Suomen reservi on 233 000

Anonyymi-ap

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011087436.html
"Suomessa oli viime vuonna 233 000 reserviläistä, joista Maavoimiin kuuluu 180 000, Ilmavoimiin 29 000 ja Merivoimiin 24 000 henkilöä.
EU-maista vain Kreikassa oli enemmän reserviläisiä, 289 000."

Joten lopettakaa se 800 000 reserviläisen määrästä puhuminen, kun
eurooppa on määritellyt suomen reservin määräksi 233 000 reserviläistä, eikä 800 000.
Koko ajan on vouhkattu suomen 800 000 reservläisen määrällä ja 233 000 määr on loukkaus suomen reserviläisiä kohtaan, joten pitäkööt tunkkinsa tällä uutisella jäi 567 000 reserviläistä ulkopuolelle.
Tuo 233 000 on varmaankin se määrä, joka on taistelukuntoista ilman mitään fyysisiä tai henkisiä vaivoja, jotka estävät sotimisen.

En kuulu reserviin, ikää on jo 54 ja kaikenlaisia vaivoja on, selkä ja jalkavaivoja, voimakas likitaittoisuus, jatkuva väsymys olotila, vitututs ja tulottomuus!

26

270

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tajuatko miten saat näyttämään itsesi hölmöksi :) Suomessa on edelleen 800 000 reserviläistä, sillä tuohon määrään lasketaan varareservitkin. Päättely ei ole vahvin lajisi eikä myösäkään tuo valheitten levittely.

• Anonyymi

Ei ole 800 000, vaan 233 000, kun se tuossa selvästi sanotaan, älä yritä vääntää faktaa toiseksi!!!

• Anonyymi

Tuo Googlen tekstihän ei ole faktaa nähnytkään, vaan siinä on vakava asiavirhe ikärajassa. Miehistöhän ei ole reservissä kuin 50-vuotiaaksi asti.

Jos edes ikärajaa ei saa oikein, niin tuskinpa siinä on muutakaan oikein.

• Anonyymi

Jätin reserivn en enää kuullu vahvuuteen.

• Anonyymi

Kuulut vahvuuteen siviilivarannossa.

• Anonyymi

Suomessa ei ole 233 000 sotilasta, ne joita reserviksi väitetään, ovat tavallisia kansalaisia, jotka ovat vain pakotettu lusimaan intti. Se ei tee heistä sotilaita. Heitä ei kiinnosta sotajutut, ei ole halua, eikä tahtoa, täysin hyödyttömiä nykypäivän sodankäynnissä, jossa pitää olla aloitteellinen.

• Anonyymi

Siksi Suomen armeijan taktiikka perustuukin juuri tuohon pakkoon: laitetaan 20 vuotta sitten viimeksi sotahommia harjoitelleet huonokuntoiset tyypit huonoilla varusteilla rintamalle, ja toivotaan että ne edes yrittää henkensä pitimiksi tehdä jotain, koska muuten kuolee.

Mutta tosiaan mitään sotilaita ei tuo ylisyvään päätyyn heittäminen näistä siviileistä tee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siksi Suomen armeijan taktiikka perustuukin juuri tuohon pakkoon: laitetaan 20 vuotta sitten viimeksi sotahommia harjoitelleet huonokuntoiset tyypit huonoilla varusteilla rintamalle, ja toivotaan että ne edes yrittää henkensä pitimiksi tehdä jotain, koska muuten kuolee.

Mutta tosiaan mitään sotilaita ei tuo ylisyvään päätyyn heittäminen näistä siviileistä tee.

Suomessa ei isänmaallisia kansalaisia tarvitse pakottaa maata puolustamaan. Me haluamme sitä ihan itse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomessa ei isänmaallisia kansalaisia tarvitse pakottaa maata puolustamaan. Me haluamme sitä ihan itse.

SA-reservin valtaosa, n. 70-80%, on miehistöä jota ei kiinnosta hevon hatun vertaa jotkut sotaleikit. Jopa pakollisissa kertauksissa on usein pelkästään ups ja aliups. Vapaaehtoisista harjoituksista ja MPK-kursseista puhumattakaan.

Eli todellakin suurinta osaa pitää pakottaa. Muuten ei tapahdu yhtään mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

SA-reservin valtaosa, n. 70-80%, on miehistöä jota ei kiinnosta hevon hatun vertaa jotkut sotaleikit. Jopa pakollisissa kertauksissa on usein pelkästään ups ja aliups. Vapaaehtoisista harjoituksista ja MPK-kursseista puhumattakaan.

Eli todellakin suurinta osaa pitää pakottaa. Muuten ei tapahdu yhtään mitään.

