Vänkytivänkytimies kuvitellut taas että rakennusmestari on jokinlainen yli-ihminen. Paskat ole. Olen ollut satojen kanssa tekemisissä. Kourallinen heistä jäänyt kavereiksi ja he on hyviä tyyppejä.
Kymmenet muut olleet usein ammattitaidottomia muIkkuja, jotka on ennemminkin ammattipilaajia kuin ammattirakentajia.
Ei onnistu aikataulutus, työnjohto, rekrytointi eikä mikään. Unohtavat esim että tontille on tilattu 20 tuhatta euroa päivässä maksava nosturi, mutta elementit tulee vasta seuraavalla viikolla.
Sitten näiden kanssa saanut painia kun kieltävät oman vastuunsa. Monet kusettaa työnantajiaan ja hommaavat omiin gryndauksiinsa matskua ja miehiä työnantajansa piikkiin.
Pieni oppitunti "Senssun" väitteisiin liittyen talonrakennukseen Suomessa ja "suden" tekemiseen.
Kukaan ei rakenna ominpäin taloa Suomessa, vaan siihen tarvitaan rakennuslupa.
Sutta syntyy suunnittelussa, harvemmin toteutuksessa, sillä toteutuksen virheet käy ilmi jo tehdessä.
Arkkitehdin, rakennusinsinöörin, LVI-inssin ja sähköinssin suunnitelmat tarkistetaan teknisessä virastossa ja jos ne ovat kunnossa, niin lupa myönnetään ja jokainen lupa ja liittymä maksaa.
Rakennusmestarit eivät ole timpureita, sähkömiehiä, putkimiehiä, maalareita, laattamiehiä, muurareita, lattiamiehiä, maanrakennuksen urakoitsijoita eikä kattomiehiä. Niihin on oma ammattikuntansa jokaiseen.
Rakennusmestarit eivät rakenna itse mitään, elleivät ole opetelleet jotakin rakennusalan ammattia siihen ohessa. He ovat työnjohtajia raksalla ja katsovat että mennään suunnitelmien mukaan.
En ole koskaan toiminut rakennusmestarina, paitsi omien talojen kuittauksessa.
Teknisestä virastosta tulee kaupungin inssit tekemään välitarkastukset, lopputarkastukset ja muuttotarkastukset ja laittavat nimet paperiin.
Osaan ajaa kaivinkonetta, osaan maalata, laatoittaa, tehdä timpurintyöt, osaan levytykset, nauhoitukset, kittaukset, osaan asentaa tiili ja peltikatteet, osaan vetää putket (ne tarkastaa kaupungin LVI-laitoksen inssi)
Osaan tasoittaa, tapetoida, pinnoittaa, osaan kaikki betoniin liittyvät työt, tasoitukset, rappaukset jne.
Suunnitelmat tekee ammattilaiset ja työt tekee ammattilaiset. Ne on luvanvaraisia. Rakennusmestari ei saa tehdä sähkö- eikä putkitöitä ilman lupia.
Ainoa mitä en osaa on muuraus. Se on tatsilaji ja vaatii pitkän kokemuksen kisällinä toimimisesta ennenkuin se alkaa käymään. Kaikista ei tule koskaan muuraria, se vaatii kättä ja silmää sekä tietoa.
2010, Bangkok
PS: Aah... viinaa! Olipa hyvän makuista viinaa! https://aijaa.com/KabZ1j
Otanpa vielä lasillisen huoneessa kun jo vaimo ja tyttö nukkuu. Poitsu lensi mummon ja tätien ja serkkujensa kanssa Burista Samuille, meillä on täällä asioita huomenna ennenkuin menemme perässä.
Laitan maininnat ja kuvat viinasta ihan sinua varten, koska viinakateus on suurimpia kateuksia. Seuraavat kuvat tulee Samuilta. On myös MINÄMINÄ- kuvia lisää jos haluat.
Teknikko kertoo Pyknikolle
10
144
Vastaukset
- Anonyymi
Juu Jyväskylässä rakennettiin poliisilaitos, urhonkadulle, oli luvat kunnossa, ja ammattimiehet tarkastamassa, ei huomautettavaa rakennusprojektin missään vaiheessa, kolme vuotta laitos purettiin sisäilmaongelmien takia, jopa putkat oli väliaikaistilossa mutta poliisin työhuoneet olivat itse rakennuksessa, useampi virkailija menetti työkykynsä. Mielelläni näkisin Senssun kannanoton asiaan, onhan hän sentään alan ammattilainen.
- Anonyymi
"Rikkaat rikastuvat entisestään – varakkain kymmenys omistaa Suomessa nyt yli puolet nettovarallisuudesta", varsin huolestuttava uutinen.. suomi on menossa konkkaan.
- Anonyymi
2010 luuletko ihan oikeasti että Senssu ei tiedä mitä asiasta kirjoittaa, minun on vaikea arvioida kenenkään osaamistasoa mihinkään muualle kuin omaan ammattiini, ja siihenkin rajallisesti koska ammattini osaajia on suomessa varsin vähän, ja jokainen miestä tekee itselleen räätälöityä työtä... eikä yhdenkään työnkuva ole samanlainen.
