ei ole vikaa! Ja harvoin niissä Xantian joustinjaloissa on mitään ollut. Esim. etupallot vaihtuu pihamaalla viidessä minuutissa ja hintaa tulee juuri se 40 euroa per pallo.

        Missä vaihdat tavalliseen autoon tuohon hintaan ja tuossa ajassa iskarin? Kerro mulle!

        Joten lopetapa se lässytys, kun et mitään tiedä!

        Et taida oikein ymmärtää...Tai sit et ole koskaan sitikkaan edes ajanut?

        Jousipallohan on vain yksi osa, muissa autoissa se on rakennettu iskunvaimentimen sisään ns.kaasuiskari. Joten se vaihtuu jokakerta kun iskari vaihdetaan.

        Totta se on, että ei se jousipallo vuoda kun on kierteellä kiinni. Mutta itse joustinjalka alkaa vuotamaan vanhemmiten, siis se mikä seillä heiluu ja joustaa...hääh tommselle neidille on tekniikasta turha opettaa:)


      • ymmärtää... kirjoitti:

        Et taida oikein ymmärtää...Tai sit et ole koskaan sitikkaan edes ajanut?

        Jousipallohan on vain yksi osa, muissa autoissa se on rakennettu iskunvaimentimen sisään ns.kaasuiskari. Joten se vaihtuu jokakerta kun iskari vaihdetaan.

        Totta se on, että ei se jousipallo vuoda kun on kierteellä kiinni. Mutta itse joustinjalka alkaa vuotamaan vanhemmiten, siis se mikä seillä heiluu ja joustaa...hääh tommselle neidille on tekniikasta turha opettaa:)

        Miten ihmeessä allekirjoittaneen 15 vuotta vanahssa BX:ssä on alkuperäiset etutolpat (se sinun "joustinjalkasi") joissa ei edelleenkään ole ohivuotoa enempää kuin kuuluu (eli se ns. voiteleva ohivuoto)? Isäukolla on pihassaan '86 CX johon jouduttiin moinen ensimmäistä kertaa vaihtamaan, koska se oli seisonnan aikana syöpynyt puhki - ulkopuolelta käsin, kun oli syksyn lehdet ynnä muut kertyneet sen poteroon ja keränneet kosteuden.

        Kyse kun on vain ja ainoastaan hydraulinesteiden kunnosta. Kun ne vaihdetaan ajallaan (mikä muuten on halpaa ja helppoa) ja puhdistetaan suodattimet - niitäkään ei tartte uusia ostaa - nesteiden puhtaus ja ominaisuudet säilyy eikä kulumista tapahdu auton elinkaaren aikana niin paljon että vaihtoon olisi tarvetta.

        Sitten kun itselläsi on vähän enemmän kokemusta sitikasta, voit tulla kertomaan nihin perustuvaa tietoa eikä jostakin kuulemiasi huhuja.


      • sukuvika
        shamr0ck kirjoitti:

        Miten ihmeessä allekirjoittaneen 15 vuotta vanahssa BX:ssä on alkuperäiset etutolpat (se sinun "joustinjalkasi") joissa ei edelleenkään ole ohivuotoa enempää kuin kuuluu (eli se ns. voiteleva ohivuoto)? Isäukolla on pihassaan '86 CX johon jouduttiin moinen ensimmäistä kertaa vaihtamaan, koska se oli seisonnan aikana syöpynyt puhki - ulkopuolelta käsin, kun oli syksyn lehdet ynnä muut kertyneet sen poteroon ja keränneet kosteuden.

        Kyse kun on vain ja ainoastaan hydraulinesteiden kunnosta. Kun ne vaihdetaan ajallaan (mikä muuten on halpaa ja helppoa) ja puhdistetaan suodattimet - niitäkään ei tartte uusia ostaa - nesteiden puhtaus ja ominaisuudet säilyy eikä kulumista tapahdu auton elinkaaren aikana niin paljon että vaihtoon olisi tarvetta.

        Sitten kun itselläsi on vähän enemmän kokemusta sitikasta, voit tulla kertomaan nihin perustuvaa tietoa eikä jostakin kuulemiasi huhuja.

        Teillä siis jo isäsi aloitti sitikalla ajamisen:)
        Otan osaa:)


      • se on
        shamr0ck kirjoitti:

        Miten ihmeessä allekirjoittaneen 15 vuotta vanahssa BX:ssä on alkuperäiset etutolpat (se sinun "joustinjalkasi") joissa ei edelleenkään ole ohivuotoa enempää kuin kuuluu (eli se ns. voiteleva ohivuoto)? Isäukolla on pihassaan '86 CX johon jouduttiin moinen ensimmäistä kertaa vaihtamaan, koska se oli seisonnan aikana syöpynyt puhki - ulkopuolelta käsin, kun oli syksyn lehdet ynnä muut kertyneet sen poteroon ja keränneet kosteuden.