Etenkin kun hallituksemme valtiovarainministeri etunenässä tekee selväksi sen, että köyhät ja vaivaiset on arvotonta rupusakkia joilla ei ole ihmisarvoa ja joilta voidaan riistää kaikki tuki aivan ku he olisivat syyllisiä poliitikkojen tekemiin virhepäätöksiin. Siihen loppui minun maanpuolustushaluni. Mikä velvollisuus on puolustaa sellaista yhteiskuntaa hallintoa, joka potkii nyt rauhanaikana tarkoituksella ja mielihyvästä heikompiaan. Itse olen menettänyt työkyvyn sairauksien takia lähes täysin, ja persukokoomuksen leikkauksien takia rahat ei riitä edes kaikkiin lääkkeisiin joilla saisi edes sitä jäljellä olevaa elämää parannettua. Siinä nähtiin kiitos isänmaalta eli kun sairastut niin kuole pois yhteiskunnan haitoilta. En kuulu enää reserviin, se oli minun vastaveto tälle hallitukselle. Tappakoot sitten oman maan sotilaat sodan aikana petturuudesta. Eipä näillä näytä olevan isoa eroa venäjän sotilaisiin verrattuna.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Etenkin kun hallituksemme valtiovarainministeri etunenässä tekee selväksi sen, että köyhät ja vaivaiset on arvotonta rupusakkia joilla ei ole ihmisarvoa ja joilta voidaan riistää kaikki tuki aivan ku he olisivat syyllisiä poliitikkojen tekemiin virhepäätöksiin. Siihen loppui minun maanpuolustushaluni. Mikä velvollisuus on puolustaa sellaista yhteiskuntaa hallintoa, joka potkii nyt rauhanaikana tarkoituksella ja mielihyvästä heikompiaan. Itse olen menettänyt työkyvyn sairauksien takia lähes täysin, ja persukokoomuksen leikkauksien takia rahat ei riitä edes kaikkiin lääkkeisiin joilla saisi edes sitä jäljellä olevaa elämää parannettua. Siinä nähtiin kiitos isänmaalta eli kun sairastut niin kuole pois yhteiskunnan haitoilta. En kuulu enää reserviin, se oli minun vastaveto tälle hallitukselle. Tappakoot sitten oman maan sotilaat sodan aikana petturuudesta. Eipä näillä näytä olevan isoa eroa venäjän sotilaisiin verrattuna.

Petit sitten isänmaasi. Voit olla varma että pääset "arpajaisiin"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinähän muuten kuulut reserviin eikä selityksesi auta. Jos et mene joudut saunan taakse. Sodassa katsos on voimassa sotalaki ja mielipiteitä ei kysellä. Olisit onnellinen että saat edes kirjoittaa tänne vapaasti tuollaista roskaa. Kannattamasi Venäjällä ei sellainen onnistu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinähän muuten kuulut reserviin eikä selityksesi auta. Jos et mene joudut saunan taakse. Sodassa katsos on voimassa sotalaki ja mielipiteitä ei kysellä. Olisit onnellinen että saat edes kirjoittaa tänne vapaasti tuollaista roskaa. Kannattamasi Venäjällä ei sellainen onnistu.

Sinun olisi ehkä hyvä mennä kertomaan lääkärille noista "ilmestyksistäsi", voit mennä turvallisin mielin, tohtori (yleensä lis.) ei ole ilkeä vaan auttaa sinua mahdollisuuksiensa mukaan, "saunan taakse vieminen" ei ole käypähoitosuosituksien mukaista, vaikka asiakkaan/potilaan tilanne olisikin haastava, Rohkeutta pappa,
        kyllä se siitä lähtee.

• Anonyymi

Nimenomaan ei saa olla aloitteellinen, vaan tehdä mitä käsketään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei nykyään tarvitse rintamalle mennä vaikka käsky käykin.

• Anonyymi kirjoitti:

isäm maaliset pellet haluaa sitä ihan itse…🤡😹👍💙🖤

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta. Tämä maa ei ole minulle mitään yli 53 vuoteen antanut, joten en minäkään sille henkeäni anna.

• Anonyymi kirjoitti:

Petit sitten isänmaasi. Voit olla varma että pääset "arpajaisiin"

Petit sitten isäm maasi. Heh heh.💩

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä kysytään. Mitä luulet, että käy jos pakotetaan ja sitten annetaan konekivääri ja muutama sata patia? Minne luulet että piippu suuntautuu?

• Anonyymi

No jos tosihätä tulee ,eiköhän teidänmielestä tule pikkasen vanhempaa väkeä ,eikä niin innokasta yli reserviä ollaan,käyty samat ja pitemmät ajat sotilaskodeissa ,minä ainakin ja uskoisin suurinosa meistä on mukana .

