Polkupyörällä ei ajeta suojatiellä

Anonyymi-ap

Tällä viikolla olin autossa matkustajana. Auto joutui tekemään äkkijarrutuksem eteen töytäisseen polkupyörän takia. Ei ole kiva ,kun auto tekee äkkipysäyksen. Minä olen vasta toipumassa leikkauksesta. Nykäisyt ei tunnu kivalta. Olisi kuljettaja ajanut päälle. Olisipyöräilijä oppinut miten ajetaan. Polkupyörällä ei ajeta suojatiellä.

17

211

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos suojatielle johtaa pyörätie tai siitä alkaa pyörätie, siinä saa ajaa.

Suojatien "suoja" koskee vain jalankulkijaa, pyöräilijän kohdalla muut asiat määräävät väistämisvelvollisuuden. Viestistäsi ei käy selville mikä tilanne tuossa tapauksessa on ollut.

• Anonyymi

Totta on, että ajoradan saa ylittää pyöräilemällä yli suojatietä käyttämällä. Väistämissäännöt ovat sitten eri seikka.

Itse asiassa ajoradan saa ylittää suojatietä käyttämällä millä tahansa ajoneuvolla, eli on mahdollistettu myös väylien auraus ja ylläpito. Tieliikennelaissa asian suhteen lukee 18 pykälässä seuraavaa:

"Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."

Suojatien yli saa siis ajaa vaikka rekalla, kuten polkupyörällä. Väistämissäännöt ovat tosiaan sitten täysin eri asia ja ne tulee tilanteissa osata.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta on, että ajoradan saa ylittää pyöräilemällä yli suojatietä käyttämällä. Väistämissäännöt ovat sitten eri seikka.

Itse asiassa ajoradan saa ylittää suojatietä käyttämällä millä tahansa ajoneuvolla, eli on mahdollistettu myös väylien auraus ja ylläpito. Tieliikennelaissa asian suhteen lukee 18 pykälässä seuraavaa:

"Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."

Suojatien yli saa siis ajaa vaikka rekalla, kuten polkupyörällä. Väistämissäännöt ovat tosiaan sitten täysin eri asia ja ne tulee tilanteissa osata.

"...on mahdollistettu myös väylien auraus ja ylläpito..."

Nyt puhuttu pykälä on tehty ihan vain selventämään sitä, että suojatien kohdaltakin kadun saa ylittää ajoneuvolla. Näin on mahdollistettu esim. Kuopion tapaisten paikkojen rännikatujen käyttö. Siellä kun tavataan tehdä niiden kohdille isommille kaduille koko rännin levyinen suojatie.

Aurauksen ja ylläpidon mahdollistaa TLL 184 § 6. Koko pykälä on poikkeussääntöjen kokoelma eri tarkoituksiin. Sen perusteella eri viranomaiset saavat erivapauksia tieliikennelain velvoitteista silloin, kun työtä ei voi muuten tehdä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"...on mahdollistettu myös väylien auraus ja ylläpito..."

Nyt puhuttu pykälä on tehty ihan vain selventämään sitä, että suojatien kohdaltakin kadun saa ylittää ajoneuvolla. Näin on mahdollistettu esim. Kuopion tapaisten paikkojen rännikatujen käyttö. Siellä kun tavataan tehdä niiden kohdille isommille kaduille koko rännin levyinen suojatie.

Aurauksen ja ylläpidon mahdollistaa TLL 184 § 6. Koko pykälä on poikkeussääntöjen kokoelma eri tarkoituksiin. Sen perusteella eri viranomaiset saavat erivapauksia tieliikennelain velvoitteista silloin, kun työtä ei voi muuten tehdä.

Ei väitetty, että juuri tuo kyseinen pykälä on se, joka mahdollistaa aurauksen ja ylläpidon. Mainittiin, että asian suhteen lukee siinä pykälässä asioita.

• Anonyymi

Maalalaisjärkeäkin saapi noissa tilanteissa käyttää sekä pyöräilijä että autoilija.

