Millaista on olla

Anonyymi-ap

70 vuotias? Miltä se tuntuu?

35

296

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Millaista itselläsi on ja minkä ikäinen olet ?

• Anonyymi

Täytin just 70 v ja tunnen olevani vanha. Olen utelias tietämään, miltä muilta tuntuu?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täytin just 70 v ja tunnen olevani vanha. Olen utelias tietämään, miltä muilta tuntuu?

Nyt alat kadehtimaan kaikkia, kaikesta.
        Luet iltapäivälehdistä otsikot, etkä edes ymmärrä, mutta alat parkumaan kuin sotaorpo, esim. suomi24 palstoilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun minä täytin 70 niin en tuntenut itseäni mitenkään vanhaksi. Ajelin satoja kilometrejä sukuloimaan ja ei missään tuntunut vanhuuden merkkejä .
        Siitä in vo muutamia vuosia oikeastaan nyt vasta alkaa tuntumaan joitain merkkejä vanhuudesta , jaksaminen ei ole samaa mitä oli ennen.naapurin mies joka oli 80 vuotias ei tullut koskaan vanhaksi, oli töissä ja vieraili tuttujen luona ja oli pirteä j äa aina hyvällä päällä sai sydönkohtauksen. Eräänä päivänä kun oli84 vuotias ja menehtyi siihen. Hän ei tuntenut itseään koskaan vanhaksi.
        Sitten on yksi jonka tunnen joka alkoi olemaan jo 40 vuotiaana vaha, joten se riippu ihmisestä itsestään miten kokee vanhuuden ja terveydestä jos se on hyvä niin ei tunne vanhuuden merkkejä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt alat kadehtimaan kaikkia, kaikesta.
        Luet iltapäivälehdistä otsikot, etkä edes ymmärrä, mutta alat parkumaan kuin sotaorpo, esim. suomi24 palstoilla.

Ei minulla ole mitään syytä kadehtia ketään!
        Pysyn ajantasalla, kun katson Pikkukakkosta. Siitä oppii kaiken tarpeellisen👍🏻

• Anonyymi

Vanhuus ja vaivat!

• Anonyymi

Oikein kivalta. Työt on takana, elämä edessä.
      Pakko ei ole mihinkään minkään eikä kenenkään takia.
      Mitä nyt laskujen maksua tms.

• Anonyymi

aloitusta lukiessani tuntui kuin pakanamaan kartta olisi housuissa..terveisiä leskelle.

• Anonyymi

Hyvin menisi, ellei menisi huonosti.

• Anonyymi

Miltä sen pitäisi tuntua? Sisällä / sisimmässä ei tunnu mitenkään erilaiselta kuin ennenkään. Ulkokuoressa tietty jotain muutoksia, joita niitäkään ei itse huomaa niiin hyvin. Paitsi harmaantuvat huikset, prkl.

• Anonyymi

Uudelta ja erilaiselta, kuin nuoruus.

• Anonyymi

Eihän nämä vuodet miltään tunnu, aina sama tuntu täyttää sitten minkä vuoden tahansa. Mutta, kun peiliin kurkkaa, niin sieltä ei enää nuorukainen tai neitonen katsokaan vaan vanha ihminen, hyvin säilynyt tai kuinka kulloinkin. Askel hidastuu ja kremppaa tulee vähitellen ja siihenkin tottuu.

• Anonyymi

Omaa askeltani on hidastanut vain toisen polven nivelrikko, joskus enemmän, joskus vähemmän. Muuten vauhti olisi entinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Omaa askeltani on hidastanut vain toisen polven nivelrikko, joskus enemmän, joskus vähemmän. Muuten vauhti olisi entinen.

Jokaisella on jotain, mut ei surra.

• Anonyymi

Harman Heikki sanoi lehdessä et: vanheneminen on v-tumaista, joka muuta väittää valehtelee....
      No, oli kai huono pvä sillä vaan...

