Vanhuusmietteitä

Anonyymi-ap

Vanhuus ei tule yksin, se jättää yksin.

15

162

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vanhuus - näkyy kaikille - muttei kuulu kellekään.

• Anonyymi

Todella yksinäisenä ihmisenä olen saanut apua terveyskeskuksen kautta.
        Ei tunnu enää ihan niin turvattomalta.
        Ottaen huomioon hallituksen raa'at leikkaukset, terveyskeskus on toiminut hyvin.
        Omalääkäri on oikein mukava.
        Sain kovien kipujen takia lähetteen lonkkaröntgeniin ja luuntiheysmittaukseen.
        Terveyskeskuksesta on järjestetty myös fysioterapeutti kotiin kertakäynnille neuvomaan
        lihasten vahvistamisliikkeitä.
        Ravitsemusterapeutti soittaa parin viikon päästä.
        Ilmaisia vaippoja alkaa tulla parin viikon päästä, ei tarvitse itse ostaa niitä
        inkontinessivaivoihin. Vaipat tuodaan kotiin.
        He kartoittavat myös olisinko oikeutettu kuljetuspalveluun
        1-2 kertaa kuukaudessa, mutta pieni eläkkeeni on varmaan este,
        se on "liian" suuri.
        Pääsin myös julkisen hammashoidon piiriin.

Olen erittäin tyytyväinen kaikkeen saamaani apuun täällä ruuhkaisella
        pääkaupunkiseudulla, jossa kuulee paljon haukuttavan terveyskeskuksia.
        Minä kehun ja kiitän !

• Anonyymi

Yksin täältä kuollaan - ellet ole itse juuri silloin ratissa.

• Anonyymi

Totta, "vanhuus ei tule yksin", se tulee kaikenlaisten ja -karvaisten kavereiden kanssa, jotka eivät välttämättä ole kovin mukavia eivätkä toivottuja. Siis sairaudet, vaivat, viat, kivut säryt ... Positiivinen paneutuminen poistaa paineita.

• Anonyymi

Siis kuka lohduttaisi nyytiä ja sanoisi:
      Ei kukaan sinua huomaa ellet itse mene mukaan.
      Tove Jansson

• Anonyymi

Kun alkaa olla kyllin vanha.
      Uskaltaa olla nuori.
      Helena Anhava

• Anonyymi

Olen niin surkea
      haluisin vain kuolla,
      hirvittää jos joutuu johonki laitokseen vuodeksi tai kahdeksi pyöriteltäväksi pissat ja paskat housissa, ja kippeenä ja kiukkusena kitua,
      istä en halua oaskaseni ikinä, haluan kuolla heti kun sitä itse pyydän
      halua eetteri-nukutuksen josta en herää enään ikinä,
      eikä siitä tarvi kenekää huonoa omaa tuntoa kärsiä sillä se on minun itseni pyyntö ja vaatimus.
      vanhuus on maanpäällinen helvetti ajattelevalle ihmiselle joa muuta väittä hänen täytyy olla niin terve ettei mistään kolota eikä ole mitään vaivoja kiusanaan,
      tutha tulla tuomitsemaan,
      etanasia voimaa pikaisesti suomeen
      just silloin kun minä ITSE sitä pyydän ja vaadin itselleni.
      MIELIPIDE !

• Anonyymi

Se on totta. Eikä ymmärretä kipuja on siellä ja täällä. Välillä särkee sormiakin kovasti. Kädet ovat kömpelöt tavarat putoiee
        Ym kivaa

• Anonyymi

Herttainen vanhus.
      Oli heitä, oli, muistan naapurin mummoja sieltä maalta, maatalon emäntiä lypsylle menossa. Huivi hiusten suojana, puhdas "sinkkiämpäri" toisessa kädessä, toisessa tissinpesurätti ja jakkara. Menin joskus koivunoksan kanssa huiskimaan kärpäsiä lähinaapurin mummon lehmistä, etteivät niistä kiusaantuvat lehmät potkaise ämpäriä nurin. Lehmät olivat niin kiintyneitä emäntäänsä, että tulivat nimellä pyytäen portin luo lypsettäväksi.
      Mummo nojasi päällä lehmän lonkkaa, hyräili laulunpätkää tai kertoili minulle entisajan elämästä ja arkisista asioista.
      Punaposkisia, essu edessä kulkevia mummoja kylän halki, kiireettä, vaikka varmasti kaikilla oli samat työt kotitöinä, kuin nykyajan naisillakin.
      Hän hoiti lapset, lehmät ja muun karjan, laittoi ruokaa, siivosi ja pesi pyykkiä, koneita ei ollut, tiskivesi lämmitettiin, tiskatiin käsin, pyyhittiin astiat kaappiin ja kaiken keskellä ennätettiin keittää vaikka korvikekahvi tupaan pistäytyneelle naapurille.
      Emäntä oli kotona pellolla, navetassa ja aitassa, ei ollut miesten töitä ja harva mies teki kotitöitä, koska emännät eivät sitä edes odottaneet. Isäntä se hankki työllänsä leivän ja särpimen, viljeli ja hoiti maatilan tuottoa, joskin se maitotili tuli emännän työllä.