• Anonyymi

Se alkaa olla jo katoavaa kansanperinnettä.
        Oikeasti tuo polkupyörällä suojatien yli ajaminen pitäisi tehdä väistövelvolliseksi 100%, ellei ole selvästi merkitty liikennemerkillä tai ole selkeä pyörätien suora jatka risteyksessä.
        Nyt tollot autoilijat väistävät kaikki ja opettavat pyöräilijöille, että he ovat aina ja kaikkialle etuoikeutettuja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oikeasti tuo polkupyörällä suojatien yli ajaminen pitäisi tehdä väistövelvolliseksi 100%, ellei ole selvästi merkitty liikennemerkillä tai ole selkeä pyörätien suora jatka risteyksessä.
        Nyt tollot autoilijat väistävät kaikki ja opettavat pyöräilijöille, että he ovat aina ja kaikkialle etuoikeutettuja.

Oikeasti pitäisi tehdä sääntömuutos, että kaikki ajoradan liikenne väistää kaikkea suojatien liikennettä. Silloin sääntö olisi niin yksinkertainen, että yksinkertaisimmankin pitäisi se osata.

• Anonyymi

Maalaisjärki ei kuitenkaan mene liikennesääntöjen ohitse tai edelle. Varoa pitää toki kuitenkin aina.

"Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

> ellei ole selvästi merkitty liikennemerkillä tai ole selkeä pyörätien suora jatka risteyksessä.

Nykyään linjaus on ihan selvä - kaikkien tienkäyttäjien pitää olla selvänäkijöitä. Esim Espoo päätti jo 10+ vuotta sitten, ettei pyörätien merkkiä tarvitse joka risteykseen merkitä. Autoilijakin voi helposti käydä 200 m päässä seuraavassa risteyksessä kurkkaamassa, onko merkki siellä. Sen jälkeen tietää, oliko kyseessä jalkakäytävä + suojatie tai kevyen liikenteen väylän jatke.

Periaatteessa ero pitäisi näkyä myös maalausmerkinnöistä.... tosin näitä ei vielä ole kaikkialla ehditty korjaamaan ja nykytahdilla taitaa valmista tulla vuoteen 2100 mennessä. Eikä nykysäännösten mukaisetkaan maalaukset auta, kun tie on luminen.

Pisimmälle kehitys on viety Helsingissä. Siellä on päätetty, ettei asuinalueilla suojatietaä tarviset merkitä liikennemerkillä eikä maalauksella, koska "kaikki kuitenkin tietää, että tässä on suojatie". Jep, kaikki satunnaisesti alueella pyörähtäväskit tietävät, koska nykyään kaikiss aautoissa on kristallipallo ja kuskilla selvänäkijän lahjat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

> ellei ole selvästi merkitty liikennemerkillä tai ole selkeä pyörätien suora jatka risteyksessä.

Nykyään linjaus on ihan selvä - kaikkien tienkäyttäjien pitää olla selvänäkijöitä. Esim Espoo päätti jo 10 vuotta sitten, ettei pyörätien merkkiä tarvitse joka risteykseen merkitä. Autoilijakin voi helposti käydä 200 m päässä seuraavassa risteyksessä kurkkaamassa, onko merkki siellä. Sen jälkeen tietää, oliko kyseessä jalkakäytävä suojatie tai kevyen liikenteen väylän jatke.

Periaatteessa ero pitäisi näkyä myös maalausmerkinnöistä.... tosin näitä ei vielä ole kaikkialla ehditty korjaamaan ja nykytahdilla taitaa valmista tulla vuoteen 2100 mennessä. Eikä nykysäännösten mukaisetkaan maalaukset auta, kun tie on luminen.

Pisimmälle kehitys on viety Helsingissä. Siellä on päätetty, ettei asuinalueilla suojatietaä tarviset merkitä liikennemerkillä eikä maalauksella, koska "kaikki kuitenkin tietää, että tässä on suojatie". Jep, kaikki satunnaisesti alueella pyörähtäväskit tietävät, koska nykyään kaikiss aautoissa on kristallipallo ja kuskilla selvänäkijän lahjat.

"Esim Espoo päätti jo 10+ vuotta sitten, ettei pyörätien merkkiä tarvitse joka risteykseen merkitä. "

Tieliikennelaki menee kaupunkien omien "liikennesääntöjen" edelle!

Suomen tieliikennelaissa on, että pyörätie merkitään pyörätien liikennemerkillä.

Suomen tieliikennelaissa on, että jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa. Missään ei sanota, että jalkakäytävä pitää merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä! Jalkakäytävä voidaan merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä!

Mikäli risteyksen jälkeen ei ole pyörätien liikennemerkkiä, niin se on jalkakäytävä. Käännyttäessä pyörätieltä oikealle tai vasemmalle, eikä ole pyörätien liikennemerkkiä niin se on jalkakäytävä.