• Anonyymi

No, onhan se! Ei pysy enää nuorten vauhdissa. Eikä jaksa kaikkea, mitä haluaisi. Sairaudet painaa päälle.
        Ikäkriisini alkoi viime keväänä syöpään sairastuttuani, kun lekuri sanoi minkä verran hoidetaan, kun on tota ikääkin jo. Tajusin olevani vanha.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No, onhan se! Ei pysy enää nuorten vauhdissa. Eikä jaksa kaikkea, mitä haluaisi. Sairaudet painaa päälle.
        Ikäkriisini alkoi viime keväänä syöpään sairastuttuani, kun lekuri sanoi minkä verran hoidetaan, kun on tota ikääkin jo. Tajusin olevani vanha.

Minulle on ollut itsestään selvää että en pysy enää nuorten vauhdissa, vaikka vielä olen saanut olla terveenäkin verenpaineen ja painon hienoista nousua lukuunottamatta. Eipä tuosta kuitenkaan ole ongelmaksi asti edes lapsenlasten kanssa , vaikka he kovin liikkuvaista sorttia ovatkin ja malttavat sentään ootella kun johonkin ollaan menossa.

• Anonyymi

SILTÄ

vanhuus ON todellisuutta,
      ja
      jokapäivä on päivää vanhempi ja kuolema päivää lähempänä .

• Anonyymi

Niin , jos sitä noin ajattelee m että kuolinpäivä taas lähempänä. Niitä ajatuksia kun ei koskaan ollut nuorena.
        Eikä niitä haluaisi ajatella nytkään se päivä tulee kun on tullakseen .

• Anonyymi

Ei tunnu miltään, en ymmärrä miten ikä voisi tuntua, iän tuomat ongelmat/sairaudet tuntuu jos niitä on. Minulla ei onneksi ole mitään lääkitystä tai iän tuomia vaivoja, joten hyvin menee.

• Anonyymi

ONNEA SIMULLE

ja PITKÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ IKÄÄ
        elä / elät varmaanki pitkästi yli 100 vuotta

ei yhtää käy katteeksi,

olen kipee
        vanhuksen elämä on maanpäällinen hevetti nyky suomessa !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ONNEA SIMULLE

ja PITKÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ IKÄÄ

ei yhtää käy katteeksi,

olen kipee

Sisullahan sinäkin pärjäät, lähetän sisua Sulle!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ONNEA SIMULLE

ja PITKÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ IKÄÄ

ei yhtää käy katteeksi,

olen kipee

Ei yhtään lääkitystä. Se voi olla täysin totta.
        Meillä naapuri , jotain 95 vuotias pyysi vaimoani kyyditsemään hänet lääkäriin kun ei ole vatsan tyhjentynyt 3 päivään.
        Niin menivät lääkäriin, hänestä ei ollut mitään papereita lääkärissä.. Hän oli lähtenyt USAan 15v ja tuli siellä työnsä tehneenä suomeen jotain 80 vuotiaana, yksin, neiti-ihmisenä.

Nukkui 98v, siihen asti teki kaikki kodin työt , pyykkinsä, ruokansa ja 4-5 km lenkin.

• Anonyymi

Aika kuluu kumman nopeasti!

Kun katson peiliin , muistan ikäni mutta muutoin ei tämä ikä tunnu missään. No, pakko myöntää, että onhan niitä kolotuksia jo tähän ikään tullut. Muutoin kyllä elämä on hirmu kivaa kun voi periaatteessa tehdä mitä vain kun lapset ovat maailmalla ja työelämä ei rajoita tekemisiä.

Tänäänkin lähdetään puolison kanssa juhlimaan ystävän pyöreitä ja juhlat ovat isot ja vapaamuotoiset, todella mukavaa.

Huomenna käydään aamulenkki ja sen jälkeen mennään aamupalalle erääseen bistroon, illalla elokuviin.

• Anonyymi

Hyvältä tuntuu olla yli seitenkymppinen. Vielä ei ole sairauksia kun jotain pientä hallittavissa olevaa ja arkea haittaamatonta. Kuntoa kannattaa pitää yllä, minulla on vähän pakkomielle.
      Vai onko jollakin kuten minulla: Olisi kiva homma kotona edessä vaan ei siihen voi keskittyä, kun on niin mukava käydä ensin lenkillä tai vesijumpassa. Sen jälkeen vasta se kotona istumalla tehtävä homma sujuu.
      Kykenee vielä rakastumaan, pettymään ja uskaltaa lähteä uuteen.
      Jos on koko elämänsä ajan varautunut vanhuuteen kuten minä, on asunto, auto ja vähän pelivaraa. Ei siis tarvitse ihan istua nyrkkinsä päällä ja nojata peukaloa.
      Vaikka eläkeläisiä sanotaan olevan liikaa, minulle on hyvä että heitä on. On jos minkälaista ryhmää, joissa monenlaisia aiheita liikunnasta runouteen. On varaa valita kun kunta on varsin palkannut henkilöitä viihdyttämään ja kuntouttamaan vanhuksia. Pääosin vielä ilmaiseksi tai ainakin hyvin pienellä maksulla. Mukaan kannattaa mennä. Vertaistuki on parasta.
      Kiitollinen joka päivä, myös niistä ´syksyn synkän hetkistä´.