• Anonyymi

Vaikka Suomessa jatkuvasti toistetaankin että maa saa sotimaan yli 200 000 ”taistelijaa" niin kannattaa ottaa huomioon se seikka että Suomessa kaikki lasketaan taistelijoiksi. Niin pataljoonan kirjuri, valokuvaaja, pääesikunna lähetti kuin laivakokkikin. Onhan niitä punaposkisia naisssotilaitakin jotka eivät pysty Coopperia edes juoksemaan tai vetämään edes yhtä leukaa - mutta ”kymmenen laukausta tauluun omaan tahtiin ampukaa" ja muuttuvat taistelijoiksi.
      Samoin tuo ”maailman paras varusmieskoulutus" - voisiko joku kertoa mihin tuo uskomus perustuu? Palvelusaika 6-12 kk, olot kuin lomahotellissa ja kouluttajista 99% ei ole koskaan ollut taistelutilanteessa tai edes vihollisen tulen alla. Opiskellaan luokassa ja tableteilla, ja oppitunnitkin taidetaan lähettää jo joissan varuskunnissa suoraan tupiin näytölle jottei reppanoiden tarvitsisi kävellä ulos tuvista. Varusmiehiä ei saa seisottaa lumessa, ei huutaa heille kovaa, pitää saada nukkua lakisääteiset tunnit ja illalla mussutetaan täytettyjä patonkeja ja juodaan energiajuomaa tai kaakaota...

Nämä ”huippusotilaat" ovat sitten joskus kertausharjoutuksettoman 5-10 vuoden päästä vielä niitä taistelijoita joiden pitäisi pysäyttää Ryssä rajalle...uskokoon kuka haluaa...

• Anonyymi

Jos meillä olisi puolustusvoimien kehuma huippuarmeija niin mitään Natojäsenyyttä ei edes olisi tarvittu. Valmiusjoukot ovat ainoita taistelukykyisiä joukkoja ja ne loput sadat tuhannet reservissä olevat ovat vain täydennysjoukkoja joilla on välttävä pohjakoulutus täydennysmieheksi kaatuneiden tilalle jotta niitä ei tarvitse sodan aikana alkaa pystymetsästä opettamaan mistä löytyy rynkyn liipaisin jne. Se 6kk vai mitä se nykyään on ei kyllä riitä alkuunkaan jos ryhdytään puhumaan ihan oikeista sotilaista. Monia reserviläisiä ei ole kutsuttu kertaamaan ollenkaan. Itsekään en ole käynyt kertauksissa 30 vuoteen kertaakaan. Monet asiat ovat muuttuneet tuossa välissä. Omana aikana varusteet olivat luokkaa M62 maastoasu+kumisaappaat ja ne ikivanhat tetsarit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos meillä olisi puolustusvoimien kehuma huippuarmeija niin mitään Natojäsenyyttä ei edes olisi tarvittu. Valmiusjoukot ovat ainoita taistelukykyisiä joukkoja ja ne loput sadat tuhannet reservissä olevat ovat vain täydennysjoukkoja joilla on välttävä pohjakoulutus täydennysmieheksi kaatuneiden tilalle jotta niitä ei tarvitse sodan aikana alkaa pystymetsästä opettamaan mistä löytyy rynkyn liipaisin jne. Se 6kk vai mitä se nykyään on ei kyllä riitä alkuunkaan jos ryhdytään puhumaan ihan oikeista sotilaista. Monia reserviläisiä ei ole kutsuttu kertaamaan ollenkaan. Itsekään en ole käynyt kertauksissa 30 vuoteen kertaakaan. Monet asiat ovat muuttuneet tuossa välissä. Omana aikana varusteet olivat luokkaa M62 maastoasu kumisaappaat ja ne ikivanhat tetsarit.

"Itsekään en ole käynyt kertauksissa 30 vuoteen kertaakaan. Monet asiat ovat muuttuneet tuossa välissä. Omana aikana varusteet olivat luokkaa M62 maastoasu+kumisaappaat ja ne ikivanhat tetsarit."

Voin lohduttaa sen verran että moni asia on täysin muuttumatta ja moni sodanajan yksikkö saa vielä nykyäänkin varusteikseen vanhemman maastopuvun, kumisaappaat ja ne ikivanhat m61 tai m85 tetsarit. Aseena ex-ddr AKM tai RK62 peltilippailla. Kypäränä on peltipotta ja suojaliiveistä on turha haaveilla. Venttiseiska, eli se vietnamin sodan veteraani, on myös edelleen monen kokoonpanon viestikalustona.

