Te jotka olette joutuneet tahallisten tai tahattomien virheellisten Kelan päätösten (tt-tuki) kohteeksi, ja päätökset eivät korjaannu viestillä, miten olette edenneet asiassa?
Jos asiasta on jo viestiä vaihdettu, nähdäkseni asia vaatii silloin kantelun, ovatko Kelasta kantelun tehneet tarvinneet Kelasta asiaa käsitelleiden virkamiesten virkakirjanotteet?
Kelasta kantelu
22
227
Vastaukset
- Anonyymi
Jaa a kun sais ensin edes käsittelyyn hakemukse niin a
- Anonyymi
Jos tarkoitat tt-tuen hakemusta, sehän pitää käsitellä 7 arkipäivän kuluessa. Kelan nettisivuilta sen hakemuksen voi lähettää, ja hakemus kuitataan samantien vastaanotetuksi.
Voi sen toki kirjepostinakin lähettää mutta sitten menee enemmän päiviä odotteluun.
Nettiä kannattaa hyödyntää Kelan kanssa asioidessa, ihan hyvin toimii. Ensikertalaisen pitää toki hieman perehtyä siihen missä kohdassa sivustoa on mitäkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tarkoitat tt-tuen hakemusta, sehän pitää käsitellä 7 arkipäivän kuluessa. Kelan nettisivuilta sen hakemuksen voi lähettää, ja hakemus kuitataan samantien vastaanotetuksi.
Voi sen toki kirjepostinakin lähettää mutta sitten menee enemmän päiviä odotteluun.
Nettiä kannattaa hyödyntää Kelan kanssa asioidessa, ihan hyvin toimii. Ensikertalaisen pitää toki hieman perehtyä siihen missä kohdassa sivustoa on mitäkin.Käsittelyaika on 17päivää tt
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käsittelyaika on 17päivää tt
Lain mukaan - ja varsin usein käytännössäkin - tt-tuen hakemuksen käsittely on tehtävä 7 arkipäivän kuluessa. Kelan sivuilla on muistaakseni jopa seurantatieto siitä, miten ne käsittelyajat ovat toteutuneet, ja poikkeusaikoja lukuunottamatta ne hakemukset on käsitelty noin 6-7 arkipäivässä.
Nopeimmin saa tt-tukihakemuksensa käsittelyyn kun sen lähettää Kelan verkkopalvelussa.
Jos käytät kirjepostia, sitten tulee X määrää päiviä lisää siihen käsittelyaikaan, tilanteesta riippuen voi kestää aika pitkäänkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lain mukaan - ja varsin usein käytännössäkin - tt-tuen hakemuksen käsittely on tehtävä 7 arkipäivän kuluessa. Kelan sivuilla on muistaakseni jopa seurantatieto siitä, miten ne käsittelyajat ovat toteutuneet, ja poikkeusaikoja lukuunottamatta ne hakemukset on käsitelty noin 6-7 arkipäivässä.
Nopeimmin saa tt-tukihakemuksensa käsittelyyn kun sen lähettää Kelan verkkopalvelussa.
Jos käytät kirjepostia, sitten tulee X määrää päiviä lisää siihen käsittelyaikaan, tilanteesta riippuen voi kestää aika pitkäänkin.Ongelma on hakemukset joista keksitään tehdä lisäselvityspyyntö, ja usein ne ovat sellaisia jossa tuen alentamista harkitaan. Lisäselvityspyynnössä vaadittujen toimenpiteiden tekemiseen annettu aika ei ole laissa vakio, joten monesti kiristävät tuolla seikalla kohtuuttoman kauan ennen alennetun toimeentulotukipäätöksen antamista. Tätä kutsutaan viranomaisten puolesta myös hakijan "oikeudeksi" saada riittävästi aikaa selvityksen antamiseen alentamiselta välttymiseksi. Käytännössä lähes jokaisessa kyseisessä tilanteessa tuen saaja ei halua oikeutta selvitellä asiaansa sen enempää tuen alentamisen välttämiseksi, vaan haluaa sen alennetun tuen jotta voi ostaa ruokaa ja maksaa vuokran ajallaan.