• Anonyymi

70v olin ollut jo "eläkkeellä" 13 v. Sain lopputilin sinnikkäästi pyytäen.
      75v täysin terveen oloinen. Sitten aloin pitämään heikkoa vaimoani kädestä kun lenkkeilimme. Kun siinä vaimon tahtiin käveli, se oli raskasta ja lonkka kipeytyi mutamassa kk. Leikattiin ja se onnistui paremmin kuin hyvin.

Nyt verenpaine vaivaa , munuaiset vaivaa, kihti vaivaa kaikki melko vakavasti. Alle 3 vuodessa tapahtunut paljon.

Vaimolla kyllä tapahtui vielä nopeammin. Ensin vakava kohtaus, sitten epilepsia ja syksyllä nopeasti etenevä dementia. Omavastuut täynnä jo huhtikuussa sairaalapäivistä, lääkärin kuluissa, lääkkeissä toukokuussa ja taksimatkoissa elokuuhun mennessä.

Hyvä näin kun sairastuminen alkoi vuoden alussa, yksillä oma vastuilla selvittiin. Jos olisi alkanut kesällä, olisi mennyt omavastuut loppuvuonna ja taas uudet alkuvuodesta,,,,,,,,, on se niin väärin tuokin asia.

• Anonyymi

Palstasta päätellen seitenkymppisillä ei ole muuta ajanvietettä kun politiikka.

• Anonyymi

Todennäköisesti yksi kiusantekoa harrastava tekee kaikki persuketjut, on seonnut väärälle palstalle, eikä osaa pois.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Todennäköisesti yksi kiusantekoa harrastava tekee kaikki persuketjut, on seonnut väärälle palstalle, eikä osaa pois.

Tuskin on edes ikäisemme. Joku häiriintynyt kolli.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuskin on edes ikäisemme. Joku häiriintynyt kolli.

Yhden asian apostoli on, ja julistaa 'totuuttaan'.

• Anonyymi

Sitä mieltä
      seitenkymppisenä tai jonkinverran yli ihmisen olis hyvä kuolla
      terveenä pois, äkki-lähtö paras ja toivottavin

sillä kahdeksankymmentä on jo kovin sairas vaivanen kipujen kanssa kärsivä vanha ihmisraunio,
      kuolemaki on jo silloin pitkittyny ja helevtin tuskallista,

vanhan ihmisen elämä on maanpäälinen helvetti,
      sitä en suosittele kellekää koska itse elän nyt sitä helvettiä ja helvetin tuskia, eikä apua enään noinvain saakaa edes lääkäreitä kun vanhusten hoiva on suorastaan suusri harmi nyky yhteikunalle,
      kuluerä usein sairaat avuttomat vanhukset unohdetaan yksinäisyyteen käsimään helvetin tuskiaan ilman että joku huolestuisi vanhsten avun tarpeista.

semmonen mielipide nyky yhteikunnsatamme !

• Anonyymi

Voimia ja parempaa jatkoa kevääseen!

• Anonyymi

Hyvä olla vielä toimii polla. Sellaista on nyt olla.

• Anonyymi

Mukavalta tuntuu, ei valittamista.

• Anonyymi

Löysin rantein, ja suurin piirtein mennään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      183
      2294
    2. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      172
      2040
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      44
      1983
    4. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      128
      1670
    5. Ikäero suhteessa

Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      66
      1612
    6. Liian paljon hylättyjä ääniä

Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      193
      1519
    7. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      77
      1241
    8. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      32
      1134
    9. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      80
      1120
    10. Ärsyttää et olet

Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      1083
    Aihe