Tämän ikäiset jo jotain menneestä emännän asemasta tietävätkin.
      Minulle naapureiden herttaiset mummot opettivat elämää, opettivat tekemään työtä jota nykyisin ei enää pidetä edes työnä, "eihän maanviljelijät mitään tee, nostavat vain korvauksia".
      Silloin ei ollut tukiaisia, oliko vain ns. hallakorvaus pakkasen panemasta viljasta, mutta siitä en enempää tiedä, kuulin vain puhuttavan, kotitilallanikin, jossa itse työtä tein vartuttuani, kun sormillani jaksoin nisästä maidon saada irti, alkoi navettatöiden vuodet.
      Heitä, maatilojen emäntiä olen aina kunnioittanut, heitä, jotka olivat kehittämässä >Marttojen < toimintaa omalla toiminnallaan.

Ne papat, käyrävartinen piippu suupielessä, aina jokin juttu lapsillekin kerrottavana.
      En ole tuntenut yhtään pahansisuista vanhusta.
      Sairastettiin silloinkin., peräkammariin kannettiin kylmiä pyyhkeitä ja luonnon lääkkeitä joita moni osasi kasveista uuttaa.
      Papat ja mummot hoidettiin nuoren väen toimesta kotona, kun eivät enää jaksaneet tilan töihin osallistua.
      Harva mummo tai pappa oli sairaalassa, lääkäri kävi kotona ja sairaskaan ei jäänyt yksin.

Ajat ja tavat ovat muuttuneet. Vanhat jäävät yksin, nuoret asuvat omissaan, ei ole tilaa vanhoille, ei olla kotona töissä ja maatiloistakin on tullut " teollisia toimijoita joissa työt tehdään koneilla ja emäntä on vieraan töissä.

Vanhukset jäävä esittämään sivuosaa. Herttaisten vanhusten osuus väestöstä on pakostakin vähemmistönä, kukaan ei tunnu välittävän. Omaisista en nyt puhu, heidän toimintansa on heidän mahdollisuutensa tai sitä ei ole olemassa.
      Yhteiskunta on muuttunut, ja sen mukana koko väestön elämä arjessa, ja varsinkin, kun toimeentulo on useimmilla ansaitun eläkkeen varassa ja sen nousun on kukin hallitus toiminnallaan halunnut saada aina vain pienemmäksi, korotuksia ei, veroja lisää jne.
      Hyvinvointi lisää mahdollisuuksia, sen leikkaaminen tappaa ikääntyvien ihmisten onnellisen vanhuuden.

Syrjäkylän vanhus. Lähes 24 tuntia vuorokaudessa yksin!
      Kotisairaanhoitaja käy kerran vuorokaudessa jakamassa lääkkeet.
      Joku ruokapalvelu tuo ruoka-annoksen kerran päivässä, itse pitää itsestänsä huolen.
      Muutama vuosi sitten haettiin kerran viikossa saunaan, en tiedä mitä se toiminta on nyt, kun tuo vanhus on nukkunut pois, yksin, mökissään. Asiasta tehtiin tutkimus, ketään ei moitittu, eikä tuomittu!
      Onko ihme, että vanhuus pelottaa?
      Ps. en vielä pelkää, olen vanha, mutta jos huomaan olevani avuton, Tuleeko pelko silloin?

• Anonyymi

Ennen "Herttainen vanhus" oli noin 60-vuotias.

• Anonyymi

Yksin syntynytkin, yksin kuoleekin?

• Anonyymi

Kukaan ei synny yksin, sanan täyden merkityksen mukaan.
        Synnyttäjä on äiti, ja hän on siinä lähellä, ihan napanuoran päässä!

Puhua saa, mutta puhua totta, kiireessä kun laukoo mitä mieleen tulee,
        Kunhan saa sanoa, sanoisin ajatuksestasi jonka tuohon lähetit.
        Moni kuolee yksin, vaikka olisi sairaalan vuoteessa.
        Magneetti kuvauksessa potilas nukutettiin ja kuoli...yksin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kukaan ei synny yksin, sanan täyden merkityksen mukaan.
        Synnyttäjä on äiti, ja hän on siinä lähellä, ihan napanuoran päässä!

Puhua saa, mutta puhua totta, kiireessä kun laukoo mitä mieleen tulee,
        Kunhan saa sanoa, sanoisin ajatuksestasi jonka tuohon lähetit.
        Moni kuolee yksin, vaikka olisi sairaalan vuoteessa.
        Magneetti kuvauksessa potilas nukutettiin ja kuoli...yksin.

Joo, eihän syntyvä ole tietoinen asioista, eli ei tiedä onko yksin vai ei, mut vanhus viimeisillään voi olla ihan tietoinen ja kyllä huolta on pidettävä hänestä.

• Anonyymi

Vanhuus on nyt kaikissa kunnissa huolena, koska vanhuusväestön määrä nousee ja syntyvyys on laskussa.
      Työikäisen väestön muutto keskittyy paikkakunnille joissa on työtä ainakin toiselle ja mahdollisesti molemmille, mutta lapsiperheille ovat päiväkodit ja koulut suuressa merkityksessä, koska koulutkin on keskitetty ja niistä on tullut suurempia kuin mitkään kasarmit.
      Lapsia kuljetetaan kouluun kilometrien päästä ja lasten päivästä tulee pidempiä kuin 8 tunnin palkkatyöläisellä.
      Vain vanhuus ei ongelma. Asukkaiden loppumiseen kuihtuu kunta vanhustensa rinnalla.

• Anonyymi

Ongelmia piisaa, ketähän äänestäs kuntavaaleissa....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      101
      1610
    2. 210
      1497
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      1000
    4. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      969
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      54
      787
    6. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      755
    7. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      5
      712
    8. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      36
      705
    9. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      54
      702
    10. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      40
      696
    Aihe