Uusi ohjesääntö on käsittääkseni (epävirallinen), että alentamispäätöksessä on "oikeus" kuukauden mittaisesti korjata asia ennenkuin tukea alennetaan. Tosiasiassa se ei aina kestä noin kauan saada alennettua päätöstä, mutta voivat vittumaisuuksissaan kuukauden pantata päätöstä, ja se tulee tuon ttt normaalin 7 arkipäivän käsittelyajan päälle, koska lisäselvityspyyntö lähetetään tuossa määräajassa. Tukea ei voi myöskään hakea liian aikaisin, tai se hylätään tällä perusteella koska "tarvittavia tietoja tuloista ei ole vielä saatavilla eikä tuen tarve tiedossa vielä tässä vaiheessa". Näin siis käytännössä jos esim haet kuun 1. päivä seuraavan kuun tukea, se käsitellään määräajassa joskus 9. päivän tienoilla, ja jos siihen tulee lisäselvityspyyntö jossa annetaan "armollisesti" 1kk aikaa selvittää asia ennen alennuspäätöksen ja alennetun tuen myöntämistä, niin ollaan sitten jo haetun tukikuukauden 9. päivässä (+1kk eteenpäin) ennenkuin alennettu ttt päätös tehdään. Siihen jos osuu viikonloput ja päivä pari tuen siirtämisessä, niin vaikka olisi optimoidusti tehnytkin alkuperäisen hakemuksen niin aikaisin kuin sen voi jättää että menee käsittelyyn, tuki tulee maksuun alennustilanteessa nk. haetun tukikuukauden 11-14. päivän tienoilla. Tällöin hakija on ollut jo lähes 2 viikkoa ilman rahaa ruokaa sekä vuokrakin tuon verran myöhässä.
Alennustilanteessa voi myös vedota lisäselvityspyynnön määräajan suhteen siihen, että laki sanoo että hakemus pitää kuitenkin käsitellä viipymättä saatavilla olevien tietojen perusteella, ja hakija voi ilmoittaa että lisää tietoja asian käsittelemiseksi ei ole tulossa, joten hakemus pitäisi lain mukaan käsitellä viipymättä tähän asti olevien tietojen nojalla
"Jos hakemus on puutteellinen, asiakkaalle on viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä hakemuksen saapumisesta annettava tai lähetettävä yksilöity kehotus hakemuksen täydentämiseksi määräajassa. Päätös toimeentulotuesta on annettava viivytyksettä, kuitenkin viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä siitä, kun täydennetty hakemus on saapunut. Jos asiakas ei ole määräajassa täydentänyt hakemustaan tai esittänyt hyväksyttävää syytä täydennyksen viivästymiselle, päätös tehdään käytettävissä olevien tietojen pohjalta viivytyksettä, kuitenkin viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä määräajan päättymisestä. Asiakkaan suostumuksella päätös voidaan tehdä käytettävissä olevien tietojen pohjalta ennen määräajan päättymistä."
Kannattaa siis vaatia lisäselvityspyyntötilanteessa hakemuksen käsittelemistä välittömästi ja ilmoittaa, että lisää tietoja asian käsittelemiseksi ei ole, vaan haluat hakemuksen käsiteltävän käytettävissä olevien tietojen perusteella välittömästi ja hyväksyt lopputuloksen näin. Tämä etenkin silloin kun tiedät, että puuttuva liite on sellainen joka oikeuttaa tuen alentamiseen, ei hylkäämiseen koko määrältään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ongelma on hakemukset joista keksitään tehdä lisäselvityspyyntö, ja usein ne ovat sellaisia jossa tuen alentamista harkitaan. Lisäselvityspyynnössä vaadittujen toimenpiteiden tekemiseen annettu aika ei ole laissa vakio, joten monesti kiristävät tuolla seikalla kohtuuttoman kauan ennen alennetun toimeentulotukipäätöksen antamista. Tätä kutsutaan viranomaisten puolesta myös hakijan "oikeudeksi" saada riittävästi aikaa selvityksen antamiseen alentamiselta välttymiseksi. Käytännössä lähes jokaisessa kyseisessä tilanteessa tuen saaja ei halua oikeutta selvitellä asiaansa sen enempää tuen alentamisen välttämiseksi, vaan haluaa sen alennetun tuen jotta voi ostaa ruokaa ja maksaa vuokran ajallaan.