        Kyse kun on vain ja ainoastaan hydraulinesteiden kunnosta. Kun ne vaihdetaan ajallaan (mikä muuten on halpaa ja helppoa) ja puhdistetaan suodattimet - niitäkään ei tartte uusia ostaa - nesteiden puhtaus ja ominaisuudet säilyy eikä kulumista tapahdu auton elinkaaren aikana niin paljon että vaihtoon olisi tarvetta.

        Sitten kun itselläsi on vähän enemmän kokemusta sitikasta, voit tulla kertomaan nihin perustuvaa tietoa eikä jostakin kuulemiasi huhuja.

        Nyt ymmärtää hyvin suhteesi sitikkaan. Olet joutunut kuuntelemaan, kun isäsi on yrittänyt ajaessanne selittää äidillesi sitikan hyviä puolia.
        Ei ole ollut varmasti pienelle pojalle helppo paikka? Tömmösethän asiat helposti siirtyy sukupolvesta toiseen.


      • se on kirjoitti:

        Nyt ymmärtää hyvin suhteesi sitikkaan. Olet joutunut kuuntelemaan, kun isäsi on yrittänyt ajaessanne selittää äidillesi sitikan hyviä puolia.
        Ei ole ollut varmasti pienelle pojalle helppo paikka? Tömmösethän asiat helposti siirtyy sukupolvesta toiseen.

        Pakko kyllä korjata sen verran että ensimmäinen sitikka lähipiirissä ilmestyi allekirjoittaneelle. Sen jälkeen, ennakkoluulojen hälvettyä niitä on sukuun ilmestynyt useammallekin ;) Sen verran on todettava että tuo CX oli isäukolla haaveissa jo parikymmentä vuotta sitten. Tuonkin yksilön minä hankin ensin mutta faija teki niin vastustamattoman tarjouksen että oli myytävä se hänelle. Seuraavaksi pitäisi varmaankin saada D-malli harrastuskohteeksi ... :) Alkaa nuo BX:t ja CX:t olla nimittäin niin helppoja autoja pitää että loppuu haaste kesken.


      • oikein!
        shamr0ck kirjoitti:

        Pakko kyllä korjata sen verran että ensimmäinen sitikka lähipiirissä ilmestyi allekirjoittaneelle. Sen jälkeen, ennakkoluulojen hälvettyä niitä on sukuun ilmestynyt useammallekin ;) Sen verran on todettava että tuo CX oli isäukolla haaveissa jo parikymmentä vuotta sitten. Tuonkin yksilön minä hankin ensin mutta faija teki niin vastustamattoman tarjouksen että oli myytävä se hänelle. Seuraavaksi pitäisi varmaankin saada D-malli harrastuskohteeksi ... :) Alkaa nuo BX:t ja CX:t olla nimittäin niin helppoja autoja pitää että loppuu haaste kesken.

        Sinäpä sen sanoit:)


      • qqqq
        ymmärtää... kirjoitti:

        Et taida oikein ymmärtää...Tai sit et ole koskaan sitikkaan edes ajanut?

        Jousipallohan on vain yksi osa, muissa autoissa se on rakennettu iskunvaimentimen sisään ns.kaasuiskari. Joten se vaihtuu jokakerta kun iskari vaihdetaan.

        Totta se on, että ei se jousipallo vuoda kun on kierteellä kiinni. Mutta itse joustinjalka alkaa vuotamaan vanhemmiten, siis se mikä seillä heiluu ja joustaa...hääh tommselle neidille on tekniikasta turha opettaa:)

        Lainaus
        "Totta se on, että ei se jousipallo vuoda kun on kierteellä kiinni. Mutta itse joustinjalka alkaa vuotamaan vanhemmiten, siis se mikä seillä heiluu ja joustaa...hääh tommselle neidille on tekniikasta turha opettaa:) "

        Edellä lainatun kirjoittajalla ei taida olla selkeä kuvaa miten ison sitikan jousitus toimii.
        Ns pallo on se kompponentti joka huolehtii ns "heilumisesta ja joustamisesta" kun hydrauliikkaneste puristaa päin kaasutilan kalvoa pallon sisällä. Itse joustinjalan rooli pääasialliseti liittyy säädettävään maavaraan, ei iskunvaimennukseen.