On paljon enemmän syytä epäillä että sinä ja laiffila olette sama henkilö, suomesta ei löydy helposti kahta yhtä samanlaista ihmistä, siksi on helppo tehdä johtopäätös, siitä että tämä mielikuvitus olento sijaitsee kattilassa, joka on sinun päässäsi, sinun kieltäsi ja asiantuntemustasi lainaten.- Anonyymi
Yritätkö siis väittää että olisi kaksi yhtä pöllöä kuin sinä ja senssu eksynyt tällaiselle marginaaliselle matkailupalstalle, vieläpä aina yhtä aikaa paikalla.
- Anonyymi
Senssun jutut on täsmälleen yhtä uskottavia kuin sinun juttusi. Senssu ei ole edes Thaimaassa käynyt, että se siitäkin uskottavuudesta. Työelämästä tiedätte tasan yhtä vähän ja se on todella vähän. Harhaiset käsitykset yrittämisestä ja siitä mikä on paljon ja mikä on vähän. Ei kahta tuollaista paukapäätä voi olla olemassa joten olette sama tollukka.
Kukaan muu ei puolla sinun juttujasi eikä Senssun juttuja kuin te toisianne vain. Senssusta kun ei lisäksi ole mitään todisteita eikä jonkun vanha kelakortti sitä miksikään muuta. Ja sinä mukamas luotat häneen?
Ilman mitään syytä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Senssun jutut on täsmälleen yhtä uskottavia kuin sinun juttusi. Senssu ei ole edes Thaimaassa käynyt, että se siitäkin uskottavuudesta. Työelämästä tiedätte tasan yhtä vähän ja se on todella vähän. Harhaiset käsitykset yrittämisestä ja siitä mikä on paljon ja mikä on vähän. Ei kahta tuollaista paukapäätä voi olla olemassa joten olette sama tollukka.
Kukaan muu ei puolla sinun juttujasi eikä Senssun juttuja kuin te toisianne vain. Senssusta kun ei lisäksi ole mitään todisteita eikä jonkun vanha kelakortti sitä miksikään muuta. Ja sinä mukamas luotat häneen?
Ilman mitään syytä.Kumpi rutisee 2010 vai laiffila ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kumpi rutisee 2010 vai laiffila ?
Ja kaikista korneinta on laiffila siinä että sinä olet vaatimassa todisteita Senssun olemassa olosta, vaikka ole itse sijoittanut Senssun kattilaan, ja et uskalla edes maksaa velkaasi kun pelkäät että paljastut, selvää laitos kamaa sinä olet varmasti, voin vakuuttaa..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kaikista korneinta on laiffila siinä että sinä olet vaatimassa todisteita Senssun olemassa olosta, vaikka ole itse sijoittanut Senssun kattilaan, ja et uskalla edes maksaa velkaasi kun pelkäät että paljastut, selvää laitos kamaa sinä olet varmasti, voin vakuuttaa..
Ja tekemisesi menee vielä kornimmaksi kun sinä arvostelet Senssun todisteita olemassa olostaan, kun sinä et ole tänne uskaltanut aijata kuin kattiloita, ja kuva modauksiasi, sinun ns. todisteita olemassa olostasi ei ole olemassakaan, joten tästä ei voi tehdä kuin yhden johtopäätöksen sinä elät 2010 kattilassa, tai sitten olet jossain laitoksessa, pakkohoidossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tekemisesi menee vielä kornimmaksi kun sinä arvostelet Senssun todisteita olemassa olostaan, kun sinä et ole tänne uskaltanut aijata kuin kattiloita, ja kuva modauksiasi, sinun ns. todisteita olemassa olostasi ei ole olemassakaan, joten tästä ei voi tehdä kuin yhden johtopäätöksen sinä elät 2010 kattilassa, tai sitten olet jossain laitoksessa, pakkohoidossa.
Samat jutut molemmilla Pasasilla viemäreistä ja betonista eikä kumpikaan ole mitään rakentanut eikä yrittänyt. Silti kumpikin kovasti on tietävinään muiden ammatit. Kaikenlaista roskaa olen kuullut omastanikin ja sen ettei yrittäjä voi työskennellä aliurakoitsijana. Sitten Pasanen leipoo uuden aloituksen kun totuus ei miellytä.
Laiffila - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samat jutut molemmilla Pasasilla viemäreistä ja betonista eikä kumpikaan ole mitään rakentanut eikä yrittänyt. Silti kumpikin kovasti on tietävinään muiden ammatit. Kaikenlaista roskaa olen kuullut omastanikin ja sen ettei yrittäjä voi työskennellä aliurakoitsijana. Sitten Pasanen leipoo uuden aloituksen kun totuus ei miellytä.
LaiffilaHaloo ai että yrittäjä ei voi toimia alaurakoitsijana, vai niin.
Sitähän nimenomaan pienyrittäjät harjoittavat.
Olen lausunut että toimeksiantaja joka sinun haaveittesi mukaan on Fazer, niin ei todellakaan maksa palkkaa "Aliurakoitsijan" edustajalle.
Minä olen rakentanut yrittäjänä lähes 40 vuoden ajan.
Voit muuten kertoa kihlatullesi että rakennustarkastusvirastojen rakennustarkastajat ovat hyvin usein nimenomaan rakennusmestareita, myös Hesassa.
> § <
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1222396- 1341895
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos631236Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1051216En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k771101Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik311070Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.451049Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉831009HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp
Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio241006Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse56942