Uusi ohjesääntö on käsittääkseni (epävirallinen), että alentamispäätöksessä on "oikeus" kuukauden mittaisesti korjata asia ennenkuin tukea alennetaan. Tosiasiassa se ei aina kestä noin kauan saada alennettua päätöstä, mutta voivat vittumaisuuksissaan kuukauden pantata päätöstä, ja se tulee tuon ttt normaalin 7 arkipäivän käsittelyajan päälle, koska lisäselvityspyyntö lähetetään tuossa määräajassa. Tukea ei voi myöskään hakea liian aikaisin, tai se hylätään tällä perusteella koska "tarvittavia tietoja tuloista ei ole vielä saatavilla eikä tuen tarve tiedossa vielä tässä vaiheessa". Näin siis käytännössä jos esim haet kuun 1. päivä seuraavan kuun tukea, se käsitellään määräajassa joskus 9. päivän tienoilla, ja jos siihen tulee lisäselvityspyyntö jossa annetaan "armollisesti" 1kk aikaa selvittää asia ennen alennuspäätöksen ja alennetun tuen myöntämistä, niin ollaan sitten jo haetun tukikuukauden 9. päivässä ( 1kk eteenpäin) ennenkuin alennettu ttt päätös tehdään. Siihen jos osuu viikonloput ja päivä pari tuen siirtämisessä, niin vaikka olisi optimoidusti tehnytkin alkuperäisen hakemuksen niin aikaisin kuin sen voi jättää että menee käsittelyyn, tuki tulee maksuun alennustilanteessa nk. haetun tukikuukauden 11-14. päivän tienoilla. Tällöin hakija on ollut jo lähes 2 viikkoa ilman rahaa ruokaa sekä vuokrakin tuon verran myöhässä.
Alennustilanteessa voi myös vedota lisäselvityspyynnön määräajan suhteen siihen, että laki sanoo että hakemus pitää kuitenkin käsitellä viipymättä saatavilla olevien tietojen perusteella, ja hakija voi ilmoittaa että lisää tietoja asian käsittelemiseksi ei ole tulossa, joten hakemus pitäisi lain mukaan käsitellä viipymättä tähän asti olevien tietojen nojalla
"Jos hakemus on puutteellinen, asiakkaalle on viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä hakemuksen saapumisesta annettava tai lähetettävä yksilöity kehotus hakemuksen täydentämiseksi määräajassa. Päätös toimeentulotuesta on annettava viivytyksettä, kuitenkin viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä siitä, kun täydennetty hakemus on saapunut. Jos asiakas ei ole määräajassa täydentänyt hakemustaan tai esittänyt hyväksyttävää syytä täydennyksen viivästymiselle, päätös tehdään käytettävissä olevien tietojen pohjalta viivytyksettä, kuitenkin viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä määräajan päättymisestä. Asiakkaan suostumuksella päätös voidaan tehdä käytettävissä olevien tietojen pohjalta ennen määräajan päättymistä."
Kannattaa siis vaatia lisäselvityspyyntötilanteessa hakemuksen käsittelemistä välittömästi ja ilmoittaa, että lisää tietoja asian käsittelemiseksi ei ole, vaan haluat hakemuksen käsiteltävän käytettävissä olevien tietojen perusteella välittömästi ja hyväksyt lopputuloksen näin. Tämä etenkin silloin kun tiedät, että puuttuva liite on sellainen joka oikeuttaa tuen alentamiseen, ei hylkäämiseen koko määrältään."Kannattaa siis vaatia lisäselvityspyyntötilanteessa hakemuksen käsittelemistä välittömästi ja ilmoittaa...."
Luin läpi, tuo on ihan hyvä neuvo.
Mielestäni tt-tuen lisäselvityspyyntöjen vaikutukset tulisi siirtää vasta seuraaviin tt-tuen päätöksiin, eli siten, että jos Kela haluaa jotakin lisäselvityksiä, sen on kuitenkin se käsiteltävänä oleva päätös tehtävä sen 7 arkipäivän kuluessa riippumatta lisäselvityksistä.
Kun ne lisäselvitykset on sidottu juuri sillä hetkellä käsiteltävänä olevaan päätökseen, niin sehän aiheuttaa tarpeettomasti "jarrun" sillä hetkellä tarpeelliselle päätökselle. Tuo lisäselvitysten tarve ei siis pitäisi mitenkään pysäyttää päätöksentekoa, vaan lisäselvitysten vaikutukset pitäisi näkyä vasta tulevissa päätöksissä.