        Joustinjalan ulkoinen vuoto on erittäin harvinaista isoissa sitikoissa, sisäisiä ohivuotoja esiintyy kyllä vanhetessa, silloin auto on yleensä yli 15 vuotta vanha ja kilometrejä lähemmäs 400 tkm tai enemmän ....


      • ¨¨sitikka
        justiinsa niin kirjoitti:

        Ei sitä joustinjalkaa tarvii purkaa, jos siinä ei ole vikaa! Ja harvoin niissä Xantian joustinjaloissa on mitään ollut. Esim. etupallot vaihtuu pihamaalla viidessä minuutissa ja hintaa tulee juuri se 40 euroa per pallo.

        Missä vaihdat tavalliseen autoon tuohon hintaan ja tuossa ajassa iskarin? Kerro mulle!

        Joten lopetapa se lässytys, kun et mitään tiedä!

        olen nähnyt miljoona kilsaa ajetun BX-sän ei siihen mitää jousijalkoja ollut vaihdettu , vihreet kuulat kestaa 5-7 vuotee a 45 ekua .ooppelis on paalattu ,tehty toijotax


      • ¨¨sitikka
        oikein! kirjoitti:

        Sinäpä sen sanoit:)

        annetaa poikien kehua ja ajella ooppeilla ,nni ajetaa myö miehet halvoilla kunnon autoilla,pyssyy sisäkalutkiin ja pää kunnossa kun ei rautujouset rynkytä.HAH HAA::


      • citroen for ever
        Jousitus kirjoitti:

        Auton jousitusjärjestelmän vuotaminen, pikkuvika?
        Tavallisessa autossa jossakin vaiheessa iskari vanhetessaan alkaa vuotamaan...vaihdetaan.
        Maksaa 50-100e, vaihtotyö 15-50e.
        Sitikassa menee uusiksi kaasupallo 40e ja aletaan purkamaan joustinjalkaa. Siihen vaihdetaan tiivisteitä, halpoja mutta työ maksaa.
        Eikä se pitkään tiiviinä pysy. Uusi joustinjalka maksaa 200-300e joten pakka niitä sitten korjailla.

        Joten tavallisen auton iskari remppa
        alk.4x65e =260e
        Sitikassa 6xkaasupallot 240e vaihtotyö 100e muutama vuotava jousijalka 500e(sis.tarvikkeet ja nesteet) =840e

        Tämä osittain selittää sitikan halvempaa hintaa käyettynä.
        Omalukunsa on sitten jarrujärjestelmä, paluuputkineen!!!

        Olen ajellut citikoilla PALJON l. yli 1milj km. Tähän mennessä olen vaihtanut kaksi kertaa jousisylinterit eteen a`130e ja palloja kaksi kertaa kaikkiin pyöriin. Otetaan esimerkki omistin yhen BX:n lähtö km oli 185000 ja paaliin auto meni kun sillä oli mittarissa 579000km. Tällä välillä käytin jousituksen korjauksiin n1700mk l. 290e kerran töyttö palloille toinen kerta vaihto pari jousisylintereitä eteen ja yksi sarja pitkiä hyde putkia. Työt teki tuttu citikka verstas ja auto toimi kuin junan vessa oli vain mukavampi. Että se siitä kalleudesta!!!


      • Xanttu
        citroen for ever kirjoitti:

        Olen ajellut citikoilla PALJON l. yli 1milj km. Tähän mennessä olen vaihtanut kaksi kertaa jousisylinterit eteen a`130e ja palloja kaksi kertaa kaikkiin pyöriin. Otetaan esimerkki omistin yhen BX:n lähtö km oli 185000 ja paaliin auto meni kun sillä oli mittarissa 579000km. Tällä välillä käytin jousituksen korjauksiin n1700mk l. 290e kerran töyttö palloille toinen kerta vaihto pari jousisylintereitä eteen ja yksi sarja pitkiä hyde putkia. Työt teki tuttu citikka verstas ja auto toimi kuin junan vessa oli vain mukavampi. Että se siitä kalleudesta!!!

        "halpuutta" laskiessa ei ajatella kierrejousien vaihtotarvetta lainkaan. On pelkkää saituutta vaihtaa väsyneen jousen kaveriksi uutta iskaria. Laskekaapa kierrejouset mukaan kustannuksiin, sekä myös McPhersonin yläpään laakerisarja, niin voitte verrata kokonaishintoja kaasunestejousituksen "kalleuden" kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      293
      6567
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2039
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      180
      1780
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1257
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1251
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      168
      1163
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1136
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      52
      1025
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1021
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      962
    Aihe