Helppoa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinhän se onkin, Suojatielle ajava pyörä väistää ajorafdan liikennettä, ellei erikseen ole muuta osoitettu. Varsin selvää kaikille liikennesäännöt osaaville. Toki monelle kortittomalle pyöräilijälle oikeat liikennesäännöt ovat tuiki tuntemattomia. Ajetaan jalankulkijan säännöillä.

• Anonyymi

Älä keksi omia liikennesääntöjä!

Suomessa noudatetaan Suomen tieliikennelakia!

Opettele liikennesäännöt!

Pyörällä saa ylittää ajoradan ajaen suojatiellä, mutta väistämissäännöt ovat sitten erikseen.

• Anonyymi

Suurin osa biomassasta ajaa ihan itsekeksittyjen sääntöjen mukaan. Silloin on helppoa kehuskella, että "ajan aina sääntöjen mukaan".

Vaikeaa se olisikin sääntöjä noudattaa, jos niitä ei koskaan ole oppinut. Esim. iso osa Suomalaisista on aikanaan saanut ajokorttinsa tuppukylässä, jossa ei siihen aikaan ollut ainuttakaan liikenneympyrää. Joten ympyröissä sekoillaan edelleen - etenkin vilkunkäyttö on edelleen ihan hukassa näillä ja välillä myös väistämissäännöt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suurin osa biomassasta ajaa ihan itsekeksittyjen sääntöjen mukaan. Silloin on helppoa kehuskella, että "ajan aina sääntöjen mukaan".

Vaikeaa se olisikin sääntöjä noudattaa, jos niitä ei koskaan ole oppinut. Esim. iso osa Suomalaisista on aikanaan saanut ajokorttinsa tuppukylässä, jossa ei siihen aikaan ollut ainuttakaan liikenneympyrää. Joten ympyröissä sekoillaan edelleen - etenkin vilkunkäyttö on edelleen ihan hukassa näillä ja välillä myös väistämissäännöt.

Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen opettelemaan liikennesäännöt!

Se, että ei osaa liikennesääntöjä ei paljon auta onnettomuustilanteessa eli esim. sanoo poliisille, että en osaa liikennesääntöjä.

Tuolla 1960 -luvulla vanhempani, työläisiä, opettivat minulle liikennesääntöjä ja n. 15 - vuotiaasta olen itse huolehtinut, että osaan ne! Ajorkortin sain vasta 18-vuotiaana.

Minä olen todella harvinainen pyöräilijä: en aja jalkakäytävillä missään Suomessa enkä Euroopassa. Niin onnistuu pyöräily myös Helsingin keskustassa jopa PohjoisEspalla, Unioninkadulla jne. Väistän jalankulkijoilta, jotka ovat suojatiellä tai menossa suojatielle!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se, että ei osaa liikennesääntöjä ei paljon auta onnettomuustilanteessa eli esim. sanoo poliisille, että en osaa liikennesääntöjä.

Tuolla 1960 -luvulla vanhempani, työläisiä, opettivat minulle liikennesääntöjä ja n. 15 - vuotiaasta olen itse huolehtinut, että osaan ne! Ajorkortin sain vasta 18-vuotiaana.

Minä olen todella harvinainen pyöräilijä: en aja jalkakäytävillä missään Suomessa enkä Euroopassa. Niin onnistuu pyöräily myös Helsingin keskustassa jopa PohjoisEspalla, Unioninkadulla jne. Väistän jalankulkijoilta, jotka ovat suojatiellä tai menossa suojatielle!

Mitenkäs toimitaan Lauttasaaren seudulla, jos pyöräväylällä on nastoja?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lain tekijät ovat kuitenkin huomioineen sen mahdollisuuden, että kaikki eivät välttämättä syystä tai tai toisesta noudata liikennesääntöjä ja tämä tulee ottaa huomioon. Tieliikennelaki velvoittaa huomioimaan muiden mahdolliset virheet ja mokat.

"Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

• Anonyymi

Väkivaltafantasioiden esittäjä kärsii moninaisista henkisistä ongelmista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      189
      7886
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      97
      4205
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      68
      2712
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      75
      1722
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      400
      1661
    6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      64
      1528
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      20
      1496
    8. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      17
      1151
    9. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      1078
    10. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      1070
    Aihe