Tämä toki vain lainsäätäjille mielipiteenä. Kyse on kuitenkin viimesijaisesta tuesta, jonka saantia ei pitäisi minkään ihan vähäpätöisten asioiden takia estää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ongelma on hakemukset joista keksitään tehdä lisäselvityspyyntö, ja usein ne ovat sellaisia jossa tuen alentamista harkitaan. Lisäselvityspyynnössä vaadittujen toimenpiteiden tekemiseen annettu aika ei ole laissa vakio, joten monesti kiristävät tuolla seikalla kohtuuttoman kauan ennen alennetun toimeentulotukipäätöksen antamista. Tätä kutsutaan viranomaisten puolesta myös hakijan "oikeudeksi" saada riittävästi aikaa selvityksen antamiseen alentamiselta välttymiseksi. Käytännössä lähes jokaisessa kyseisessä tilanteessa tuen saaja ei halua oikeutta selvitellä asiaansa sen enempää tuen alentamisen välttämiseksi, vaan haluaa sen alennetun tuen jotta voi ostaa ruokaa ja maksaa vuokran ajallaan.
Uusi ohjesääntö on käsittääkseni (epävirallinen), että alentamispäätöksessä on "oikeus" kuukauden mittaisesti korjata asia ennenkuin tukea alennetaan. Tosiasiassa se ei aina kestä noin kauan saada alennettua päätöstä, mutta voivat vittumaisuuksissaan kuukauden pantata päätöstä, ja se tulee tuon ttt normaalin 7 arkipäivän käsittelyajan päälle, koska lisäselvityspyyntö lähetetään tuossa määräajassa. Tukea ei voi myöskään hakea liian aikaisin, tai se hylätään tällä perusteella koska "tarvittavia tietoja tuloista ei ole vielä saatavilla eikä tuen tarve tiedossa vielä tässä vaiheessa". Näin siis käytännössä jos esim haet kuun 1. päivä seuraavan kuun tukea, se käsitellään määräajassa joskus 9. päivän tienoilla, ja jos siihen tulee lisäselvityspyyntö jossa annetaan "armollisesti" 1kk aikaa selvittää asia ennen alennuspäätöksen ja alennetun tuen myöntämistä, niin ollaan sitten jo haetun tukikuukauden 9. päivässä ( 1kk eteenpäin) ennenkuin alennettu ttt päätös tehdään. Siihen jos osuu viikonloput ja päivä pari tuen siirtämisessä, niin vaikka olisi optimoidusti tehnytkin alkuperäisen hakemuksen niin aikaisin kuin sen voi jättää että menee käsittelyyn, tuki tulee maksuun alennustilanteessa nk. haetun tukikuukauden 11-14. päivän tienoilla. Tällöin hakija on ollut jo lähes 2 viikkoa ilman rahaa ruokaa sekä vuokrakin tuon verran myöhässä.
Alennustilanteessa voi myös vedota lisäselvityspyynnön määräajan suhteen siihen, että laki sanoo että hakemus pitää kuitenkin käsitellä viipymättä saatavilla olevien tietojen perusteella, ja hakija voi ilmoittaa että lisää tietoja asian käsittelemiseksi ei ole tulossa, joten hakemus pitäisi lain mukaan käsitellä viipymättä tähän asti olevien tietojen nojalla
"Jos hakemus on puutteellinen, asiakkaalle on viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä hakemuksen saapumisesta annettava tai lähetettävä yksilöity kehotus hakemuksen täydentämiseksi määräajassa. Päätös toimeentulotuesta on annettava viivytyksettä, kuitenkin viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä siitä, kun täydennetty hakemus on saapunut. Jos asiakas ei ole määräajassa täydentänyt hakemustaan tai esittänyt hyväksyttävää syytä täydennyksen viivästymiselle, päätös tehdään käytettävissä olevien tietojen pohjalta viivytyksettä, kuitenkin viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä määräajan päättymisestä. Asiakkaan suostumuksella päätös voidaan tehdä käytettävissä olevien tietojen pohjalta ennen määräajan päättymistä."