Aiheesta puhui julkisuudessa PV:n sotatalouspäällikkö tässä talven aikana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Itsekään en ole käynyt kertauksissa 30 vuoteen kertaakaan. Monet asiat ovat muuttuneet tuossa välissä. Omana aikana varusteet olivat luokkaa M62 maastoasu kumisaappaat ja ne ikivanhat tetsarit."

Voin lohduttaa sen verran että moni asia on täysin muuttumatta ja moni sodanajan yksikkö saa vielä nykyäänkin varusteikseen vanhemman maastopuvun, kumisaappaat ja ne ikivanhat m61 tai m85 tetsarit. Aseena ex-ddr AKM tai RK62 peltilippailla. Kypäränä on peltipotta ja suojaliiveistä on turha haaveilla. Venttiseiska, eli se vietnamin sodan veteraani, on myös edelleen monen kokoonpanon viestikalustona.

Aiheesta puhui julkisuudessa PV:n sotatalouspäällikkö tässä talven aikana.

Reservin varustelutasosta on annettu liian optimistinen kuva kansalaisille. Kyllähän se nyt näyttää komealta kun lehtikuvissa ja videoilla esitellään nuorekkaita kovakuntoisia varusmiehiä/reserviläisiä pakasta vedetyine varusteineen ja aseineen. Tosiasiassa se reservi koostuu niistä työelämässä vastaantulevista enemmän ja vähemmän vaivaisista miehistä ja naisista joille ei riitä antaa edes tämän vuosituhannen puolelta olevia varusteita. Toisaalta nykyisessä sodassa, jossa miehittämättömät droonit tappavat enemmän kuin luodit ja tykistö, on aivan sama mitkä kamppeet niillä ukoilla ja akoilla on.

• isäm maa EVVVK. Pitäkää tunkkinne.☠️💩🖕

• Anonyymi

Ketä tolkun ihminen sinne sotimaan lähtee puollustamaan niiden sodanlietsojien näkemyksiä jotka sodan syttyessä ovat jo jättäneet suomen kauas taakseen

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anniina Valtonen tilittää - Potkut avasivat sanaisen arkun: "Ainut asia elämässä..."

Suosikkimeteorologi ja Puoli seitsemän -ohjelmasta tuttu Anniina Valtonen elää uutta vaihetta elämässään. Ylen muutosneu
      Suomalaiset julkkikset
      85
      2592
    2. Purraa riepoteltiin kuin märkää rättiä...

...Purra vastaukset olivat pelkkää persujargonia, hermotkin kärähtivät hänellä pari kertaa. Arvosanaksi jäi nolla näistä
      Maailman menoa
      446
      1799
    3. Riikka Purra: Olemme epäonnistuneet

PS-ehdokkaan taustalta paljastuu rikollis­järjestön jäsenyys ja raiskaus­tuomio Perussuomalaiset poisti Marko Kääriäise
      Maailman menoa
      159
      1763
    4. Seksuaalinen häirintä takseissa järkyttää - Katsoitko ohjeet tuleville taksikuskeille tv:stä?

Seksuaaliset teot takseissa Suomessa olivat harvinaisia ennen taksialan vapauttamista vuonna 2018. Sen jälkeen Helsingin
      Maailman menoa
      111
      1438
    5. Eräälle joka luulee itsestään liikoja

Pysy kaukana nainen. Palaa todellisuuteen.
      Ikävä
      87
      1386
    6. Se oli siinä Ähtärin sairaala

Aamulla uutisissa yhdellä äänellä hävisi Ähtäri,taas kepu petti https://areena.yle.fi/podcastit/1-73786019
      Ähtäri
      45
      1358
    7. RYÖSTÖ KESKELLÄ PÄIVÄÄ

Oliko ryöstäjä paikallisia vai muualta tulleita ?
      Pyhäjärvi
      70
      1297
    8. Vaikka pidät minua

Herkkänä ja kilttinä niin tiedät että olen vahvaa tekoa. Vaikka mitä tapahtuisi niin yleensä selviän. Lähes aina. Nyt on
      Ikävä
      50
      1276
    9. Nainen, tilanne on nyt tämä

että olen pyristellyt irti vahvoista tunteista sinuun, ja alku on näyttänyt hyvältä. Olisiko viikko jo taisteltu. Vielä
      Ikävä
      68
      1049
    10. Keskolle uusi K-ruokakauppa Taivalkosken keskustaan

"Keskon tavoitteena on uuden kauppapaikan rakentaminen Taivalkosken keskustaan. Taivalkosken kunnan ja Keskon väliset ne
      Taivalkoski
      57
      1039
    Aihe