Kannattaa siis vaatia lisäselvityspyyntötilanteessa hakemuksen käsittelemistä välittömästi ja ilmoittaa, että lisää tietoja asian käsittelemiseksi ei ole, vaan haluat hakemuksen käsiteltävän käytettävissä olevien tietojen perusteella välittömästi ja hyväksyt lopputuloksen näin. Tämä etenkin silloin kun tiedät, että puuttuva liite on sellainen joka oikeuttaa tuen alentamiseen, ei hylkäämiseen koko määrältään.Mielestäni tuosta tt-tuen hakemisprosessista kannattaisi tehdä hallintokantelu, jos todella on niin, että jollakulla tt-tuen hakemiseen päätöksen saaminen kestää reilusti yli kuukauden, sehän todellakin tarkoittaa sitä että silloin se tt-tuki ei enää tule ajallaan joka johtanee täysin kestämättömään tilanteeseen tuensaajan kannalta, voi joutua esim. asunnottomaksi sen takia että tukipäätöksen tekoa viivytellään tahallisesti.
Itse olen saanut tt-tuen päätökset lähes aina ajallaan, ja teen tyypillisesti tt-tuen hakemukset heti edeltävän kuukauden alkupäivinä, jolloin Kelasta tulee tt-tuen päätös yleensä saman kuukauden puoliväliin mennessä.
Teen näin siksi, että tällöin jokin este päätöksenteossa on ainakin mahdollista hoitaa ennen kuun loppua. Joskus on niin käynyt että en ole tt-tukipäätöstä saanut ajoissa joka meinasi johtaa isompiinkin ongelmiin, mutta tuon kokemuksen jälkeen olen tehnyt tt-tukihakemukset lähes poikkeuksetta aina edellisen kuun aivan alkupäivinä, usein heti 1. päivänä.
Kelan sivuilla kehoitetaan lähettämään tt-tuen hakemus edellisen kuun puolivälissä, mielestäni tämä on huono ohje, oikeasti se hakemus kannattaa lähettää jo edellisen kuun alussa, juuri em. syiden takia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ongelma on hakemukset joista keksitään tehdä lisäselvityspyyntö, ja usein ne ovat sellaisia jossa tuen alentamista harkitaan. Lisäselvityspyynnössä vaadittujen toimenpiteiden tekemiseen annettu aika ei ole laissa vakio, joten monesti kiristävät tuolla seikalla kohtuuttoman kauan ennen alennetun toimeentulotukipäätöksen antamista. Tätä kutsutaan viranomaisten puolesta myös hakijan "oikeudeksi" saada riittävästi aikaa selvityksen antamiseen alentamiselta välttymiseksi. Käytännössä lähes jokaisessa kyseisessä tilanteessa tuen saaja ei halua oikeutta selvitellä asiaansa sen enempää tuen alentamisen välttämiseksi, vaan haluaa sen alennetun tuen jotta voi ostaa ruokaa ja maksaa vuokran ajallaan.
Uusi ohjesääntö on käsittääkseni (epävirallinen), että alentamispäätöksessä on "oikeus" kuukauden mittaisesti korjata asia ennenkuin tukea alennetaan. Tosiasiassa se ei aina kestä noin kauan saada alennettua päätöstä, mutta voivat vittumaisuuksissaan kuukauden pantata päätöstä, ja se tulee tuon ttt normaalin 7 arkipäivän käsittelyajan päälle, koska lisäselvityspyyntö lähetetään tuossa määräajassa. Tukea ei voi myöskään hakea liian aikaisin, tai se hylätään tällä perusteella koska "tarvittavia tietoja tuloista ei ole vielä saatavilla eikä tuen tarve tiedossa vielä tässä vaiheessa". Näin siis käytännössä jos esim haet kuun 1. päivä seuraavan kuun tukea, se käsitellään määräajassa joskus 9. päivän tienoilla, ja jos siihen tulee lisäselvityspyyntö jossa annetaan "armollisesti" 1kk aikaa selvittää asia ennen alennuspäätöksen ja alennetun tuen myöntämistä, niin ollaan sitten jo haetun tukikuukauden 9. päivässä ( 1kk eteenpäin) ennenkuin alennettu ttt päätös tehdään. Siihen jos osuu viikonloput ja päivä pari tuen siirtämisessä, niin vaikka olisi optimoidusti tehnytkin alkuperäisen hakemuksen niin aikaisin kuin sen voi jättää että menee käsittelyyn, tuki tulee maksuun alennustilanteessa nk. haetun tukikuukauden 11-14. päivän tienoilla. Tällöin hakija on ollut jo lähes 2 viikkoa ilman rahaa ruokaa sekä vuokrakin tuon verran myöhässä.
Alennustilanteessa voi myös vedota lisäselvityspyynnön määräajan suhteen siihen, että laki sanoo että hakemus pitää kuitenkin käsitellä viipymättä saatavilla olevien tietojen perusteella, ja hakija voi ilmoittaa että lisää tietoja asian käsittelemiseksi ei ole tulossa, joten hakemus pitäisi lain mukaan käsitellä viipymättä tähän asti olevien tietojen nojalla
"Jos hakemus on puutteellinen, asiakkaalle on viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä hakemuksen saapumisesta annettava tai lähetettävä yksilöity kehotus hakemuksen täydentämiseksi määräajassa. Päätös toimeentulotuesta on annettava viivytyksettä, kuitenkin viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä siitä, kun täydennetty hakemus on saapunut. Jos asiakas ei ole määräajassa täydentänyt hakemustaan tai esittänyt hyväksyttävää syytä täydennyksen viivästymiselle, päätös tehdään käytettävissä olevien tietojen pohjalta viivytyksettä, kuitenkin viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä määräajan päättymisestä. Asiakkaan suostumuksella päätös voidaan tehdä käytettävissä olevien tietojen pohjalta ennen määräajan päättymistä."
Kannattaa siis vaatia lisäselvityspyyntötilanteessa hakemuksen käsittelemistä välittömästi ja ilmoittaa, että lisää tietoja asian käsittelemiseksi ei ole, vaan haluat hakemuksen käsiteltävän käytettävissä olevien tietojen perusteella välittömästi ja hyväksyt lopputuloksen näin. Tämä etenkin silloin kun tiedät, että puuttuva liite on sellainen joka oikeuttaa tuen alentamiseen, ei hylkäämiseen koko määrältään.Toimeentulotuki on viimesijainen tuki jonka taso on jo lähtökohtaisesti alimitoitettu ja kun siitä lähdetään leikkaamaan toimitaan väistämättä niin sosiaalilain kuin perutuslain vastaisesti .Sosiaalilaki edellyttää toimeentulon edistämistä ja perutuslaki sen turvaamista ,joten leikkaava taho rikkoo lakia ja syyllistyy ihmisoikeus rikkomukseen teki hän tuon toimen vedoten ihan mihin tahansa pykälää. Teko on se joka tuomitaan.
- Anonyymi
Kantele vaikka puita niin saat siitä rahaa.
Vai onko käsite palkkatyö täysin vieras?- Anonyymi
"Vai onko käsite palkkatyö täysin vieras?"
Kyllä se tuntuu nykyisin yhteiskunnassa olevan, palkkatyötä yritetään muuttaa palkatontyöksi, mutta eihän se toimeentulo sillä tavalla tule ilman palkkaa.
Ei täällä mitään ilmaista työtä ole tarjolla, maksele vain verosi että saadaan toimeentulotuet niitä tarvitseville. Verokarhu auttaa jos veronmaksussa haluttomuutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Vai onko käsite palkkatyö täysin vieras?"
Kyllä se tuntuu nykyisin yhteiskunnassa olevan, palkkatyötä yritetään muuttaa palkatontyöksi, mutta eihän se toimeentulo sillä tavalla tule ilman palkkaa.
Ei täällä mitään ilmaista työtä ole tarjolla, maksele vain verosi että saadaan toimeentulotuet niitä tarvitseville. Verokarhu auttaa jos veronmaksussa haluttomuutta.Missä on palkanmaksajat
Ilmaista työtä on vaikka kuinka paljon mutta ei sitäkään saa rajattomasti teetättää - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä on palkanmaksajat
Ilmaista työtä on vaikka kuinka paljon mutta ei sitäkään saa rajattomasti teetättää"Ilmaista työtä on vaikka kuinka paljon mutta ei sitäkään saa rajattomasti teetättää"
Ei saa teetättää lainkaan, ilman työntekijän hyväksyntää.
Mikäli sinua vaaditaan tekemään työtä ilman palkkaa rangaistuksen (esim. karenssi) uhalla, kyse on silloin pakkotyöstä, tee asiasta hallintokantelu ja vaadi lain rikkomisesta myös kurinpitotoimia.
Työssä on lähtökohtaisesti aina kyse palkkatyöstä ja vapaasta valinnasta, tuota yritetään vimmaisesti muuttaa vapaaehtoisesti tehtäväksi palkattomaksi työksi vapaaehtoisen rangaistuksen uhalla (pitikö tässä nauraa jossain kohtaa???) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ilmaista työtä on vaikka kuinka paljon mutta ei sitäkään saa rajattomasti teetättää"
Ei saa teetättää lainkaan, ilman työntekijän hyväksyntää.
Mikäli sinua vaaditaan tekemään työtä ilman palkkaa rangaistuksen (esim. karenssi) uhalla, kyse on silloin pakkotyöstä, tee asiasta hallintokantelu ja vaadi lain rikkomisesta myös kurinpitotoimia.
Työssä on lähtökohtaisesti aina kyse palkkatyöstä ja vapaasta valinnasta, tuota yritetään vimmaisesti muuttaa vapaaehtoisesti tehtäväksi palkattomaksi työksi vapaaehtoisen rangaistuksen uhalla (pitikö tässä nauraa jossain kohtaa???)Sinulle nauraisivat itäkeskuksen somalitkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulle nauraisivat itäkeskuksen somalitkin.
Mukavaahan se on jos itäkeskuksen somaleilla on joskus iloisia hetkiä elämässään.
Ei se itäkeskuksessa hengaileminen somppuna mitään helppoa elämää ole, räntää sataa niskaan ja vartijatkin pamputtaa, pieni naurahdus silloin tällöin helpottaa somalienkin mieltä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulle nauraisivat itäkeskuksen somalitkin.
Eiköhän nuo nauraa rätköätäkki jo. Soomi pooka teke ilmasta töötä, hullu kansa....
- Anonyymi
Kantelen Kelan petaalaksilla Salesta tönöön olutta
tupauuno, savo.- Anonyymi
Mä soitan kannelta🎶🎼
- Anonyymi
Ootko jo kokeillu plankkia .
- Anonyymi
Ei Anssi Kela kanteletta soita. Eikä edes kanna sitä.
- Anonyymi
Kun Kelan toimi pohjautuu lakiin on juttu isompi .Kun taas ei on se tehnyt virheen ,mutta asenne kylläkin saattaa hyvinkin olla virkamies ei tee virheitä. Heidänkin päätös pohjautuu toisinaan lausunnon antavaan tahoon joten yksioikoista vastausta kysymykseen ei liene ole. Lakimiehet osannee vastata tapauskohtaisesti parhaiten asiaan. Varattomia varten on oikeusapu toimisto .
Valtiolliseti on monia tulkia leikattu joiall tutrvataan myös peruoikeukssia.Tuossa suhteessa jää nähtäväksi mikä tulee olemaan valtiollinen vatuu toimita joilla kosketaan peruoikeuksiiin tai käsitellään kansalaisia eriarvoitavasti lainsäädännön kautta ,kuten esim omitus asuntojen omistajia joilta evättiin asumistuki .Tuon eväämisen perute ei ole asunnon omistaminen .
Näet sosiaalisen tuen tarve kun perustuu lähtökohtaisesti tarpeeseen ,jolloin sen tarve on harkittava tapauskohtaisesti ja jos asunto on omassa käytössä on tuo tarve olemassa aivan samoin kuin vuokralla asuvalla. Sosiaalisiin menoihin kun ei lasketa velkoja eikä niiden korkoja menoiksi on omistus asuja vastaavassa asemassa kuin vuokralla asuja ja mikäli asumisen omitus katsotaan evääväksi syyksi tukeen on tuo selkeästi eriarvoista kansalaisten kohtelua omituksen pohjalta. Se on sitten täysin eri asia jos henkilöllä on omistus asunnon lisäksi muuta huomattavaa varallisuutta, jolla voisi kattaa asumisensa ja elämisensä, jolloin hän ei käytännössä täytä tarve vaatimusta asumistukeen ylipäätänsä. Päätös evätä kokonaisuudessaan asumistuki omitus asujilta voi osoittautua ,melkoisen haasteelliseksi ja kalliiksi toimenpiteeksi kun lähdetään puimaan laajasti väkijoukolla sen oikeudellisia seuraamuksia ja hakemaan oikeutta ,korkeipaan oikeutta myöden. - Anonyymi
234. Omituisten vätysten kerho
Nootti_250313
https://aijaa.com/nQBuUf
Maailman Onnellisin maa ja sen onnettomat virkamiehet
https://onnellinen-maa.webnode.fi/tilanne/- Anonyymi
Läskijuhani
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1502019
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3241220Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.831038- 35908
- 96864
Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31839- 52829
Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta21775Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos56729Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44711